Welk bitloos hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:01

Ik rij met een kruislingssysteem hoofdstel, maar ik ben totaal niet tevreden over de release.

Afbeelding

Release is in mijn ogen een beloning en bij dit hoofdstel (volgens mij van Antilope) en een vorige hoofdstel (Norton) is de release minimaal. Ik weet dat Emiel Voest een *nieuw* kruislings hoofdstel heeft, dus nu twijfel ik of ik die ga kopen of gewoon het Barefoot Contour hoofdstel.

S-Hackamore heb ik trouwens ook geprobeerd, daar reageerde mijn merrie enorm fel op, maar voor een relaxte koudbloed zal het waarschijnlijk anders zijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:10

Koudbloedjes hebben inderdaad de neiging zich ergens doorheen te willen drukken.
Wij rijden deze paarden ook het liefst met

- Nutural (zeer de moeite waard)
- Sidepull (verschillende .. zoals de lederen van Fayafemke, rawhide en de marylot)
- Hackemore
- Gluckrad

Shanelle

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:20

Zijn er mensen die hun arab bitloos rijden en zo ja, met welke dan ? Ik lees er meer en meer over en begin wel erg geinteresserd te geraken ..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:02

Ik heb mijn pony heel lang gereden op een S-hack, dat is wel een drammer, maar ook een heel gevoelig ding dat snel beledigd is en sowieso op pijn niet meer reageert. Hierom werkte een CRB totaal verkeerd, dat was alleen maar kopschudden om onder de druk/pijn uit te komen etc. De S-hack heb ik een mooie brede neusriem aan laten zetten en daar reageert ze super op :j
Ook een stalhalster loopt ze prettig op, een crosslink is daarentegen he-le-maal prut voor ons :+

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 12:16

Shanelle schreef:
Zijn er mensen die hun arab bitloos rijden en zo ja, met welke dan ? Ik lees er meer en meer over en begin wel erg geinteresserd te geraken ..

Bij ons op stal zijn er meerdere mensen die arabiertjes hebben en er bitloos mee rijden. Gaat prima, in mijn ogen makkelijker dan een zware koudbloed omdat arabjes veel fijner reageren. :o Welk bitloos hoofdstel geschikt is voor jouw arabje zul je zelf moeten uitzoeken want dat verschilt wel van paard tot paard. Bij ons op stal worden de arabjes met een natural hackemore gereden en eentje met een sidepull.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:25

Oké, heel erg bedankt Mandyke ! Zal ik zeker eens achter informeren. Ik had trouwens begrepen dat er ergens een site is waar je een bitloos hoofdstel kan 'lenen' om te zien of het wel jou ding is, misschien staat die er wel tussen :D

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:48

ik rijdt met een kingekruist hoofdstel en bevalt heel goed. Maar is jouw doordenderende koudbloed ook op zit te sturen en stoppen? I ben daar zelf ook mee bezig, zodat je niet alleen bzeig bent met de voorkant van je paard, zeg maar. Ben benieuwd naar je aankoop, stuur je nog een foto in als je 'em hebt uitgeprobeerd?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 11:10

Ze is eigenlijk makkelijk op zit en benen te sturen en te stoppen (rijd altijd met een loshangende teugel) totdat zij er even geen zin meer in heeft en dan denderd ze dus gezellig door. Op die momenten is het belangrijk om even heel duidelijk te kunnen doorkomen en dan is het wel meteen gedaan met het gedram, maar de natural hackemore schiet hierin wat tekort. Deze week krijg ik m'n sidepull aan!!! *\o/*

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:55

ha, ben benieuwd, veel plezier met uitproberen en laat maar weten hoe het gaat?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:58

Shanelle schreef:

Mijn bijrijdster rijdt (nu haar, eerder onze) arabier ook bitloos, is ook bitloos beleerd.
Afbeelding

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:19

opisop_shop: Welk hoofdstel is dat exact? Sorry hoor, maar ben er echt nog een leek in :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:09

Dat is die van de ruitersportshop (.com)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:15

lijkt een beetje op die van mij, is het een kingekruist model?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:19

ja, alleen onder de kin idd.

Afbeelding

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:03

Heb ergens gelezen dat een kingekruist zachter is voor het paardenhoofd, en dat werd heel mooi geillustreerd op paardnatuurlijk.nl als ik me niet vergis .. Ga zo dadelijk eens een kijkje nemen op ruitersportshop ! Dank jullie wel !!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:02

Ik heb de mijne bij de Divoza gekocht. Ik kijk net even op hun site, maar staat geen plaatje van de mijne bij. ben benieuwd wat je gaat kopen.

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:54

mariska_aspi schreef:
Hallo allemaal, ik rijd op een haflinger, Job, die teugelkreupel was. Zijn overgestapt naar een Hackamore, welk type weet ik niet precies, maar het is een uitkomst. Job moest wel even wennen met het wendingen rijden, maar binnen een week had hij het door. De eigenaar rijd er ook al dressuurmatig mee en dat gaat uitstekend. Ik rijd voor de gewenning nog even alleen buiten(heb minder ervaring), maar ga binnenkort ook weer dressuurmatig aan de gang.
Wat ons op viel, en we zijn beiden erg zacht met de handen, is dat hij echt beter ging lopen en rustiger is met zijn hoofd.
De eigenaar heeft sowieso al ervaring met de Hackamore en zegt ook dat als je een hebt met korte scharen (hebben we) en zacht bent met je handen (wat je sowieso moet zijn met welk hoofdstel dan ook) het absoluut niet pijnlijk hoeft te zijn.

Ik weet nu dat we een Engelse Hackamore gebruiken, korte scharen en de kinriem is geheel van leer ipv een een ketting. De neusriem is lekker breed en aardig soepel

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:30

Omdat dit 't meest recente topic is over diverse bitloze optomingen volgens mij plaats ik 't maar hier...

heeft iemand ervaringen met deze? Zijn de teugels aan de ringen op de neus te bevestigen? Is 't principe dan 'tzelfde als een kaptoom ongeveer?
http://www.nickyskeet.nl/index.php?main ... cts_id=607

Ik kan namelijk zelf niet wennen aan 't gekruiste systeem (zowel kin als kaak), mijn paard reageert er niet zo fijn op.
Wel op de bloem, maar zou graag willen weten hoe zoiets bevalt.