Dekjes met stro?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:39

als het is om gemakkelijk te wassen kan je toch beter een ouderwetse dweil gebruiken onder je gewone dekje of zoals ze bij ons op de renstal doen precies een grote keukenhandoeken (ook katoen) gebruiken.
Nu moet ik wel zeggen dat ik op een kussen met speltkaff slaap en dat dit veel frisser is dan al die synthetische rommel op de markt, maar of je stro net zo goed kan verdelen, daar heb ik wel mijn bedenkingen bij

ukoldaatje

Re: Dekjes met stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:53

Vreselijk! Ik schrik gewoon van dit berichtje zeg!!
Dat hier nog nooit iemand wat aan heeft proberen te doen!!

Idd er zijn zat goedkope dekjes en dan nog, als je een stapel koopt heb je nog korting ook. Arme dieren zeg..Dit vind ik echt erg.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:07

Er zeggen er hier een paar witte plekken op de schoft vanwege schimmel.

maar dat komt niet door schimmel, dat zijn drukplekken.
En waardoor ontstaan die drukplekken?

Door slecht passende zadels.
En waarom passen die zadels slecht?

Waarsschijnlijk door die kussenslopen.

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:32

8)7 we leven toch niet meer in de 18e eeuw :P

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:11

Door kussenslopen kan een zadel niet slecht passen.. een zadel moet goed passen zonder een dekje ;) Maar het past wel slecht doordat er stro tussen zit!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:14

Stro.... mijn god, het moet niet gekker worden.... :\
Reken er maar op dat die witte plekken echt drukplekken zijn :j

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:15

Even offtopic: Ik ben hier op ponykamp geweest toen ik nog een heel stuk jonger was, er werd mij verteld dat de pony waar ik op reed 2 jaar oud zou zijn !

Ik had er op dat moment zelf geen kijk op of het waar was of niet... Ze gebruikte de echt jonge pony's (2 - 3) alleen in de zomer voor de buitenritten om daarna nog een jaar het land op te gaan en het jaar erop pas ingereden te worden in de bak..

Of het waar is of deze pony werkelijk zo jong was en deze werkwijze waar is weet ik dus niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:03

Michellkuh schreef:
Door kussenslopen kan een zadel niet slecht passen.. een zadel moet goed passen zonder een dekje ;) Maar het past wel slecht doordat er stro tussen zit!

Lijkt me echt heel sterk dat een stal die nog geen simpele dekjes kan betalen voor ieder paard een passend zadel heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:10

Lara_Silver schreef:
Michellkuh schreef:

Lijkt me echt heel sterk dat een stal die nog geen simpele dekjes kan betalen voor ieder paard een passend zadel heeft.

Ze zegt ook niet dat die manege goede zadels heeft :)*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:16

Jeetje, heb even een site bekeken over die manege, maar wat slecht zeg! Op elke foto zie je wel een paard met witte plekke op de rug :n 1 paard heeft als 'hoofdstel' een halster met een bit eraan geknupt met rafelige strotouwtjes. Stallen zijn helemaal treurig :n
Ik zou daar nooit een paard willen huren :n Stro steekt gewoon door de kussenslopen heen :?
Zelfs onder het mentuig leggen ze zo'n sloop met stro!

Kan mij ook niet voorstellen dat het goed werkt :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:20

Asyaa schreef:
Ze zegt ook niet dat die manege goede zadels heeft :)*

Tja nu je het zegt.. Maar daarnaast begrijp ik na het doorlezen niet echt wat ze bedoeld? Zoals ik het interpreteer staat er dat een zadel niet slechter zou kunnen gaan passen door iets wat er onder ligt (wat onwaar is) en vervolgens dat een zadel goed moet passen zonder dekje (logisch) en dan dat het slecht past door het stro. (logisch) Waarschijnlijk ligt het aan mij dat ik het niet begrijp maar vooral de eerste zin vind ik nogal ongelukkig geformuleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:22

De eerste zin is idd slecht/fout geformuleerd ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:48

Arme paarden. Ik begrijp niet dat dit al zoveel jaar aan de gang is en ze dus nog steeds klanten krijgen.Als je toch zo'n stro sloop op een paardenrug moet leggen wil er toch niet eens meer op rijden.
Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die absoluut niet in de gaten hebben hoeveel sommige paarden in stilte lijden voor hun plezier :n

