Zonder dekje rijden, zielig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:59

Er schijnt ook een soort pad/dek van suede te zijn speciaal voor als je zonder dekje wil rijden.. dat had k gehoord. maar weet niet hoe t heet..

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:47

Zielig voor je zadel! :)) Van intrekkend zweet voor je leer niet mooier..
Wat betreft de botten, sja, misschien was het een oud paard idd..

kiirzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:10

op sommige onderlinge wedstrijden moeten wij ook onze dekjes er vanaf halen. bij bestgaand rijpaard.
het is dus echt niet slecht voor het paard, idd niet zo goed voor je zadel.

over de botten, het zal wel een oud paard geweest zijn ofzo!

Misslolliex

Re: Zonder dekje rijden, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 20:19

okee...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:19

Roelke_ en kiirzy, komen jullie een keer naar mijn zadel kijken? :) Ding is inmiddels tien jaar oud en ziet er prima uit :j

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:06

Ik denk wel, dat een dekje wel fijn is voor paarden die een zadel met enkel zweetblad hebben, dus dat de singelstoten gelijk op de vacht komen, met dekje drukt dat net iets minder op 1 geconcentreerde plaats. Dat is mijn idee hoor.

Want ik krijg een Wow zadel binnenkort, die heeft een enkel zweetblad, en ik denk dat t dan wel fijn voor het paard is om er een dun dekje onder te hebben. :)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:02

In engeland worden de show ponies voorgesteld onder de man...zonder een dekje. Dit is heel normaal. Ook in NL bij best gaande rijpony (weet ik nu niet helemaal zeker meer) worden de ponies ook zonder een dekje voorgesteld. Het paard zelf merkt daar echt niets van.
Tja en wat betreft die uitstekende botten: dat is nauwelijks te beoordelen. Zal vast niet zo erg geweest zijn, er zijn verschillende redenen waarom een paard of pony 'mager' is of kan zijn.

:wave:

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 12:12

Okee

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:52

Ik zou niet zonder dekje rijden, alleen al omdat mijn zadel dan veel mooier zal blijven, maar ook omdat ik graag mooie dekjes op mijn beestjes leg :D

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:03

dekje is alleen om zweet op te vangen (ookal trekt het nog door naar je zadel) en om je zadel mooier te houden
ik rijd afentoe zonder dekje en meestal met, maar dan alleen omdat ik het een leuk dekje vind :+
het is zeker niet tegen drukplekken etc, want ookal rijd je met of zonder dekje, je zadel hoort te passen

en dat van die botten snap ik niet?

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:35

kan prima hoor! Het is alleen ivm zweten niet goed voor je zadel.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:00

ja maar dan krijgt je paard toch drukplekken ik rijd altijd met onderlegger ,gel en wol...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:10

zonder dekje rijden is niet erg het is idd voor het zadel te beschermen tegen het zweet...
het uitsteken van botten betekent iets heel anders... ook als het dier met dekje gereden word zou het niet goed zijn

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:16

Quartusje schreef:
ja maar dan krijgt je paard toch drukplekken ik rijd altijd met onderlegger ,gel en wol...

Als al die dingen nodig is past je zadel absoluut niet. Zonder dekje rijden is geen enkel probleem voor een goed passend zadel. Na het rijden onderkant zadel met zadelzeep afnemen en klaar is kees.

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:39

Zielig vind ik het niet , maar ik rijd altijd met sjabrak ! x

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:43

Ik heb 2 keer zonder dekje gereden..
Nou ik heb bruine nooit meer van mijn kunstof zadel afgekregen. :\
Hier dus niet zonder dekje.

mierkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:46

Als je een zadel hebt met mega zachte kussens, een een paard dat niet te oud en niet te jong is kan je best zonder dekje rijden, een dekje is, hoe ik het heb geleerd, gewoon ter bescherming tegen het zadel en tegen bij een niet perfect passend zadel tegen schuurplekken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:52

enkele dagen terug kwam ik een topic tegen met een artikel uit "Bit" over verschillende dekjes. Van een gewoon simpel dekje tot gel en wol. bleek toch dat een simpel dekje het zadel helpt de druk beter te verdelen (was tegen de verwachtingen in omwille van het feit dat het inderdaad gewoon dun is). Dat gelpads de grootste rommel op de markt is, want dat het nog meer druk op bestaande drukpunten geeft (of schoft of schouders) en dat lamswol de beste drukverdeling geeft.
Alle dekjes werden met eenzelfde zadel op een speciale bok met druksensoren gemeten.

Zelf gebruik ik altijd een dekje, om het grootste deel van het zweet op te vangen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:02

Romyvaningen schreef:
Okee

Het is niet echt de bedoeling om alleen maar dit soort one-liners te plaatsen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:40

ik rijd ook het liefst zonder dekje. Dan maar vaker invetten. Ik heb alleen nu de pech dat ik onder mijn boomloos zadel toch echt een speciaal dekje nodig heb. Ik vindt het ondingen het is warmer voor het paard en mijn wasmachine is niet echt blij met de haren. Een zadel wordt meestal kaal op je paard aangepast als je er dan dikke dekjes en allerlei opvul materiaal tussen gaat stoppen past je zadel niet meer goed.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:05

Ik denk dat je net meer kans op drukplekken hebt met al die dikke dekjes (zoals je schoenen ook gaan knellen als je te dikke sokken aan hebt). Ik gebruik ook een dekje, maar dan een heel dun, echt basic. M'n dikkere dekjes blijken echte miskopen te zijn geweest: de dekjes gaan verschuiven en gaan dan op de schoft drukken enz. Misschien probeer ik het ook nog wel eens zonder, hier staan enkele interessante reacties in dit topic.

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:47

Ik zelf rij altijd met dekje,wel wat fijner voor het paard....

priscie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:36

Mijn paard kreeg drukkingen van het dekje, hierdoor reden wij een tijdje zonder dekje maar wel met bontje, in principe ligt je zadel goed zonder dekje en kan het dus geen kwaad..alleen is het beter voor je zadel maar je belemmerd je paard er niet meer of minder mee.

pam01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:49

Zadel dekens komen uit de tijd dat heren met een slip of ochtend jas reed. En om ze schoen te houden wordt er toen met een zadel deken gereden. Anders zou de slip de flank van het paard aanraken en haar en zweet opnemen.
Staat in de boek "The Complete Training of Horse and Rider In The Principles of Classical Horsemanship" geschreven door Alois Poshajsky.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:52

pam01 schreef:
Zadel dekens komen uit de tijd dat heren met een slip of ochtend jas reed. En om ze schoen te houden wordt er toen met een zadel deken gereden. Anders zou de slip de flank van het paard aanraken en haar en zweet opnemen.
Staat in de boek "The Complete Training of Horse and Rider In The Principles of Classical Horsemanship" geschreven door Alois Poshajsky.

En aangezien ik met een shirtje of fleecetrui rijd, en een week lang dezelfde rijbroek aan heb, zie ik dus geen enkele reden om met een dekje te rijden. Mijn paard ziet me aankomen zeg: "oh kijk, m'n mens moet ineens schoon blijven, vindt ze" *lebber*