Tips: Springzadel voor groot paard, rechte rug, hoge schoft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:54

Heel veel succes iig met het vinden van een passend zadel,
Ik hoor graag wat het is geworden! ;)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:43

Mijn Prestige (Lekkere suffe foto, maar kon er niet eentje vinden waarop het zadel en de ligging beter te zien zijn)

Afbeelding

Zoals je ziet is het best een teruggesneden zadel.

Wildflower

Re: Tips: Springzadel voor groot paard, rechte rug, hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 20:07

Bedankt!

Zoals het op de foto lijkt geef het inderdaad genoeg ruimte aan de voorkant. Had je paard nou ook een redelijk rechte rug en hoeveel ruimte geeft het zadel tussen de kussens?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:44

Redelijk recht ja. En de ruimte tussen de kussens is royaal, 4 vingers ongeveer.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:50

Nou ben ik dan benieuwd naar wat voor dressuur zadel het wordt; niet een wow? want dan had je losse springzweetbladen kunnen kopen en simpel je zadel om kunnen bouwen... dacht ik nu net aan :Z

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:17

Ik vind juist dat Prestige en enkele Stübben zadels teveel ronding hebben voor een rechte rug. De kussens komen dan los aan de achterkant, waardoor het zadel gaat klapperen. Dit is niet op te lossen door bij te vullen, omdat het echt de pasvorm van het zadel is.

Mijn ruin is in vrij korte tijd van een wat holle rug naar een zéér rechte rug gegaan en daarbij heeft hij een hoge, scherpe schoft die steeds ietsje gespierder wordt. De boomaten worden alsmaar groter en mijn Prestige dressuurzadel past echt niet meer. (Vooral niet wat pasvorm betreft. Het sluit niet meer mooi aan op zijn zeer rechte rug.)

Zijn Passier Pegasus springzadel ligt echter heel mooi. Die is behoorlijk recht en de kamer is genoeg uitgesneden om ruimte te maken voor zijn schoft.

Nieuw kost het Passier springzadel goed 1600 euro (soms nog meer), dus dan zou je wel op zoek moeten naar een tweedehandsje.

*foto*

Het lijkt zo dat het zadel wat rond loopt, maar als het zadel in balans ligt, zie je dat de kussens een rechte lijn vormen. Nu vertekent het iets door de schraag en de vorm van de lepel. Dit zadel heeft bij mijn ruin een mooi contact met de rug over de hele lengte van het zadel, waardoor het goed stil ligt.
Het enige wat nog een probleem zou kunnen vormen, is dat hij uiteindelijk ook weer uit dit zadel groeit wat boommaat betreft.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:36

Ik had nu een Passier Paragon erop liggen maar het kussenkanaal daarvan was veel te smal en het zadel kwam te dicht op de schoft te liggen. Wel heel fijn zadel en qau boomvorm liep het inderdaad wel mooi mee met zijn rug (dus recht). Toen ik eerder op zoek was naar een springzadel heb ik inderdaad de Pegasus ook tweedehands gezocht maar die is echt nog nergens te vinden volgens mij. Uiteindelijk dus bij de Paragon uit gekomen maar dat is hem dus ook niet.

maar hoe breed is het kussenkanaal van de Passier pegasus ongeveer en heb je een foto van het zadel op je paard?

@ knollentuin: WOW is nog niet afgeschaft maar de kans is groter dat het een wol gevuld zadel wordt.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:39

lees en zie nu je edit: Wauw wat een gave set!!!

en het zadel heeft wel aardige kussens achterop waardoor ik mij de aansluiting ook goed kan voorstellen. Als het goed is kun je met Passier zadels de boom laten aanpassen door ze op te sturen naar de fabriek. Kost je 150,- en dan krijg je hem teruggestuurd met een nieuwe bredere boom erin.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:39

Het tussenkanaal is helaas niet zo breed als mijn Prestige dressuurzadel, maar die heeft dan ook het breedste tussenkanaal van alle zadels die ik ooit heb gehad.

Ik ben nu niet thuis, maar vanavond zou ik wel even het tussenkanaal op kunnen meten.

Op paard: http://img222.imageshack.us/img222/1040 ... pringt.jpg
Helaas niet zo goed zichtbaar.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:43

Als je zou willen nameten, graag!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:09

Ik zal ook eens goede foto zoeken van mijn pfiff zadel, is geen a merk maar was een fijn zadel. Paard had ook vrij rechte rug een flnke schoft.
Stubben siegfried hoef je alvast niet te proberen, daarin val je achterover op een paard met zo'n schoft ;)
Die set Lorette :wow: echt super mooi!

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 18:25

@ Santigo_: had het Pfiff zadel ook op internet opgezocht. Lijkt niet veel verkocht te worden in Nederland maar vond het op het eerste gezicht erg lijken op de Passier Pegasus (uiteraard hele andere kwaliteit) maar wel qau vorm. Hoe breed is het kussenkanaal van dat zadel?

Wat trouwens wel het nadeel van de Pfiff is, is dat hij nieuw ook al over de 1000,- kost. Dan zou ik beter even kunnen doorsparen voor een A-merk.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 18:39

Klopt het trouwens dat de Passier Pegasus en de Passier Marcus Ehning één en hetzelfde zadel zijn?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:49

Ik heb niet of nauwelijks verschil kunnen ontdekken tussen die types. Ik vroeg het me namelijk ook al af... Toch hebben ze andere namen, dus je zou zeggen dat er verschil in zou moeten zitten!

