[WN] Welk bit.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:16

Ik zou in deze een combinatie'therapie' toepassen. MidnightPSan heeft een punt. Ik wilde dezelfde tip meegeven. Wel denk ik dat hier heel wat training in gaat zitten en voor zowel ruiter als paard moet deze training plezierig zijn.

Als je je paard nu op een vriendelijke manier met Pelham onder controle kunt houden, dan is daar in principe niets mis mee. Wel zou ik gaan trainen op de zelfstandigheid van je paard. Samen met een ander paard op stap gaan en steeds jezelf verwijderen van dit paard. Begin heel klein (een minuut) en bouw dit steeds verder uit. Je bit kan daarbij een prima hulpstuk zijn aangezien ze zal moeten leren dat jij degene bent die de lakens uitdeelt. En wie weet, kun je na veel training op een trens naar buiten.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 16:19

Bovendien is het hier erg lastig met al dat asfalt om haar even op de volte te zetten.

Zal even een voorbeeld je geven van een plek die veel problemen geeft.
Ik rij op een dijkje, links schapen gaas, daarna loopt het af.
Rechts loopt het af en onderaan prikkeldraad met er achter shetlanders.
Ik loop op het dijkje mw ziet de shetlander, rent zo in volle galop het dijkje af, hoe meer moeite ik doe om haar in een andere richting te krijgen hoe harder ze naar beneden rent.

En ik kan je vertellen dat dta eng is met die gladde ijzers.
Iedere keer hou ik me hart vast dat ze niet onderuit gaat.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 16:25

maaikemuis schreef:
Ik zou in deze een combinatie'therapie' toepassen. MidnightPSan heeft een punt. Ik wilde dezelfde tip meegeven. Wel denk ik dat hier heel wat training in gaat zitten en voor zowel ruiter als paard moet deze training plezierig zijn.

Als je je paard nu op een vriendelijke manier met Pelham onder controle kunt houden, dan is daar in principe niets mis mee. Wel zou ik gaan trainen op de zelfstandigheid van je paard. Samen met een ander paard op stap gaan en steeds jezelf verwijderen van dit paard. Begin heel klein (een minuut) en bouw dit steeds verder uit. Je bit kan daarbij een prima hulpstuk zijn aangezien ze zal moeten leren dat jij degene bent die de lakens uitdeelt. En wie weet, kun je na veel training op een trens naar buiten.

ja oke maar ze loopt uitzich zelf ook weg van de paarden van stal.
Zo nog een voorbeeld.

Vorige week naar het bos gegaan.
We komen bij de trailer en ik kom er achter dat ik me Gps verloren was.
Zijn we met zijn tweeen weer op zoek gegaan naar de Gps.
Mw heeft dus de hele weg moeilijk gedaan, en probeerde steeds van dat paard af te lopen en richting de trailer te rennen.
Om dit te bereiken liep ze lekker de bosjes in en rende ze rakelings tussen de bomen door.
Hoe kan ik haar daar nou op de volte zetten.
En ze kiest er op zo'n moment zelf voor om weg te lopen van haar maatje.
Ik snap er niks van, het zijn toch kudde dieren.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:25

maaikemuis, dat is wat ik ook probeerde uit te leggen!

dat is idd eng koetjeboe!
daarom als je op ongelijke bodem, gladde bodem, mul zand oid bent NOOIt een volte draaien of gaan cirkelen!
gewoon veel trainen met de pelham, en misschien lukt het ook nog wel eens met het trensje!
het heb bij mij ook 2 jaar geduurt voor mn paard normaal de terugweg kon lopen, ze wou altijd galopperen en racen, bokken stijgeren ed., ook op de weg en het asfalt. eerst was het echt zon gevecht dat het niet leuk meer was(martingaal op zn strakst om, vader ernaast lopen met een touw eraan) en dr mond regelmatig kapot was, maar hoe meer we over de weg reden hoe minder het werd, martingaal minder strak en nu rijden we zelfstandig over de weg zonder martingaal!!!

misschien is dit met jouw paard ook zo, dat als ze vaak genoeg over de weg loopt richting paarden, dat ze steeds rustiger word! :D

en natuurlijk nooit opgeven!

maaikemuis

Re: Welk bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:34

Je kunt je paard alleen op de volte zetten als daar ruimte voor is. En zeker als er gevaarlijke situaties ontstaan, zorgen dat je er een rem op hebt zitten. Je hebt niet alleen te maken met jezelf, maar ook met medeweggebruikers. Ik zou dit soort training ook niet op de openbare weg doen!

