welke bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:36

hestejente schreef:
De zoektocht naar het juiste bitloze hoofdstel kan net zo lastig zijn als die naar het juiste bit. Er zijn zo veel verschillende optomingen die allemaal weer anders inwerken.

mee eens, want ik heb even bitloos gereden, maar met dat hoofdstel wilde mijn paard niet nageeflijk lopen, waardoor hij geen spieren meer trainde en steeds minder bespiering over hield.
Zelf ben ik van mening, als een paard met bit goed loopt, vind ik dat er geen reden is om bitloos te gaan rijden.
Als een paard nou pijn in zijn mond heeft of een bit echt niet accepteerd of verdraagt zeg ik, ja, dan is bitloos een uitkomst.

Maar let wel, als je bitloos gaat rijden dat het hele rijden dan weer van onder af aan weer geleerd moet worden, omdat de hulpen en druk heel anders doorgegeven worden dan met een bit hoofdstel. Ik zelf heb daar toen les voor gehad, maar die manier van rijden paste totaal niet bij mij.

Daarom zou ik eerst erover nadenken wat je zelf wilt. Want dat het zielig is, is niet waar, paarden die hun leven al met bit rijden weten niet beter en hebben daar dan ook geen last van.
En ook niet elk paard is bitloos te rijden, een paard bij mij op stal is gevaarlijk als je zonder bit rijd, puur omdat het paard "vrijheid" voelt en niet meer wil luisteren, waardoor je de controle over je paard totaal kwijt bent.

Maargoed, misschien is een ongebroken bit wel fijn voor je paardje, deze liggen vaak wel een stilst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:43

hestejente schreef:
Mijne niet JoviBan. Verder vind ik het nogal ongenuanceerd dat bitloos in ieder bitgerelateerd topic als zaligmakende oplossing wordt aangedragen. TS zoekt een bit. Om bitloos wordt niet gevraagd.

Ook wanneer er niet om bitloos gevraagd wordt, kan het een heel goed advies zijn om dat wel te gaan doen.
Of jij dat wel of niet genuanceerd vindt, doet er voor mij niet toe.

booster

Re: welke bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:49

ik wil eerst even een ander bit proberen en evt nog een bitloos hoofdstel erbij halen om te kijken hoe dat is en of het beter is ik rijd voornamelijk al met me zit heb me teugels niet nodig maar niet ieder paard reageert altijd even goed op de zit

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:51

ik heb gemerkt dat je voor bitloos echt heel goed de baas moet zijn over je paard, anders maakt hij gebruik van jouw onkunde.
Want ze zeggen van niet, maar er zijn echt wel paarden die weten dat je minder te zeggen hebt en daardoor meer een eigen wil krijgen.

bitloze ruiters val me aub niet aan :p dit zijn gewoon mijn bevindingen, want ja ik heb bitloos geprobeerd, meerdere variaties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:00

jumpgirl schreef:
ik heb gemerkt dat je voor bitloos echt heel goed de baas moet zijn over je paard, anders maakt hij gebruik van jouw onkunde.

Dit heeft niet zozeer met "de baas zijn" te maken, maar alles met een goede verstandhouding, samenwerking en communicatie. ;)

Billy12

Re: welke bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:09

dat bedoel ik ;) maar je begrijpt wat ik bedoel.
met mijn paard ging het buitenrijden wel goed alleen in de bak kon ik niet echt dressuren. dusja dan maar weer met bit in de bak ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:36

booster schreef:
ik wil eerst even een ander bit proberen en evt nog een bitloos hoofdstel erbij halen om te kijken hoe dat is en of het beter is ik rijd voornamelijk al met me zit heb me teugels niet nodig maar niet ieder paard reageert altijd even goed op de zit

Je kunt het ook combineren! Maargoed dat geheel terzijde, laten we daar niet ook nog over discussieren :j
Nou, als het bij jou paardje goed gaat met het rijden op je zit, is 't toch goed? Jij zoekt immers een bitje/of
ook een bitloos hoofdstel voor je paard! :) Ik raad je toch aan eerst even te proberen met een neusriem of
halster (halster is aan te raden) om een beetje het gevoel te krijgen.. zoals ik al zij, een bitloos hoofdstel
kost natuurlijk wel meer! :j

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:47

booster schreef:
als ik haar koop dan pas laat ik haar naar de tandarts gaan is nu mijn taak nog niet ( miss krom gezegt maar zo vindt ik het)

Hebben de vorige eigenaren er al eens een tandarts bij gehad? Mss niet onverstandig dan om het paard toch voor de koop na te laten kijken door een tandarts, mede gezien de leeftijd en het 'bitprobleem'. Stel dat je dit na de koop doet en er blijkt van alles aan te mankeren, kon dat nogal eens flink in de papieren lopen.