Hoe heet het halster voor moeilijk teladen paarden (trailer)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

suus27

Re: Hoe heet het halster voor moeilijk teladen paarden (trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:48

hmm volgens mij is je doel om het paard in de trailer te krijgen.
Als die erin staat, kan je toch wel het halster vervangen?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:16

Je kunt ook gewoon het touwhalster onder je gewone halster doen, en zo laten ;)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:29

Uiteraard staat mijn paard met een gewoon halster op de trailer.

Het is niet specefiek dat ik het laden zelf eng vind, ja hij maakt gekke sprongen, draait om en rent weg (is echt geen houden aan hoor).
Maar ja thuis is dat geen probleem, dan rent hij gewoon richting stal.
Het gaat mij er om dat als we ergens anders zijn en hij mioet er dan op dat we andere mensen niet in gevaar brengen.
Ik ben altijd zenuwachtig over de rit zelf.
Ik kan mijn paard niet zien, heb er geen controle over wat hij daar achterin uitspookt, dat vind ik maar niets.
Dus voordat hij op de trailer staat ben ik al zenuwachtig,en dat voelt hij.
Ik heb vanalles geprobeerd maar heb mezelf niet onder controle :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:42

Citaat:
Meer hulp zoals cursussen e.d. zouden minimaal helpen, gewoon omdat het voor het grootste gedeelte aan mij ligt.
Ik zou dus eienlijk op cursus moeten :+

Tja ... met je smiley maak je er een 'grapje' van maar in feite leg je precies de vinger op de pijnlijke plek. Als je je postjes naleest kun je ook perfect concluderen wat er aan de hand is: op het moment dat jij een bepaalde 'agenda' (doel) hebt, gaat je paard in verzet. Hoe vervelend ook, de basis daarvan is gewoon dat je paard geen vertrouwen heeft in je handelingen en door te weigeren met jou mee te werken, het zekere voor het onzekere neemt door zijn eigen plan te trekken. Hoe goed je het ook denkt te kunnen verbergen: ieder paard zal de kleinste veranderingen in jouw gedrag kunnen lezen. Vertrouwt het paard jou 100% dan weet hij/zij dat het ondanks alles bij jou toch veilig is en zal het paard doen wat je vraagt. Vertrouwt jouw paard je niet of slechts ten dele, dan volgt er geheid gedrag wat jij niet wenst en zul je door boos of zenuwachtig te worden alleen maar zijn verzet/gedrag bevestigen.

Het lijkt me zinvol om te investeren in de vertrouwensband met je paard, het lezen van zijn lichaamstaal en, misschien nog wel belangrijker, het beheersen van je eigen lichaamstaal. Of je daar een cursus voor moet volgen? Hmm.. met goed nadenken en analyseren kom je er ook en dat kost niks. Alleen maar wat tijd, geduld..

Je zegt dat je alles al geprobeerd hebt om jezelf onder controle te houden, maar is dat zo? Misschien moet je toch proberen te analyseren waarom je zo nerveus wordt. En daarbij je ook te realiseren dat als het jou niet lukt, dat je dan ook niet van je paard mag verwachten dat hij/zij zich wél perfect gedraagt. Jij geeft allerlei signalen af ( taal, uitdrukking, geur, beweging) die het paard op tilt doen slaan. Ik denk dat je er verstandig aan zult doen om daar eerst aan te werken, terug naar de basis met bv grondwerk en schrik-dingetjes waarbij jij én je paard kunnen leren dat je een betrouwbare begeleider bent. Dan maar even niet naar het strand. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:45

Hannah_Menno schreef:
suus27 schreef:
een gewoon touwhalster is ook goed te doen.
Voor mijn trailer probleem heb ik het Balingehof erbij gehaalt.
in 1 woord geweldig!!!!!!

Maar dan moet je ín de trailer het halster weer verwisselen omdat je een paard NOOIT vast mag zeten met een touwhalster! ;)

Welnee, gewoon je stalhalster over het touwhalster doen. Dan in de trailer vastzetten aan het stalhalster en klaar :-).

