Passend dressuurzadel: Wordt dit een onmogelijke zoektocht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Re: Passend dressuurzadel: Wordt dit een onmogelijke zoektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:38

Dat is misschien ook nog een idee idd. Dank je.

Iedereen trouwens, voor zn tips!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:41

Gevaarlijk in de zin van dat andere mensen zich er snel gemakkelijk vanaf maken met zo'n uitspraak en zich dus bij die groep plaatsen waarbij afvallen niet mogelijk is.. dat bedoelde ik eigenlijk. :o
Als afvallen niet direct lukt is het makkelijk te zeggen dat het dan waarschijnijk niet kan. Ik heb kennisen die dat doen namelijk en die zien het probleem niet. Ik werk in een ziekenhuis en kom ook regelmatig mensen tegen die er bijvoorbeeld maagband operaties op hebben zitten en die er nadat ze zoveel kilo afgevallen zijn er pas achterkomen hoeveel ze eigenlijk te zwaar waren en hoeveel fijner het is zonder die kilo's. Dit zijn hele rigoreuze oplossingen en dat krijg je ook niet zomaar, maar even om aan te geven dat veel mensen hun eigne probleem niet zien, waardoor ze later heel veel lichamelijke problemen krijgen (helaas kom ik dat gewoon vaak tegen in mijn werk en ik vind dat zonde van je lichaam). Afijn, ik dwaal compleet af van het onderwerp.. TS ziet dit gelukkig wel van haarzelf en dat vind ik heel goed.

Zoals Falona al zegt, als die kans inderdaad aanwezig is dat het paard bij wijze van spreke morgen nog verkocht zou worden, dan zou er geen haar op mijn hoofd zijn die daar nog een zadel voor zou willen kopen.
Kun je niet op zoek naar een lease paard of een verzorgpaard of iets dergelijks, waarbij je wat meer zekerheid hebt? Of wil je dat liever niet?

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:44

Ik heb daar heel lang gezocht maar niets gevonden, nu kwam de manege eigenaar met dit aanbod. Hij heeft nooit met zoveel woorden gezegd dat hij weggaat hoor. Maar hij loopt erg weinig in de lessen mee. Voor mij erg leuk maar brengt hem niet genoeg op natuurlijk.

Maar ik denk dat het toch een wintec of iets in die richting gaat worden en dan kan ik hem altijd nog gebruiken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:47

Dan zou ik eerst naar de manege-eigenaar toestappen, je probleem voorleggen en vragen in hoeverre hij jou zekerheid kan geven om een dergelijke investering te doen. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Ik zou in jou geval overigens ook voor de wintec oid gaan omdat ze goedkoper zijn en makkelijker aan te passen.

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:47

Sannessep: Op die manier :j
Ben er ook altijd iets gevoelig voor, omdat ik dus zo iemand ben die alles geprobeerd heeft en nu naar het ziekenhuis moet omdat ik waarschijnlijk een erfelijke ziekte heb waardoor mijn lichaamsbouw zo is. Ik wil echt wel, maar het lukt gewoon niet. Hoeveel ik lijn, wat voor dieet ik ook doe, hoeveel ik ook sport, ik val niet af. Maar goed, ik dwaal ook af :+

Anne: graag gedaan. Ik hoop dat je er uit gaat komen.
Maar ik zou beginnen met naar dit zadel te laten kijken. Stel dat dat lukt dan heb je een simpele en waarschijnlijk vrij goedkope oplossing :j
En lukt het niet dan zou ik voor een Wintec of Thorowgood gaan. Wat je zegt, dus kan altijd nog voor een ander paard aangepast en gebruikt worden.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:57

Anne: kun je niet met de manegeeigenaar overleggen of je DIT paard kan leasen of 'huren' voor jezelf? Als hij toch zo weinig meeloopt in de lessen, dan kan ik me voorstellen dat hij dat geen verkeerd idee zou vinden. Tenminste, als je een klik hebt met dit paard en je het een leuk paard vind natuurlijk... ;)

@ amanda: zoiets dacht ik al uit je reacties op te kunnen maken ;) hopelijk komt er een oplossing in het ziekenhuis.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 11:15

O dat zou ik heel graag willen sanne, maar dat geld heb ik gewoon niet elke maand. Dan zal ik waarschijnlijk 4 keer zo veel betalen dan dat ik nu betaal.

