tweedehands of nieuw zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mierkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:02

Een nieuw zadel is natuurlijk altijd mooier, maar als je een leer zadel neemt is in mijn ogen een 2e hands beter, aangezien wanneer het vaker gebruikt is, het leer al iets soepeler is.
En het is natuurlijk goedkoper.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 17:03

kost een zadelpasser laten komen veel geld, en kost een zadelmaker veel geld voor enkele aanpassingen?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:12

mierkuhh schreef:
Een nieuw zadel is natuurlijk altijd mooier, maar als je een leer zadel neemt is in mijn ogen een 2e hands beter, aangezien wanneer het vaker gebruikt is, het leer al iets soepeler is.
En het is natuurlijk goedkoper.

Maar daar zit ook een nadeel aan, het is leer vormt zich naar de rug van een paard, 2e hands zoeken kan soms moeilijker zijn... Ik heb zelf betere ervaringen met een nieuw zadel kopen, sterker nog, heb 2e hands enorm veel zadels gepast en niks lag goed en nieuw had ik meerdere opties. Als je voor een nieuw zadel gaat zijn Kentauer en JC ook fijne zadels met een goede prijs/ kwaliteit verhouding.

@eef_juh, vaak als je een zadel koopt bij een zadelmaker dan past die het voor de aanschafprijs meestal ook wel aan, anders kost dit 50-100 euro. Hoeveel t langskomen kost verschilt, sommige komen gratis aan huis passen (mits je een passend zadel ook afneemt) en anderen rekenen hier wel een bedrag voor. Informeer gewoon bij bekenden in je omgeving wie ze hebben laten komen, of het beviel en hoeveel het kost.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:57

Schangah schreef:
_Nicky schreef:
Ik heb een gloednieuwe bruine Anatomica laten aanpassen door Drunens Ruiterhuis, het zadel ligt na een opvulbeurt nog steeds uitstekend. Ik ben dus wel positief over Drunens Ruiterhuis.
Ik heb ook hele goede ervaringen met Mr. Ed (heeft ook tweedehandszadels) en met Van Rijs (heeft ook een ruime keuze uit A-klasse zadels).
Bij Van Rijs heb ik een Euroriding Diamant aangeschaft, ligt ook nog steeds goed met de nodige opvulbeurten.
Opvallend is dat een Euroriding Diamant op heel veel paarden past en van uitstekende kwaliteit is. Ik heb nog nooit iemand gehoord die negatief is over zijn/haar Euroriding zadel. Natuurlijk wil het niet zeggen dat het zadel ook op jouw paard hoeft te passen. ;)

Gewoon een tweedehands zadel laten aanpassen door een goede zadelmaker, daar heb je jaren lang plezier van. :)

Ik ben helemaal niet positief over de euroriding Diamant en Titan II. Over de leerkwaliteit zal ik niets zeggen maar over de pasvorm......, veel te smal achter de schoft en puntdruk door de opstaande siderails. De boom volgt voor geen meter de rugvorm van het paard. De anatomica heb ik ooit eens op proef gereden. Zelfde boomopbouw. Onbegrijpelijk dat het bovengenoemde ruiterhuis dit zadel op een vlakkere paardenruggen durft te leggen. 1 type boom voor alle paarden is echt niet mogelijk. En dat is het grote probleem bij de meeste zadels er wordt dan maar wat gedaan met de vulling om het toch passend te krijgen.

Bekijk eerst eens goed de rug van je paard en ga dan bedenken welke boom daar bij past en welk merk dit soort bomen verkoopt.

Dit is dat toch niet de schuld van euroriding, maar van de zadelmaker die het zadel heeft gepast.

Ga maar eens naar een oudere kieffer kijken, lopen veel te ver naar binnen aan de achterkant en hebben smalle boom en lopen breed uit.. (ik heb hiervoor dus een kieffer gehad, Aachen (uit 2000)
De diamant lag op mijn paard geweldig, voelde haar meteen lostlaten en lekker soepel door haar lijf worden.
Daarintegen lagen sommige zadels van oa stubben en passier zo rot dat ze amper nog wilde lopen..

