het leed dat zadel heet!!!breed korte rug en geen schoft

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: het leed dat zadel heet!!!breed korte rug en geen schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:56

ik heb op mn fjord een boomloos liggen, daarvoor had ik ook altijd problemen met zadels, geen een zadel lag lang goed.
Deze ligt er nu anderhalfjaar op en ligt nog steeds goed :)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:57

Roelke_ schreef:
Ik wilde je ook de wow aanraden, kost wel wat, maar heeft zoveel mogelijkheden. Zo kun je onder je zadel kortere kussens laten zetten, ideaal voor paarden met een korte rug.

Inderdaad een WOW aanschaffen dan heb je dat gezeur met zadels niet meer. Het is een uitgave maar kan je er zeker van zijn dat het altijd weer passend te maken is als hij breder wordt of afvalt. En als je nu al 4 verschillende zadels heb aangeschaft had je allang een WOW voor aan kunnnen laten meten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:05

Cinnepin schreef:
ik heb op mn fjord een boomloos liggen, daarvoor had ik ook altijd problemen met zadels, geen een zadel lag lang goed.
Deze ligt er nu anderhalfjaar op en ligt nog steeds goed :)

TS wil geen boomloos.

Op de foto's in je profiel heb je trouwens je stijgbeugels verkeerd om. Je hebt de linker aan de rechterkant en de rechter aan de linkerkant ;)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 07:39

Ik heb een morris&nolan voor mijn brede haf. Deze heeft een u vormige boom en een verkort kussen. Hij is helemaal op maat gemaakt voor haar. Zit wel een prijskaartje aan natuurlijk, maar hij bevalt prima.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 07:52

Ik heb op mijn New Forest met korte rug, geen schoft en rondgeribt ook verschillende zadels gehad.

- De wintec issabelle werth past net niet helemaal lekker en schuift naar voren.
- Heb ook een Startrekk dressuur gehad, maar ook deze schoof. En de service van de verkoper beviel me dusdanig slecht dat ik dit zadel ook maar weer verkocht heb.
- De barefoot zadels waren veel te lang voor m'n pony
- Zaldi was ook te lang.

Omdat alle andere zadels eigenlijk ook te lang waren ben ik me uiteindelijk op Thorowgood gaan concentreren.
Ze hadden toen net een leren versie op de markt gebracht.
Inmiddels worden deze zadels onder de naam fairfax en Kent&Masters gemaakt.

Ik heb de L4. Dit is een VZH zadel met een vierkante lepel. Het zogenaamde cob model.
Omdat mijn pony inmiddels door jonge kinderen wordt bereden kan er weer een ponyzadeltje met 15 inch op. Deze passen haar wel.

Daarom is mijn zadel in de verkoop.

*knip*
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 24-09-09 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Advertentie verwijderd

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:00

Ik ben begonnen met een Thorowgood Griffin voor het cob type, dit was een ouder model die geen verwisselbaar kopijzer had, dus toen hij te breed geworden was heb ik een Stubben genomen. Daar heb ik een tijdje lekker mee gereden, maar was zo beroerd aangepast op mijn pony dat ik er helemaal klaar mee was. Ik heb nu een Equestor met verstelbare boom. Als ik die niet had gehad zou ik zeker een Massimo willen proberen.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:55

Je zou een crown zadel aan kunnen laten meten bij Superhorse in Breda hebben ze die. Heb ik ook voor mijn brede tinker met 47 cm bruikbare rug. Waar dan 17,5 inch op moest passen. Zadel is helemaal op maat te maken. Erg fijn zadel en past dus perfect op brede paardjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:13

Ik ben al 4 jaar hartstikke tevreden met mijn boomloze barefootjes :D
Het struikelblok bij boomloos vind jij de puntbelasting en het uiterlijk, toch?
Puntbelasting heb je inderdaad wel bij boomloos, vooral als je veel op de beugels steunt. Maar de nieuwe barefoots hebben een heel nieuw systeem, het zgn. VPS-systeem.. Dat zijn een soort flexibele, ingebouwde panelen die de druk over de hele rug verdelen, maar wel nog in de breedte flexibel genoeg zijn om op heel veel paarden te passen.
Naast Barefoot heeft ook Startrekk zadels met panelen, die de druk dus wel goed verdelen..

Dan zit je dus nog met het uiterlijk (wat in mijn ogen eigenlijk niet belangrijk is, als je paard maar goed loopt..), maar het uiterlijk is de laatste jaren ook enorm vooruit gegaan tegenover dat 'pannekoekzadel' wat je vroeger overal zag..
Een paar voorbeelden:
Startrekk dressuur:
Afbeelding
Startrekk VZ:
Afbeelding
Barefoot Cherokee:
Afbeelding
Barefoot Lexington:
http://boomloosrijden.nl/boomloosrijden ... -groot.JPG

En ze liggen allemaal meestal heel goed op dat soort paardjes :)
De meeste boomloze zadels kun je ook gratis testen.
En ik vind het zelf gewoon ontzettend handig dat het zadel meegroeit als het paard in de zomer dikker wordt, en in de winter weer dunner :)

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 07:34

die startrek dressuur ziert er wel heel goed uit.

