Wanneer een zadel niet goed past, hoeft je paard niet meteen veel klachten te hebben maar dit kan wel je houding beinvloeden. Wanneer je zadel naar voren duikt of te ver naar achteren wegzakt, verschuift ook meteen je zwaartepunt en ga je in je lichaam compenseren om je balans te houden. Dit kan dan rugklachten of schouderklachten geven, vooral als je je buikspieren weinig gebruikt.
Van je foto kan ik weinig afleiden maar eens naar je zadel laten kijken door je instructeur of zadelpasser is nooit verkeerd. Veel ruiters zitten niet echt in balans maar proberen dit te bereiken door te compenseren in hun lichaam.
Tegenwoordig kunnen we wel concluderen dat de bekende merkzadels een dergelijke zit hebben dat ruiters er geen last zouden mogen krijgen. Wat wel meespeelt, is hoe het zadel op het paard ligt en hoe het zadel bij de lichaamsbouw van de ruiter past. Een zadel met een te brede waist (smalle deel van de zitting) zit gewoon niet lekker net als een te grote zitting. Een dergelijk niet-passend zadel kan ook problemen opleveren

Bij mijn weten is er geen speciaal zadel ontwikkeld speciaal voor mensen met rugproblemen maar ik ken natuurlijk niet alle merken