Western-/Stock-/Barefootzadel.. Wat kies je en waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:53

Absoluut een stockzadel, die vond ik echt héérlijk zitten :+: helaas ligt mijne niet meer goed op mijn beestje en is nu in de verkoop. Ben overgegaan op een barefoot en hoewel ik die ook fijn vind zitten geef ik toch de voorkeur aan een stock :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:22

Juliette86 schreef:
Pluttersput schreef:
Ik dacht dat de barefoots de druk heel goed verdeelden? Beter dan menig westernzadel geloof ik?

De nieuwe generatie met vps in combinatie met een goede pad: Beter dan het gemiddelde westernzadel maar niet per definitie beter dan een maatwerk boomzadel.

Hoe kom je daar nou bij?
Een goed passend boomzadel verdeelt altijd de druk beter.
De vraag is alleen of het boomzadel ook goed past, en wat voor jou en jouw paard belangrijk is.

Ik heb een barefoot cheyenne gehad, maar deze weer verkocht. De missoula nut heb ik getest, maar die is het ook niet voor mij.

Ik heb nu een westernzadel (continental equiflex) en daar ben ik heel blij mee :j Mijn paard loopt er super onder en ik zit er goed op.

Een boomloze is gewoon te breed voor mij, en als je niet goed kunt zitten, dan heeft je paard daar natuurlijk ook weer last van.

Wat uiteindelijk geschikt is verschilt denk ik per persoon en per paard.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:27

Barefoot, barefoot, barefoot! *\o/*

Ik ben op en top gelukkig met mijn Barefoot Cheyenne!
Voordelen;
- ik heb de dry-tex versie, is dus zeeer onderhoudsvriendelijk, past goed bij mij. :+
- is heeel licht, fijn om te tillen en fijn voor mn paardje.
- ik voel alle bewegingen veel beter aan. (dus, of ze haar rug goed ontspant of niet, en of er bijvoorbeeld een bok aan komt. :'))
- hij heeft het nieuwe VPS systeem wat de druk beter verdeelt
- ik vind hem zoooo mooi. :+:

hafie_mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:55

ik heb zelf sinds kort een western zadel en ben er ijgenlijk heel tevreden mee :D
al vind ik een boomloos zadel echt lkkr zitten je voelt beter je paadd onder je :D
maar aangezien mijn hafie al wat ouder is is dat geen opie :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:26

hafie_mischa schreef:
al vind ik een boomloos zadel echt lkkr zitten je voelt beter je paadd onder je :D
maar aangezien mijn hafie al wat ouder is is dat geen opie :P
Waarom is dat geen optie ??
JUIST omdat een paard ouder wordt en de rug van nature iets gaat zakken loop je meer de kans dat een zadel met boom slechter gaat passen.
Met boomloos heb je dat probleem dus niet.

Het is logisch dat een breed paard een brede zit heeft. Het maakt niet uit of je dan een boom of boomloos rijdt.
Wél kun je middels de opbouw van een boomzadel óf de juiste pad bij boomloos dat brede in een iets meer 'dakjes'vorm terugbrengen, waardoor je prettiger zit.

Overigens hoort de rug van een paard en de bouw van de ruiter in overeenstemming te zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:36

DubbelDun schreef:
Overigens hoort de rug van een paard en de bouw van de ruiter in overeenstemming te zijn.

Wat bedoel je precies met deze zin? :)

capopjekop

Re: Western-/Stock-/Barefootzadel.. Wat kies je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:39

Ik heb voor een boomwesternzadel gekozen. Waarom? Nou stock vind ik niet mooi en in de toekomst wil ik wel een keer gaan starten met Amber. Voor boomloos ben ik bang dat ik te zwaar ben. Ik laat mijn zadel wel regelmatig na kijken door de zadelmaker. Vorige maand is de boom nog wat opgevuld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:40

@Wendy: Dat als je als ruiter een smalle pelvis hebt het heel pijnlijk zitten is op een breed paard.
Andersom zal iemand met een breed bekken ook niet stabiel op een smal paard zitten.

@capopjekop: je hebt van je WESTERN-zadel de boom op laten vullen ???

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:41

Jap, pony haar rug begint wat in te zakken en dus is er wat leer ingezet. Maar goed ik ben zelf niet heel technisch dus mss leg ik het wel verkeerd uit nu.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:43

DubbelDun schreef:
@Wendy: Dat als je als ruiter een smalle pelvis hebt het heel pijnlijk zitten is op een breed paard.
Andersom zal iemand met een breed bekken ook niet stabiel op een smal paard zitten.

Dat is zo...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:44

@capopjekop: Je kunt idd de onderkant van de bars wat opvullen met leer.
Maar alleen bij een handgemaakt zadel aan te raden, anders is het in elkaar zetten weer wat problematisch :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:48

Mijn zadel is handgemaakt en ik heb alle vertrouwen in mijn zadelmaker, dus volgens mij zit het wel goed :) Bij mijn oude zadel had ik dat niet durven proberen, dan had ik waarschijnlijk een legpuzzel terug gekregen :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 14:25

Ik vermoed dat ik uiteindelijk toch bij boomloos uit ga komen, maar ik wil me echt alles geprobeert hebben, dus zondag ga ik iig een westernzadel proberen. En dan zie ik wel verder :)
Maar alvast bedankt voor alle ervaringen, is wel heel leerzaam om over te denken, en hier en daar zie ik dingen waar ik zowiezo even op moet letten. DUs alvast bedankt bokkers!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:26

Pluttersput schreef:
dus zondag ga ik iig een westernzadel proberen.

Ga je dan ook even kijken of het zadel echt goed past? Want dat is namelijk bij een westernzadel niet zo makkelijk te zien, maar natuurlijk wél heel belangrijk :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 14:30

Neenee, ik ga bij iemand die een westernzadel heeft vragen stellen en even op zijn paard uitproberen, kijken hoe het zit en voelt en werkt enzo :) Ik heb de barefoot nu al gehad, dus zondag een western en misschien een stock proberen. Maar echt puur voor de informatie enzo :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:26

@Pluttersput : vergeet niet dat je in westernzadels ongeveer net zoveel verschil in 'zit'gevoel hebt als bij engelse zadels. Dus als je op één zadel afknapt, heb je gewoon een zitting gehad die niet bij jou past. Omgekeerd kun je je zalig voelen in een westernzadel en er vervolgens eentje kopen die zwaar kl*te zit.
Overigens geldt dat ook voor boomloos :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:27

Nee is ook hoor, maar het gaat meer erom dat ik even kan proberen, en dan kan ik allemaal info vragen aan die man :) Zo heb ik me zo goed mogelijk voorbereid denk ik zelf, en dan ga ik daarna wel verder kijken :)