Maar even een vraag wat is er xo goed aan boomloos? je hebt toch uiteindelijk veel meer drul op de rug dan met een boom?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:04

Nee hoor, startrekk heeft flexibele panelen die over de hele lengte in het zadel zitten, dus de druk wordt gewoon over het hele zadel verdeeld :)
Het grote voordeel van boomloos is dat het zadel zich helemaal naar het paard vormt, en ook met de bewegingen mee gaat. Dus als het paard de rug hol of bol zet dan blijft dat zadel toch netjes liggen en krijg je minder snel kleine drukplekken die je bij een boomzadel wel vaak tegenkomt. Een boomzadel moet dus echt perfect worden aangemeten.. en boomloos past op veel soorten paarden, van slank tot vet, van geen schoft tot normale schoft. Alleen zijn de Startrekk's wat minder flexibel dan andere boomloze zadels, juist doordat ze die drukverdelende panelen hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:17

En hoe zit dat met springen? Dan komt er toch vrij veel druk op de beugels te staan of zit ik er nu naast, werken die panelen dan voldoende?

Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Gelukkig is de boom van mijn westernzadel opgevuld zodat hij weer prima past, maar ik wil er graag een vzhzadel bij voor het springen. Laatst in een winkel 20 zadels gepast waarvan er niet een echt 100% lekker lag.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:21

Ik heb ook zo'n pony met dezelfde problemen mbt de rug.
Ik heb echt veel zadels gepast, eerst alle A merken, Prestige, KN, Massimo, Stubben, Equestor enz.
Dr na JC, Gewone wintec, Knightrider enz.

Uiteindelijk heb ik nu een Isabell Werth dressuurzadel met witte boom erin. Zonder Cair. Hij zit als een huis en ligt perfect. Ik ben echt superblij met dit zadel!

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 11:00

ik zat ook aan een isabel werth te denken maar dan met cair.
vind alleen leer we mooier

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:40

Wat sowieso al helpt voor de pasvorm van je zadel, is om je paard wat af te laten vallen. Dan komt de natuurlijke vormen van je paard er beter uit, en hopelijk ook de schouder (waar anders een dikke laag vet zit). Zo is het ook gemakkelijk voor het zadel om goed te blijven liggen.

Een stalgenootje van mij heeft ook een paard met weinig schoft en vrij rond, die heeft vorige week een Bates zadel gekocht met Cair systeem.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:41

darinka schreef:
Ik ben ondertussen aan mn vierde zadel met mn pony.
Ze is een new forest best breed van voren, korte rug en geen schoft!
Ik heb nu een euroriding luxor nu had d ezadelmaker al gezegt als ze dikker word past het zadel waarschijnlijk niet meer en jahoor mevrouw is lekker mollig :o en het zadel past dus echt niet mee rveel te smal aan de voorkant en de kussens sluiten niet meer aan, osteopaat is geweest heeft d rrug gedaan zat behoorlijk vast, en kan nu dus over een weekje beginnen met rijden (ze is bevangen geweest dus moet ook echt opbouwen) maa rdit moet dus zonder zadel want d emijne past niet.

Nu kan ik 2 dingen doen of deze verkopen en iets verstelbaars kopen of mevrouw goed laten lopen en(en er lekker afduvelen waarschijnlijk ze is zo rond dat je er zo afglijd :+ )
Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met de wintec isabel werth met cair op brede ponys.
Het moet dus ook een zadel zijn wat vrij kort is want ook mn euroriding kan net aan wbt haar schouder hij ligt niet helemaal vrij

Heeft iemand tips!!!! kwa zadels ets ?????!!!!!!
alles is welkom want ik word er ondertussen gek van :+

Pony weer op conditie krijgen en af laten vallen?????

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:46

onze new forest paste ook weinig

is een Br zadel geworden

past vorm is super

en rijd heerlijk

hellemaal tevreden er over

YantheMente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:50

Ik heb een Passier Grand Gilbert extra op mijn friezen liggen. Dit zijn allebei erg brede paardjes.
De jongste was in razendtempo erg uitgezet waardoor het zadel niet meer goed lag. Het ging
liggen knellen, dit kon heel gemakkelijk aangepast worden. Heb er nu alweer een hele tijd plezier van.

Met Passier zadels is het wel zo dat het je moet liggen. De een prijst ze de hemel in en de ander
vind het waardeloos.

SylviaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:50

Ik heb evt een WOW zadel te koop.

