Wel of geen peesbeschermers en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olijkje

Re: Wel of geen peesbeschermers en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:30

Alleen met springen.
Mijn pony tikt niet aan dus dan vind ik het ook absoluut niet nodig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:35

voor het longeren peesbeschermers en strijklappen omdat ik merkte dat ze in de diepe zandbak gemakkelijk aantikt en gekke sprongen maakt.
Voor wandelingen, galoptrainingen, snelwerk en gewoon losrijden niks van bescherming, maar als ik ga oefenen op wijken, schouderbinnen, keertwending,... kortom oefeningen waarbij de benen moeten "kruisen" 3-in-1 beschermers en soms strijklappen achteraan, maar m'n paard heeft alleen beslag vooraan en moet haar voeten maar leren goed neer te zetten
Springen doe ik voorlopig nog niet, maar dan zou ik waarschijnelijk ook wel peesbeschermers aandoen en indien nodig springschoenen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:38

Ilzas schreef:
Nog één keer dan: niets, helemaal niets om doen.

Heeft dan niemand die test in de Bit gelezen en onthouden? Dat eiwit stolt bij/ vanf 40 graden en dat pezen opgebouwd zijn uit? Juist, eiwitten. En dat onder IEDER soort beenbescherming de temperatuur oploopt tot een gevaalijke 38/39 graden. Niet doen dus. Je neemt de luchtkoeling weg en juist koeling is zo belangrijk voor pezen, waarom denk je dat iedereen met een peesblessure altijd staat te koelen met koud water?

Bovendien, uit de mond van de veearts: ik heb meer letsel gezien veroorzaakt door (verkeerd gebruik van) beenbescherming, dan letsel wat voorkomen had kunnen worden door beenbescherming.

Ook zo'n goeie: je paard op een zomerse dag lekker de hele dag met neopreen peesbeschermers op het land zetten...

Kijk als je paard echt strijkt, of je gaat een cross rijden, zou ik zeggen: doe iets om, maar verder krijgen mijn paarden nooit iets om, en ook niet op de trailer. Heb al tig paarden op hun bek zien gaan omdat ze met hun ene been op het klittenband van de transportbeschermer van het andere been gingen staan.

Daarom rij ik mijn haflinger ook zonder.
Hij tikt niet aan of iets dergelijks, dus vind het niet nodig.
Alleen met springen/balkjes doe ik ze voor wel om. Hij is dan nogal onhandig met zijn benen en dan is het wel nodig. Dat gaat wel over zodra hij wat ouder wordt en dan gaan ze ook weer af.

sanniekeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:42

met rijden/longeren heeft mijn paard peesbeschermers en springschoenen(4) om dit omdat het nogal een sukkeltje is betreft met zijn eigen benen open te schoppen,op het land alleen zijn springschoen ivm met zijn ijzers

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:45

Ik gebruik alleen beschermers (peesjes) met springen. Dit vind ik wel een veiliger gevoel, mocht ze een keer een balk eraf gooien oid. Verder heeft ze nooit beschermers om. Ze tikt zichzelf niet aan en heeft nooit problemen, dus ik vind het een beetje zinloos.

Mochten we straks gaan oefenen met spinnen en stoppen dan gaan er wel 3 in een beschermers komen. Ze vindt dit nog moeilijk, dus de kans op een blessure is dan toch wat groter, plus dat er andere krachten op de benen komen te staan.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:59

Ik heb mijn paard vorig jaar met beenbescherming gereden, zij was nog niet helemaal in balans en ik vond haar erg veel aantikken.
Inmiddels moet ik die dingen elke keer gaan zoeken als ik ga springen, dan heb ik springschoenen en peesbeschermers om.

Met crossen heb ik mn rubberen springschoenen en mijn crossbeschermers om.
Die van mij staat ook rondom op ijzers, maar heeft nog nooit wat gehad..

Ook op de wei gaat ze lekker zonder naar buiten..

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:25

En wat met een pees die nog gedeeltelijk dient te herstellen (wordt nu rustig gestapt en al eens een drafje, binnenkort meer)? Best een peesbeschermertje omdoen voor ondersteuning, of lekker niets ? Ik heb weleens iets gelezen over verkoelende peesbeschermers ... Ik dacht altijd dat peesbeschermers -buiten bescherming- ook ondersteuning geven, maar dit klopt dus eigenlijk niet ? Vind dit echt een erg interessant topic !