Voor een zadel sparen is iets anders dan structureel elke maand veel meer geld uitgeven.
En de manege ligt niet bepaald om de hoek dus ik kan er ook niet elke dag heen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:23

Er zijn zadels die ruimer vallen dan hun inchmaat doet vermoeden, inchmaat is een leidraad.
Ga naar een goede zadelmaker, laat die naar het paard kijken en probeer daar zadel uit... dan heb je een weet van waar je naar uit kunt gaan kijken, vertel de zadelmaker wat je hebt en welk budget je hebt....

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:31

Hmmm. Oke.. vervelend. Nou ja, misschien kun je dan in ieder geval wel afspreken hoe lang hij nog blijft staan of zo.. Succes in ieder geval! Er komt vast wel een oplossing :(:)

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:25

Ik zou bijna kunnen zweren dat dat mijn paardje was *D wat een knapperd. Maar om op jouw probleem terug te komen heb je al eens naar een premiere zadel gekeken die zijn nieuw rond de 900 euro. Mijn paard heeft ook zo'n hoge smalle schoft en ik heb er diverse zadels op gehad maar niets paste en volgens mij hebben ze deze ook in grotere maten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:36

Passier zadels heb je tot 19". Ze passen op veel paarden, ook op paarden met een hele hoge schoft. Nieuw zijn ze erg duur, maar je ziet er toch ook veel tweedehands en kwalitatief zijn ze echt goed.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:36

IK heb ook een paard gehad met een hoge schoft. Ik wilde in eerste instantie daar ook een wintec op hebben. Maar dat kregen we niet passend. En heb ik een leren zadel gekocht voor 350 tweedehands en aanlaten passen door de zadelmaker ik was toen voor 400 euro klaar.
Ik zou kijken voor een kentaur of iets in die richting en hem dan laten aanpassen door de zadelmaker.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:46

Synthetische zadels ( wintec, harry horse, thorowgood,..) zijn goedkoper en sommige hebben verwisselbare bomen :)

maar kweet niet als er 18,5inch in zit.

maar je kan bellen naar een zadelmaker-verkoper :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:41

soieso vallen vlakkere zadel ruimer dan zadels met een heel diepe zit
stubben bijvoorbeeld, daar kan ik al met een 17,5 indien nodig, terwijl ik bij een zadel met diepe zit soieso rugpijn krijg :+
en ondanks dat stubbens niet altijd een terggesneden kamer hebben, passen er nog beste schoften onder

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:53

Het is ook wel belangrijk om te kijken of op dit paard wel voldoende ruimte is voor een 18,5 " zadel. Het mag nl absoluut niet op de zwevende ribbengebied komen!!!!! Anders krijg je een paard met rugproblemen. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken hoeveel gewicht een paard kan dragen. Het is nl niet hoe groter hoe meer gewicht een paard kan dragen. Het kan nl ook best zijn dat door zijn bouw (karperrug) er niet meer dan totaal 70 kilo op de rug kan. Het zadelboek geeft hier duidelijk antwoord op.
Probeer je eerst eens te verdiepen in zadels voordat je er een koopt. Je zegt er geen verstand van te hebben en je wil een zadel dat je ook op andere paarden wilt gebruiken. Je kunt het ene zadel zo maar niet op een ander paard leggen. Het moet wel passen.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 21:56

Ik weet niet of je de foto's bekeken hebt, en dus hoe lang hij wel niet is.

Hij is echt gigantisch, dus hij kan mij echt wel dragen hoor.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:06

x_Anne_x schreef:
Ik weet niet of je de foto's bekeken hebt, en dus hoe lang hij wel niet is.

Hij is echt gigantisch, dus hij kan mij echt wel dragen hoor.

Ja en dat is dus juist een verkeerde veronderstelling! mijn paard is zeer lang gelijnd, nog langer al die van jou en er pas niet meer dan een 17,5 " met vlakke zit op. Een rug heeft maar een beperkt stuk dat dragend is.

tip: http://www.mediaboek.nl/product/19774_Het+Zadelboek het boek kost iets van 15 euro