Mocht je een buitengebied tot je beschikking hebben, dan kan het een idee zijn om met haar vriendje (de ruin) te gaan oefenen op het wegrijden. Begin heel klein, rij weg en kom 1 minuut later weer terug en terug in een normaal tempo. Is ze braaf dan belonen, is ze niet braaf dat heb je je noodrem. En bouw dit uit. Dit proces kan zeker een paar maanden tot een jaar in beslag nemen. Enig geduld is vereist.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 16:35

Ze rent niet naar huis gelukkig. ik kan richting huis rustig door de berm geloperen, met een trensje en een los teugeltje.
Maar ow wee als we even daar voor paarden in de wei tegen komen.
Als ik trouwens onder weg een paard tegen komen, in tegengestelde richting doet ze helemaal geen pogingen om dat paard achterop te rennen dan loopt ze gewoon door.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 16:38

Ik ben al bezig zins 3 januari om van huis af te komen.
De ene keer lopen we zo weg, de andere keer wilt het niet en zo gaat het al vanaf januari.
Ik rij nu in het buitengebied, maar dat is allemaal dijkjes.
of agrarisch gebied met veel tractoren.
Niet echt ideaal.
Bovendien als ik met andere samen rij moeten die mensen wel kunnen.
Grote kans dat ik dan maar 1 keer per week kan rijden aangezien we geen bak hebben.

Ik ga nu rijden alleen en met een pelham zal me benieuwen jullie horen het straks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:42

Verlatingsangst? Waarom kan ze 'm dan wel gewoon van het erf af rijden? ;)

Als het de keuze is tussen zijn bekkie of mijn nekkie, dan is bij mij de keuze snel gemaakt hoor. Moet 'ie zich maar gedragen.

Dat er rijtechnisch meer werk is lijkt me dusdanig logisch dat het de vermelding niet eens waard is, en bovendien ging het topic daar niet over, daar vroeg TS niet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:44

Sonja, op dat punt ben ik het volledig met je eens. Maar ik ken het precies van mijn (verkochte) tinker. Imo is ts gewoon niet de baas over het paard en doet ie het daarom.

Een scherp bit is hoogstens een quick fix, het is imo geen oplossing voor de lange termijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:46

Waarom niet de combi? Ik zie zoiets echt als een fase in de opvoeding. Liever nu ingrijpen met een iets harder bit en rustig terugwerken (mits gewenst) dan nu niet kunnen genieten of aan blijven modderen, denk ik dan.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:50

Mijn idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:52

Ja, daar heb je gelijk in. Maar dan moet er wel iets veranderen in de rijstijl van de TS (les nemen bijv tijdens buitenrit) zodat ze niet straks weer aan een scherper bit zit.
Dán is een scherper bit inderdaad niet erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:58

koetjeboe schreef:
Me instructrise wilde ik inderdaad al mee vragen op buiten rit, of ik wilde haar er op zetten.
Heb ook al zitten denken om haar te laten '' heropvoeden'' door haar.

;)
Instructrice is vast wel slim genoeg om na bovenstaande vraag ook stap 2 te zetten :j

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:52

Laat mij nu maar blij zijn met het geringe verstand van paarden dat ik tot vandaag heb,maar in de start post lazen we maar een klein gedeelte van het probleem,ik weet nu dat het probleem in tien minuten is op te lossen, het is jij of zij die verteld waar jullie heen gaan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:07

MidnightPSan schreef:
Laat mij nu maar blij zijn met het geringe verstand van paarden dat ik tot vandaag heb,maar in de start post lazen we maar een klein gedeelte van het probleem,ik weet nu dat het probleem in tien minuten is op te lossen, het is jij of zij die verteld waar jullie heen gaan.

Ik kan je even niet meer volgen.
Hoe bedoel je het probleem is in 10 minuten op te lossen, bedoel je dit spottend???

Ik vertel graag waar zij heen gaat helaas lukt dat nu nog niet met een trensje.
Het is uiteraard de bedoeling in de toekomst met een trensje buitenritten te rijden.
Dat is in elk geval wel waar ik naar toe werk.

Ik ga zeker dinsdag als ik weer les heb me instuctrise vragen of ze mee op buitenrit wilt voor hulp.
Dit doet ze vast wel aangezien ze zelf ook regelmatig een ritje maakt buiten de bak.

Verder ging het net met rijden redelijk.
De wei van de paarden ligt 1 km van stal.
Heb eerste de pony opgehaald. Op stal opgezadelt.
En ben toen onder het zadel naar de wei met andere paarden gereden.
Het koste me vervolgens geen enkele moeite om daar ook weer weg te rijden richting stal, dus dat lijkt me geen probleem.

