Recreatieruiters: Met wat voor zadel rijden jullie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:39

lammie2701 schreef:
barebackpad zit ook lekker maar niet echt ideaal voor lange buitenritten, aangezien je benen hangen en dan zwaar aan gaan voelen en je door dat gehang last van je heupen/bekken kan krijgen (ervaring van mijn instructrice na 20km gereden te hebben)

Ik denk dat dat opzich wel zal meevallen. Als kind maakte ik al dagtochten zonder zadel, dus ik ben wel wat gewend. Maar het zal ook aan de persoon liggen ik krijg met zadel vrij snel last van mijn knieen en enkels, terwijl zonder zadel dat bijna niet gebeurt. Maar ik zal het morgen laten weten hoe het reed.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:47

Buiten rijd ik met een prestige silverstar, een veelzijdigheidszadel gericht op springen, heb ik naar mijn idee toch meer ruimte om onverwachte bewegingen op te vangen en kan ik lekker in verlichte zit m'n paard eens laten gaan.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:57

chocobroodje schreef:
lammie2701 schreef:
barebackpad zit ook lekker maar niet echt ideaal voor lange buitenritten, aangezien je benen hangen en dan zwaar aan gaan voelen en je door dat gehang last van je heupen/bekken kan krijgen (ervaring van mijn instructrice na 20km gereden te hebben)

Ik denk dat dat opzich wel zal meevallen. Als kind maakte ik al dagtochten zonder zadel, dus ik ben wel wat gewend. Maar het zal ook aan de persoon liggen ik krijg met zadel vrij snel last van mijn knieen en enkels, terwijl zonder zadel dat bijna niet gebeurt. Maar ik zal het morgen laten weten hoe het reed.

nou in juni hebben we 3 dagen over de veluwe gereden en toen hebben we 3 dagen ritten van 20 km per dag gereden en toen kreeg ze wel last van haar lijf door het barebackpad, terwijl zij altijd op barebackpad rijdt...maar ja iedereen zit anders in elkaar he...

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:12

Ik rijd gwoon met een lekker goedkoop maar mooi en stevig veelzijdigheidszadel voor mijn haflingers.
Vind ik prima, het ligt goed en zit lekker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:18

Ik rijd met een oerdegelijke, inmiddels 10 jaar oude Goertz tölt met stegen en ribzit. Dit zadel had mijn paard al voordat ik hem kocht en zat bij de koop in. Het is onverwoestbaar, van degelijke Duitse makelij en zit goddelijk. Ik kan precies voelen wat mijn paard doet. Ik vind het alleen niet mooi (het is bruin) en het is ook een beetje heel erg jammer dat er stegen onder zitten, daardoor is het namelijk een stuk te lang voor mijn paard. De zadelpasser heeft er naar gekeken, zadel is niet optimaal maar doordat de stegen bewegen zit het mijn paard minder in de weg dan een zadel met alleen kussens dat te lang zou zijn. In april is het helemaal nagekeken en opnieuw opgevuld, dat was namelijk in die 10 jaar niet gebeurd 8)7 Paard ging er ineens een stuk prettiger van lopen.

_JL_

Re: Recreatieruiters: Met wat voor zadel rijden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:22

ik rijd gewoon ook uren op mijn kieffer inzell,
die zorgt ervoor dat ik goed zit en geen last krijg van mijn rug!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:25

ik rijd recreatief met een westernzadel
merk en model enz weet ik niet, ik ben met paard bij Arthur langs geweest in Vorstenbosch :)
het is een erg mooi zadel vind ik zelf, en degelijk :)
heb hiervoor een barefoot gehad maar dat bleek voor mijn paard geen succes. dáárvoor een thorowgood maar die heb ik maar heel even gehad :)

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:34

JC Rubin, veelzijdigheidszadel! Zit heerlijk en ik ben een persoontje met rugprobleempjes. Hierin houd ik het ongeveer 2,5 uur vol! Fijne zachte zit.

Voor mij alleen niet goed tijdens dressuur, ik trek mijn knieeen over de kniewrongen heen. Dus ik ben voor dressuur op zoek naar een dressuurzadel, woensdag ga ik kijken voor een KN en een Euroriding. Vind ik erg lekker zitten!

