Stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:50

Helma_Amber schreef:
Die discussie is al zo vaak geweest. Met een stang en trens heb je de mogelijkheid om de hulpen te verfijnen.

Verfijnen door er meer metaal in te proppen??

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:53

dity zal het eeuwige discussie punt blijven maar aangezien ik nog steeds heb gehoord dat je 80% met je zit doet 15% met de benen en 5% met het bit waarom heb je dan een stang trensje nodig

e_horse

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:55

Dan zou je dus maar 2,5% per bit over houden.. dus maar 1% per teugel.. dus eigenlijk is dat dan te verwaarlozen. Kun je net zo goed optomingloos gaan rijden ;-)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:55

Heb ook wellis met stang gereden het betreffende paard was er kipmak mee .

Mits het door de juiste personen word gebruikt is het niet erg zielig vind ik
maarja ga je er iemand mee laten rijden die niet echt fijn in de hand is en het nog wellis nogdig vind het paard te corrigeren door hem wat rukken in de mond te geven of naar beneden te trekken dan is dat geen fijne ervaring voor het paard nee.. Meestal is het wel het geval met dit soort bitten sommige meisjes denken ook mooi bit kopen :D terwijl het nog maar beginners met een verzorgpony ofzo maarja wat doe je eraan he iedereen ken het kopen.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:59

e_horse schreef:
Helma_Amber schreef:
Die discussie is al zo vaak geweest. Met een stang en trens heb je de mogelijkheid om de hulpen te verfijnen.

Verfijnen door er meer metaal in te proppen??

Ik vind het toch grappig dat mensen die voor bitloos rijden pleiten hier zo op reageren.
Jullie standpunt is wel duidelijk hoor.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:00

nee ik rijd niet bitloos

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:01

maar dat ik tegen stang en trens ben aangezien je ieder paard op een gebroken trens zou moeten kunnen rijden.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:02

Ik reageer toch niet op jou?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:04

Toen ik nog nooit van bitloos gehoord had (vroegah) vond ik 'stang en trens' al dieronvriendelijk. Kon me helemaal voorstellen dat er een velletje (tong of lippen) tussen zou komen..brrr.. en dan die kleine mond van een paard vol met al dat metaal.. bah.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:10

ik ben er toch ook zwaar tegen

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:11

ik ben het deels met de bitloze ruiters eens. Waarom terwijl alles met je zit te maken heeft. Je kunt hetzelfde bereiken.

Wat ik ook begrijp van de mensen die wel met bit rijden, is het om de hulpen te verfijnen. Ik kan me hier ook in vinden mits het goed gebruikt wordt.
Ikzelf heb 1x met S en T gereden, niets voor mij, wordt er helemaal zenuwachtig van en mijn paard ook (was onder begeleiding).

Wat ik ook denk is dat het enigszins aan het paard ligt. Niet alle paarden accepteren alles.

Om antwoord te geven op de vraag van TS.
S en T dat wordt dus gebruikt om hulpen correcter en sneller te kunnen geven.
Het blijft een samenspel tussen de ruiterhand en het paard, om zo sneller tot de hulpen over te kunnen gaan. Het paard "snapt" de hulp sneller vanuit de hand en de ruiter hoeft minder moeite te doen om de hulp sneller door te laten komen. Waardoor het "vloeiender" lijkt in de proef.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:15

maar aangezien ik nog genoeg ruiters in het Z zie die alleen een S&T hebben om hun paard er mee door hun mond te jassen ben ik tegen een stang en trens hoofdstel. Mits er goed mee gereden word maar merendeel gebruikt hem verkeerd dat is helaas ook een feit

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:16

Jeetje helma_amber, Wat doe jij vijandig..
Geef gewoon de reden waarom er zo nodig met s&t moet worden gereden. Zelf ben ik er ook niet voor. maar dan heb ik ook niet echt verstand van het Z dressuur. ik vind het er gewoon niet vriendelijk uit zien, maar zelf rijd ik met een watertrensje, en mijn paard loopt fijn, maar ik rij puur recreatief.
En aangezien ik dus geen ervaring heb met Z dressuur ruiters ga ik daar mijn mening verder niet over geven :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:20

Waarom niet gewoon een gewoon bit of alleen een stang (liever niet, maar beter als beide in zo'n kleine mond proppen)?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:22

