Welke dekens zijn echt nodig bij aanschaf van paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:03

senna21 schreef:
Je koopt je pony/paard met een fantastische drainerende, zich aan de omstandigheden aanpassende deken, nl. z'n eigen vacht. *D
Meestal hebben paarden geen deken nodig. Hooguit een zweetdekentje in de winter.

Een paard heeft geen last van winterhaar, het is ook niet ongezond... veelal is de reden voor een deken cosmetisch.
Maar als je toch je pony in de dekens wilt hebben , vraag goed advies van iemand die verstand van zaken heeft.
Wat in ieder geval belangrijk is: dat een deken goed past. Eentje die in groot genoeg is, de vorm van het lichaam volgt, in balans ligt, niet schuift of schuurt en zeker niet te warm is.

Kleine kanttekening hierbij: een paard heeft als je er niets mee doet inderdaad geen last van een wintervacht. Sterker nog, dit is de beste bescherming voor een paard.
MAAR ga je intensief trainen met je paard en krijgt hij een dikke wintervacht, dan heeft hij hier wel degelijk last van. Je moet het zien als dat jij hard gaat sporten met een winterjas aan. Die zit je dan ook in de weg, omdat je het te snel te warm krijgt. In een dergelijk geval kan je beter proberen te voorkomen dat je paard een lange wintervacht krijgt door op tijd te beginnen met een deken, of ervoor te kiezen om je paard te scheren en zij natuurlijke bescherming te vervangen door een deken.

Ga je echter weinig en niet intensief rijden in de winter, dan heb je in principe geen enkele deken nodig, behalve uiteraard een zweetdeken. Een paard nat wegzetten in de winter is vragen om problemen. Zweetdekens zijn ook een kleine investering.

Daarnaast kan het inderdaad zo zijn dat je in de zomer een vliegendeken nodig hebt. Ik zelf woon op de veluwe en daar stikt het van de dazen. Zet ik mijn paarden in de zomer buiten zonder deken, dan worden ze helemaal gek ervan en zitten ze al snel onder de bloedplekjes. Woon je echter in een gebied zonder dazen, dan kan je ook zonder en heb je dus uitsluitend een zweetdeken nodig.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:07

Het klopt inderdaad dat een paard bij vrijwel dagelijks zwaar werk gemak heeft van een deken en evt. geschoren worden. (v.b. manegepaarden die meerdere uren lopen, sportpaarden, etc.).

Daarintegen staat de verhouding tussen conditie, lengte van het haar en zweten staat met elkaar in verband. Een paard wat goed in conditie is (veel wordt getraint) heeft meestal ook een kortere vacht en zal ook minder zweten (uitzondering daargelaten).
De vacht zorgt ook voor een goede afvoer van zweet zodat de huid droog blijft en het paard op de juiste temperatuur. Zweten is een middel tegen oververhitting. Als je daar weer een warme deken overheen legt haal je het systeem van het lichaam overhoop.
Mens en paard kun je niet vergelijken. Als wij het koud hebben, hoeft een paard het helemaal nog niet koud te hebben.

Ik heb geen bezwaar tegen dekens, als het maar deskundigheid wordt gebruikt.
Maar helaas zie ik nog te vaak dat paarden/pony's voor andere redenen dan gezondheid en welzijn (ziet er zo mooi strak uit) een jas aan hebben.
De vele uren dat ze niet rijden, hebben paarden een deken op die niet goed past, te warm (in veel gevallen :( ) en soms te dun is. Het vergt deskundigheid (goed kijken en controleren) om dat te beoordelen.
Veel huis-, tuin- en keuken rijpaarden/ - pony's :+ worden niet zo intensief getraint dat een deken nodig is. Als er een of twee keer intensief gereden wordt, kan dat prima met uitstappen en een goede zweetdeken.
Maarre, that's my opinion ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:35

Terug on topic. :o
TS, ik zou pas een deken gaan kopen (als je dat wilt) als je het paard hebt.
Pas dan weet je de goede maat en kun je zien (laat je goed adviseren) wat het paard nodig heeft.
Dat hangt helemaal af van paard en omstandigheden.

anneliesdj

Re: Welke dekens zijn echt nodig bij aanschaf van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:48

Het ligt er helemaal aan wat je met je paard gaat doen.

Als je alleen 3x per week lichte recreatieve ritjes doet heb je helemaal geen dekens nodig.

Wil je wat intensiever rijden dan kom je al snel bij een zweetdeken.
Wil je hem in de winter niet te dik in de vacht hebben dan zijn 2 dekens van resp 100 en 200 gram nodig.
Ga je voor een kaal paard dan kom je al snel op 3 dekens, 100, 200 en 300/400 gram.
Gaat je paard dan nog naar buiten dan moet de bovenste deken al waterdicht zijn of je moet een ongevoerde regendeken erover doen.
Ga je 's avonds buitenritten maken dan is een uitrijdeken met reflectie niet verkeerd.

