Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Citaat:Meer hulp zoals cursussen e.d. zouden minimaal helpen, gewoon omdat het voor het grootste gedeelte aan mij ligt.
Ik zou dus eienlijk op cursus moeten
Hannah_Menno schreef:suus27 schreef:een gewoon touwhalster is ook goed te doen.
Voor mijn trailer probleem heb ik het Balingehof erbij gehaalt.
in 1 woord geweldig!!!!!!
Maar dan moet je ín de trailer het halster weer verwisselen omdat je een paard NOOIT vast mag zeten met een touwhalster!
.
. En als je je dan vooral zenuwachtig maakt over wat je paard doet op de trailer dan kun je misschien investeren in een camera voor in de trailer
Jannepauli schreef:Citaat:Meer hulp zoals cursussen e.d. zouden minimaal helpen, gewoon omdat het voor het grootste gedeelte aan mij ligt.
Ik zou dus eienlijk op cursus moeten
Tja ... met je smiley maak je er een 'grapje' van maar in feite leg je precies de vinger op de pijnlijke plek. Als je je postjes naleest kun je ook perfect concluderen wat er aan de hand is: op het moment dat jij een bepaalde 'agenda' (doel) hebt, gaat je paard in verzet. Hoe vervelend ook, de basis daarvan is gewoon dat je paard geen vertrouwen heeft in je handelingen en door te weigeren met jou mee te werken, het zekere voor het onzekere neemt door zijn eigen plan te trekken. Hoe goed je het ook denkt te kunnen verbergen: ieder paard zal de kleinste veranderingen in jouw gedrag kunnen lezen. Vertrouwt het paard jou 100% dan weet hij/zij dat het ondanks alles bij jou toch veilig is en zal het paard doen wat je vraagt. Vertrouwt jouw paard je niet of slechts ten dele, dan volgt er geheid gedrag wat jij niet wenst en zul je door boos of zenuwachtig te worden alleen maar zijn verzet/gedrag bevestigen.
Het lijkt me zinvol om te investeren in de vertrouwensband met je paard, het lezen van zijn lichaamstaal en, misschien nog wel belangrijker, het beheersen van je eigen lichaamstaal. Of je daar een cursus voor moet volgen? Hmm.. met goed nadenken en analyseren kom je er ook en dat kost niks. Alleen maar wat tijd, geduld..
Je zegt dat je alles al geprobeerd hebt om jezelf onder controle te houden, maar is dat zo? Misschien moet je toch proberen te analyseren waarom je zo nerveus wordt. En daarbij je ook te realiseren dat als het jou niet lukt, dat je dan ook niet van je paard mag verwachten dat hij/zij zich wél perfect gedraagt. Jij geeft allerlei signalen af ( taal, uitdrukking, geur, beweging) die het paard op tilt doen slaan. Ik denk dat je er verstandig aan zult doen om daar eerst aan te werken, terug naar de basis met bv grondwerk en schrik-dingetjes waarbij jij én je paard kunnen leren dat je een betrouwbare begeleider bent. Dan maar even niet naar het strand.
.
. En als je je dan vooral zenuwachtig maakt over wat je paard doet op de trailer dan kun je misschien investeren in een camera voor in de trailer
[/quote]
Mindim schreef:Als een ander hem op je 'agendamomenten' laadt en jij gaat even in de stal, loopt hij er dan wel op?
) Zoals ik al zei, probeer wat positiefs te denken. Dat doe je denk ik ook wanneer je alleen het laden oefent ("zometeen haal ik hem er weer uit, niks aan de hand") Probeer voor jezelf ook iets positiefs te vinden wanneer je wel ergens naartoe moet ("zometeen lekker door het bos hobbelen
", "vorige keer ging het laden zo goed, we kunnen het wel, ik loop er zo in met m'n paard") Wanneer hij NIET zomaar met je meeloopt begin je gewoon opnieuw, dus dan denk je weer "we kunnen het wel, ik loop er zo in met m'n paard") Overtuig jezelf, dan zal je paard ook overtuigd zijn. En dat is het lastigste, om dat te kunnen. Mensen denken te veel. Piekeren over van alles dat fout kan gaan ('oooooooooh help, als hij maar niet naast de klep dondert", "oooooooooooh help, als hij maar niet twijfelt" "ooooooooooh help, als ik maar niet te veel ga nadenken"
) Probeer eens te oefenen om aan niks te denken en alleen op het hier en nu te reageren. Zoals een dier doet. Dat is vreselijk moeilijk, maar het zal je paard helpen. Die reageert namelijk ook alleen op het hier en nu. Als het hier en nu bestaat uit trailer en uit verder niks maakt het dat voor jullie allebei makkelijker. Niet omdat er dan dwang ontstaat (trailer it is, en de boel zal buigen of barsten) maar omdat daar dan de focus op ligt (trailer it is, en pas wanneer hij er op staat is er wat anders) Niet op een verbeten manier, maar gewoon als feit. hestejente schreef:TS, wat moedig om hier op te schrijven dat het probleem bij jou ligt. Zoals ik het lees vertrouwen je paard en jij elkaar zolang er maar geen trailer in het spel is. Het probleem zit in jouw hoofdje en de oplossing is lijkt mij dat je anders leert denken (dat is zo makkelijk gezegd) Zoals ik al zei, probeer wat positiefs te denken. Dat doe je denk ik ook wanneer je alleen het laden oefent ("zometeen haal ik hem er weer uit, niks aan de hand") Probeer voor jezelf ook iets positiefs te vinden wanneer je wel ergens naartoe moet ("zometeen lekker door het bos hobbelen
", "vorige keer ging het laden zo goed, we kunnen het wel, ik loop er zo in met m'n paard") Wanneer hij NIET zomaar met je meeloopt begin je gewoon opnieuw, dus dan denk je weer "we kunnen het wel, ik loop er zo in met m'n paard") Overtuig jezelf, dan zal je paard ook overtuigd zijn. En dat is het lastigste, om dat te kunnen. Mensen denken te veel. Piekeren over van alles dat fout kan gaan ('oooooooooh help, als hij maar niet naast de klep dondert", "oooooooooooh help, als hij maar niet twijfelt" "ooooooooooh help, als ik maar niet te veel ga nadenken"
) Probeer eens te oefenen om aan niks te denken en alleen op het hier en nu te reageren. Zoals een dier doet. Dat is vreselijk moeilijk, maar het zal je paard helpen. Die reageert namelijk ook alleen op het hier en nu. Als het hier en nu bestaat uit trailer en uit verder niks maakt het dat voor jullie allebei makkelijker. Niet omdat er dan dwang ontstaat (trailer it is, en de boel zal buigen of barsten) maar omdat daar dan de focus op ligt (trailer it is, en pas wanneer hij er op staat is er wat anders) Niet op een verbeten manier, maar gewoon als feit.