Wat heeft dit bit voor nut?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: Wat heeft dit bit voor nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 06:58

PP --> HAR

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:09

Ik dacht altijd dat een gebroken bit zachter was dan een ongebroken bit? :o?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:06

liefhelietje schreef:
Ik dacht altijd dat een gebroken bit zachter was dan een ongebroken bit? :o?

Zeker niet, een ongebroken bit ligt veel stiller in de mond en daarbij is het risico op het inklemmen van de tong (dubbelgebroken) of het drukken op de lagen en het gehemelte (enkelgebroken) er niet meer. Ook heeft het bit veel minder ruis, gebroken bitten bewegen veel meer in de mond omdat ze met schakels vast zitten, een ongebroken bit geeft daarom zeer duidelijke signalen omdat het niet zo beweeglijk is. Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:14

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:22

Rosie_Posie schreef:
Kan ik ook tevoorschijn toveren :+

tadaaaaam!!!

Afbeelding

Deze 2 afbeeldingen komen van ooteman.
Maar ik neem aan dat ze in meerdere ruitershops deze bitten wel hebben

Kijk! Super :D
Volgende maand bestel ik hem weer +:)+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:25

een ongebroken bit reageerd aan twee kanten als je aan de teugel trekt waardoor hij scherper inwerkt. Een enkel of dubbel gebroken bit werkt minder hard aan de andere kant in, maar heeft daardoor wel weer meer werking midden in de mond.
Het is dus maar net hoe je wil kijken op scherp inwerken.
Mijn mening is dat als je een bit met respect gebruikt ze allemaal net zo onscherp kunnen inwerken.
Maar sommige paarden hebben nou eenmaal een ongevoeligere mond dan andere en daardoor zit er verschil in inwerking waardoor je niet ruw met een bit hoeft om te gaan om het dier de signalen door te kunnen geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:34

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:39

hestejente schreef:
Equidea schreef:

Bij divoza staan de ongebroken trenzen ook onder "stangen", wat ze helemaal niet zijn. Geeft mij persoonlijk weinig fiducie in de kundigheid van divoza.

Precies. Wat veel te veel mensen denken is dat een ongebroken bit hetzelfde is als een stang. Niets is minder waar, een bit kan alleen een stang genoemd worden als het ongebroken is en hefboomwerking bezit. Raar dat een ruitershop als Divoza het verschil niet weet.... Een ongebroken bit heeft geen hefboomwerking.

LecyTinker: het is onzin dat hij aan twee kanten inwerkt als je hem opneemt, anders zou er toch altijd een remmende werking ontstaan en zou je je paard nooit correct kunnen sturen. Als je een teugelhulp geeft met een ongebroken bit komt de hulp direct aan, het bit veranderd enkel van positie en geeft daardoor de hulp. Bij gebroken bitten veranderen ze niet alleen van positie maar veranderen ook de schakels van positie, bij een enkelgebroken krijg je in het ergste geval een notenkrakereffect dat sterk inwerkt op de tong en gehemelte en bij een dubbelgebroken word de tong dan wel meer ontzien maar werkt het bit sterk in op de lagen.

Als je alle informatie tegen elkaar opweegt is ongebroken imo toch echt het duidelijkste en vriendelijkste bit omdat het het minste ruis bevat. Net als een scholingsbit of mylertrens, dat zijn ook fijne bitten.

Natuurlijk kun je wel altijd zeggen het bit is zo vriendelijk als de hand van de ruiter, maar toch kun je er helaas vanuit gaan dat er behoorlijk wat onvriendelijke handjes rondrijden op deze wereld en dat je daarom wel degelijk kunt kijken naar het bit dat de minste schade veroorzaakt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:54

[/quote]

LecyTinker: het is onzin dat hij aan twee kanten inwerkt als je hem opneemt, anders zou er toch altijd een remmende werking ontstaan en zou je je paard nooit correct kunnen sturen. Als je een teugelhulp geeft met een ongebroken bit komt de hulp direct aan, het bit veranderd enkel van positie en geeft daardoor de hulp. Bij gebroken bitten veranderen ze niet alleen van positie maar veranderen ook de schakels van positie, bij een enkelgebroken krijg je in het ergste geval een notenkrakereffect dat sterk inwerkt op de tong en gehemelte en bij een dubbelgebroken word de tong dan wel meer ontzien maar werkt het bit sterk in op de lagen.

Als je alle informatie tegen elkaar opweegt is ongebroken imo toch echt het duidelijkste en vriendelijkste bit omdat het het minste ruis bevat. Net als een scholingsbit of mylertrens, dat zijn ook fijne bitten.