Maar je hoeft je hier nog helemaal niet druk om te maken als je je paard nog niet eens hebt.
Elke deken heeft een unieke pasvorm dus zomaar wat kopen heeft weinig zin, bovendien is het verstandiger om de dekens te kopen op het moment dat je ze ook echt nodig bent, dan weet je zeker dat ze gebruikt worden en niet voor niets gekocht zijn.

Dus ik zou zeggen; laat eerst dat paard maar komen, wen lekker aan elkaar, ga rijden en doen en je denkt vanzelf een keer; misschien heb ik een ...deken nodig ;)

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:56

In principe heb je er geen nodig. De eerste winter dat ik mijn paardje had, had ik er ook geen. Nadeel is dan dat hij dik in zijn vacht komt en na het rijden moet je dan lang uitstappen, omdat hij erg zweet. Dus dan is een zweetdeken wel handig.
Als je niet wilt dat je paardje dik in zijn vacht komt, zou ik een staldeken aanschaffen (ongeveer 200 of 300 gram).
Staat hij 's winters ook nog buiten, dan zou ik ook een regendeken aanschaffen of een outdoordeken. Outdoordeken kan je in dikkere uitvoering kopen, maar je kan ook een staldeken doen met een regendeken erover heen.
Maar zoals Anneliesdj ookal zegt, dit zijn 'zorgen' voor later, als je je paardje al hebt! Dan zul je vanzelf zien wat jij handig vindt om te hebben, zodat je het inderdaad ook echt gebruikt!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:36

Ik ben nogal antideken, maar heb me nu toch een vliegendeken en vliegenrijdeken aangeschaft omdat het anders een marteling was.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 01:40

Als je je wilt beperken tot één deken: de Bucas Smartex All in one: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... ne/116344/

Deze is voor bijna alle temperaturen van -20 tot +12 graden, goed. En werkt ook goed als zweetdeken (ook handig als je niet iemand op stal hebt, die de dekens voor je kan en gaat wisselen) en tegen de regen. Bovendien is ie heel sterk en is de pasvorm uitmuntend.

Bedenk wel dat als je overstap op dekens, dat als je er eenmaal mee begint, je paard niet zonder kan en je dus altijd een reserve deken op stal moet hebben liggen (hij zal maar in een nacht ergens in zijn blijven haken en je hele deken aan gort hebben gescheurd, of uit het land komen met een deken die helemaal aan gort is).

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:18

Als ik jou was zou ik niet voor die 300 gr gaan maar dan beter eerst beginnen met een 150 gr's. Als jij een dikke trui aan hebt en onder een winter dekbed gaat liggen heb je het toch ook veel warmer als wanneer je met die zelfde trui onder een zomerdekbed gaat liggen!!! Probeer het eerst eens met een ongevoerde deken, aan de hand van de eerste winter kun je dan uitzoeken of je hem toch moet scheren volgend jaar of dat je een dikkere deken nodig hebt.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:53

het ligt ook aan het paard wat je wil gaan kopen, niet elk paard heeft een even dikke vacht.

zelf heb ik een zweetdeken en een 150 gr deken.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 10:23

Bedankt voor jullie reacties!
Ik wacht even met het kopen van een deken tot het paardje er staat.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:42

Ik heb zelf een zweetdeken en regendeken, die vind ik het belangrijkst. En dan kijk ik volgend jaar wel of mijn paardje onder dekens gaat, ze is nu nog maar 2,5.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:03

mijn merrie staat onder dekens, ondanks dat ik niet intensief met haar rijd. Maar als ik haar geen deken op doe, dan krijg ik een erg mager en zielig paard (en ja voeding is goed, ze word gewoon mager en zielig van het in de regen staan.) dus dan maar zo.

ik heb 2 0 grams regendekens, 2 300 grams winterdekens, 1 200 grams staldeken, 2 fleecedekens en een vliegendeken.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:50

Boktlid schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik wacht even met het kopen van een deken tot het paardje er staat.

Zo wie zo, want je weet de maat nu nog niet en de dikte van haar vacht niet, en bovendien is de ene pasvorm voor het ene paard perfect en het andere paard zit dat juist weer voor geen meter.

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:54

ik heb zweet deken en vliegendeken en moet nog winterdeken kopen dan komt mijn paard het jaar wel door :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:44

Ilzas schreef:
Als je je wilt beperken tot één deken: de Bucas Smartex All in one: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... ne/116344/

Deze is voor bijna alle temperaturen van -20 tot +12 graden, goed. En werkt ook goed als zweetdeken (ook handig als je niet iemand op stal hebt, die de dekens voor je kan en gaat wisselen) en tegen de regen. Bovendien is ie heel sterk en is de pasvorm uitmuntend.

Bedenk wel dat als je overstap op dekens, dat als je er eenmaal mee begint, je paard niet zonder kan en je dus altijd een reserve deken op stal moet hebben liggen (hij zal maar in een nacht ergens in zijn blijven haken en je hele deken aan gort hebben gescheurd, of uit het land komen met een deken die helemaal aan gort is).

