Tips: Zadel voor groot paard met hoge schoft en rechte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:12

Klinkt als een bekend probleem

Stephen is volgens mij wel 5 x langs geweest en heb wat geduld moeten hebben, maar nu wel een dressuur en springzadel die goed liggen. Dus ik raad je wel aan om hem verder te laten zoeken voor je, misschien duurt het wat langer, maar is wel iemand die ontzettend veel soorten zadels voorbij ziet komen elke week en die weet waar ie mee bezig is.

Bij mij is het uiteindelijk wel een KN geworden die goed lag en de schoft genoeg vrij liet en is opgevuld om alleen het laatste kleine beetje pasvorm te verbeteren (meer kan inderdaad ook niet door opvullen, basis moet goed zijn). Ik had een wat ouider model Kieffer Lech die ook paste (alle andere Kieffers inderdaad niet), heeft hij inmidels alweer voor mij verkocht (ik zit zelf 10x lekkerder & netter op de KN).
Mijn paard schijnt vroeger een Spalding gehad te hebben die goed lag, heeft Stephen ook gepast, type wat hij toen had lag goed, maar na aansngelen toch net te strak om de schoft.

heb verder weinig tips waar je iets aan hebt, alleen dat ik Stephen zou laten zoeken en passen tot je iets hebt. Komt vast goed! succes!

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 13:46

ik was ook van plan om in eerste instantie bij hem te blijven want vertrouw hem absoluut. Maar was toch benieuwd wat andere nog voor tips en optie's zouden hebben.

In ieder geval bedankt voor de bevestiging JoLo.

Dan blijf ik gewoon rustig op hem wachten! Want heb liever dat het dan iets langer duurt dan dat ik weer van zadelmaker naar zadelmaker ga, waar ik de helft ook niet van vertrouw.

petitparis

Re: Tips: Zadel voor groot paard met hoge schoft en rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:52

een vriendin heeft een Kieffer dressuur weet alleen het model niet. Ook speciaal voor een paard met smalle hoge schoft, terug gesnedenkamer en speciale keilkussens omdat de spieren op z'n rug al "weggereden" waren in het verleden

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:04

Ik heb goede ervaringen met zowel Heleen Klumper (o.a. Black Country) uit Almelo als met Harry van Horse Totaal (o.a. Massimo) uit Rheden. Daarnaast ook nog fijne ervaringen met Esther van Green Distance uit Heelweg.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:30

Heb je een PB gestuurd.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:32

Wie heb je een pb gestuurd? Ik kan in ieder geval zeggen dat ik niks ontvangen heb.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:35

wij hebben voor het paard op stal ook een KN :j heerlijke zadels.
hij heeft een hoge smalle schoft en een vrij rechte rug, wel rondgeript maar aan de magere kant.
al met al dus ook een zeer moeilijk paard kwa zadels :j

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:00

fjordnina schreef:
Wie heb je een pb gestuurd? Ik kan in ieder geval zeggen dat ik niks ontvangen heb.

De topicstarter ;)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:07

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 13:55

Bedankt voor al jullie tips en pb's!!

Ik wil het voor nu echt bij een zadelmaker houden ipv particulier.

En ik ben er achter waarom ik wat minder met WOW heb. Heel oppervlakkig maar ik vind het zadel gewoon niet mooi... :o

Maar ik heb met nog wat mensen contact dus voorlopig even genoeg tips! toch bedankt!! en merk dat ik vooral KN heel veel hoor die wie weet...

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:16

Okey, succes met het vinden van een goed zadel :)

enn tsja het uiterlijk van de wow is nou eenmaal, je vind het mooi of je vind het niet mooi hihi
al hebben ze wel een variant die eruit ziet als een "normaal" zadel dus zonder die W-sticksels hihi.

Maar ben benieuwt welk zadel het word.
Alleen bestfit zadels zou ik persoonlijk niet heen gaan, die hebben mij een zadel verkocht waardoor mijn paard zo'n last van zijn rug kreeg dat ie ging vluchten als ik opsteeg.
later bleek zijn hele rug vast te zitten door verkeerde druk. Dus echt.. ga alsjeblieft niet naar bestfit.