Wwisecracker: meeste van de trailerlaadcursussen gaan ook vooral over 'het baasje' en niet over 'het paard' ;-) . En als je je dan vooral zenuwachtig maakt over wat je paard doet op de trailer dan kun je misschien investeren in een camera voor in de trailer :-)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:53

Jannepauli schreef:
Citaat:
Meer hulp zoals cursussen e.d. zouden minimaal helpen, gewoon omdat het voor het grootste gedeelte aan mij ligt.
Ik zou dus eienlijk op cursus moeten :+

Tja ... met je smiley maak je er een 'grapje' van maar in feite leg je precies de vinger op de pijnlijke plek. Als je je postjes naleest kun je ook perfect concluderen wat er aan de hand is: op het moment dat jij een bepaalde 'agenda' (doel) hebt, gaat je paard in verzet. Hoe vervelend ook, de basis daarvan is gewoon dat je paard geen vertrouwen heeft in je handelingen en door te weigeren met jou mee te werken, het zekere voor het onzekere neemt door zijn eigen plan te trekken. Hoe goed je het ook denkt te kunnen verbergen: ieder paard zal de kleinste veranderingen in jouw gedrag kunnen lezen. Vertrouwt het paard jou 100% dan weet hij/zij dat het ondanks alles bij jou toch veilig is en zal het paard doen wat je vraagt. Vertrouwt jouw paard je niet of slechts ten dele, dan volgt er geheid gedrag wat jij niet wenst en zul je door boos of zenuwachtig te worden alleen maar zijn verzet/gedrag bevestigen.

Het lijkt me zinvol om te investeren in de vertrouwensband met je paard, het lezen van zijn lichaamstaal en, misschien nog wel belangrijker, het beheersen van je eigen lichaamstaal. Of je daar een cursus voor moet volgen? Hmm.. met goed nadenken en analyseren kom je er ook en dat kost niks. Alleen maar wat tijd, geduld..

Je zegt dat je alles al geprobeerd hebt om jezelf onder controle te houden, maar is dat zo? Misschien moet je toch proberen te analyseren waarom je zo nerveus wordt. En daarbij je ook te realiseren dat als het jou niet lukt, dat je dan ook niet van je paard mag verwachten dat hij/zij zich wél perfect gedraagt. Jij geeft allerlei signalen af ( taal, uitdrukking, geur, beweging) die het paard op tilt doen slaan. Ik denk dat je er verstandig aan zult doen om daar eerst aan te werken, terug naar de basis met bv grondwerk en schrik-dingetjes waarbij jij én je paard kunnen leren dat je een betrouwbare begeleider bent. Dan maar even niet naar het strand. :)

Bedankt voor je reactie.

Ik weet heel goed dat de fout bij mijzelf ligt.
Ik ben zenuwachtig dat weet ik, en dat komt omdat ik een trailer ongeluk meegemaakt heb.
En de enige manier om daar vanaf te komen is door te zien dat het wel gewoon goed kan gaan met het paard op de trailer.
Dat kost tijd, die tijd neem ik ook!
We oefenen regelmatig, maar ik weet wanneer we echt ergens heen gaan en dan wordt ik dus zenuwachtig.
Verder doet hij het dus wel goed.
Het zal echt wel minder worden naarmate we vaker weggaan.

Verder in de dagelijkse omgang vertrouwen we elkaar perfect.
Ik vertrouw het rijden met de trailer niet en het andere verkeer. Je hoeft zelf niet de veroorzaker te zijn voor een ongeluk.
Met buitenrijden over de weg alles, noem maar op.
We komen overal en kan hem door de meest rare situaties leiden.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:56

Welnee, gewoon je stalhalster over het touwhalster doen. Dan in de trailer vastzetten aan het stalhalster en klaar :-).

Wwisecracker: meeste van de trailerlaadcursussen gaan ook vooral over 'het baasje' en niet over 'het paard' ;-) . En als je je dan vooral zenuwachtig maakt over wat je paard doet op de trailer dan kun je misschien investeren in een camera voor in de trailer :-)[/quote]

Ik ben bang dat hij een touwhalster over midden breekt, maar zal het proberen als we weer gaan oefenen.

Over een camera, dat vind ik net iets te prijzig afgelopen 2 jaar heeft hij 3 keer op de trailer gestaan (dat we echt weg zijn geweest).
Binnekort ''moet'' hij toevallig 2 keer in korte tijd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:31

Wij hebben voor een euro of 80 een systeempje bij de gamma gekocht. Eigenlijk bedoelt als 'achteruitrijsensor', maar met een beetje handigheid gewoon in de trailer op te hangen.

Kijk of je wat vaker met de trailer weg kan gaan, als je zo weinig weg gaat wordt het natuurlijk ook geen gewoonte en wordt de drempel ook alleen maar hoger.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 13:40

Met laden oefenen we wel regelmatig, maar met rijden idd niet zoveel.
Zelf heb ik ook geen trailer en geen rijbewijs dus ben aangewezen op anderen.
Dat maakt het lastig.
Met oefenen heb ik zelfs wel eens de trailer stabiel gemaakt met vlasbalen omdat ik geen auto had die ik er even voor kon zetten :+
Dit om toch meer het laden zelf te oefenen.

