Teugelsafe op divoza, iemand ervaring ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:50

secricible schreef:
ik wel, toen ik van mijn paard viel en hij in de teugel ging staan, brak het uiteinde, waar de gesp zat, zodat hem niets overkwam. Het werkt dus wel, JustaLive.
Vind de tip van het elastiekje wel een goede, heb zelf oo kzitten denken over zo'n teugelsafe namelijk.

Maar dat trekt toch eerder onmundig in je mond van je paard dan dat de teugels breken ?! :oo

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:50

Peelie schreef:
ja, voor buitenritten en springen is het heel handig, al zeg ik het zelf :)

Ik Fixceer ze zelf wel eenbeetje denk ik! :D

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:54

secricible schreef:
ik wel, toen ik van mijn paard viel en hij in de teugel ging staan, brak het uiteinde, waar de gesp zat, zodat hem niets overkwam. Het werkt dus wel, JustaLive.
Vind de tip van het elastiekje wel een goede, heb zelf oo kzitten denken over zo'n teugelsafe namelijk.

misschien eerder toeval geweest dan?
Mijn merrie heeft alleens door de bak gerend op drie benen omdat ze met een been in de teugel hing ( was erin gestapt ) en de teugel is echt niet gebroken hoor! Gelukkig bleef ze uiteindelijk even staan zodat ik de teugel kon losmaken.

Heb geen ervaring met de teugelsafe, maar ik denk dat ze snel sneuvelen als ze al breken als het paard in een keer met het hoofd omlaag gaan.

secricible

Re: Teugelsafe op divoza, iemand ervaring ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:07

nee, dat breken gaat over de zelfgemaakte teugelsafe, namelijk een elastiekje volgens mij.

Geen idee of het toeval is geweest. En ja, het geeft even een ruk, maar dan breekt het, beter als dat hij in paniek is omdat hij 1 been niet kan gebruiken.
@twinducklin: of jij hebt net pech gehad, ik weet het niet...

Peelie

Re: Teugelsafe op divoza, iemand ervaring ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:11

het zou wel gewoon moete breken... de teugel, net als een musketon zonder paniekhaak...

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:14

Teugels breken als je paard er in gaat staan... Heb al zo vaak naast jonge paarden gelegen die in teugels gingen staan, en allemaal braken ze, meestal op het punt Springteugels/ teugels uit twee of meer delen die aan elkaar vast gezet zijn, breken (webband + leer), leren dressuurteugels en teugels uit een geheel breken veel minder snel.

Maar even ontopic;
Op de manege in de beginners lessen gebruikten wij ook zo'n teugelsafe, was ideaal voor de kinderen. Teugels slingerden tenminste niet steeds aan de grond als er ook maar iets gebeurde (struikelen, teugel per ongeluk loslaten, etc)

Zelf gebruik ik zulke dingen niet, ik vind het niet fijn. Maar ik ken gevallen waarin het ideaal is en vooral de veiligheid ten goede komt!