Het tussenkanaal van mijn zadel is goed 7 cm breed.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 13:30

Bedankt voor het nameten.

Ik heb al een aantal mailtjes gestuurd naar de zadelmaker maar nog niks terug gehoord. Ik wacht eerst even maandagavond af voordat ik er achteraan ga bellen.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 11:41

Ik zag toevallig dit zadel: Kieffer Europe CT II jumping
http://www.ooteman.nl/product.asp?id=49 ... %20jumping

Iemand ervaring hiermee en die weet hoe breed het kussenkanaal is?
Ben niet heel erg fan van kieffer maar op de foto lijkt het zadel wel relatief recht en ruimte te bieden voor een schoft.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 19:57

Zadelmaker is gister langs geweest voor een dressuurzadel. Daar ben ik in ieder geval mee geslaagd.
Nu nog een springzadel. Ze heeft de rug van mijn paard in ieder geval helemaal bekeken en waar het vooral bij mijn paard op neer komt is gedeeltelijk de hoge schoft maar met name dat hij veel ruimte nodig heeft aan de onderkant van zijn schoft en bij de rest van zijn ruggewervel.
Het zadel moet ook niet alleen bij de zijkant van zijn schoft steunen maar hij heeft wat bredere kussens nodig.
In ieder geval kreeg ik als advies op zoek te gaan naar een Barnsby, Euroriding, Kent & masters of Fairfax springzadel. Vanwege hun boomvorm en brede kussenkanaal.
De Kent&Masters ga ik sowieso proberen en zadelmaker gaat daar naar op zoek of anders besteld ze hem.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:20

even een korte reactie,dan kan ik dit topic weer terug vinden. het zadel opstren voor het verbreden van de boom,dan wordt gezien de prijs de boom uitgebogen. een nieuwe boom erin zetten is volgens mij duurder.verder kun je als je een nieuwe stubben koopt,kun je de kussens minder laten spannen,zodat het zadel op een rechte rug beter ligt. dit heb ik mij laten vertellen.verder ben ik zelf bezig met een fairfax en met kent and masters bezig, ik heb deze in arnhem in bestelling. ik kom er nog wel op terug. sorry voor het ontbreken van de hoofdletters,maar dit wil niet zo luken op mijn mobiel

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 10:00

Bedankt voor je reactie.
De Kent&Masters komt nog mijn kant op en op de fairfax heb ik gezeten maar dat was 3x niks. Daarbij had ik het idee dat ik de nek vast moest houden om niet voorover te vallen.
Ik heb ook nog een MSFC professional springzadel geprobeerd en die zat super (ook op mijn paard) en binnenkort ga ik nog 2 springzadels van Frank Baines proberen. De Massimo schijnt ook nog wel een optie te zijn dus die wil ik ook nog proberen.

Heb op dit moment alleen een paard met een wat dikke pees dus het is even spannend of het geen peesblessure is (dan word het voorlopig sowieso geen springen als het wel ooit nog springen word) maar het is binnen een week tijd van dik naar bijna niet meer te zien gegaan en hij loopt niet meer kreupel dus is nog even aankijken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:08

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:36

Stubben past niet op paarden met een hoge schoft! Heb zelf een Stubben gehad en paste niet op mijn nieuwe paard, heeft ook een erg hoge schoft.
Heb nu een Passier Markus Ehning, super zadel! Zit er beter op dan mijn Stubben.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:15

Kent & masters zijn toch dezelfde modellen als de fairfax, dacht ik tenminste, alleen een andere kwaliteit zadel. Heeft de fairfax wel een platte zitting??

Je geeft aan het MSFC professional springzadel te hebben gepast, maar daar zal waarschijnlijk een ander prijskaartje aan zitten. Hou me even op de hoogte van het passen van de Frank Baines.

Ik hoop voor je dat de blesure van je paard meevalt.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 22:25

Ik zal je zeker op de hoogte houden van de Frank Baines pas sessie! :j
Fairfax had inderdaad wel een hele platte zit. Dus dat was wel fijn maar op de één of andere manier net te plat waardoor ik wat voorover viel.

MSFC is inderdaad een heel ander prijskaartje. :)

Kentaur heb ik een paar van gepast maar was niet geschikt voor mijn paard. Voor de Stubben moeten we wel heel moeilijk gaan doen en Passier heeft een te smal kussenkanaal voor zijn rug.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:11

eefjuh112 schreef:
Stubben past niet op paarden met een hoge schoft! Heb zelf een Stubben gehad en paste niet op mijn nieuwe paard, heeft ook een erg hoge schoft.
Heb nu een Passier Markus Ehning, super zadel! Zit er beter op dan mijn Stubben.

En dat zal dan toch wel per paard verschillend zijn. Want ik heb nog nooit een paard gezien met een hogere schoft als de mijne. En daar ligt toch mooi een Stubben op ;)

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 12:17

Ik heb inderdaad ook wel eens gehoord dat stubben kan passen alleen dan moeten ze niet ook nog eens een rechte rug hebben en een breed kussenkanaal nodig hebben :)