Dancie schreef:
dity zal het eeuwige discussie punt blijven maar aangezien ik nog steeds heb gehoord dat je 80% met je zit doet 15% met de benen en 5% met het bit waarom heb je dan een stang trensje nodig

ja dan kunnen ze 'm er net zo goed uitlaten :D

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:24

@ e_horse: niet elk paard kan bitloos rijden, en niet elke ruiter wil dat, zolang de ruiter het bit goed gebruikt is er niks aan de hand ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:26

Willy_UrsB schreef:
@ e_horse: niet elk paard kan bitloos rijden, en niet elke ruiter wil dat, zolang de ruiter het bit goed gebruikt is er niks aan de hand ;)

Zei ik dat dan?

Trouwens, geen enkel paard kan rijden.. :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:26

Op de vraag vd TS:het is nergens voor nodig maar is verplicht vanaf het ZZ zwaar.Jammer genoeg want mijn paarden lopen prettig genoeg op trens maar ze zullen er toch aan moeten wennen als ik verder wil in de sport.

Het zou een goede ontwikkeling zijn om de keus om met of zonder bit(ten) in de sport te rijden aan de ruiter over te laten.Het gaat immers om het gereden proefje en niet om wat er in de mond hangt.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:27

ambre schreef:
Op de vraag vd TS:het is nergens voor nodig maar is verplicht vanaf het ZZ zwaar.Jammer genoeg want mijn paarden lopen prettig genoeg op trens maar ze zullen er toch aan moeten wennen als ik verder wil in de sport.

Het zou een goede ontwikkeling zijn om de keus om met of zonder bit(ten) in de sport te rijden aan de ruiter over te laten.Het gaat immers om het gereden proefje en niet om wat er in de mond hangt.

+:)+

Dat zou inderdaad fijn zijn!

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:31

@ e_horse: Jou reacties komen over dat iedereen maar bitloos moet gaan rijden,
laat iedereen in zijn waarde en laat ze doen wat ze wille, je kan wel heel de tijd gaan zeuren over dat ijzer maar daar schiet je nie veel mee op. Als je echt goed wil zijn voor paarden, laat je ze vrij in het wild en zit je niet aan ze als mens zijnde

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:31

dat is drogredeneren wat je doet

ook in een gedomesticeerde situatie kan je voldoen aan de basisbehoeften van een paard

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:33

Kun je dat even in het nederlands neerzetten?
en ik hoe trouwens geen commentaar, ik geef even mijn mening op dit topic

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:35

Willy_UrsB schreef:
Jeetje helma_amber, Wat doe jij vijandig..
Geef gewoon de reden waarom er zo nodig met s&t moet worden gereden. Zelf ben ik er ook niet voor. maar dan heb ik ook niet echt verstand van het Z dressuur. ik vind het er gewoon niet vriendelijk uit zien, maar zelf rijd ik met een watertrensje, en mijn paard loopt fijn, maar ik rij puur recreatief.
En aangezien ik dus geen ervaring heb met Z dressuur ruiters ga ik daar mijn mening verder niet over geven :)

Ik reageer helemaal niet vijandig. De TS vraagt waarvoor een stang en trens gebruikt wordt. Ik geef aan dat het is om de hulpen te kunnen verfijnen en een aantal bitloze pleiters quoten direct mijn antwoord en geven aan dat al dat ijzer in de mond vreselijk zielig is en weet ik veel wat allemaal. Ik geef gewoon antwoord op een vraag en daar wordt vijandig op gereageerd door mensen die tegen bitgebruik zijn, dus tja... dan ben ik dus de vijandige boeman :roll:

Ik heb zelf nog nooit stang en trens gebruikt en ben er ook nog niet aan toe. Ik pleit er ook niet voor. Ik geef gewoon aan waar mensen het voor gebruiken.... want dat is de vraag van de TS.
Ik weet niet wat je dan nog meer van me wilt weten?? Ik geef een reden toch?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:35

e_horse schreef:
Waarom niet gewoon een gewoon bit of alleen een stang (liever niet, maar beter als beide in zo'n kleine mond proppen)?

Ik zei dus: waarom niet één bit i.p.v. twee in zo'n kleine mond proppen.
Als je dat goed had gelezen, zou je gezien hebben dat dat ongeveer dezelfde vraag is als de TS :+

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:36

Maar hoezo werkt een stang en trens dan verfijnend in?????? Leg dat eens preciezer uit.