hestejente schreef:De zoektocht naar het juiste bitloze hoofdstel kan net zo lastig zijn als die naar het juiste bit. Er zijn zo veel verschillende optomingen die allemaal weer anders inwerken.
mee eens, want ik heb even bitloos gereden, maar met dat hoofdstel wilde mijn paard niet nageeflijk lopen, waardoor hij geen spieren meer trainde en steeds minder bespiering over hield.
Zelf ben ik van mening, als een paard met bit goed loopt, vind ik dat er geen reden is om bitloos te gaan rijden.
Als een paard nou pijn in zijn mond heeft of een bit echt niet accepteerd of verdraagt zeg ik, ja, dan is bitloos een uitkomst.
Maar let wel, als je bitloos gaat rijden dat het hele rijden dan weer van onder af aan weer geleerd moet worden, omdat de hulpen en druk heel anders doorgegeven worden dan met een bit hoofdstel. Ik zelf heb daar toen les voor gehad, maar die manier van rijden paste totaal niet bij mij.
Daarom zou ik eerst erover nadenken wat je zelf wilt. Want dat het zielig is, is niet waar, paarden die hun leven al met bit rijden weten niet beter en hebben daar dan ook geen last van.
En ook niet elk paard is bitloos te rijden, een paard bij mij op stal is gevaarlijk als je zonder bit rijd, puur omdat het paard "vrijheid" voelt en niet meer wil luisteren, waardoor je de controle over je paard totaal kwijt bent.
Maargoed, misschien is een ongebroken bit wel fijn voor je paardje, deze liggen vaak wel een stilst.

Ik raad je toch aan eerst even te proberen met een neusriem of