Welk zadel is eigenlijk goed voor MIJN rug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wat voor zadel?

Springzadel.
Geen stemmen
Dressuurzadel.
12 (85%)
Veelzijdigheidszadel.
2 (14%)

Totaal aantal stemmen: 14

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:15

Ervan uitgaand dat je zadel op je paard/pony past, geldt voor de ruiter dat je op je zitbeenknobbels moet zitten met je zwaartepunt in het midden. De rug is volgens zijn natuurlijke vorm gebogen en er mag geen spanning zijn in spieren of gewrichten. Een overdreven rechte houding of vreemde hoofdhouding kunnen invloed hebben op de zit.

Wanneer een zadel niet goed past, hoeft je paard niet meteen veel klachten te hebben maar dit kan wel je houding beinvloeden. Wanneer je zadel naar voren duikt of te ver naar achteren wegzakt, verschuift ook meteen je zwaartepunt en ga je in je lichaam compenseren om je balans te houden. Dit kan dan rugklachten of schouderklachten geven, vooral als je je buikspieren weinig gebruikt.
Van je foto kan ik weinig afleiden maar eens naar je zadel laten kijken door je instructeur of zadelpasser is nooit verkeerd. Veel ruiters zitten niet echt in balans maar proberen dit te bereiken door te compenseren in hun lichaam.

Tegenwoordig kunnen we wel concluderen dat de bekende merkzadels een dergelijke zit hebben dat ruiters er geen last zouden mogen krijgen. Wat wel meespeelt, is hoe het zadel op het paard ligt en hoe het zadel bij de lichaamsbouw van de ruiter past. Een zadel met een te brede waist (smalle deel van de zitting) zit gewoon niet lekker net als een te grote zitting. Een dergelijk niet-passend zadel kan ook problemen opleveren :j
Bij mijn weten is er geen speciaal zadel ontwikkeld speciaal voor mensen met rugproblemen maar ik ken natuurlijk niet alle merken :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:25

Dat is zeker zo Ibonn.
Om te beginnen moet het zadel correct liggen..
Maar een te grote zitting kan ik bijvoorbeeld echt niet hebben.
Ik heb een 17'' zadel, maar met een 18'' krijg ik giga zere heupen bijvoorbeeld.
Met mijn 17'' heb ik nog zat ruimte over, dus ik vind het prima.

Iig raad ik je een zadel met diepe zit echt af.
Daardoor hoef je zelf minder te doen, maar je traint je rugspieren juist door zelf goed te moeten zitten.
Daardoor krijg je uiteindelijk minder last van je rug.
Zo ken ik iemand met rugklachten die gaat regelmatig naar de sportschool om haar rugspieren goed te houden.
Doet ze dat een poos niet, krijgt ze gegarandeerd meer last van haar rug.

Ben je iemand die veel springt of neem je zo af en toe eens een sprongetje van 30 cm? :+
Daar zou ik mijn keuze op basseren. Bij het tweede zou ik lekker een dressuurzadel aanschaffen.

dorieeen

Re: Welk zadel is eigenlijk goed voor MIJN rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 21:06

Mijn zadel ligt op mijn pony gewoon goed, maar het gaat ook niet over mijn rugklachten want die heb ik bijna tot zo goed als niet, soms heb ik wel last van mijn schouders maar dat heeft andere redenen. (zoals al eerder vermeld)
Mijn vraag is dus gewoon welk zadel over het algemeen goed is voor de rug van een mens, maar daar is dus verder niets over te zeggen?
met mijn balans is geloof ik niks mis, zonder zadel zit ik namelijk alsnog rechtop en niet wiebelig of wat dan ook, :)
EN HET GAAT ER DUS NIET OM DAT IK RUGPROBLEMEN HEB WANT DIE HEB IK NIET.
zadel is net nagekeken door zadelmaker, & is opgevult naar de rug van m'n pony.
Nee ik doe niet sprongetjes van 30 cm, ik ga binnenkort ook starten in de B.

Ik hoor vaak juist dat ik 'zo mooi zit' en op de goede plek van m'n bekken dus ;)

maar ik denk dat er genoeg antwoorden gegeven zijn op mijn vraag, :)