Paard tikt benen aan in zwaardere bak. Welke beschermers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:13

De reden waarom je springschoenen omdoet is een totaal andere reden dan peesbeschermers/strijklappen.

Peesbeschermers
Citaat:
Peesbeschermers beschermen de achterkant van de voorbenen en de kogels tegen aantikken door de achterbenen of anderszins trauma van buitenaf. Aan de voorkant zijn deze beschermers open. Ze zijn gemaakt van leer of hard kunststof materiaal met een neopreen- of bontvoering. De sluiting bestaat uit klittenband of leren riempjes.

Strijklappen
Citaat:
De strijklap kan van diverse materialen zijn gemaakt (leer, kunststof, neopreen) en beschermt de kogels van de achterbenen tegen het langs elkaar strijken van een paard zijn achterbenen. De strijklappen voorkomen wondjes op de kogels.

Springschoenen
Citaat:
De springschoen dient er voornamelijk voor om het met de achterhoeven aftrappen van de voorijzers te voorkomen. Ook dienen zij voor het beschermen van de hoef en hoefballen, met name tijdens het springen. De springschoenen kunnen van diverse materialen zijn gemaakt; rubber, plastic, neopreen, leer en kunststof. Je hebt "dichte" springschoenen, die bevestig je door ze over de hoef heen te schuiven, of "open" springschoenen die je dicht maakt met klittenband of riempjes.

Quotes zijn van Wiki

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 11:13

@petitparis: Je dat denk ik ook. Maar ik heb denk ik toch liever wat bescherming dan dat ze weer met dikke kogels loopt, of steeds haar voorpezen aantikt. :)

Kwal

Re: Paard tikt benen aan in zwaardere bak. Welke beschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 11:15

Mijn paard staat niet op ijzers, dus ik denk dat springschoenen overbodig zijn, denken jullie ook niet? :) Volgensmij ligt het niet aan de hoef, hoefsmid is maandag geweest en zei dat het er prima uitzag :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:21

xDonja schreef:
Het lijkt mij ook dat springschoenen zichzelf vastzuigen, dus dat peesjes en strijkes de beste oplossing zijn.

Het was naar aanleiding van deze zin (mijn uitleg), omdat het op mij overkwam dat je geen springschoenen wilde omdat die zich vastzuigen (goede springschoenen doen dit niet hoor) en je daarom peesbeschermers en strijklappen wilde!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 11:26

Het leek mij dat die zich eerder vastzuigen, maar na de quotes uit de Wiki weet ik zeker dat springschoenen niet de oplossing zijn. Zie hierboven, mijn paard staat niet op ijzers en dat ben ik ook niet van plan, en de hoeven waren volgens de hoefsmid goed :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:03

Ik rij met neopreen springschoenen (ter voorkoming van ijzers aftrappen en zichzelf bezeren in draf) en die zuigen niet vast hoor.
Ik denk dat je eens goed moet kijken waar je paard zichzelf aantikt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:07

peesbeschermers en strijklappen sowieso. als je paard zichzelf echt laag aantikt, dus op de kroonrand, dan is een springschoen zeer zinvol; ook als ze geen ijzers heeft.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:11

benangelique schreef:
peesbeschermers en strijklappen sowieso. als je paard zichzelf echt laag aantikt, dus op de kroonrand, dan is een springschoen zeer zinvol; ook als ze geen ijzers heeft.

Waarom zowiezo??? Peesbeschermers en strijklappen hoeven echt niet zowiezo! Mijn pony heeft ze nog noooit omgehad en nooit problemen. Nu spring ik er niet mee. Met springen en eventing vind ik het wel erg nuttig en als je paard zichzelf snel bezeert of blessuure gevoelig is. Maar zowiezo vind ik een vreemde uitspraak. Je moet bescherming gebruiken daar waar het voor bedoeld is en anders heeft het geen zin en maakt het meer kapot dan dat goed is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:14

hoeft ook niet sowieso, maar in dit geval wel (het paard tikt aan).
ik reageer op de vraag van de ts, niet in het algemeen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:15

