Overschakelen op bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:51

haha okay maakt niet uit. Daar kan ik ook wel inkomen, maar het kwam op mij een beetje on aardig over ondanks het niet l*llig bedoeld stukje.
Tuurlijk iedereen heeft zijn eigen niveau, wat juist zo mooi is om elkaar tips te geven, alleen had ik hier meer het gevoel dat er commentaar werd geven zonder erbij te zeggen wat er moest veranderen, waarom, etc..

Dit is een mooi voorbeeld..

sporter schreef:
Je had nooit bij die trek moeten beginnen. :S Als ik dit zo lees is het maar beter dat je bitloos gaat rijden _-:(

Meteen reageren van, is het maar beter dat je bitloos gaat rijden... verder niks... (dit is dan ook niet naar jou gericht sonja)
Een trekje word meteen trek en dat kan ineens niet? Hoe heb jij op je eerste rijles dan geleerd dat je paard moet stilstaan? Ik toch echt met mijn zit, stem en met behulp van het bit.. en nee dan bedoel ik niet de mond kapot trekken..

Maar goed even terug naar Sonja, ik ben het verder dan ook met je eens, ik vatte het denk ik een beetje verkeerd op.

Apoc

Re: Overschakelen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:54

Btw, het valt mij op dat wij lekker in discussie gaan over het onderwerp, maar dat de TS zich er niet eens in mengt lol.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:55

Als je het paard stil trekt, is het slechts een kwestie van tijd voor dat bitloos ook geen uitweg meer verschaft. Het bit is in dit geval nl de oorzaak niet van het niet willen terug komen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:58

Apoc schreef:
haha okay maakt niet uit. Daar kan ik ook wel inkomen, maar het kwam op mij een beetje on aardig over ondanks het niet l*llig bedoeld stukje.
Tuurlijk iedereen heeft zijn eigen niveau, wat juist zo mooi is om elkaar tips te geven, alleen had ik hier meer het gevoel dat er commentaar werd geven zonder erbij te zeggen wat er moest veranderen, waarom, etc..

Dit is een mooi voorbeeld..

sporter schreef:
Je had nooit bij die trek moeten beginnen. :S Als ik dit zo lees is het maar beter dat je bitloos gaat rijden _-:(

Meteen reageren van, is het maar beter dat je bitloos gaat rijden... verder niks... (dit is dan ook niet naar jou gericht sonja)
Een trekje word meteen trek en dat kan ineens niet? Hoe heb jij op je eerste rijles dan geleerd dat je paard moet stilstaan? Ik toch echt met mijn zit, stem en met behulp van het bit.. en nee dan bedoel ik niet de mond kapot trekken..

Maar goed even terug naar Sonja, ik ben het verder dan ook met je eens, ik vatte het denk ik een beetje verkeerd op.

De TS vraagt niet om rij technische hulp maar gaat gelijk naar bitloos over. Dat is symptoom bestrijding. Er word niet gedacht wat kan ik aan me zelf veranderen verbeteren zodat hij ook met bit fijn loopt.
Dus dan heb ik inderdaad geen zin om rijtechnische tips te geven.

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:28

je geeft überhaubt geen tips. alleen kraak je mensen af.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:31

Koopto666 schreef:
je geeft überhaubt geen tips. alleen kraak je mensen af.

En dit basseer je op ?

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:40

@ Sporter, sorry maar je reageerde op iemand die in het topic reageerde niet op de TS zelf... Jij begon namelijk over dat trekje en dat heeft de TS zelf nooit gezegd, die heeft het gehad over dat het paard zich sterk maakt op het bit ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:45

Hmm ik zie dat je gelijk hebt. Bij deze mijn excuses aan de TS. :)

Mijn bericht was bedoelt voor knoopto666 die nu in plaats van kleine trekjes aan het bit kleine trekjes aan de neus geeft.

