Welk zadel raden julle mij aan als ik zeg...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

newmom

Re: Welk zadel raden julle mij aan als ik zeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:03

KN is erg confortabel en heeft een onafhankelijke zit.
is een vrij plat zadel maar toch zacht.
dit is van dressuur één van mijn favorieten.
met veelzijdigheid blijf ik bij kieffer
en spring bij stubben

het kost misschien even wat maar wat je zegt, het kan je zeker helpen bij je zit.

succes

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:09

ik heb het probleem ook en ik kan het beste zitten in de stubben scandica DL extra en in de hulsebos WB4. heb nu de WB4 en bekken kantelen en been lang maken lukt nu gewoon :)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 17:23

astridelise schreef:
Welk zadel je het best kan hebben is moeilijk wat dat is erg persoonlijk wat voor de een werkt hoeft voor jou niet te werken. Mijn zit is ook niet geweldig, maar ik ga regelmatig zonder zadel rijden en dan moet je wel goed zitten.

Ja maar dat kan dus helaas niet op mijn paard. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:31

Zonder beugels rijden dan?

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 17:32

Dat ga ik zeker niet proberen op mijn paard, die raakt geheid in paniek. :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:36

Larissa3 schreef:

:=

In paniek omdat je benen 5 cm lager hangen?

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 17:37

Sizzle schreef:
Larissa3 schreef:

:=

In paniek omdat je benen 5 cm lager hangen?

:j
Er hoeft maar iets anders te zijn wat normaal niet zo is...

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:51

Ik vind prestige zadels erg goed. Het leer is soepel en zacht, je zit stevig en je hebt toch de ruimte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:01

Ik zou je aanraden om gewoon een zadelverkoper te laten komen met een groot assortiment (divoza bijvoorbeeld). Geef aan wat je probleem is en geef aan dat je misschien niet direct tot koop over gaat. Dan moet je vaak wat onkosten betalen maar dan heb je wel in 1x alle informatie die je nodig hebt.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:05

Ik werd in de ainsly zadels ook naar voren geduwd. Kon er niet fijn op zitten. Heb nu een hulsebos, dynamic dressage (vierkante lepel) geen diepe zit.

Heb toen verschillende zadels gereden, en deze zat mij het beste. Heb geen doorlopende wrong meer, alleen een korte bij mijn bovenbeen. Doordat ik lange dijbenen heb werd mijn knie door de wrong naar achter geduwd (om binnen de wrong te blijven) wanneer dat gebeurt word je been naar achter geduwd en je bovenlichaam naar voren (bekken naar achter) je krijgt het duikelaar effect!

Nu ik geen wrong meer bij mijn knieen heb heb ik dit probleem niet meer!! En hoe die hulsebos zadels zitten: FANTASTISCH!! Ik had er jaren eerder aan moeten beginnen!

En ik zou juist geen grote winkelketens (divoza, Hypo, ed.) laten komen. Heb ik slechte ervaringen mee. Neem liever een zadelmaker, die heeft hiervoor geleerd, en vaak ook de mogelijkheden de zadels te laten aanpassen. Dus geen standaard zadels met een beetje extra wol hier en daar...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:11

Uletje, ik zou er ook niet snel een zadel kopen, maar je kunt dan wel een hele reeks proberen (zonder koopplicht). Bij een zadelmaker kan dat niet, die hebben enkel een beperkt aantal modellen en dan weet je nog niet veel.
Je kunt bij ruitersportzaken ook gewoon even op de bok in de winkel de zadels voelen. Dan heb je een beetje een idee wat voor type je prettig vind.
Larissa: Als je je bekken echt niet kan kantelen, ben je dan niet bang dat je dan juist rugklachten krijgt van een zadel dat je ertoe dwingt?

