Peesbeschermers VS. Bandages

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:16

hestejente schreef:
Zo is het, ponyzotje. Maarre, bandage als bescherming tegen aantikken? Een lapje stof dat de klap van een paardenhoef moet opvangen? Dacht 't niet :n

Laten we wel wezen: bandages en peesbeschermers en dergelijke rommel (al zijn er paarden die baat hebben bij een bandage. Wanneer dat is zal de da aangeven ;) ) worden alleen maar zo goed verkocht omdat slimme fabrikanten hun setjesonzin weten te marketen. Het verkoopt, want overbezorgde paardeneigenaren denken dat hun paard het nodig heeft. Of mensen denken dat ze het zelf nodig hebben, omdat ze er zonder setje niet bij horen 8)7
Ik doelde eerder op de peesbeschermers, die kunnen wel uitmaken, bandages inderdaad niet, die zijn gewoon voor de mooi. Ik vind het ook commerciële rommel :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:20

Peesbeschermers vaak ook, veel te veel paarden lopen rond met die dingen terwijl het helemaal niet nodig is. Peesbeschermer is om de pees te beschermen, zoals je al zegt. Vreemd dat mensen denken dat de pees ook beschermd moet worden wanneer het paard niet zelf de voorbenen aantikt :? Tegen wat wordt er dan beschermd, vraag je je af.

francine_95

Re: Peesbeschermers VS. Bandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 11:24

Jullie hebben het nu over paarden die zichzelf niet aantikken maar mijn paard doet dat wel dus ik gebruik wel beschermers.

hestejente schreef:
Zo is het, ponyzotje. Maarre, bandage als bescherming tegen aantikken? Een lapje stof dat de klap van een paardenhoef moet opvangen? Dacht 't niet

De meningen zijn hierover verdeelt, als het niet werkt waarom zijn ze dan uitgevonden? Waarom worden ze zo vaak gebruikt? En zeker vroeg werden ze vaak gebruik (toen de peesbeschermers er nog niet was) Ik denk dat bandages zeker nut hebben als je paard het nodig heeft,

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:28

Ooit gehoord van verkooptrucs en economie? Je koopt wel meer dingen die je niet nodig hebt :-)

Bij aantikken kan gepast bescherming helpen, bij de rest niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:48

Hoe tikt hij zich aan Francine? Tikt hij met zijn achterbenen tegen zijn voorbenen of tikt hij met zijn achterbenen tegen elkaar (of met zijn voorbenen tegen elkaar)?

Ik zeg ook niet dat beenbescherming per definitie slecht is. Alleen dat het dom is om iets klakkeloos te gebruiken. En ik vind het ook dom om een paard te kopen met een zodanige beenstand dat hij zichzelf verwondt. Mijn paard strijkt inderdaad ook, door gebrek aan kracht, hij is jarenlang bepaald niet intensief gereden. Daarnaast is hij wat bodemnauw, zoals zo veel IJslanders. Zijn beenstand is dus deels daaraan te wijten. Juist vandaar ook dat ik zijn achterhand train en er met beslaan rekening wordt gehouden met zijn beenstand. Ook het vangen is te wijten aan gebrek aan kracht en is van tijdelijke aard.

francine_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 11:53

Hij tikt zijn voorbenen tegen elkaar en zijn achterbenen tegen elkaar, heb het er met mijn smid over gehad die kon er niks aan doen zei hij.

katje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:24

Op dit moment gebruik ikzelf bandages bij mijn paard. Dit omdat hij revalideert van een operatie. Door die bandage wordt de zwelling onderdrukt en is zijn been nadien prachtig verdund.

Ik ben mij ten zeerste bewust van de oplopende temperatuur onder peesbeschermers en bandages. Je moet gewoon maar eens aan de benen voelen als je de bescherming eraf neemt.
Toch zal ik niet snel zonder bescherming rijden, gewoon omdat mijn paard nogal compact gebouwd is en aantikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:30

francine_95 schreef:
Hij tikt zijn voorbenen tegen elkaar en zijn achterbenen tegen elkaar, heb het er met mijn smid over gehad die kon er niks aan doen zei hij.

