Soort Bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:18

KiWiKo schreef:
een ongebroken bit is het vriendelijkste wat er is........

Ongebroken het vriendelijkst? Volgens mij is dit niet helemaal juist.

Van onvriendelijk naar vriendelijk:
Ongebroken->enkel gebroken->dubbel gebroken.

Dubbel gebroken is vriendelijker omdat als je er aan trekt er een kleinere hoek ontstaat... (hoop dat dit te begrijpen is, ben niet zo goed in uitleggen...)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:10

Fienaa, dat klopt niet. Een ongebroken bit is echt vriendelijker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:51

Inderdaad :j
het rijtje gaat meer zo, van onvriendelijk naar vriendelijk:
enkelgebroken -> dubbelgeroken -> ongebroken -> billy allen/myler
ongebroken en billy allen bitten trekken de mondhoeken niet naar elkaar toe, klemmen niet, en zijn daardoor vriendelijker :)

schaapie18

Re: Soort Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:39

Maar het nadeel van de myler bitten dat je er niet mee mag starten wat ik trouwens nog steeds niet helemaal begrijp.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:47

MysticTinker schreef:
ongebroken en billy allen bitten trekken de mondhoeken niet naar elkaar toe, klemmen niet, en zijn daardoor vriendelijker :)

De mylerbitten toch ook niet?

Voor zover ik weet mag je bij de KNHS met mylerbitten starten zolang er maar geen sleuven in de ringen zitten :j

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:20

Ja en zal ik je nou nog wat vertellen dat wat fienaaa zegt wordt je dus ook altijd overal geleerd, dat snap ik dus echt nog steeds niet. Wij hadden 1 leraar n die zei dat van een ongebroken bit en met zijn mening was ik het eigenlijk wel eens vervolgens moesten we een werkstuk maken over een aantal bitten, de werking en op de hoeveelste plek dit stond ten aanzien van diervriendelijkheid. Ik de ongebroken trens op nummer 1 gezet na een grote discussie kreeg ik toch gelijk en kreeeg ik een 8,5.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:50

een ongebroken bitje, bedoel je daarmee gewoon recht? als zijnde een stang?

Ik rijd al jaren met een enkel gebroken niet hele dikke maar zeker ook niet dunne bustrens. Bevalt mij prima.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:59

Dit is een ongebroken bit:
Afbeelding

En dit is een stang:
Afbeelding

Die laatste heeft een hefboomwerking, en is dus vele malen strenger dan een ongebroken trens :)

En dan heb je nog gebroken stangen, die zijn helemaal erg :=
Die knijpen en prikken en duwen en trekken overal waar ze maar kunnen :=
Afbeelding

Ongebroken is altijd vriendelijker dan gebroken :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:38

MysticTinker schreef:
Afbeelding

Ongebroken is altijd vriendelijker dan gebroken :j

Dat lijkt me eerder een pelhambit MysticTinker ;)

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:59

kijk eerst naar jezelf.
Zoals ze zeggen als jij niet trekt, trekt je paard ook niet.
Heb je een dik bit of een dun bit?

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:47

daffie1986 schreef:
Ja en zal ik je nou nog wat vertellen dat wat fienaaa zegt wordt je dus ook altijd overal geleerd, dat snap ik dus echt nog steeds niet. Wij hadden 1 leraar n die zei dat van een ongebroken bit en met zijn mening was ik het eigenlijk wel eens vervolgens moesten we een werkstuk maken over een aantal bitten, de werking en op de hoeveelste plek dit stond ten aanzien van diervriendelijkheid. Ik de ongebroken trens op nummer 1 gezet na een grote discussie kreeg ik toch gelijk en kreeeg ik een 8,5.