??? de post van susan snap ik niet TS vraagt advies voor haar paard dat zichzelf aantikt. Dus sowiezo wil ze bescherming gebruiken. Ik ga wel met femme fatale mee. als je paard voor niet wegkomt, omdat ze dus achter niet goed meebrengt maar te lang op de voorbenen blijft staan waardoor achter voor aantikt is het vragen om problemen je paard is dus niet sterk genoeg. Heel goed uitkijken dus of je zit straks met een peesprobleem!!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:18

benangelique schrijft dat zowiezo strijklappen en peesbeschermers goed zijn. Dit geld niet voor ieder paard natuurlijk. Voor het paard van TS wel, zoals ik het eruit heb gehaald. Maar dat staat al in mijn andere posts! Daarnaast heb ik geschreven dat het verstandig is om eens naast het paard te kijken waar hij zich precies aantikt en dan misschien na tye denken over springschoenen. Dit is echter alleen nodig als het zich ook op de hoefbal trapt.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:18

kim1207 schreef:
??? de post van susan snap ik niet TS vraagt advies voor haar paard dat zichzelf aantikt. Dus sowiezo wil ze bescherming gebruiken. Ik ga wel met femme fatale mee. als je paard voor niet wegkomt, omdat ze dus achter niet goed meebrengt maar te lang op de voorbenen blijft staan waardoor achter voor aantikt is het vragen om problemen je paard is dus niet sterk genoeg. Heel goed uitkijken dus of je zit straks met een peesprobleem!!

ga ik helemaal in mee, mn nadat je zegt dat je bang bent dat springschoenen vast zuigen.. daar leid ik vanaf dat de bak ook zuigt en dus niet alleen zwaar is.. zou er dan helemaal niet in gaan rijden..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:28

TS is toch van plan er te rijden, want dit advies kreeg ze als eerste al,...

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:57

De verhalen die ik heb gehoord over springschoenen is dat ze vrij snel scheuren of vastzuigen. maar dat is dus niet zo? Ik heb er geen ervaring mee. Maar ze staat niet op ijzers, en zoals ik kon zien zijn de hoefballen niet warmer dan normaal ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:07

Dan zul je ze waarschijnlijk niet nodig hebben.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:12

Nee, dat denk ik ook :) Mochten de hoefballen toch pijnlijk, warmer dan normaal worden kunnen we altijd nog opzoek gaan naar springschoenen :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:23

vroeger de volle rubberen die konden zich vastzuigen in modderige ondergrond, maar daar rijdt je toch in met een paard waarvan je vind dat het niet sterk genoeg is.
Verder beschermen springschoenen zoals benagelique zegt ook de kroonrand en zijkant van de hoeven. Dus afhankelijk waar je paard aantikt nutttig. Want TS hoort hoeven tikken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:04

Daarbij.. als de hoefballen warm en pijnlijk worden, ben je al rijkelijk laat.. enig idee hoe snel verbening van het hoefkraakbeen voor kan komen?

En als je springschoen vast zou zuigen in de bodem, dan is die bodem voor elk paard te zwaar!! Heb dr trouwens nog nooit van gehoord, en loop al 20 jaar mee op springstallen..

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:40

Ik zou peesjes omdoen en eventueel ook springschoenen maar no-turn versies of een model dat ook iets hoger komt dat ze geen wondjes kan krijgen.

Als de kogels zwellen moet je echt niet te lang werken, en héél goed benen douchen achteraf!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 08:13

Bedankt voor jereactie, maar haar kogels zwollen 2 jaar geleden op, ook in de wei. ;) Toen heeft de hoefsmid haar aan de binnenkant korter bekapt, en daarna is het weggegaan :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:21

xDonja schreef:
Bedankt voor jereactie, maar haar kogels zwollen 2 jaar geleden op, ook in de wei. ;) Toen heeft de hoefsmid haar aan de binnenkant korter bekapt, en daarna is het weggegaan :)

Dat ze er toen wel last van had, en het weg is gegaan door de stand te veranderen, geeft al genoeg aan dat er iets niet lekker zit binnenin..

Maar goed, ik krijg het idee dat je toch niks van me aan neemt..
Denk maar aan mij terug als je paard toch ineens wel problemen gaat krijgen.. :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:31

Suzan_bobar schreef:
benangelique schrijft dat zowiezo strijklappen en peesbeschermers goed zijn. Dit geld niet voor ieder paard natuurlijk. Voor het paard van TS wel, zoals ik het eruit heb gehaald. Maar dat staat al in mijn andere posts! Daarnaast heb ik geschreven dat het verstandig is om eens naast het paard te kijken waar hij zich precies aantikt en dan misschien na tye denken over springschoenen. Dit is echter alleen nodig als het zich ook op de hoefbal trapt.

dat schrijf ik helemaal niet. ik geef antwoord op de vraag van de ts. er staat nergens in mijn post dat strijklappen en peesbeschermers sowieso VOOR IEDER PAARD goed zijn. dat haal je er zelf uit, maar is niet mijn tekst.

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:37

peesjes en strijklappen.

Eventueel springschoenen