Hoe ligt dit zadel volgens jullie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:37

JoviBan schreef:
Een Wintec is niet geschikt voor paarden met een korte rug.
Zo te zien, heeft deze fjord een korte rug.

Ja, ben ik met je eens.
Mss kan TS een bij de 'Trekker' zadels kijken.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:38

Of een boomloos zadel...
De Cheyenne barefoot bijvoorbeeld! Je kunt deze zadels ook een week testen om te bepalen wat je ervan vind...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:42

Veel zadels zullen te lang zijn (meestal langer dan 48 cm).
Is boomloos ook iets voor je? Wat wil je uitgeven voor een nieuw zadel?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:43

Een zadel uit de lijn van Massimo zijn evt geschikt.
Deze zadels zijn nieuw en 2e hands zeer betaalbaar. Deze zadels zijn met name gemaakt voor het zwaardere type paard met een kortere rug.
Omdat de boomwijdte in kleine stapjes opgebouwd is (dus per maat 1 cm wijder) kun je al snel iets passends vinden.
Die buik is lastig, maar door de manier waarop de singelstoten op deze zadels bevestigd zijn, ligt het stabieler op rondere paarden.
Knoop haar anders ook lekker ad longe of ga met haar fietsen, beetje km maken om dat vet eraf te branden ;) :D

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:51

Zadel ligt te ver naar voren, komt tegen de schouder aan. Dat zit ook een beetje in de pasvorm van het zadel.
Ik lees hier veel, het zadel helt achterover DUS de boom is te smal. Dat hoeft niet persé. Er zijn heel veel verschillende vormen boom, en dan kan de wijdte in principe wel kloppen bij de schoft maar loopt de boom verder niet goed met de paardenrug mee waardoor het zadel ook achterover kan gaan hellen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:58

Nijn schreef:
Misschien had ik het wat anders moeten verwoorden, ik bedoel te zeggen dat je gewoon géén goed advies kunt geven van enkele foto's :n Dan nog blijf ik er bij, pasvorm beoordeel je NIET als het aangesingeld is, ook niet als je pogingen doet vanaf een foto.

Nou naar mijn idee is dat zeker wel van belang.

Natuurlijk pas je eerst los op de rug.
Dat doet een zadelmaker ook.
Maar dan moet je wel aansingelen en der op.
Dat moest ik ook op het zadel wat speciaal voor mijn paard gemaakt is.
Soms lijkt iets goed te liggen, maar als je erop zit word de ruimte toch wat nauwer in de kamer.

Maar goed.
In eerste oog opslag zou ik zeggen dat het niet lekker ligt.
(voor zover je dat kan zien)

Mijn advies is ook, naar een zadelmaker.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:22

Deze Wintec ga je niet passend krijgen op deze pony, als je er een bredere boom in zet zal je te weinig schoftruimte krijgen. Mooier is een korter zadel zonder keilkussens en met dat bolle buikje zou ik ook een banaansingel gebruiken zodat het zadel niet naar voren getrokken wordt.
Het zadel ziet er op zich goed uit, ik denk dat je die zonder problemen weer kan verkopen, dan heb je wat geld mee voor een nieuw zadel.
Massimo is al genoemd, maar Zaldi is ook een merk wat voor rondere korte paarden geschikt kan zijn. En als je liever synthetisch blijft rijden heeft Thorrowgood ook zadels die beter zullen passen dan deze Wintec.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:27

myca er ligt nu een thorrowgood op ;)

denk met al dan niet weer veulen en blijvende veranderingen idd dat een boomloos wel
een goede optie zou zijn

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 12:35

Even nog wat nieuwe info: De zadels waarmee ik tot nu toe heb gereden zijn allemaal 17,5 inch, ook deze Thorowgood.

Boomloos heb ik al eens geprobeerd (barefoot Cheyenne en barefoot Cherokee), maar daar kon ik niet mee uit de voeten, ik kreeg er rugpijn van. Bovendien vond ik hem erg lang op mijn andere merrie (langere rug dan deze). De merrie is 6 jaar, maar feitelijk net uit de inrijfase, ze is dus nog wat wiebelig in haar evenwicht.

Ik heb juist voor Thorowgood ipv Wintec gekozen omdat ik in de Wintec de boom heel erg voel zitten en in de thorowgood niet.

Massimo is een goede optie. Die heb ik momenteel ook voor mijn andere merrie en daar ben ik helemaal gelukkig mee. Qua prijs is het echter wel de bedoeling dat ik in de Thorowgood categorie blijf. Zo'n 5 a 600 euro dus. Een nieuwe Massimo kost het dubbele. 2e hands zou nog te overwegen zijn, maar ik wil toch even kijken of ik niet dichter in de buurt van die prijs wat kan bedenken.

Hoe denken jullie trouwens over de aanmeter van het zadel? Heeft die hier een fout mee gemaakt? Zou ik ermee terug moeten en kijken of het onderling op te lossen is?

Myca

Re: Hoe ligt dit zadel volgens jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:40

Hoeveel tijd zat er tussen het maken van de foto's en het aanmeten van dit zadel? Als het dicht op elkaar zit, spreekt het niet van vakkennis. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je pony na een tijdje aan het werk qua bouw is veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:09

fjordnina schreef:
Hoe denken jullie trouwens over de aanmeter van het zadel? Heeft die hier een fout mee gemaakt? Zou ik ermee terug moeten en kijken of het onderling op te lossen is?

Het aanmeten kan best goed gebeurd zijn, ligt eraan hoe lang het geleden is en wat de conditie van het paard destijds was.
Als 't goed is, heeft de betreffende zadelpasser uitgebreid notities en ook foto's gemaakt. En kunnen jullie daar beide op terugvallen.

fjordnina

Re: Hoe ligt dit zadel volgens jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:29

Ik heb de papieren er even bij gepakt. Het zadel is aangemeten op 19 september 2008. De foto's zijn gisteren gemaakt. De fjord is niet aan het werk geweest. De situatie toen was bijna dezelfde als nu. Vorig jaar was haar veulen net 2 dagen afgespeend, nu loopt er nog een veulen naast wat binnenkort ook gespeend wordt. De enige verandering was dat ze vorig jaar 3,5 maand drachtig was en dit jaar leeg. 3,5 maand dracht zie je echter niet. Al met al heb ik er een keer of 5 op gereden.

Er zijn destijds geen foto's gemaakt door de zadelpasser. Er is wel een "Saddle Fitting Certificate" Conditiescore paard is 3 (geen idee meer waar dat precies voor staat, ook niet terug te vinden) gewicht is 391 kg.
Bij het onderzoek paard staat dat de rechterschouder heel iets forser is. Dat klopt nu nog steeds en is ook terug te zien op de 1e 2 foto's zonder zadel.
Pulp/Palp (? klinker niet goed leesbaar) rug voelt mooi soepel aan. Schoft + rug wel zeer arm bespierd voor een fjord.

Ligging: Goed, wel A symetrisch gesingeld i.v.m. iets scheef gaan naar rechts. Rechts 1e en 3e, links 2e en 4e.

Waar het mij met name om gaat is dan de lengte van het zadel. Het paard krimpt niet ineens toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:28

Wat je laatste zin betreft: helemaal waar. Dat is niet veranderd en dus fout beoordeeld.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:32

Je hebt wel gelijk, paarden krimpen niet.
Het blijft gissen, het zou bijv. kunnen dat hij een compromis heeft gemaaktten koste van je pony. Dat verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs, maar pas jij goed ook op een 17" zadel? Dat zou het makkelijker maken en anders toch een korter type zadel.