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 18:14

Sizzle, misschien gebeurd dat inderaad wel, dat durf ik niet te zeggen.
Maar misschien krijg ik ook wel door hoe ik mijn bekken ontspannen kan kantelen op een fijne mannier. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:18

Larissa3 schreef:
Sizzle, misschien gebeurd dat inderaad wel, dat durf ik niet te zeggen.
Maar misschien krijg ik ook wel door hoe ik mijn bekken ontspannen kan kantelen op een fijne mannier. :)

Dat kun je thuis ook staand (beetje door je knieeen) voor de spiegel oefenen. Ook kun je het oefenen door er tijdens het lopen heel bewust van te zijn dat je niet je kont naar achteren steekt. Dan weet je na een weekje direct of dat problemen gaat geven.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 18:19

Ik heb trouwens ook best een dikke kont ( :+ ), misschien heeft dat er iets mee te maken?
Ik heb namelijk verder wel een slank lichaam.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:34

Ik heb ook problemen met het bekken gehad, mijn bekkenrand is ook zeer pijnlijk (nog steeds). Veel naar fysio chiropractie en dergelijke geweest, niets hielp. Oplossing volgens hun was stoppen met paardrijden (heb er 6 wie gaat die doen dan??) en dat was geen optie.
Loop nu bij een masseur die de spieren rond de bekkenrand losmaakt. Voel me er een stuk prettiger bij!
Heb trouwens ook een dikke kont (verder slank) Een surinaamse douwreet noemen wij dat. En dat is wel eens lastig bekkenkantelen in een zadel, zeker als deze krap of een te diepe zit heeft!

@sizzle: De zadelmakers die ik heb laten komen hadden wel een heel assortiment (passier, stubben, KN, prestige, kieffer). Maar je hebt zeker een punt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:40

Ik heb een Daaleman. Ook supper goede zadels.

mirthe1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:41

het kan ook zijn dat je bekken niet sterk genoeg zijn, misschien kun je die met wat grondwerk versterken.
En voordat je op het paard gaat zitten al je spieren goed rekken en strekken.
Probeer voor jezelf je bekken in de goede positie te krijgen als je op de grond staat zodat je voor jezelf ook weet dat als je op het paard zit op de juiste manier je bekken kantelt.
En zoals al meer is gezegd een zadel die je zit niet dwingt maar ook niet een te groot zitvlak zodat je wel steun hebt en dus ook je rug in de juiste positie kunt houden.
Ik heb ook op een te groot zadel gereden maar dan is het onmogelijk om je zit stabiel te houden..

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:43

WoW. Daar kan je kiezen wat je wilt. Vlakke zit of juist een diepe. Veel of weinig kniewrong.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:43

Ik heb 2 schroeven in mijn bekken waardoor ik een stuk minder beweeglijk ben dan de gemiddelde persoon.

Ik had een Euroriding Diamant waar op ik enorm zat te stuiteren en te schuiven.

Ik heb nu een Hulsebos WB3 met halve wrong en zit als een huis. Het is net een luie stoel en mijn houding en zit zijn echt misschien wel 500 % verbeterd :D
't is nu weer een genoegen om door te zitten en dat was het in mijn geval echt niet.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:57

Larissa3 schreef:
Ik heb trouwens ook best een dikke kont ( :+ ), misschien heeft dat er iets mee te maken?
Ik heb namelijk verder wel een slank lichaam.

Een dikke kont icm een wat hollere rug kan er wellicht mee te maken hebben. Ik zelf heb zo'n bekkentype :)
In mijn onderschrift staat een topic waarin je kan zien hoe dat er uit ziet. Ik kon mijn bekken ook nooit zo goed kantelen. Puur door slappe buikspieren. Om die sterker te krijgen hoef je niet naar de sportschool. Je moet ze even weten te vinden en dat kan echt heel makkelijk :)
Afhankelijk of er meer factoren mee spelen kan je in meer of mindere mate een bekkenkanteling maken.

Wat betreft jouw zadelvraag. Ik met flinke bips-holle rug en moeizame kanteling in bekken heb de voorkeur voor een vlakker zadel met niet al te veel wrong en poespas. Die zadels houden je teveel in je huidige houding. Je hebt ruimte nodig om toch stil te kunnen zitten en anderzijds mee te bewegen :)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 14:04

Ik heb precies het zelfde sjakie, ik herkende het echt direct! :+