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:26

bij ons op stal is ook een paard met een extreem hoge dunne schoft die heeft ook een kn zadel.

Mijn paard heeft ook een hoge schoft maar niet erg dun en het enige zadel dat echt goed op hem lag was ook een kn zadel :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:00

eefjuh112 schreef:
fjordnina schreef:

De topicstarter ;)

Ik was duidelijk niet wakker. Dacht dat jij de TS was en dus reageerde op een van de bovenstaande berichten. Nu je het zegt bedenk ik me weer dat de TS tegenwoordig een hokje om de naam heeft staan.

Goedemiddag, dit was brandhout... :+

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:35

Ik heb juist wel een goede ervaring met Bestfit. Mijn paard heeft een moeilijke rug. Ik heb er al zoveel verschillende zadel's op gehad, maar niks bleef liggen. Had toen een KN zadel aan laten meten. Dit was het enige zadel dat na een half jaar nog goed bleef liggen. Helaas is het gestolen, maar nu heb ik weer een KN zadel. Ben er tot nu toe nog steeds tevreden over. Wel grappig dat een andere zadelmaker beweerde dat een KN of een Duits merk zadel nooit passend gemaakt kon worden voor mijn paard.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:37

Ik heb van John Kool een zadel gekocht wat achteraf schots en scheef bleek te zijn (John Kool werkt ook voor Bestfit).

Als je een echt goede zadelpasser wilt hebben bij je paard adviseer in je Helen van Happy Horse Advies aan, zij is erg secuur en heeft een zeer goed oog op de bouw van je paard en de bewegingen, ook bekijkt ze de combinatie paard / ruiter goed.

Je kan een pasconsult door haar laten uitvoeren..
Daarnaast maakt meet ze ook zadels helemaal op maat aan, deze worden dan in engeland gemaakt, de boom wordt op de rug van je paard aangepast en daarop wordt het zadel gepast, zo heb je dus gegarandeerd een goed passend zadel!

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:35

kadansjee schreef:
Ik heb van John Kool een zadel gekocht wat achteraf schots en scheef bleek te zijn (John Kool werkt ook voor Bestfit).

Als je een echt goede zadelpasser wilt hebben bij je paard adviseer in je Helen van Happy Horse Advies aan, zij is erg secuur en heeft een zeer goed oog op de bouw van je paard en de bewegingen, ook bekijkt ze de combinatie paard / ruiter goed.

Je kan een pasconsult door haar laten uitvoeren..
Daarnaast maakt meet ze ook zadels helemaal op maat aan, deze worden dan in engeland gemaakt, de boom wordt op de rug van je paard aangepast en daarop wordt het zadel gepast, zo heb je dus gegarandeerd een goed passend zadel!

Ik had dus precies hetzelfde probleem als jij, ook met John Kool.
Had je ook een Schumacher zadel? of een Henri du Rivel??

Ik ben naar een dealer gegaan van Wow zadels, had inderdaad wel ook goede verhalen gehoord over Helen.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:14

Ik heb voor mijn paard met hoge schoft en een enorm lange rug een Massimo Trail (country Mill)
Ik ben na heel veel passen uiteindelijk op dit zadel uitgekomen, deze lag en ligt hem erg goed (en dat was voor het eerst!)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:17

Hier het zelfde probleem paard van 1.70 m met zeer hoge schooft die ook nog doorloopt en uitloopt in een vrij rechte rug foto staat in mijn profiel, na een jaar klooien met een niet passend zadel uiteindelijk een passend zadel gevonden in de wintec's met teruggesneden kamer.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 12:27

Ik kan alleen zelf voor geen meter op de wintecs zitten. Ik heb ze ooit al eens erop gehad maar paard werd daar toen ook niet echt vrolijk van.

Ik ben trouwens vrijdag met het opstappen achter het zadel beland en tegen het hek aangeklapt. Ambulance erbij en zwaar gekneusde onderrug en bekken eraan over gehouden. Hij was de laatste tijd al telkens erg rennerig met opstappen. Paar weken geleden is iemand er naar afgevallen (vlak na het opstappen) waar hij erg van geschrokken is. Als ik eenmaal zit is het goed en heeft hij nergens meer last van maar vertrouw het zadel ook niet.