Edit: ohh jullie horen bij elkaar :D

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:07

haha jup klopt, dus ik weet zelf hoe Koopto666 rijd en die kleine trekjes vallen behoorlijk mee. Het paard dat hij rijd is heel enthousiast, vooral op buitenrit. In de bak reageert ze op alle beenhulp en stemhulp alleen op buitenrit moet je haar in wat inhouden doormiddel van bit oftewel nu neushulp. Zodra die namelijk in galop aanspringt ben je de totale controle kwijt en lijkt het net of ze niets meer hoort, voelt etc. en daarom heb je wel eens een trekje nodig. Wat zelfs niet helpt op buitenrit als mevrouw in volle galop onder je vandaan loopt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:09

Ach ja het is natuurlijk lastig te beoordelen achter de pc :D maar trekjes klinkt zo onvriendelijk :+

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:19

ja, opzich kan ik daar wel inkomen, maar ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik het anders zou moeten verwoorden haha. Iedergeval het paard heeft er weinig last van, sinds het bitloos rijden zitten de oren naar voren, wat eerder niet echt voorkwam...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:27

Dan is het sowieso prettiger voor dat moment en/of die combinatie, als het paard er vriendelijker op reageert.

Wat me wel van 't hart moet in de (nooit op te lossen) discussies over wel of niet met bit rijden, is dat mensen zo verrekte weinig zelf nadenken over diverse bitten en bitloze optomingen, en daardoor maar blind achter de omschrijvingen in de Hypo(d)rama-gidsjes aanrennen. Zo is dubbelgebroken per definitie vriendelijk, een stang per definitie onvriendelijk. Op touwhalstertje is vriendelijk (en dan wil je niet zien hoe ze soms aan dat dunne neusriempje hangen.. %) ) en een hackemore zielig.

Maar terug naar TS (die ik zelf niet meer zie overigens :? )
Ik denk dat als dit paard zich onder het rijden al regelmatig sterk maakt, er een rijtechnisch danwel opvoedkundig probleem is. Ik ken namelijk echt bijna geen paarden die zich niet met bit willen/kunnen laten rijden. Net zoals ik bijna geen paarden ken die zich niet bitloos kunnen/willen laten rijden overigens.*
Ik geloof dus niet dat het overschakelen op bitloos dan de oplossing is. Net zoals ik in dergelijke gevallen ook niet geloof in een scherper bit erin hangen. Of, als er al bitloos gereden zou worden, om een scherpere optoming te gebruiken.

*wat ik WEL geloof is dat sommige paarden misschien vergevingsgezinder zijn richting onrustige ruiterhand bv, als ze de "klappen" op de neus/achter de oren op kunnen vangen ipv in de mond. Maar dan nog heb je dus een rijtechnisch probleem, niet harnachementtechnisch. Ik ben oprecht van mening dat er veel te veel ruiters met teugels in de handen rondrijden die nog aan de longe zouden moeten zitten, in het belang van de paarden...

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 13:19

Het is hier idd enorm aan het afwijken...

Ik vroeg gewoon of het verstandig is om een jong paard
gelijk bitloos te beleren.
Je hebt me hier idd niet veel gehoord, maar ik heb gewoon niet altijd de tijd om alles te lezen tot in de details en nadien nog eens op iedereen te antwoorden. Sorry daarvoor...

Heb overigens wel al interessante reactie's gelezen en ben zelf
ook van mening dat wanneer een onbeleerd paard niet beter weet, zich heus niet sterk gaat maken met 'n bitloze optoming.
Maar wou even duidelijkheid en de mening van mensen met meer ervaring ivm bitloos rijden.

Alvast bedankt van de reactie's!

Groetjes

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 14:00

Lees nu pas dat ik m'n berichtje bij het verkeerde topic heb gepost... Twijfel namelijk ook om m'n jaarlingmerrie bitloos op te leren, maar daar had ik een ander topic voor aangemaakt.

Dus bij deze:

Ik rijd nu in de bak met touwhalster en dat gaat aardig.
Buiten rijd ik nog gewoon met bit, omdat ik zelf nog niet zeker genoeg ben. Ik hoop wel iemand te vinden die buiten met 'm bitloos wil rijden, zodat ik dat in de toekomst dan ook kan doen.

Groetjes

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:20

Okay, leuk om nog even wat van je te horen :). Ik ben blij dat het een beetje lukt, veel plezier er nog mee :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:22

Rijdt ook bitloos en plaats een stip , wil dit even blijven volgen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:30