Zadel schuift bij opstappen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Zadel schuift bij opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:38

Nou het verschil tussen een boomzadel en een boomlooszadel is dat bij een boomlooszadel het pad wel degelijk een groot verschil maakt! het is heel belangrijk dat je er het juiste pad onder hebt liggen. :j

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 16:55

@ Maartje, goed idee, ik ga de site eens doorspitten :j

@ Puck, jij leunt dus eigenlijk meer op je armen dan op je benen met opstappen?
Da's best wel een geniaal idee eigenlijk :)*
Dat ga ik zeker eens proberen :j

@ Jolliegirl, nou, nee.. Zo zit het niet precies.
Probeer je eens voor te stellen dat je ergens een ronde balk hebt hangen, zoals in een touwladder o.i.d.
Stel je vouwt daar een papiertje omheen wat je bij de einden aan elkaar vast maakt.
Dan kan die ring van papier toch ook nog draaien?
Ook al weet je zeker dat het papier (flexibel als het is) perfect aansluit op de ronde balk.

Dat is het probleem dus met te ronde paarden,
er is geen schoft om te voorkomen dat de zadels gaan draaien.
Als je er al op zit kan je dat in evenwicht houden door evenveel (of evenweinig :+) gewicht op beide beugels te geven,
maar als je opstapt krijg je in één van de beugels veel gewicht en in de ander niks en gaat het dus draaien.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:02

Ik snap! :j dankje!
en met een boomzadel, bestaan er dan bredere bomen. maar dat heb je met boomloos niet, dus eht gaat schuiven.

mierkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:04

Volgens mij past het zadel dan niet helemaal goed. Een goed passend zadel zal niet zomaar schuiven.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 17:07

Mierkuhh, ik zou zeggen, lees even mijn laatste post :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:00

ik heb nu zelf een boomlooszadel trouwens (sinds vandaag) in eerste instantie gewoon met stoel opgestapt. En later eens geprobeerd hoe het vanaf de grond ging.... nou niet :+ al deed ik 't nog zo snel het zadel gleed nog sneller opzij :P

Maar nu bedacht ik me dus, dat jouw opstapje misschien gewoon niet hoog genoeg is? Ik heb een haflinger van 1.50 en gewoon een stoel die is redelijk hoog dus ik hoef amper aan die beugel te gaan hangen. Haf is ook érug rond en verder ligt dat zadel toch als een huis. Dus misschien is niet persée een nieuw pad nodig maar is het met een hoger opstapje al verholpen?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 10:37

Ik dacht dat ik al in de openingspost had gezegd dat het met opstapje wél lukte,
maar dat ik daar inmiddels een 'ongelukje' mee heb gehad en meteen een nieuwe cap heb kunnen kopen..
Vind het dus iets te gevaarlijk geworden...

Kan ook wezen dat ik dat niet had vermeld hoor.. :P
Sowieso is het onhandig (denk aan buitenritten) om alleen met opstapje op te kunnen stappen..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 07:55

Is het paard ook echt goed aangesingeld. Daarmee bedoel ik dat sommige paarden zich enorm uit kunnen zetten tijdens het aansingelen, op het moment dat ze weten dat je niet meer aan de singel zit, laten ze weer los. (dit zal bij een rond paard vaak erger zijn omdat men daarbij al vaak strak aansingeld om het welbekende schuiven te voorkomen).

Die van mij doet dat ook heel erg (erg stressie beestje) terwijl hij bij mij nooit overdreven strak is aangesingeld. Dit los ik op door eerst de singel maar net vast te maken, stukje te lopen, een gaatje erbij, weer een stukje lopen etc tot dat het op de juiste maat zit. Doe ik dit niet, dan blijft mijn zadel tijdens het opstijgen nog wel liggen, maar merk later dat de singel echt te los zit en kan ik weer afstijgen.

Misschien helemaal niet aan de orde bij die van jou, maar ach een keer proberen kost niks.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 14:06

Bedankt Sosha,
maar ik heb inmiddels de oplossing gevonden :)
Met een simpele neoprenen singel ging het gewoon wel goed :j