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:30

Dat lijkt me dubbel, op zich wil je juist een herstellende pees koel houden, het laatste wat je wilt is na de arbeid een dik, warm, kloppend been hebben. Maar ja, het risico op aantikken wil je ook minimailiseren. Aan de andere kant, dat wil je altijd, en een peesblessure hoeft niet zo zeer van aantikken te komen, mijns inziens komt die vaker door overbelasting en bijvoorbeeld een verkeerde, rare sprong waardoor het er in schiet, dus zonder per sé aan te tikken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:36

Als ik dressuur rij 3 in 1 voor en strijklappen achter, als ik spring/buitenrij/longeer gewone peesbeschermers en strijklappen

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:40

Innepin schreef:
Mijn paard loopt met blote benen.
Ze heeft nl. een heel onhandige maat waardoor peesbeschermers niet passen: wat lengte betreft, zou ze maat cob moeten hebben, maar voor de kogel maat full.

Als je paard met blote benen loopt waar door peesbeschermers niet passen!
Kan je ook met eerst onder bandages en dn bandages rijde eh !!!!!!!!!!!

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:44

Ik rij ALTIJD met beenbescherms !!!!!!!!!!!
k rij western (reining) en rij dus altijd met getten of bandages kogelbeschermers vn achter en hoefbeschermers!
ook als ik hickory in de wei zet of los laat in een paddok doe ik hem getten aan ! x

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:45

Goed bezig joh!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:46

Paard heeft geen ijzers, tikt niet aan en is niet lomp met z'n benen dus krijgt ook geen bescherming aan. Vind 't allemaal maar onnodig als je gewoon dressuur in de bak rijdt en je paard zich toch niet aantikt. Kan alleen maar voor oververhitting zorgen, denk ik dan... Laatst had ik één keer peesbeschermers aangedaan omdat paard die nog nooit in z'n leven had aangehad, maar na een halfuur zweette dat arme beest er zo hard onder dat ik ze gewoon af heb gedaan :(:)

__Naomii__ schreef:
Innepin schreef:
Mijn paard loopt met blote benen.
Ze heeft nl. een heel onhandige maat waardoor peesbeschermers niet passen: wat lengte betreft, zou ze maat cob moeten hebben, maar voor de kogel maat full.

Als je paard met blote benen loopt waar door peesbeschermers niet passen!
Kan je ook met eerst onder bandages en dn bandages rijde eh !!!!!!!!!!!

Bandages gebruik ik al helemaal niet. De warmte onder die dingen kan zo hoog oplopen en het is niet dat de benen bij bandages veel lucht krijgen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:48

Bij ons loopt alles met blote benen omdat we zand in de bak hebben liggen dat gaat koeken en schuren onder beschermers. Alleen als het echt heel droog is kun je bij ons veilig met bescherming rijden.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:49

Ilzas schreef:
Dat lijkt me dubbel, op zich wil je juist een herstellende pees koel houden, het laatste wat je wilt is na de arbeid een dik, warm, kloppend been hebben. Maar ja, het risico op aantikken wil je ook minimailiseren. Aan de andere kant, dat wil je altijd, en een peesblessure hoeft niet zo zeer van aantikken te komen, mijns inziens komt die vaker door overbelasting en bijvoorbeeld een verkeerde, rare sprong waardoor het er in schiet, dus zonder per sé aan te tikken.

Het is -volgens mij- ook inderdaad niet echt gebeurd door het aantikken (paard is momenteel nog niet van mij) maar eerder door 'overbelasting'. Nu ja, dat mag ik eigenlijk niet zeggen aangezien ik het niet zeker weet. Wel weet ik zeker dat hij werd getraind voor endurance en dat ze regelmatig een strandritje maakten. Daar las ik dan weer over dat ook dat voor peesblessures kan zorgen door de te zachte ondergrond. Dus het is niet per sé door aantikken. Liever wegblijven met peesbeschermertjes dan? Aangezien het mijns inziens dus niet door aantikken is gebeurd ..

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:52

Ja, beter van wel. Het zal niet snel schaden om zonder te rijden eerder met zal schaden.

Ja, strand is ook een fameuze. Woon in Den Helder en hadden bij ons op stal altijd heel regelmatig paarden met peesproblemen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:58

Ilzas schreef:
Ja, beter van wel. Het zal niet snel schaden om zonder te rijden eerder met zal schaden.