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:02

Ik heb een BF Cheyenne voor buiten en een Knight Rider dressuurzadel voor in de bak.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:48

Ik heb voor mijn tinker een Barefoot Cheyenne en een Rossner Amerika veelzijdigheid.

barefoot rijd ik het meeste mee. Tinkie loopt er super mee en ik vind het ook heerlijk zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:53

Podium, toevalstreffer geruild met vriendin die een soms stuiter paard heeft en hierin niet vast genoeg zat. Zij heeft nu mijn stock.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:28

Ik heb jarenlang alles met een Kieffer dressuurzadel gedaan. inclusief springen.
Op dit moment heb ik een jaquar dressuurzadel in gebruik en een BR springzadel. Springzadel gebruik ik of voor de springles of voor mijn 3 jarige.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:29

Ik heb een barefoot london, heerlijk zadel zou niets anders meer willen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:15

Ik heb een Massimo trail, heerlijk zadel voor buitenritten en je kan er ook prima mee uit de voeten in de dressuurbak.
Kies gewoon een zadel waar je lekker op zit en wat goed op je paard past.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:17

ik had op mijn fjord altijd een JC zadel liggen.. omdat heerlijk zit en super op mijn pony paste :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:33

Ik rij zelf altijd graag op een Wintec 2000.
Vind ik heel fij n zitten, vooral de kniewrongen: heerlijk zacht en soort van geultje voor je knieen (zo voelt het dan tenminste :+).

Verder rij ik ook wel eens zonder zadel, gewoon een (fleece?wol?) deken met een dekensingel eromheen, zit ook prima :P :o

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:35

Ineke2 schreef:
Ik heb een Massimo trail, heerlijk zadel voor buitenritten en je kan er ook prima mee uit de voeten in de dressuurbak.
Kies gewoon een zadel waar je lekker op zit en wat goed op je paard past.

Deze heb ik ook. Heerlijk zadel! Past ook fijn op bredere paarden en zit echt fantastisch!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:11

Ik kies voor een wow zadel, omdat pasvorm op nummer 1 staat en dit zadel fijn mee kan groeien met het paard vanwege de makkelijke aanpasbaarheid.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:17

Passier dressuur zadel, omdat dit haar goed paste. Valt me wel op dat weinig recreatieruiters hier zo'n zadel hebben.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:23

Ik rij met een Barefoot Cheyenne dry tex, het zit heerlijk, en paardlief lijkt het ook wel prettig te vinden.

Veel bewegingsvrijheid, zowel voor ruiter als paard :) !!

JustMeDJJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:29

Nu rijdt ik nog op een VZH maar ik ga binnenkort een Barefoot kopen. Ik denk de cheyenne of cheroke! Lijken mij heerlijke zadels.. en rijdt soms úren met mijn pony buiten.. en dan wil ik gewoon lekker comfortable zitten, zonder na een uur al een houten kont te hebben :P

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:32

Ik rijd twee paarden (twee verschillende zadels) waarvan ik weet dat 1 zadel een wintec 2000 vzh is. Fijn zadel!
Barefoot lijkt me ook fijn :j Vooral als je uuuuren buiten rijdt met je paard ja ;)

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:32

Ik rij met de Barefoot London & het is zo'n zalig zadel!
Maar eens je daarop gereden hebt, wil je niet meer anders. Haha :)
Ik rij voornamelijk buiten & voor de rest ook puur recreatief in de bak.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:34

Ik heb een westernzadel en sinds vandaag een wintec 500 vzh. Ik zal zelf vooral op het western rijden, maar wil voor de afwisseling toch ook wel het vzh soms pakken. Ik heb bewust voor een Wintec gekozen, omdat ik die bij een vriendin geprobeerd had en het zat heerlijk, dus ben ik daar naar op zoek gegaan. Vind het ook ideaal dat je gewoon een andere boom erin kan zetten.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:43

Op mijn vorige paard reed ik met een Massimo trail, dit zadel zit echt heerlijk!
Maar nu voor mijn slanke NRPS paardje ligt dat zadel net niet lekker, heb nu een Wow zadel in bestelling. Heb er 1x mee gereden en ok die zit super.

Massimo trail is meer een vzh/endurance zadel.
Het Wow zadel is dressuur, maar met movable blocks, wat inhoud dat je de kniewrongen eraf kan halen en kan plaatsen waar je wilt.

Maar als jij liever niet een dressuurzadel hebt, zou ik daar ook niet naar gaan kijken, zou dan meer kijken naar een vzh of een endurance achtig zadel :)