Ik snap er helemaal niets meer van !
Ik weet dat hoe dunner dat bit is hoe sterker ie is... Maar ongebroken vriendelijker dan gebroken? Huh ! Kan iemand dit eens even duidelijk uitleggen :+

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:53

dat is ook niet meer zo over hoe dunner het bitje is des te scherper
je moet goed kijken hoe de mond van het paard is en hoeveel ruimte tussen de lagen inzitten

een dik bitje bij een smal hoofd en weinig ruimte tussen de lagen ligt vele malen akeliger dan dat je er een dun bitje in doet

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:59

Priscilla_90 schreef:
dat is ook niet meer zo over hoe dunner het bitje is des te scherper
je moet goed kijken hoe de mond van het paard is en hoeveel ruimte tussen de lagen inzitten

een dik bitje bij een smal hoofd en weinig ruimte tussen de lagen ligt vele malen akeliger dan dat je er een dun bitje in doet

Ok, nu word het echt ingewikkeld... Ik begrijp opzich wel dat 'een dik bitje bij een smal hoofd en weinig ruimte tussen de lagen ligt vele malen akeliger dan dat je er een dun bitje in doet'
maar dat wordt dus een heel maatwerk'' om een bitje voor je paard/pony uit te zoeken... Inplaats van gewoon te kijken of je paard sterk in de mond is of niet?

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:31

als je je een beetje in de myler bitjes ga verdiepen
staat het er ook tussen over de diktes etc dat de regel niet op gaat van hoe dunner hoe scherper

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:38

hestejente schreef:
MysticTinker schreef:
Afbeelding

Dat lijkt me eerder een pelhambit MysticTinker ;)

Pelhambitten zijn ook gewoon stangen, enige verschil is dat je er twee teugels aan kan bevestigen, en de teugel in de grootste ring werkt als een trensbit, de teugel in de kleine ring werkt als een stang.

En bestaan ook gebroken stangen voor alleen de stangteugel.
Gebroken bitten met hefboomwerking zijn martelwerktuigen, dat was het punt :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:07

En bestaan ook gebroken stangen voor alleen de stangteugel.
Gebroken bitten met hefboomwerking zijn martelwerktuigen, dat was het punt :)[/quote]

Ben ik nog niet helemaal met je eens. Op het moment dat jij je paard zonder dat je er verstand van heb mee gaat rijden kan het inderdaad fout gaan. Maar als jij weet hoe je ergens mee om moet gaan vind ik niet dat het martelwerktuigen zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:14

Als jij zonder druk op de teugel kan rijden, dan neem je een trensbit.
Heb jij meer druk nodig (om wat voor stomme reden dan ook), dan neem je een ONgebroken stang.
Maar WAAROM zou iemand een gebroken stang nemen?! Een gebroken bit trekt de mondhoeken naar elkaar toe, dat klemt heel erg, en doet pijn. Een gebroken bit met hefboomwerking duwt vele malen harder tegen de mondhoeken!
Geef mij eens één reden waarom je dan een gebroken stang zou nemen in plaats van een ongebroken stang :)

zolady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:22

ik zou gaan voor een dubbel gebroken bit(trainingsbit) mag ook op wedstrijden ik rijd zelf alle paarden met zo'n bit het rijd heel fijn en dan met een bol tussen stukje en misschien werkt dat het valt te proberen bij de paarden die ik rijd werkt het wel ik reed ze eerst met enkel en toen met dubbel gebroken bit en er duidelijk verschil te zien en te voelen

nou ja succes met het zoeken naar het juiste bit

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:44

zolady schreef:
ik zou gaan voor een dubbel gebroken bit(trainingsbit) mag ook op wedstrijden ik rijd zelf alle paarden met zo'n bit het rijd heel fijn en dan met een bol tussen stukje en misschien werkt dat het valt te proberen bij de paarden die ik rijd werkt het wel ik reed ze eerst met enkel en toen met dubbel gebroken bit en er duidelijk verschil te zien en te voelen

Ik heb vanheel veel mensen al gehoord dat het dubbel gebroken bit het vriendelijkste is (jaja, ik weet het, bitloos en ongebroken is nog vriendelijker, blabla).
Maar wat is precies het zachtste?
Middenstuk: olijfvormig-rond-plat (van zachtst/vriendelijkst naar minst zachtst) toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:29

fienaaa schreef:
maar dat wordt dus een heel maatwerk'' om een bitje voor je paard/pony uit te zoeken... Inplaats van gewoon te kijken of je paard sterk in de mond is of niet?

