Warneer slofteugel gebuiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

appel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:46

SemdeLorijn schreef:
Warneer gebuiken jullie een slofteugel bij je paard of pony?

Met een slofteugel vergroot je de druk van het bit in de mond. Dat kan heel pijnlijk zijn oor je paard terwijl je het zlef niet doorhebt omdat je in je hand dat veel minder voelt. Daarnaast 'trek' je je paard vaak per ongeluk naar beneden en op de voorhand waardoor niet alleen zijn voorbenen onevenredig veel belast worden, ook zal het paard zijn rug gaan spannen. Gevolg een paard wat zijn rug vastzet en zijn hoof omhoog brengt.

Je paard zijn hoofd laten zakken doe je door ontspannen te rijden en het paard genoeg ruimte te geven aan de voorkant zodat het ook werkelijk kan zakken.

Lithya

Re: Warneer slofteugel gebuiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:16

appel2: Je paard zijn hoofd laten zakken doe je door ontspannen te rijden en het paard genoeg ruimte te geven aan de voorkant zodat het ook werkelijk kan zakken.

Kan wel zijn, maar soms zijn er paarden die even een klein beetje hulp nodig zijn. Dan kan een slof wel helpen als je ze maar goed van achter naar voren blijft rijden en er voor waakt dat die achterhand actief blijft. Ik bedoel dan niet dat je met de slof je paard in de krul moet gaan trekken, maar je kunt ze soms wel net uit dat hele hoge dragen van het hoofd weghalen.

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:26

ik vind dat je een slof alleen mag gebruiken als je weet hoe hij werkt, waar hij ook werkelijk voor dient en hem goed gebruikt.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:03

met rijden gebruik ik nooit een slof, hooguit af en toe een martingaaltje
met longeren wil ik nog weleens een slof gebruiken en dan zit ie als een bijzet zeg maar,
met inderdaad het gemak dat je hem zo makkelijk vast kan maken, waar en hoe je
wilt doordat je hem gewoon vastknoopt aan de longeersingel
als een ruiter er mee om kan gaan, heb ik er niet zo'n bezwaar tegen als iemand een slof
als (tijdelijk) hulpmiddel gebruikt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:24

Nooit.....je zet alles vast waardoor je paard zijn lijf niet meer goed kan gebruiken en vooral zijn rug helemaal vast gaat zetten. Fysio die laatst bij ons was kent een hoop voorbeelden van paarden die door slofgebruik lichamelijk helemaal vast gereden zijn, die mag hij dan weer komen loswerken.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:32

liza_x schreef:
ik vind dat je een slof alleen mag gebruiken als je weet hoe hij werkt, waar hij ook werkelijk voor dient en hem goed gebruikt.

+:)+ hier ben ik het helemaal mee eens :D

:= heb overigens in mijn begin periode les gehad van iemand die wij later juffrouw slof zijn gaan noemen :o
Zonder slof kwam je de les niet in, hoe naief en ontwetend was ik toen O:)

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 14:08

Met een slofteugel vergroot je de druk van het bit in de mond. Dat kan heel pijnlijk zijn oor je paard terwijl je het zlef niet doorhebt omdat je in je hand dat veel minder voelt. Daarnaast 'trek' je je paard vaak per ongeluk naar beneden en op de voorhand waardoor niet alleen zijn voorbenen onevenredig veel belast worden, ook zal het paard zijn rug gaan spannen. Gevolg een paard wat zijn rug vastzet en zijn hoof omhoog brengt. @. Je was vergeten er bij te zetten dat dat gebeurt
als de ruiter hem te strak houd ;).
appel2 schreef:
SemdeLorijn schreef:
Warneer gebuiken jullie een slofteugel bij je paard of pony?

Met een slofteugel vergroot je de druk van het bit in de mond. Dat kan heel pijnlijk zijn oor je paard terwijl je het zlef niet doorhebt omdat je in je hand dat veel minder voelt. Daarnaast 'trek' je je paard vaak per ongeluk naar beneden en op de voorhand waardoor niet alleen zijn voorbenen onevenredig veel belast worden, ook zal het paard zijn rug gaan spannen. Gevolg een paard wat zijn rug vastzet en zijn hoof omhoog brengt.

Je paard zijn hoofd laten zakken doe je door ontspannen te rijden en het paard genoeg ruimte te geven aan de voorkant zodat het ook werkelijk kan zakken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:44

Ik heb er een tijdje 1 gebruikt, met weinig succes. Ik kende mijn paard toen nog niet zo goed maar kwam er steeds meer achter dat hij echt een hekel aan dat ding had, de verzorgster van de vorrige eigenaar reed constant met dat ding, de slof hing nog strakker als de teugels. Als ik met slof reed was het paard helemaal in paniek en kroop nog net niet met zijn hoofd tussen zijn voorbenen door naar achter(en ik had toch echt zeer lange vast). Sindsdien rijdt ik nooit meer met slof en ik vindt het ondingen, jee hebt veel ste veel in je hand.