Het zadel is nog in perfecte staat, headplay 3 (vrij normale boommaat) en 18 inch. Type met diepe, zachte zitting en moveble block zweedbladen zodat je de kniewrongen naar eigen wensen aan kan passen.

Wie weet is het wat voor je. Het zadel kan nl perfect en vrij eenvoudig op elke rug aangepast worden.

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 10:35

afvallen moet ze zowieso maar dan nog past mn zadel niet goed er zaten zoveel wervels in de rug die vast zaten (osteopaat geweest)dat ik nu gewoon een ander zadel wil wat ewcht op haar is aangepast
pasier gg vind ik ook goed zitten, maar nieuw vind ik ze echt te duur zo rond de 1600 vind ik genoeg, ik kom dan op kn anatomica stubben en evt een pasier gg tweedehandds de rest nieuw.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:48

Je zou ook kunnen kijken naar een Prestige Top Dressage... Die zijn ook zo rond de 1600 euro geloof ik.

Ik heb een welsh merrie van 1.40, maar ook best breed, korte rug en geen schoft en daar ligt de prestige echt super op :)
Heb ook heel lang moeten zoeken, maar het is de moeite waard geweest :j erg fijn zadel en 1 van de weinige die echt goed op haar rug ligt. Heb er toen 10 gepast, en dit was de 11de die even moest proberen omdat de verkoopster niet tevreden was over de ligging van de andere zadels.
Ainsley lag trouwens ook goed, maar die vond ik niet lekker zitten en had naar mijn gevoel te lange zweetbladen...

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 10:49

oke thanks , die heeft mn zadel maker ook liggen geloof ik

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:03

darinka schreef:
ik zat ook aan een isabel werth te denken maar dan met cair.
vind alleen leer we mooier

Bates is de leren versie van wintec ;) dus als je liever leer hebt zou je daar naar kunnen kijken :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:20

Ik heb met m'n vorige paard heel veel zadelgedoe gehad en de geschiedenis lijkt zich te herhalen met m'n korte-rug-merens. Ik kan me je frustratie dus heel goed voorstellen.

Ik dacht het gevonden te hebben door boomloos te gaan. Lang was dat ook de ideale oplossing voor mij, zeker bij m'n Paint merrie die gewoon echt niet tegen de druk van de boom op haar ontzettend ronde schouders kon.
Nu met m'n Merens wilde ik dus weer boomloos, alleen moest het korter dan m'n westernzadel. Dus de Freeform aangeschaft die ik nu heb (zie onderschrift...)
Zálig zadel voor mij en ik had het op veel verschillende paarden uitgeprobeerd voor ik hem kocht, of' ie lekker zat, of' ie goed paste... Van kruising met hoge schoft tot ZEER ronde fjord lag het super! Maar toch gaat' ie weg, want op m'n Merens bleek hij toch te schuiven en aangezien hij sowieso al met nog wat restjes onverwerkt trauma loopt, bleek dat voor hem te veel van't goede. Ik moet met hem dus terug naar zadel-met-boom. Helaas moet ik zeggen want ik vind zelf boomloos heel fijn. Het blijkt alleen niet geschikt om een paard mee zadelmak te maken als die nog wat extreem kan reageren.

In jouw geval zou ik dus de optie van boomloos wel willen adviseren. Niet elk boomloos zadel is het zelfde en ook daar zit veel verschil tussen pasvorm en comfort, voor zowel jezelf als je paard. Van extreem stug (StarTrek) tot veredelde barebackpad (Barefoot - mijn mening), en alles wat daar tussen zit (Freeform dus bijv.).

Zoals je in m'n onderschrift kunt lezen heb ik dus mijn Freeform weer te koop, maar dat betekent niet dat ik het geen goed zadel vind of het niet zou aanraden. In tegendeel zelfs. In combinatie met mijn paard is het op dit moment een minder goed idee, maar zoals gezegd, op de ontzettend ronde Fjord van m'n vriendin lag het als een huis! Zelfs mijn 'anti-boomloos-vriendin' moest toegeven dat het lekker zat en goed lag.
Als je wilt kan ik met mijn zadel langs komen (tegen kleine benzinevergoeding) zodat je het kunt uitproberen of boomloos iets voor jou en je pony is. Geheel vrijblijvend, niet om je mijn zadel aan te smeren (hoewel ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet ook een beetje hoop dat' ie zo goed bevalt dat je'm wilt houden ;) ), maar puur zodat je het kunt uitproberen.
PB me maar als je daar belang bij hebt. Ik woon niet al te ver weg en heb doordeweeks ook wel tijd.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:37

Ik heb een anky classic voor mijn dikkerd. Mijn pony heeft weinig schoft en is erg rond. Mijn anky bevalt super!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:47

Ik heb een Massimo Trail voor mijn brede haflinger zonder schoft.
Ligt heel goed en zit heerlijk.
Zie www.greendistance.nl voor meer info.