senna21 schreef:Je koopt je pony/paard met een fantastische drainerende, zich aan de omstandigheden aanpassende deken, nl. z'n eigen vacht.![]()
Meestal hebben paarden geen deken nodig. Hooguit een zweetdekentje in de winter.
Een paard heeft geen last van winterhaar, het is ook niet ongezond... veelal is de reden voor een deken cosmetisch.
Maar als je toch je pony in de dekens wilt hebben , vraag goed advies van iemand die verstand van zaken heeft.
Wat in ieder geval belangrijk is: dat een deken goed past. Eentje die in groot genoeg is, de vorm van het lichaam volgt, in balans ligt, niet schuift of schuurt en zeker niet te warm is.
Kleine kanttekening hierbij: een paard heeft als je er niets mee doet inderdaad geen last van een wintervacht. Sterker nog, dit is de beste bescherming voor een paard.
MAAR ga je intensief trainen met je paard en krijgt hij een dikke wintervacht, dan heeft hij hier wel degelijk last van. Je moet het zien als dat jij hard gaat sporten met een winterjas aan. Die zit je dan ook in de weg, omdat je het te snel te warm krijgt. In een dergelijk geval kan je beter proberen te voorkomen dat je paard een lange wintervacht krijgt door op tijd te beginnen met een deken, of ervoor te kiezen om je paard te scheren en zij natuurlijke bescherming te vervangen door een deken.
Ga je echter weinig en niet intensief rijden in de winter, dan heb je in principe geen enkele deken nodig, behalve uiteraard een zweetdeken. Een paard nat wegzetten in de winter is vragen om problemen. Zweetdekens zijn ook een kleine investering.
Daarnaast kan het inderdaad zo zijn dat je in de zomer een vliegendeken nodig hebt. Ik zelf woon op de veluwe en daar stikt het van de dazen. Zet ik mijn paarden in de zomer buiten zonder deken, dan worden ze helemaal gek ervan en zitten ze al snel onder de bloedplekjes. Woon je echter in een gebied zonder dazen, dan kan je ook zonder en heb je dus uitsluitend een zweetdeken nodig.
) en soms te dun is. Het vergt deskundigheid (goed kijken en controleren) om dat te beoordelen.
worden niet zo intensief getraint dat een deken nodig is. Als er een of twee keer intensief gereden wordt, kan dat prima met uitstappen en een goede zweetdeken.
wanneer het kouder wordt heb je de wintervacht, wordt het warmer dan komt de zomervacht...