Het zal wel beter gaan naarmate we meer gaan.
Tot die tijd gebruik ik de Easy Loader om niet een groter probleem te kweken door mijn onzekerheid.
Dan kan hij iig niet weg en zal hij leren dat hij er altijd in moet gaan, ook al is het baasje onzeker.
Een ideale situatie is het niet, ik weet het.
Maar we zullen het toch moeten leren door het te doen!

Frontriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:42

Ik zou echt een cursus gaan volgen, denk het niet met alleen een halster om het probleem te verhelpen want dat doe je er niet mee....

Maar bij een onzeker baasje kan het misschien wel helpen...

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:12

Als hij er goed in loopt met zo'n halster en zonder niet. Dan moet je het gewoon met dat halster doen. Je kan later altijd nog een cursus doen.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:25

Ja daarmee los je het probleem wel op he :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:40

Als een ander hem op je 'agendamomenten' laadt en jij gaat even in de stal, loopt hij er dan wel op?

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 14:58

Mindim schreef:
Als een ander hem op je 'agendamomenten' laadt en jij gaat even in de stal, loopt hij er dan wel op?

Waarschijnlijk als ik nog niet bij hem ben geweest wel ja.
Verder is het wel een dominant paardje dus hij wil ook nog wel eens uitproberen.
Maar als we alleen gaan oefenen zonder dat we dus echt ergens naar toe gaan kun je hem (ik ook) er zo een paar keer rustig op laten lopen en hem er weer beheerst achteruit vanaf laten lopen.
Het is echt alleen als hij die spanning van mij voelt als we echt weg moeten.
Meestal ook nog wel de keer daarna met oefenen omdat hij dan de negatieve sfeer van de vorige keer in zijn hoofd heeft.
Dus daarom dat halster, dan kan hij nooit meer uitbreken en weet hij dus dat hij er toch wel in 1 keer op moet en zal hij dat ook blijven doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:00

TS, wat moedig om hier op te schrijven dat het probleem bij jou ligt. Zoals ik het lees vertrouwen je paard en jij elkaar zolang er maar geen trailer in het spel is. Het probleem zit in jouw hoofdje en de oplossing is lijkt mij dat je anders leert denken (dat is zo makkelijk gezegd ;) ) Zoals ik al zei, probeer wat positiefs te denken. Dat doe je denk ik ook wanneer je alleen het laden oefent ("zometeen haal ik hem er weer uit, niks aan de hand") Probeer voor jezelf ook iets positiefs te vinden wanneer je wel ergens naartoe moet ("zometeen lekker door het bos hobbelen :) ", "vorige keer ging het laden zo goed, we kunnen het wel, ik loop er zo in met m'n paard") Wanneer hij NIET zomaar met je meeloopt begin je gewoon opnieuw, dus dan denk je weer "we kunnen het wel, ik loop er zo in met m'n paard") Overtuig jezelf, dan zal je paard ook overtuigd zijn. En dat is het lastigste, om dat te kunnen. Mensen denken te veel. Piekeren over van alles dat fout kan gaan ('oooooooooh help, als hij maar niet naast de klep dondert", "oooooooooooh help, als hij maar niet twijfelt" "ooooooooooh help, als ik maar niet te veel ga nadenken" :+ ) Probeer eens te oefenen om aan niks te denken en alleen op het hier en nu te reageren. Zoals een dier doet. Dat is vreselijk moeilijk, maar het zal je paard helpen. Die reageert namelijk ook alleen op het hier en nu. Als het hier en nu bestaat uit trailer en uit verder niks maakt het dat voor jullie allebei makkelijker. Niet omdat er dan dwang ontstaat (trailer it is, en de boel zal buigen of barsten) maar omdat daar dan de focus op ligt (trailer it is, en pas wanneer hij er op staat is er wat anders) Niet op een verbeten manier, maar gewoon als feit.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 15:11