Ojah ik gebruikte de slof omdat hij in het begin meer rodeopaard was als een net opgevoed dressuurpaard en met de slof had ik toch iets meer te vertellen overdat rodeo en zijn bommetjes gedrag.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:00

Geen slof gebruiken! En als je dan toch iets wil gebruiken neem dan een thiedeman. (liever natuurlijk een martingaal of halsverlenger/elastiek!)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:21

Thiedeman vindt ik dus levensgevaarlijk en dat geldt ook voor andere vaste hulpteugels(elastiek heb ik geen ervaring mee dus dat weet ik niet). Wat denk je dat er gebeurt als je paard steigerd, want jah wij nederlandse penny meisjes willen pony in de krul en snappen niet dat dat met trekken niet gaat, dus gaat de thiedeman op de kortste stand. En wat moet je altijd doen als je paard steigerd? Handen naar voren, dit gaat niet met die vaste hulpteugels, dus valt paard achterover en geloof me ik heb er op die manier al meerdere in ziekenhuis zien belanden met gebroken bekken of erger. Oud klasgenoot viel dus achterover door het hek van de buitenbak zo in het springmateriaal, gebroken bekken en interne bloedingen alles is gelukkig goed gekomen.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:15

pas als je een goede verbinding van je zit naar je handen hebt denk ik dat je pas eens aan een sloft teugel moet denken,
maar waarvoor zou je een sloft teugel gebruiken?
denk daar eerst over na en als je nog nooit met zoiets gereden hebt doe dit dan onder enige begeleiding
Want bij de minste verkkerde hulp trek je gewoon de rugspieren verkeerd en zijn de spieren in de hals ook verkeerd en dat is niet de bedoeling denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:18

ik gebruik zloffen bij koude voeten :+

maar ff serieus, ik gebruik geen hulpteugels, hulpteugels brengen je paard in ene gedwongen houden en imo ogen kan het dier nooit ontspannen wat juist belangrijk is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:27

Elastiek is *** dat hebben ze met een fikse kopgooi zo stuk getrokken en paarden die een elastiek nodig hebben reageren over het algemeen niet goed als er ineens een helft van de stiek losschiet en met wat pech tegen hun hoofd knalt :=

Cinnepin: Hulpteugels brengen je paard níet in een gedwongen houding mits juist gebruik.

slof is een hele fijne teugel als je weet hoe er mee om te gaan. Je laat hem los wanneer je wil, je pakt hem er bij wanneer je wil... Niet dat constante verstelgedoe en gejengel zoals met halsverlengers en thiedemans. Wil je nageven kan dat gewoon. Bij sommige paarden helpt om dingen net wat sneller te laten doordringen. Slof hoeft helemaal geen onvriendelijke hulpteugel te zijn in mijn mening.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:29

ben je er van bewust dat je met een slof, heel veel kracht in handen hebt!

ga eens na wat je eigenlijk doet. waarom ga je een slof gebruiken, vaak omdat je vind dat je paard niet in de juiste hoofd halshouding loopt, en zich "sterk"maakt. ga eens wat er dus in feite gebeurt wanneer je de slof gebruikt, en je paard wel het desgewenste doet. in feite beken je zelf als dat het met je eigen kracht niet lukt. want inprinciepe zouden door de eigen druk van je handen het zelfde moeten gebeuren.
je maakt een halve ophouding en je paard dient na te geven, jij ontspant. meeste mensen gaan dan gigantisch veel druk op de teugels zetten zodra dit niet lukt. of wanneer hun paard constant net er tegen aan zit te duwen, of zich eruit drukt wanneer hij het moeilijk vind.
ga eens na dat als je het op je eigen kracht niet voor elkaar krijgt. hoeveel sterker een slof dan is..................

ga eerst eens na waarom je paard dit doet en hoe je het rijtechnisch op kunt lossen. een paard doet dit omdat hij ergens een beperking heeft in zijn licaam die aangeeft dat hij niet verder kan, zijn rug wegdrukken en zijn hoofd omhoog gooien of net niet na willen geven zijn dan de gevolgen.
door hem met slof of welke andere hulpteugel dan ook te rijden, los je het probleem niet op.

wel door hem op de juiste manier te trainen en gedult te hebben. misschien is hij gewoon nog niet sterk genoeg, bouw het dan gewoon langzaam steeds verder uit. blijf zelf goed voelen en probeer erzelf optijd bij te zijn, als je paard zich sterk wil maken of wat dan ook, ben je al te laat, je moet dat van te voren voelen en daar op inspelen.
en misschien heeft je paard idd ergens last van, veel paarden lopen met spierproblemen rond. maar geven dit vaak niet aan.

ik snap jullie volkomen. ik heb zelf een paard wat heel duidelijk aangeeft dat hij ergens last van heeft. ook ik heb met slofgereden en met bijna iedere hulpteugel dan ook. maar je raakt in een visuele circel waar je iedere keer op het zelfde punt vast loopt.

ik ben achteraf blij dat mijn paard het zo duidelijk aangeeft, ik weet nu dat hij al die tijd echt veel last had van zijn spieren en eigenlijk gewoon niet anders kon.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:31

Ik rij mijn 4 jarige met slof op buitenrit. Maar dan hangt hij er los bij.
Heb hem er dan alleen aan om net iets meer bij te zetten te hebben als hij te sterk wordt.
We gaan namelijk altijd met een behoorlijk grote groep en dan wil ik niet het risico hebben dat hij aan de kletter gaat of een rodeo demonstratie gaat geven.