Dit is wel een hele warme deken.... vanaf 12 graden. Dus deze kan pas vanaf eind okt. o.i.d.
Ik snap dat deze deken handig kan zijn (als je de deken later niet kunt wisselen), maar het is wel beter om een dunnere zweetdeken op te leggen na het rijden.. zodat met het zweet ook de warmte afgevoerd kan worden. Want dat is de reden dat paarden zweten.

n.b. in deze periode (september) zweten de paarden een beetje meer omdat het nu bovengemiddeld warm is en ze nog aan het ruien zijn naar de wintervacht.
Maar zweten is niet schadelijk voor een paard (daar worden ze niet ziek van), en over een paar weekjes hebben ze hun vachtje weer echt nodig.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:47

Ja, precies en dan leg je die deken dus pas op! :D

Nee, zonder gekheid, je hebt wel gelijk hoor, ik heb ook die Smartex rain en Medium gehad. Dat is toch een keus die je per individuele ruiter en paard moet maken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:59

Als je 1 of 2 keer per week recreatief rijdt heb je voldoende aan een zweetdeken (fleece), omdat een paard met een dikke wintervacht trager opdroogt dan eentje met een dunne of geschoren vacht.

Van zodra je iets vaker of intensiever gaat rijden is het vaak aan te raden om af te dekken (beperking wintervacht) of zelfs te scheren en dan heb je toch wel nood aan een aantal dekens.
- staldeken 200 tot 350grams met 0grams regendeken OF winterdeken (ook 200-350grams)
- zweetdeken
- uitrijdeken (nierdeken, al dan niet waterdicht) indien volledig geschoren

een vliegendeken vind ikzelf ook heel handig en verder kan je zoveel dekens aanschaffen als je wil (ik heb bv 3 uitrijdekens: fleece, vliegengaas en eentje tegen de regen)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:01

geen :Y) wanneer het kouder wordt heb je de wintervacht, wordt het warmer dan komt de zomervacht...

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:16

Zomer, winter, zweet, en vliegendeken vind ik wel het meest noodzakelijke.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:22

daffie1986 schreef:
Als ik jou was zou ik niet voor die 300 gr gaan maar dan beter eerst beginnen met een 150 gr's

Dat dacht ik ook! Of evt 200 grams, maar niet meteen een 300.

Zelf heb ik dekens van 0 tot 350 grams... En afhankelijk per paard wat ze opkrijgen! Als de ene er behaaglijk bijstaat onder de 200 grams staat de ander te zweten of kou te lijden gewoon omdat het per paard zoveel verschilt.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:00

Ik vind het er heel erg aan liggen wat je met je paard doet.

Rijd je bijvoorbeeld alleen maar recreatief, dan is het totaal onnodig om een deken erop te gooien. (Uitzondering daargelaten, bijvoorbeeld paarden die het snel koud krijgen/niet goed een wintervacht produceren)

Rijd je best wel intensief, en wil je de vacht wat dunner houden? Dan kan je bijvoorbeeld 3 dekens kopen.

1 regendeken
1 staldeken 100, 150 of 200 gram
1 winterdeken 300 gram

Zo kan je het opbouwen. Je begint met de regendeken. Wordt het kouder, dan kan je er een staldeken opleggen, en gaat hij nog naar buiten dan doe je de regendeken eroverheen. Wordt het nog veel kouder (bijv. vriezen in de nacht) dan kan je er de waterdichte winterdeken opleggen.

Als je paard na het rijden veel heeft gezweet kan je bijvoorbeeld een zweetdeken opleggen, maar het is niet heel erg noodzakelijk.
Als je je paard scheert is een zweet/uitrijdeken erg handig, omdat ze dan snel afkoelen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:16

Claire, als je paard bereden wordt of inetensief gelongeerd oid, vind ik een zweetdeken wel een vereiste. De rest kun je wel missen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:09

Ik vind staldekens echt ondingen, dat die nog gemaakt worden. Waarom zou je een staldeken kopen als je voor hetzelfde geld een deken kan kopen waar ie wel mee naar buiten kan?
Met staldekens heb je dat eeuwige gewissel waar ik niet goed van word.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:16

Verstandig om eerst te wachten dat je een paardje hebt. Dan kan je ook gelijk bekijken welke maat goed passend is. Zorg ervoor wanneer je een deken aanschaft, dat deze goed van voren aansluit en van achter ook over de bilspieren heen valt. Er bestaan ontzettend veel verschillende dekens van allerlei merken van uiteenlopende prijzen. Zet voor jezelf op een rijtje waar een deken aan moet voldoen. Ik ben bijvoorbeeld erg gecharmeerd van Harry's Horse en dan voornamelijk de dekens met een halve hals. Maar dit is persoonlijk.

Voor onze paarden hebben we:
- vliegendeken
- zweetdeken
- 0grams deken
- 200grams deken
- uitrijdeken waterdicht

mensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:00

In priciepe heb je geen dekens nodig, elk paard kan prima zonder deken doen ze in de natuur ook maar wij mensen scheren of houden ze kort in de vacht of geven een deken na het rijden.
Ik heb zelf een winterdeken, staldeken, regendeken en zweetdeken voor al mijn dieren.