Ja, strand is ook een fameuze. Woon in Den Helder en hadden bij ons op stal altijd heel regelmatig paarden met peesproblemen.

Oké, heel erg hard bedankt voor de tip! Nog één vraag dan: zou ik dan best na het rijden koude klei aanbrengen op de pees om ze langdurig te laten koelen ? En hoe kan ik weten voor welke periode ik dit dan nog dien te doen? Bijvoorbeeld tot een maand na herstel, of gewoon helemaal niet meer ?

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:58

Ik rij ook altijd zonder peesbescherming, heb alleen springschoenen om omdat mijn paard vierkant op ijzers staat. Ik rij zonder omdat ik het veel te warm vind en omdat mijn paard er plekjes van krijgt omdat hij net tussen 2 maten in zit.
Ik vind het ook een heeeeel groot verschil tussen een recreatieruiter of proffesionele ruiters (Z en hoger), dan rij je veel meer oefeningen waarin je paard zich kan blesseren zonder bescherming. Die rondjes die je maakt in de B en M, daar gaan ze echt niet dood aan zonder bescherming.
Ik vind het wel een ander verhaal als je paard zich echt aantikt of strijkt, dan heb je imo geen andere keuze dan bescherming.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:02

na zware galoptraining koel ik altijd de benen ()pezen met koud water en ga nog even stappen op de beton.
Peesblessures worden meestal veroorzaakt door foute of overbelasting, aantikken veroorzaakt eerder wondjes en bijgevolg opgezette kogels en soms volledige benen door een onstekignsreactie.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:04

Ik heb er die zonder lopen en die met lopen.Hangt er van af of ze goed in balans zijn.Als ze door onhandigheid een wondje maken is het ook niet zo fijn.Maar ik heb er ook 1 met een schieffel aan de zijkant en die rij ik liever zonder omdatt ik bang ben dat het anders gaat irriteren.Bandages gebruik ik alleen voor de show als ik foto's wil maken voor de verkoop ofzo.Verder nooit.
Peesblessures worden juist heel vaak veroorzaakt door bandages.Het wordt daaronder veel te warm!Bij een peesbeschermer moet je dan ook de versie nemen waarbij de voorkant open is en niet de 3 in 1 beschermer.Deze sluiten het been teveel af met oververhitting tot gevolg.Een peesblessure bouw je ook op en je zult soms pas na een hele tijd merken of het allemaal goed is gegaan.
Ik rijd trouwens zelf 3 paarden op Z niveau en hoger waarvan er 2 zonder bescherming lopen en ook in de trailer staat bij mij alles zonder.
Bij een peesblessure heeft koude klei weinig zin,deze warmt te snel op.Alleen stromend water koelt genoeg.Dit moet wel minimaal 10 minuten want dan is de kou pas tot de pees doorgedrongen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:05

Shanelle schreef:
Ilzas schreef:

Oké, heel erg hard bedankt voor de tip! Nog één vraag dan: zou ik dan best na het rijden koude klei aanbrengen op de pees om ze langdurig te laten koelen ? En hoe kan ik weten voor welke periode ik dit dan nog dien te doen? Bijvoorbeeld tot een maand na herstel, of gewoon helemaal niet meer ?

Klei is zeker goed en altijd goed. Baat het niet, dan schaadt het niet. Over topruiters gesproken, die zetten hun paarden altijd in de klei, standaard.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:06

ambre schreef:
Bij een peesblessure heeft koude klei weinig zin,deze warmt te snel op.Alleen stromend water koelt genoeg.Dit moet wel minimaal 10 minuten want dan is de kou pas tot de pees doorgedrongen.

Hmmm, dit wist ik dan weer niet. Thanks.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:08

Alleen zijn voorbenen 3 in 1 bescherming, altijd ! Na het rijden doe ik ze af en stap ik zonder bescherming uit. Wil gewoon geen risico nemen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:10

Ik gebruik de klei alleen bij ontstekingen of vocht in de benen.Meer voor de zuiverende werking.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:11

Ik heb ze alleen om met springen. Dus als ik ga trainen, en met wedstrijden.
Met trainen heb ik alleen de voorste 2 aan, en met wedstrijd ze alle 4.
Ook als ik naar de bossen ga heb ik ze aan. ;)
Longeren doe ik nooit, dus dat weet ik niet. ;)