*edit* Typefouten
Laatst bijgewerkt door Marjan1984 op 08-09-09 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:34

kijk daar kan ik me dan nog enig sinds in vinden.
paardrijden moet veilig blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:48

marloezzke schreef:

ik rijd mn paard op een touwhalster of helemaal zonder wat, niets gevaarlijks aan hoor

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:51

Cinnepin, ik bedoelde het niet zo, ik kan met mijn paard ook met een losse teugel naar buiten, niks aan de hand.

maar er zijn natuurlijk ook paarden die aan de kletter gaan, en dan kan ik me wel vinden om dan een slof er aan te hangen, want ik kan me voorstellen dat het niet fijn en niet veilig is als je paard er vandoor gaat.......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:15

Cinnepin schreef:
marloezzke schreef:

ik rijd mn paard op een touwhalster of helemaal zonder wat, niets gevaarlijks aan hoor

Niet iedereen heeft een braaf koel paard, er zijn ook wat vinnigere dieren op de wereld.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:28

Zelf gebruik ik af en toe de slofteugel!! Zoiezo met buitenrijden, hij hangt dan wel vaak los maar heb hem ook af en toe nodig om bij de groep te kunnen blijven. Met trainen gebruik ik hem eigenlijk vrij weinig!! Wel eens als hij een dag vrij sterk is dan pak ik de volgende dag met het losrijden er even bij. Ook dan hangt hij vrijwel steeds los eraan maar kan ik hem op de momenten dat het nodig is er eventjes bijpakken. Hij laat dan erg snel los en dan haal ik de slof er weer af!! Ik ben er van overtuigd dat als je met de juiste manier er mee om kan gaan, dat je dan erg veel voordelen er mee hebt. Ik maak altijd de keuze voor mezelf,, of ik hang er even een slof aan en hij is na 2 ophoudingen ontspannen of ik moet er een half uur mee gaan zitten kl*ten!! Dan kies ik persoonlijk toch voor het 1e!!
Maar ik zeg wel, leer er AUB goed mee omgaan onder professionele begeleiding!!

En even voor de duidelijkheid nog... ik gebruik de slof puur alleen voor het laag en rond rijden van mijn paard en niet voor de oprichting!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:20

marloezzke schreef:
ga eerst eens na waarom je paard dit doet en hoe je het rijtechnisch op kunt lossen. een paard doet dit omdat hij ergens een beperking heeft in zijn licaam die aangeeft dat hij niet verder kan, zijn rug wegdrukken en zijn hoofd omhoog gooien of net niet na willen geven zijn dan de gevolgen.
door hem met slof of welke andere hulpteugel dan ook te rijden, los je het probleem niet op.

En zo is het. In een ander topic dat door deze TS is geopend heb ik al uitgelegd dat een paard niet kan ontspannen onder een slecht passend zadel. Jammer dat dezelfde TS, een dertienjarige!, nu kennelijk de slof overweegt om het paard, een vierjarige!, baas te kunnen.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:35

Ik gebruik hem niet, je kunt het eigenlijk bijna allemaal rijtechnisch oplossen :)

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:14

Als je niet op de juiste manier omgaat met een slofteugel, richt je zeer veel schade aan.
Hij werkt dan als het ware in als een scheermes in de paardenmond.

Ik zou nooit en te nimmer met een slof rijden, ik denk dat als je dit wel nodig hebt, je eerder moet kijken naar de oorzaak.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 14:41

Luister eens! Die vierjarige is een bij rij paard, ik wil zeker geen slof voor
dit paard gebruiken, daar is hij te jong voor en dan zou de eigenaar
zeker niet goed vinden!
Ik heb zelf een eigen pony, en bij die doe ik het ook niet!.
Ik wil de meningen hooren van mensen die het gebruiken, ik wil hier niet
mee gaan rijden.
Voortaan eerst 2x nadenken voordat je een achtelijk niet-kloppende reactie
neerzet!

hestejente schreef:
marloezzke schreef:

En zo is het. In een ander topic dat door deze TS is geopend heb ik al uitgelegd dat een paard niet kan ontspannen onder een slecht passend zadel. Jammer dat dezelfde TS, een dertienjarige!, nu kennelijk de slof overweegt om het paard, een vierjarige!, baas te kunnen.

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:50

Ik heb mijn slof laten verbouwen door er bij aan de onder kant een stuk elastiek laten zetten, in de hoop om het bij verkeerd gebruik iets vriendelijker te maken. Ik gebruik de slof alleen om hem goed lang en laag te kunnen rijden dit ivm eerder rugproblemen van mijn paard.