Ik heb mijn zadel gekocht bij van Rijs en was super tevreden, keek eerst goed naar mijn paard, het huidige zadel en kwam toen met een aantal zadels die ik allemaal heb geprobeert.
Gaf de diamant als advies naar aanleiding van mijn zit en hou mijn paard liep, heb er zelfs nog 2x op gereden..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:26

Ik zit met net hetzelfde "probleem" als jij en in dezelfde regio. Ik heb mijn merrie nu 7-8 maand en nog steeds geen goed zadel gevonden. Wintec & Thorowgood gepast maar dat was toch niet al dat. Ik heb helaas ook een zadel gekocht wat niet paste (reden: had een gelijkaardig zadel gepast, maar het bleek ontzettend veel te verschillen), daar moet ik eerst vanaf, daarna kan ik een zadelpasservice laten komen.

Ik volg jouw topic, ik ga ook een MSFC laten komen, of evt Denis Teirlinck, zodat het ook echt goed past. Heeft hij een zadel dat past: ideaal (en dan moeten de kosten van de service vaak niet betaald worden), is het enige zadel wat past een nieuw kan je nog altijd op zoek naar een net hetzelfde tweedehands zadel, ondanks evt opvullen en passervice kom je dan toch nog goedkoper uit (als het bijvoorbeeld een duur kwaliteitsmerk is).

Bij mij trouwens net hetzelfde verhaal: gewerkt om het paardje te kunnen kopen en ook alles ivm onderhoud zelf betalen, en een goed zadel vind ik ook enorm belangrijk. Dus we zitten in hetzelfde schuitje. Wil best wat uitgeven, maar als het minder kán, graag :D

Wbt merken hoor je blijkbaar over alle merken zowel erg positieve als erg negatieve verhalen?

Update je even in dit topic (of per pb) hoe je beslist? Ik kan mijn zadel pas over een paar weken terugbrengen (of verkopen als ze het niet terug willen nemen), dus voor mij start het avontuur dan pas. Ohja: mocht je zadelpasser besluiten dat een Thorowgood T4 veelzijdigheid 17.5inch wide prima op je paardje past, ik heb hier nog een nieuwe liggen met kaartje aan, enkel gepast :D (als de winkel het niet terugneemt).

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:43

_Nicky schreef:
Dit is dat toch niet de schuld van euroriding, maar van de zadelmaker die het zadel heeft gepast.

Ga maar eens naar een oudere kieffer kijken, lopen veel te ver naar binnen aan de achterkant en hebben smalle boom en lopen breed uit.. (ik heb hiervoor dus een kieffer gehad, Aachen (uit 2000)
De diamant lag op mijn paard geweldig, voelde haar meteen lostlaten en lekker soepel door haar lijf worden.
Daarintegen lagen sommige zadels van oa stubben en passier zo rot dat ze amper nog wilde lopen..

Ik heb mijn zadel gekocht bij van Rijs en was super tevreden, keek eerst goed naar mijn paard, het huidige zadel en kwam toen met een aantal zadels die ik allemaal heb geprobeert.
Gaf de diamant als advies naar aanleiding van mijn zit en hou mijn paard liep, heb er zelfs nog 2x op gereden..

Euroriding zou met zijn tijd moeten meegaan en dus verschillende type bomen, kussen moeten aanbieden. Maar dat is het probleem bij de Duitse zadels.
Leer is kwalitatief prima maar het ontwerp van de boom is in de afgelopen jaren gewoon niet aangepast.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:10

Schangah schreef:
_Nicky schreef:

Euroriding zou met zijn tijd moeten meegaan en dus verschillende type bomen, kussen moeten aanbieden. Maar dat is het probleem bij de Duitse zadels.
Leer is kwalitatief prima maar het ontwerp van de boom is in de afgelopen jaren gewoon niet aangepast.

Ik blijf erbij dat dat niet een verplichting is voor Euroriding.
Wat boven mij werd gezegt was dat het zadel slecht was en dat het op vlakke paarden werd aangepast wat slecht was.
Dat is niet de schuld van euroriding, en ook geen mankement.
Zoals ik heb gezegt lagen meerdere zadels van andere merken op mijn paard weer rotter dan rot.

Niet elk zadel ligt nou eenmaal op elk paard goed, daarom is het zo belangrijk meerdere zadels te proberen bij een goede passervice! Of dat nou een nieuw of een tweedehandszadel betreft, een goede zadelpasser hoort je een goed zadel mee te geven dat bij jou paard past, dat euroriding ervoor kiest maar 1 type boom te hebben is hun goed recht. Het is dat de fout van een zadelpasser indien hij dit zadel meegeeft aan een klant met een paard waar het zadel slecht op ligt.