Inderdaad!

CCindy: bitloos hoeft helemaal niet vriendelijker te zijn dan met bit, ook met een bitloze optoming kun je een paard pijn doen, door bijv. druk op de neus. Verder klopt je rijtje, alleen bestaan er 2 soorten platte tussenstukjes. Je hebt die met de brede kant op de tong liggen, die zijn het zachtst, dan olijf, dan rond (kogel) en dan plat met de smalle kant op de tong :)

Loukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:02

mijn paard loopt ook op een dubbelgebroken K&K trensje. maar dat wil neit zeggen dat dat voor elke pony goed is.
word je pony zijn gebit wel regelmaatig nagekeken? mss heeft ie last van zijn tanden/kiezen of haken op de kiezen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:50

Elk bit kan scherp of niet scherp zijn. Er zijn bitten waarbij je zeg maar met (veel) minder druk hetzelfde effect bereikt als met een bit waarbij je meer druk uit moeten oefenen. Is dat 1e bit dan meteen scherper, m.i. niet. Wel als je zo'n bit verkeerd gebruikt. Dus de vriendelijkheid van een bit ligt in de ruiterhand en is daarbij afhankelijk van de mond van je paard. Belangrijk is dus dat een bit goed past en dan bedoel ik niet alleen de maat. Dikte en model spelen daarbij net zo'n grote rol.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:18

]
hestejente schreef:
Verder klopt je rijtje, alleen bestaan er 2 soorten platte tussenstukjes. Je hebt die met de brede kant op de tong liggen, die zijn het zachtst, dan olijf, dan rond (kogel) en dan plat met de smalle kant op de tong :)

Ok :) Wat bedoel je met smalle en brede kant? Ik dacht dat bij zo'n plat middenstukje één kant rond is, zeg maar als een halve cirkel?
Dat bedoel je denk ik ook he? :) Het vriendelijkste is dus denk ik als er een ronde cirkel/brede kant tegen de tong aan zit (met voorkeur de smalle kant tegen de lagen)?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:34

Nee, zo'n plat tussenstukje is echt plat. Ik zal zo es even een plaatje voor je opzoeken ;) Doordat het plaatje plat is, dus een stripje metaal zeg maar, heb je een brede kant en een platte. Hoe meer oppervlakte van het tussenstukje op de tong rust, hoe meer de druk wordt verspreid over de tong, dat is het principe. Je kunt dit ook terugzien in het rijtje, een olijfvormig tussenstuk heeft een groter oppervlakte dan een kogeltje, en dus wordt de druk daarvan op de tong beter verspreid.

Edit: kijk, hier kun je het zien. Het tweede bitje van onderen heeft een plat tussenstukje:
Afbeelding

Je kijkt op de foto tegen de brede kant aan, boven en onderaan, om het hoekje zeg maar :+ , zijn de smalle kanten, en aan de achterkant is weer een brede kant. Bij dit bit rust er een smalle kant op de tong, daardoor is het een erg duidelijk bit, je kunt er goed korte aanwijzingen mee geven die duidelijk doorkomen bij het paard. Ik vind ze minder geschikt voor paarden die snel zwaar worden in de hand, zoals het mijne, en daarom wil ik dit bitje nu ook verkopen. Mijn paard heeft nu een smal, licht bustrensje met een wat uitgerekte olijf, daar loopt hij veel fijner op :) Maar dat geldt dus voor mijn paard, het is zoals aslo al zegt verschillend van paard tot paard welk bit geschikt is.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:46

Ok, heel erg bedankt! :) Volgens mij is het me nu duidelijk.
Over het algemeen is dit dubbel gebroken bit stukken minder zacht dan wanneer het platte stukje met de brede kant op de tong zou rusten toch?
Ook wel logisch, want zo prikt de smalle kant op de tong en vooral in de lagen.