Dus wil het liefst zsm een oplossing. Inmiddels trouwens ook contact gezocht met Helen. Mail en voicemail ingesproken dus hoop vandaag iets van haar te horen.

Hierbij trouwens nog een foto van mijn paard waarop zijn rug duidelijk te zien is:

Afbeelding

Trouwens ook mailcontact gehad met Best Fit maar dan met Hans ipv John. Hans gaf aan dat er waarschijnlijk geen goedkope oplossing is. Een zadel zal zo ong op maat moeten worden gemaakt. Of door een verhoogde voorboom maar daarbij is de kans groot dat ik mezelf kapot rijdt of door extra dikke kussens zodat het hele zadel hoger komt liggen.

Ben erg benieuwd wat Helen nog voor ideeën heeft.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:32

Die van mij heeft ook een erg hoge schoft, en de KN ligt perfect op hem. Ik heb hele goede ervaringen met John Kool, hij heeft ook altijd veel zadels in zijn wagen liggen. Ik denk dat het een kwestie is van zoveel mogelijk merken en types uitproberen.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:37

Wildflower schreef:
Ik snap dat WOW best wel eens de oplossing kan zijn maar op de een of andere manier geloof ik er gewoon niet zo in. Kan het niet goed onderbouwen maar vooral met het prijskaartje is het voor nu gewoon geen optie.

Op maat gemaakt zadel dat nu goed past kan over een half jaar of een jaar al niet meer passen en dat is inderdaad wel een risico met dergelijke zadels. Een risico die WOW waarschijnlijk grotendeels ondervangt.

Moet nog goed voor mezelf de voors en tegens op een rij zetten van WOW enzo maar het geld houdt me nu heel duidelijk tegen. Ik heb alleen een WOW van 17inch op bokt gezien. Dus dat is geen optie en voor de rest heb ik er veel te weinig verstand van om te kunnen zien of een WOW zadel in essentie al min of meer passend zou kunnen zijn.

Waarom kom je niet in de HK in het wow-topic je vragen stellen of bv aan arie boer. Een wow is idd een duur zadel, maar de kwalitiet + de optie's die het zadel biedt is het ruimschoots waard.
Ik zelf heb mn 3 jarige een jaar langer laten staan om te sparen voor mn wow, nu zijn er in het topic wel meer mensen met paarden met lastige rugen en die net als jij heel veel zadels geprobeerd hebben en daar heel veel ellende van hebben gehad.

Wildflower schreef:
En ik ben er achter waarom ik wat minder met WOW heb. Heel oppervlakkig maar ik vind het zadel gewoon niet mooi... :o

Dat is idd heel oppervlakkig wat is er belangrijker een goed passend zadel voor je paard of een mooi zadel???
Soms moet je iets niet afschrijven op het uiterlijk maar het gewoon eens op je paard uitproberen!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:49

_Noah_ schreef:
Wildflower schreef:
Ik snap dat WOW best wel eens de oplossing kan zijn maar op de een of andere manier geloof ik er gewoon niet zo in. Kan het niet goed onderbouwen maar vooral met het prijskaartje is het voor nu gewoon geen optie.

Op maat gemaakt zadel dat nu goed past kan over een half jaar of een jaar al niet meer passen en dat is inderdaad wel een risico met dergelijke zadels. Een risico die WOW waarschijnlijk grotendeels ondervangt.

Moet nog goed voor mezelf de voors en tegens op een rij zetten van WOW enzo maar het geld houdt me nu heel duidelijk tegen. Ik heb alleen een WOW van 17inch op bokt gezien. Dus dat is geen optie en voor de rest heb ik er veel te weinig verstand van om te kunnen zien of een WOW zadel in essentie al min of meer passend zou kunnen zijn.

Waarom kom je niet in de HK in het wow-topic je vragen stellen of bv aan arie boer. Een wow is idd een duur zadel, maar de kwalitiet + de optie's die het zadel biedt is het ruimschoots waard.
Ik zelf heb mn 3 jarige een jaar langer laten staan om te sparen voor mn wow, nu zijn er in het topic wel meer mensen met paarden met lastige rugen en die net als jij heel veel zadels geprobeerd hebben en daar heel veel ellende van hebben gehad.