Zorg er dan voor dat je van die ademende beschermers hebt, dan wordt het ook niet te heet in zijn benen :)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:32

De dierenarts waar wij heen gingen voor peesblessure zei het volgende:
'Bandages zijn alleen leuk voor de verkoper en de fotograaf. Het paard heeft er niet veel aan, de pezen worden warm omdat ze het hele been omsluiten.
Als je wat wilt gebruiken voor aantikken kun je het beste harde peesbeschermers nemen die aan de voorkant open zijn (daar kan dan wat warmte weg).'

Het idee dat alle bekende ruiters met bandages rijden is denk ook niet helemaal juist. Ook dat gebeurt (denk ik) vooral als fotografen in de buurt zijn.
Anky heeft, naar ik heb gehoord, heel lang geen bandages in haar collectie willen hebben!

voor aantikken met achterbenen heb je hele mooie kleine kogelbeschermers, worden de pezen ook niet warm van

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:35

En nu Anky ze eenmaal wel in de collectie heeft moet 't spul natuurlijk ook verkocht... enter fotograaf ;)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:07

Chessie: kan me alleen maar aansluiten bij de mening van je DA +:)+

Der_Loewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:17

Ik gebruik meestal beschermers, heb ook nog gehoord van bandages dat ze te warm zijn. Laatst heb ik zo'n ventilerende beschermers van Pessoa gekocht en vindt ze heel goed :) Zijn pezen zijn een heel stuk minder warm. Ik gebruik mijn bandages enkel in de winter, dan valt de warmte nog mee...
Mijn lesgeefster heeft hetzelfde gezegd als de dierenarts, dus ik sluit mij volledig aan bij hen :)

SillieXTanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:19

Nouu ,,
ik vindt eigenlijk ( mijn mening ) peesbeschermers veel veiliger..
Ik rij als ik dressuurles heb gewoon zonder peesjes en bandages.
Als ik spring , doe ik peesbeschermers om.
Om te voorkomen dat ik niet weer een pony met een peesblessure heb.
Daarom vindt ik peesjes ook beter .
Mjaa ,, het is idd waar dat onder de peesjes warmer is als de rest.
Bandages vindt ik maar nest ( het is mooi ) maar niet echt veilig.

Ze gingen ook peesbeschermers zoeken ( maken ) waar de temperaturen gewoon gelijk zijn met de rest (:
Dus kom maar op !!

mierkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:07

Onder peesjes word het toch ook warm?

bubbel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:23

ik denk dat de bandages en beetje te warm gaan zijn dus neem korte bandages :D

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:26

Waarom je paard thuis helemaal inpakken terwijl je op wedstrijd toch niks om de benen mag hebben, liever thuis een keer aantikken(en miss een paar manke pasjes) dan op wedstrijd...
Met springen vind ik beenbescherming(peeskappen) wel nuttig. Alleen vraag ik me af wanneer er nou eindelijk eens goed wordt gepromoot met zeer goed ventilerende peeskappen! Mijn zoektocht gaat iniedergeval gewoon voort.

crystalclear

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:53

ik rij altijd met peesbeschermers en strijklappen
en dat bevalt goed :D
Mijn zusje met bandages volgens mij veel meingverschillen :Y)

X

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:00

- Bandages geven minder bescherming dan peesbeschermers.
- Onder beide wordt het warmer dan normaal.
- Bandages zijn voor de sier, peesbeschermers voor bescherming.

Ik ben van mening dat bandages alleen voor het mooie zijn en dat je peesbeschermers alleen moet gebruiken als dat ook werkelijk nodig is, bijvoorbeeld als je paard zijn benen lngs elkaar strijkt.

Want zeg nou zelf, wij lopen in de zomer toch ook het liefst op blote voeten?
Als je paard nergens strijkt of aantikt kan je het beste zonder peesjes of bandages rijden.