hestejente schreef:
TS, wat moedig om hier op te schrijven dat het probleem bij jou ligt. Zoals ik het lees vertrouwen je paard en jij elkaar zolang er maar geen trailer in het spel is. Het probleem zit in jouw hoofdje en de oplossing is lijkt mij dat je anders leert denken (dat is zo makkelijk gezegd ;) ) Zoals ik al zei, probeer wat positiefs te denken. Dat doe je denk ik ook wanneer je alleen het laden oefent ("zometeen haal ik hem er weer uit, niks aan de hand") Probeer voor jezelf ook iets positiefs te vinden wanneer je wel ergens naartoe moet ("zometeen lekker door het bos hobbelen :) ", "vorige keer ging het laden zo goed, we kunnen het wel, ik loop er zo in met m'n paard") Wanneer hij NIET zomaar met je meeloopt begin je gewoon opnieuw, dus dan denk je weer "we kunnen het wel, ik loop er zo in met m'n paard") Overtuig jezelf, dan zal je paard ook overtuigd zijn. En dat is het lastigste, om dat te kunnen. Mensen denken te veel. Piekeren over van alles dat fout kan gaan ('oooooooooh help, als hij maar niet naast de klep dondert", "oooooooooooh help, als hij maar niet twijfelt" "ooooooooooh help, als ik maar niet te veel ga nadenken" :+ ) Probeer eens te oefenen om aan niks te denken en alleen op het hier en nu te reageren. Zoals een dier doet. Dat is vreselijk moeilijk, maar het zal je paard helpen. Die reageert namelijk ook alleen op het hier en nu. Als het hier en nu bestaat uit trailer en uit verder niks maakt het dat voor jullie allebei makkelijker. Niet omdat er dan dwang ontstaat (trailer it is, en de boel zal buigen of barsten) maar omdat daar dan de focus op ligt (trailer it is, en pas wanneer hij er op staat is er wat anders) Niet op een verbeten manier, maar gewoon als feit.

Dank je, ik ga mijn best doen.
Ik ga wel een liedje zingen ofzo, schijnt te helpen omdat je dan minder gespannen bent.
Of haal wat valeriaan tabletjes ofzo.
Sommige drogeren hun paard om hem erin te krijgen en bij mij moet het net anders om.

De laatste keer op de trailer was omdat ik een nieuw zadel ging uitzoeken en ik moest zonodig naar iemand buiten de regio.
Nou ik stond gewoon te trillen, we kwamen daar aan en zwete alsof ik gesport had haha. Was zo blij dat we die rit 1,5 uur heelhuids gemaakt hadden.
Ik vertrouw de persoon die ons rijd en helpt echt volledig, deze man is zo rustig en helpt me heel goed, maar het zit gewoon tussen mijn oren.

Nogmaals bedankt voor je behulpzame berichtje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:22

Voor mijn part zing je inderdaad een liedje, als dat helpt. Voordeel is dat je dan heeeel moeilijk je adem kunt inhouden :D

Weet niet of visualiseren wat voor je is? Daarbij maak je een filmpje in je hoofd van hoe je wil dat het laden verloopt. Je ziet dan van tevoren in je hoofd de beelden, en zodra er een negatief beeld komt (paard rent weg, bijvoorbeeld) delete je dat beeld en speel je het filmpje weer af tot bij dat punt, net zolang tot hij in je hoofd niet meer wegrent. Zo maak je in je hoofd een filmpje van het hele trailerladen, met alleen maar de positieve beelden en de negatieve delete je. Vaak naar kijken, zodat alles goed in je hoofd zit en dan gaan laden :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:25

Er zijn een paar hele korte therapie-programma's waarmee je traumatische ervaringen een zodanige plek kunt geven dat ze je doen en laten niet meer beheersen. Als je een naar ongeluk hebt meegemaakt zoals kennelijk in jouw geval, is het zaak dat op de 'goede' manier te verwerken, zodat je in de nabije toekomst weer zonder stress verder kunt. Als je hierover meer wilt weten wil ik je wel even via pb op het spoor zetten!

Overigens wil ik je wel een compliment maken: in tegenstelling tot wat veel mensen doen, ben jij open en eerlijk over de oorzaak van het probleem tussen jou en je paard. Ik vind het heel goed van je dat je dat inziet en niet domweg je paard de schuld geeft. Top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:00

Ik word bij mijn ene paard ook heel onrustig en zij gaat dan ook echt niet. Als iemand anders haar pakt en ik in de trailer sta loopt ze er zo op. Ze wil dan wel naar me toe in de trailer, maar niet met me meelopen op de trailer. Uitladen, gaat dan wel weer braaf met mij, geen gespring, maar mooi rustig. Rot he, dat je je nervositeit dan niet kan verbergen, ik heb me zelf er al menig maal om vervloekt.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:51