Wildflower schreef:

Dat is idd heel oppervlakkig wat is er belangrijker een goed passend zadel voor je paard of een mooi zadel???
Soms moet je iets niet afschrijven op het uiterlijk maar het gewoon eens op je paard uitproberen!

Ik vond mn zadel ook oer lelijk....
maar als je er op zit zie je er niks meer van....
En met de conventional zweetbladen ziet het eruit als een normaal zadel

beste TS, ik hoop voor je dat (wat voor zadel je ook kiest) je een goed passend zadel je paard ÉN voor jou kan vinden.
Je hebt er ook niks aan als het goed op je paard ligt, maar voor jou voor geen meter zit

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 14:38

Even een update.

Ik heb voor volgende week donderdag een afspraak met Helen van Happy Horse Advies. Zijn rug heeft waarschijnlijk een echte rechte boom nodig die aan de voorkant genoeg open is om ook de ruimte bij de schoft te geven. Zij had het idee dat een Frank Baines Omni of misschien Reflex zou moeten passen. We gaan het zien. In ieder geval eerst bomen passen en dan kijken wat het beste de rug van mijn paard volgt.
Qua prijs is het voor mij trouwens dan ook net te doen.

Ook contact gehad over KN maar krijg daar verschillende reacties op. Ip zou die boom namelijk nog teveel een banaan vorm hebben voor mijn paard.

Dus ben benieuwd waar Helen mee komt (heb in ieder geval goede verhalen over haar gehoord en gelezen)... moet alleen voor die tijd wel weer op mijn paard kunnen stappen. Dus daar gaan we het weekend of begin volgende week maar mee oefenen.

en trouwens iemand nog op zoek naar een Passier Grand Gilbert?? ;) Die wil ik nu eigenlijk wel zsm kwijt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:19

Een vriendin van mij heeft ook een paard met hoge schoft en vlakke rug. Zij heeft een Black Country laten aanmeten, zij is er zeer te vreden over. Kosten op maat gemaakt voor jou en je paard 1995,-. Ik heb zelf een Jeremy Rudge (mijn paard heeft ook een hoge schoft en vlakke rug) deze kost 2495 volledig op maat gemaakt voor mij en mijn paard. Zadel is wel een close contact en heeft een mooie vlakke boom met breed kussenkanaal, droped pannel en vlak liggende side rails die zorgen voor een betere drukverdeling.

Een droped pannel is ideaal voor een paard met een hoge smalle schoft.

Nog even een aanvulling: de anatomica is helemaal niets voor een paard met rechte rug, en zeker niet aangemeten door het genoemde ruiterhuis die hebben totaal geen verstand van zadels aanmeten. (ik spreek uit zeer slechte ervaring bij mijn eigen paarden)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:28

Voor een paard met een vlakke rug is een Exselle ook een aanrader
Ook Ninon schutte maakt zadels op maat die binnen jou budget vallen http://www.zadelatelier.nl
Maar mijn 1e keus zou een WOW met een flat tree zijn
(als je paard er fijn onder loopt en je zit zelf lekker ga je het vanzelf wel een mooi zadel vinden :P )
(spreek uit ervaring)
Dit paard heeft trouwens niet alleen last van zijn zadel :7
Qua spieren hals/schouder ziet je paard er enorm strak uit, en zal daar ook veel pijn van hebben!!(halsspieren zitten op de verkeerde plek)
De rug en billen hebben nauwelijks bespiering

Paarden met dit soort (spier) problemen lopen erg graag op de voorhand en zullen er achter moeilijk onder komen!
Ook de wendingen zijn een probleem ,valt naar binnen of loopt juist over de schouder weg
Galoperen zal met die rug en billen ook niet zijn sterkste kant zijn....

Laat het paard eens masseren door iemand van http://www.happy-athlete.nl om er "meer model" in te krijgen
Zij kunnen je dan ook meteen een zadel-advies geven!
Er zit vast wel iemand in jou buurt!
Laatst bijgewerkt door unamie op 02-09-09 23:37, in het totaal 3 keer bewerkt