Ikzelf gebruik mijn peesbeschermers alleen met springen en buitenritten.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:05

Ik begrijp wel wat jullie zeggen over: zonder peesbescherming kan een paard ook prima en ze krijgen er iets wekere benen van...
Maar tis ook wel zo dat als je paard zich een keer vertrapt of struikelt of weet ik veel wat een zekere bescherming de grootste wonden nog kan vermijden. En dan vraag ik mij af bij mijn eigen paarden: iets weker beenwerk (hebben er overigens nog nooit wondje van gehad) als dat al zo'n verschil maakt of de kans op een (schaaf)wond wanneer hij een keertje een ongelukje heeft. En dan kies ik voor het iets wekere beenwerk.
Klinkt misschien raar. Maar de peesbeschermers van mijn paarden blijven niet mooi zonder scharen, sneden en andere beschadigingen door bv. een steen, te struikelen, zich aan te tikken...die zonder de bescherming, tegen de benen van het paard gekomen waren.

Maar dit komt ook wel door bepaalde ervaringen dat je je mening zo vormt. Iemand die slechte ervaringen heeft met peesbeschermers zal vast iets compleet anders zeggen.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:12

ik deel Karen's mening half.
Alleen houd ik het rijden in de bak zonder bescherming en t longeren, springen en buitenrijden met bescherming :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:19

Karen; paarden krijgen er echt geen wekere benen door hoor :n zou maar raar zijn. Er gebeurt helemaal niets, behalve dat de benen opwarmen. En liever een steentje dat ertegenaan gaat (daar kan paardlief wel tegen, de andere 23u staat hij toch ook zonder iets, in de weide liggen ook wel steentjes/takken/...), dan telkens weer die broeierige hitte eronder.

Aantikken is iets anders inderdaad. Eerst aanzien, of ze het leren, en anders inderdaad goed ventilerende kappen erop.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:33

Ze krijgen er wekere pezen van omdat de structuur door de hitte veranderd.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:47

hestejente schreef:
Zo is het, ponyzotje. Maarre, bandage als bescherming tegen aantikken? Een lapje stof dat de klap van een paardenhoef moet opvangen? Dacht 't niet :n

Laten we wel wezen: bandages en peesbeschermers en dergelijke rommel (al zijn er paarden die baat hebben bij een bandage. Wanneer dat is zal de da aangeven ;) ) worden alleen maar zo goed verkocht omdat slimme fabrikanten hun setjesonzin weten te marketen. Het verkoopt, want overbezorgde paardeneigenaren denken dat hun paard het nodig heeft. Of mensen denken dat ze het zelf nodig hebben, omdat ze er zonder setje niet bij horen 8)7

wat een onzin zeg.. ik heb mijn paard ook in een setje en heb altijd bijpassende beschermers om.. niet omdat ik eranders niet bij hoor,, maar omdat ik het lelijk vindt om met een rood dekje te rijden en groene beschermers.
en jah als je paard ze nodig heeft waarom dan niet in set ? :)overgens heb ik ze bij mijn huidige paard niet nodig dus gebruik ik ze zelde, mn bijrijdpaardje tikt vreselijk aan ( X-beentjes ) dus daar gebruik in ze wel bij :) ook stapt zijn met de achterbenen vaak in haar voor benen zonder beschermers,, en gaat onzeker lopen zonder bang om zichzelf te schoppen :)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 10-08-09 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:49

Mizora schreef:
Ze krijgen er wekere pezen van omdat de structuur door de hitte veranderd.
:? waar heb je dat vandaan? 42° is voor geen enkel weefsel een goede temperatuur, maar dat ze echt van structuur zouden veranderen, dat weet ik nog zo niet.

Tat_jana: wel daar raak je toch het punt? Je gebruikt ze omdat je bijrijdpaardje aantikt, boeien dan of het in setje is of niet, tuurlijk ben je daarin vrij. Dát maakt helemaal niet uit. En je huidig paard heeft het niet nodig dus bespaar je hem die hitte rond z'n benen (en irritatie als ze niet perfect zitten), fijn toch.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:53

zeker ponyzotje.
ik vondt dereactie over setjes eigenlijk meer misplaatst vandaar mijn reactie :)
ben mij goed bewust over de rek en strek van mijn paard en ook van de hitte :)