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:00

Ik weet precies over welke manege je het hebt :Y)

of het nou wel of niet goed is voor de paarden, ik vind dat een manege in fatsoenlijke dekjes moet investeren, tis het geld niet hoor

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:04

Ik snap het van de manege echt niet :n want volgens die site zijn veel paarden vrij chagie met opzadelen. Dat is voor de klanten niet leuk en voor kleine kinderen is dat zelfs eng. Leg er dan geen kussensloop onder, maar gewoon het zadel zo op de rug. Dat kost niets en is een stuk prettiger voor de paardenrug dan al dat prikkende stro.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:07

Wie verzint dit om een kussensloop te vullen?! :S

zo als iedereen hier al zegt.. het kan niet goed zijn.. en simpele dekjes gekocht via groothandel zijn echt niet duur!

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:12

ik ben ook een keer op kamp geweest naar loon op zand, op dat moment hadden ze net de week ervoor door een ongeluk besloten niet meer naar buiten te gaan. Ik vond het ook een gekloot met die dekjes, en ik vond het ook geen geweldig kamp (behalve die 2 buitenritten die we uiteindelijk toch nog gedaan hebben, die waren echt geweldig!!) maar ik moet zeggen dat die paarden het heel erg goed hebben, ondanks dat de zadels niet echt geweldig zijn en de dekjes ook niet. Die beesten staan zo vaak mogelijk buiten, hebben heel veel soortgenoten, zijn nooit alleen, en ze komen heel vaak buiten. De pony's op onze manege hebben het echt heel naar vergeleken met de hemel die ze daar aanbieden :)
en lang niet alle paarden hadden witte vlekken op hun rug ;)

en ik ga er nogsteeds heen als mijn knieën het toelaten omdat het geweldige paarden zijn en geweldige buitenritten zijn!

zo, word ik na deze preek vermoord? :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:15

@Oliebeer: waarom? Het is ieders persoonlijke keus in wat hij of zij wenst te investeren.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:16

Waarom zouden wij je vermoorden naar de preek? Het is jouw keuze om daar heen te gaan ;)

Ik zou niet dat soort praktijken willen aanmoedigen door bewust mijn kont op een slecht zadel te hijsen. Maar wat een ander doet, is zijn of haar keuze.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:41

Ze hebben dit vast ooit met een goede reden verzonnen, maar zien op de manege blijkbaar niet in dat kussenslopen met stro écht niet kunnen. Kunnen we niet met zijn alle de manege gaan boycotten? Als heel bokt meedoet, scheelt dat vast al een hoop klanten voor ze ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:56

ik ken de manege niet maar stro onder zadels nee daar kan ik niet inkomen, dat is nooit een oplossing. doe dan n beetje extra moeite gewone dekjes te wassen. Elk paard zou 4 dekjes moeten hebben als ze elke dag worden gewassen.

Misschien een bit manege test

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:58

vagolijntje schreef:
ik ken de manege niet maar stro onder zadels nee daar kan ik niet inkomen, dat is nooit een oplossing. doe dan n beetje extra moeite gewone dekjes te wassen. Elk paard zou 4 dekjes moeten hebben als ze elke dag worden gewassen.

Dat is inderdaad een goeie, dat zou zoveel negatieve aandacht geven dat ze wel iets moeten veranderen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:37

vagolijntje schreef:

Ik kan me niet voorstellen dat die er nog niet geweest is??

Volgens een ouder topic over deze manege hebben ze namelijk wel in de BIT gestaan.
Geen idee waar het over ging, maar ze stonden er in.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:40

ik ben ook vijftien jaar geleden op ponykamp geweest bij die manege in loon op zand..
inderdaad dekjes met stro en allemaal hadden de paarden er drukplekken van, en paarden staan daar nog steeds in stands?
Dat mag toch geeneens meer?
Of binnekort gaat dat waars. verplicht worden voor een pony/paard; stokmaat maal 2 als afmetingen van de stal?

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:57

dit is onzin een dekje is beter altans vind ik