Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilzas schreef:Nog één keer dan: niets, helemaal niets om doen.
Heeft dan niemand die test in de Bit gelezen en onthouden? Dat eiwit stolt bij/ vanf 40 graden en dat pezen opgebouwd zijn uit? Juist, eiwitten. En dat onder IEDER soort beenbescherming de temperatuur oploopt tot een gevaalijke 38/39 graden. Niet doen dus. Je neemt de luchtkoeling weg en juist koeling is zo belangrijk voor pezen, waarom denk je dat iedereen met een peesblessure altijd staat te koelen met koud water?
Bovendien, uit de mond van de veearts: ik heb meer letsel gezien veroorzaakt door (verkeerd gebruik van) beenbescherming, dan letsel wat voorkomen had kunnen worden door beenbescherming.
Ook zo'n goeie: je paard op een zomerse dag lekker de hele dag met neopreen peesbeschermers op het land zetten...
Kijk als je paard echt strijkt, of je gaat een cross rijden, zou ik zeggen: doe iets om, maar verder krijgen mijn paarden nooit iets om, en ook niet op de trailer. Heb al tig paarden op hun bek zien gaan omdat ze met hun ene been op het klittenband van de transportbeschermer van het andere been gingen staan.
Innepin schreef:Mijn paard loopt met blote benen.
Ze heeft nl. een heel onhandige maat waardoor peesbeschermers niet passen: wat lengte betreft, zou ze maat cob moeten hebben, maar voor de kogel maat full.
__Naomii__ schreef:Innepin schreef:Mijn paard loopt met blote benen.
Ze heeft nl. een heel onhandige maat waardoor peesbeschermers niet passen: wat lengte betreft, zou ze maat cob moeten hebben, maar voor de kogel maat full.
Als je paard met blote benen loopt waar door peesbeschermers niet passen!
Kan je ook met eerst onder bandages en dn bandages rijde eh !!!!!!!!!!!
Ilzas schreef:Dat lijkt me dubbel, op zich wil je juist een herstellende pees koel houden, het laatste wat je wilt is na de arbeid een dik, warm, kloppend been hebben. Maar ja, het risico op aantikken wil je ook minimailiseren. Aan de andere kant, dat wil je altijd, en een peesblessure hoeft niet zo zeer van aantikken te komen, mijns inziens komt die vaker door overbelasting en bijvoorbeeld een verkeerde, rare sprong waardoor het er in schiet, dus zonder per sé aan te tikken.
Ilzas schreef:Ja, beter van wel. Het zal niet snel schaden om zonder te rijden eerder met zal schaden.
Ja, strand is ook een fameuze. Woon in Den Helder en hadden bij ons op stal altijd heel regelmatig paarden met peesproblemen.
Shanelle schreef:Ilzas schreef:Ja, beter van wel. Het zal niet snel schaden om zonder te rijden eerder met zal schaden.
Ja, strand is ook een fameuze. Woon in Den Helder en hadden bij ons op stal altijd heel regelmatig paarden met peesproblemen.
Oké, heel erg hard bedankt voor de tip! Nog één vraag dan: zou ik dan best na het rijden koude klei aanbrengen op de pees om ze langdurig te laten koelen ? En hoe kan ik weten voor welke periode ik dit dan nog dien te doen? Bijvoorbeeld tot een maand na herstel, of gewoon helemaal niet meer ?