Ik en mijn paardje hebben een superzadel aan de euroriding Diamant. Wij hadden een *** zadel aan de kieffer Aachen, misschien dat iemand anders daar weer bij zweert.

lou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:16

er zijn genoeg 2de hands zadels die niet zo duur zijn en ook nog goed passen..(als je paard dan geen moeilijke rug heeft)
ik zou daarvoor eerder gaan, want die gaan langer mee.
750 vind ik best veel geld voor een (2dehands) zadel, dus wss kun je wel een goeie vinden.
misschien een goed idee om een keer op marktplaats te kijken wat er allemaal te vinden valt?

_Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:35

ik heb de isabel wehrt zadel van wintec en ik ben er helemaal blij mee ( ik heb de kunstof met air cair)
ik zou echt geen ander zadel meer willen

en wat je al snel heb met een tweedehands dat hij toch wat meer zit naar het paard waar die al op gelegen heeft

bij mij op stal kwam zadelpas service van hyporama en ik werd super geholpen en bij mij koste de zadelpasservice geen geld omdat ik de wintec zadel kocht!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:06

lou__ schreef:
er zijn genoeg 2de hands zadels die niet zo duur zijn en ook nog goed passen..(als je paard dan geen moeilijke rug heeft)
750 vind ik best veel geld voor een (2dehands) zadel, dus wss kun je wel een goeie vinden.
misschien een goed idee om een keer op marktplaats te kijken wat er allemaal te vinden valt?

Maar hoe krijg je die zadels allemaal bij de pas-service?? Dan moet je ze allemaal op proef kopen ofwat? En dan allemaal die dag hebben zodat de passervice kan passen?

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 20:42

ponyzotje schreef:
lou__ schreef:

Maar hoe krijg je die zadels allemaal bij de pas-service?? Dan moet je ze allemaal op proef kopen ofwat? En dan allemaal die dag hebben zodat de passervice kan passen?

idd dat vraag ik me ook af want elke keer iemand laten komen voor het passen zal wss erg duur zijn

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:29

eef_juh schreef:
ponyzotje schreef:

idd dat vraag ik me ook af want elke keer iemand laten komen voor het passen zal wss erg duur zijn

Nou daarom is het misschien wel zo verstandig eerst een zadelmaker te laten komen. Vraag hem vele soorten en maten mee te nemen. Heeft hij iets geschikts voor je en is het goed te betalen dan neem je die en anders ga je overleggen welke maten en welke merken je paard past (alles goed noteren en schrijf ook goed het verschil op, kiefer, stubben, passier, wintec. enz. hebben ieder eigen maatstaven). Mocht je dan een zadel vinden via internet dat aan de maten voldoet (evt. even nog een zadelmaker voor de zekerheid nabellen of de maten kloppen). Dan schaft je hem aan en laat je je eigen zadelmaker op maat maken.

Natuurlijk zit er 2de hands buiten zadelmakers om nog een extra risico aan vast. Bijv. dat de bomen gebroken zijn (hoewel je dit niet vlug zult vinden bij A-merken als ze niet al te oud zijn). Ik zelf kies toch voor deze methode aangezien ik de gemiddelde zadelmaker een afzetter vind in prijzen. Daarnaast verkoopt mijn huidige zadelmaker geen zadels en past ze enkel aan en geeft adviezen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:38

LHP: je eerste alinea is denk ik de beste optie qua budget icm góed, en wat ik ook ga doen normaal gezien :j
Afzetter qua prijzen, tja... dat hangt ervanaf. De kosten van de passervice vervallen meestal bij aankoop en wbt nieuwprijzen kan je weinig misdoen, tweedehands... dat is inderdaad een beetje gokken... En anders ga je idd toch naar kapaza.

TS: ik heb ondertussen goede verhalen verhoord over 't Vliegend Peerd in Roeselare (ga ik wrs laten komen) en over Kerckhaert (anders deze :D ), Ruitersweelde nog niets en Horsewhip vond het te ver (maar ik zit in W-Vl).

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:39

Ik heb een tweedehands stübben (moet er wel bij zeggen dat ik veel geluk heb gehad, hij was nauwelijsk gebruikt, lag een jaar in de kast maar wel iedere maand helemaal gepoetst). Ik ben er echt heel blij mee! Superfijn zadel, zeker niet minder dan een nieuwe!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:23

Het is maar net wat goed licht op je paard. Als je een goed 2de hands zadel kan vinden dat er goed uitziet waarom niet?. Ik ken iemand die heeft een 2de hands dresuur zadel gekocht ziet er nog super uit en licht goed op haar paard