Natuurlijk kun je wel altijd zeggen het bit is zo vriendelijk als de hand van de ruiter, maar toch kun je er helaas vanuit gaan dat er behoorlijk wat onvriendelijke handjes rondrijden op deze wereld en dat je daarom wel degelijk kunt kijken naar het bit dat de minste schade veroorzaakt.[/quote]

ik begin het idee te krijgen dat het topic een beetje begint uit te lopen op elkaar maar onjuist te verklaren.
Nou is het in mijn mening dat wanneer je een ongebroken bit hebt dat als je aan 1 kant trekt de andere kant wel mee moet bewegen naar voren precies.
Maar goed, ik zal dit in het midden laten aangezien dat mijn mening is en ik ongetwijfeld wel weer mijn onjuistheid bewezen ga krijgen binnen een paar berichten.
Zo heeft ieder zijn eigen ideeen. Het is in het algemeen gezegd dat een gebroken bit minder scherp inwerkt als een ongebroken bit. Maar tja, het is mijn mening maar he!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:57

Prima als jij je mening hebt LecyTinker. Maar er zijn ook feiten, en die proberen we uit te leggen. Als jij je daar niks van wil aantrekken, prima, mijn zegen heb je.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:03

hestejente schreef:
Prima als jij je mening hebt LecyTinker. Maar er zijn ook feiten, en die proberen we uit te leggen. Als jij je daar niks van wil aantrekken, prima, mijn zegen heb je.

wow, succes ermee dan.. bedoel, dacht dat we hier allemaal gezamelijk zaten om erover te praten. Maar blijkbaar is dat niet mogelijk in dit topic... Houd jij je lekker bij de feiten. Dan houd ik me bij een open geest en luister naar wat andere te zeggen hebben ipv mezelf maar star vast te houden aan dat ikzelf altijd gelijk moet hebben!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:05

Het gaat me er niet om dat ik gelijk heb of niet. Ik weet niet waardoor je nou zo boos bent, kan er ook niks aan doen als jij niet wat van een ander aan wil nemen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:05

Charis_xX schreef:
Het schijnt trouwens dat die appelbitjes helemaal niet naar appel smaken...

Nee, ik vind in ieder geval van niet :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:46

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:50

Alleen... het vreemde... ik heb dus het dubbelgebroken appelbit voor mijn pony gekocht. Geen succes trouwens, hij bracht het begrip 'hangen' naar een heel nieuw level :roll: dus ik heb maar weer het leerbit erin gehangen en dat gaat goed.

Anyway, wat ik eigenlijk wilde zeggen... het vreemde... het bit ruikt en smaakt (ja, ik heb het geprobeerd) helemaal niet naar appel!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:57

Ik ben overgestapt van een enkelgebroken bustrens naar een dubbelgebroken appel watertrens... (heb voorheen ook wel eens met een erg dikke dubbel gebroken gereden, hier kroop hij heel erg achter en nam hem niet goed aan)

Mijn verzorgpaard is nog erg onrustig in hoofdhalshouding, maar heb het idee dat hij dit bit fijner aanneemt, hij durft wat meer druk te nemen en word hierdoor ook constanter in zijn hoofd halshouding..
Ook schuimt hij wat meer met dit appelbitje dan dat hij voorheen deed...

Toch heb ik het idee dat het in de mondhoeken net wat stram inwerkt.. Wanneer ik een keer duidelijk doorvraag heb ik het idee dat hem dit meer doet met het appelbitje dan met het enkelgebroken bitje...

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:53

Ok mensen bedankt :D
Ik snap het principe nu.
Weet je wat ik wel raar vind (niet om mensen aan te vallen o.i.d. ik verwonder me hier gewoon over) dat eigenlijk iedereen
(ten minste iedereen die ik ken) met een gebroken bit rijdt en volgens mij allemaal in de veronderstelling zijn, dat dat de meest zachte bitjes zijn (lekkere zin :roll: ) . Ken eigenlijk niemand die met een ongebroken bit rijdt..

Anyway, volgens mij gaat dit een beetje off-topic worden want het ging tenslotte over appelbitjes en niet over gebroken/ongebroken dus maar weer verder over de appelbitjes :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:51

liefhelietje schreef:
Ok mensen bedankt :D
Ik snap het principe nu.
Weet je wat ik wel raar vind (niet om mensen aan te vallen o.i.d. ik verwonder me hier gewoon over) dat eigenlijk iedereen
(ten minste iedereen die ik ken) met een gebroken bit rijdt en volgens mij allemaal in de veronderstelling zijn, dat dat de meest zachte bitjes zijn (lekkere zin :roll: ) . Ken eigenlijk niemand die met een ongebroken bit rijdt..

Die mening heb ik ook.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:09

Ik heb altijd geleerd dat dubbelgebroken het zachtste bitje is.
Maar ik kan het natuurlijk ook verkeerd begrepen hebben.

Maar wat ik nou niet begrijp, zo'n HM bitje lijkt me niet echt lekker liggen in de mond.
Mij lijkt het scherper inwerken omdat het bitje recht is. Een gebroken bit kan nog een beetje ombuigen.
Of zie ik het nu helemaal verkeerd?