Western zadel zonder western te rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Western zadel zonder western te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:29

De aspirant-westernzadelkoper maak ik graag even attent op mijn onderschrift :)
De bovenste is vooral wat je NIET moet hebben. Daar zijn materialen gebruikt die geen kwaliteit hebben en soms ronduit gevaarlijk zijn. Alles wat nieuw is en onder de 600 euro moet je links laten liggen. Kijk dan liever naar een leuke 2e hands met een wat bekendere merknaam.
De pasvorm op een paard met een wat hogere schoft kán je zoektocht naar een goed passend zdel moeilijk maken; veel western paarden hebben nl weinig schoft en niet zelden ligt de onderkant van de pommel/fork óp de schoft.

@Pluttersput : op i-net/google-Bokt-WN is veel te vinden over de pasvorm van een westernzadel met boom. Dus lees je even in voor je ergens aan begint :D

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:36

Ik heb voor mijn draver een pfiff kunstof westernzadel. Ik vind het een heerlijk zadel en lichtrijden doe ik juist heel veel hoor.
Voor mijn andere pony heb ik een kunstof Norton stockzadel ook een heerlijk zadel vind ik zelf. Ben er dus heel erg tevreden mee!

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:39

moet een westernzadel boom ook drie vingen bovnen de schoft liggen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 19:46

Zo wat een reacties, heerlijk :D Even tussendoor, er is hier niet toevallig iemand in het zuiden van Limburg die mij kennis wil laten maken met paard en westernzadel? Zodat ik een beetje weet hoe en wat :)

MLoeser schreef:
Ik rijd trouwens ook buiten vaak wel licht op een western zadel. En toen ik les had ook vaak. Maar ik had in eerste instantie een zadel waar de fenders op zijn kortst te lang waren om goed omhoog te kunnen komen :P dat is voor de TS ook wel even handig: als je niet te lang bent ff de maat van de fenders checken, of gaatjes bij willen prikken.

Wat is niet te lang :P Ik ben 1.73, denk dat dat wel redelijk aan de maat is, toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:52

paarden115 schreef:

Ligt eraan wanneer je het meet. Als je er naast staat is heb je meer ruimte nodig als wanneer je er op zit en goed aangesingeld hebt.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:57

Je kan ook een boomloos westernzadel nemen, bij een hoop wederverkopers kun je er 1 op proef nemen.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:59

DubbelDun schreef:
paarden115 schreef:

Ligt eraan wanneer je het meet. Als je er naast staat is heb je meer ruimte nodig als wanneer je er op zit en goed aangesingeld hebt.

ok