Onder weg heeft ze het nog wel meerdere malen geprobeerd maar ik heb in elk geval niet hoeven afstappen.
Ze heeft wel pogingen gedaan om bij die paarden te komen, maar ik had haar onder controle voor ze de paarden had bereikt.
Voor mij gevoel heeft ze vandaag dus niet gewonnen.
Ik heb overigens niet met de pelham gereden.
Omdat ze alleen maar achteruit liep met dat ding, werkt voor mijn gevoel te scherp in.
Het toen de liverpoolstang gepakt van het mennen, en heb de teugels door het bovenste gleufje gedaan, dus zo zacht mogelijk. Dat ging prima.

Overingens hoop ik niet dat jullie mij als een eigenwijs mens zien die naar niemand wilt luisteren.
Want dat wil ik echt wel want ik wil dit probleem graag oplossen.
Alleen de meestal oplossingen van jullie hebben we al geprobeerd.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:36

Het is geen bit probleem,maar ja ik heb er geen verstand van.

chantal6262

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:40

Misschien kan je advies vragen in een paardenwinkel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:41

Nee tuurlijk is het geen bitprobleem, dat wordt ook nergens gezegd. Is hartstikke rijtechnisch, daar is TS zich ook echt wel van bewust.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:50

Ik zeg toch inderdaad ook nergens dat het een bit probleem is.
Ik denk zelf alleen door tijdelijk met een scherper bit te rijden, te voorkomen dat mw elke keer haar zin krijgt.
En ik hoop dat als ze een tijdje haar zin niet heeft gehad dat ik dan weer met een normaal bit kan rijden.

Ik vraag alleen advies over een ander bit.

Ik zal even omschrijven wat ik voor een bit zoek.
Ik zoek een bit met korte scharen ( +-5 cm ), maar wel met een soort van rolletje in het midden zodat beide kanten van het bit onafhankelijk van elkaar inwerken.
Net zo als ik bij mijn myler comfort snaffle heb.
Want als ik bij de pelham of liverpoolstang 1 teugel aan neem gaat dat bit zo raar bij de mond zitten, dan heb je gelijk aan beide kanten die hefboom werking.
Snapt iemand wat ik bedoel.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:53

Waar om gaat dit topic dan over welk bit er in moet?
Ze is niet eigenwijs maar zoekt elke keer het proleem op daar waar ze er niets mee kan doen.
Die pony is de baas en als dat niet doorbroken word kan je er in hangen wat je wil, dus zo lang ze die pony niet voor eens en voor altijd verteld wie de baas is gaat ze gewoon zo door,
dus gewoon lekker je leven op het spel zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:54

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 21:04

MidnightPSan schreef:
Waar om gaat dit topic dan over welk bit er in moet?
Ze is niet eigenwijs maar zoekt elke keer het proleem op daar waar ze er niets mee kan doen.
Die pony is de baas en als dat niet doorbroken word kan je er in hangen wat je wil, dus zo lang ze die pony niet voor eens en voor altijd verteld wie de baas is gaat ze gewoon zo door,
dus gewoon lekker je leven op het spel zetten.

Ja het liefste zou ik dat ook niet doen, ik heb ook al andere oplossingen geprobeerd.
Ik ben er niet trosts op.
Maar heb ook al iemand een paar keer met de men zweep achter me aan laten fietsen, maar ook daar trekt ze zich niks van aan.
De keer er op flikte ze het gewoon weer.
Ik wil het best wel haar gewoonte door breken, maar weet niet meer hoe.
De manieren die jij op noemt heb ik al geprobeerd of lukte niet omdat ze onbestuurbaar was.
Ik wil de gewoonte nu ook door breken, door zo ongeveer te doen wat jij zegt, maar wel met een scherper bit zodat ik ook wat kan.
Want wat jij zegt had ik ook al wel bedacht, ben tenslotte ook niet gek.
Alleen dat dier is zo sterk en heeft een gigantische eigen wil.
En probeerd ten alle tijden haar zin te krijgen.

Maar denk jij dan dat wanneer ik er een scherper bit in doe, en ze dan niet meer haar zin kan door drijven dat ik dan het probleem nog niet heb opgelost.
Ik dacht dat ze dan na een tijd wel weet dat ik de baas ben.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:40

zo zacht als het kan,toch zo hard als het moet.
Als dat niet lukt, en je weet dat je alles hebt gedaan wat je kan,is het imo beter een ander paard te nemen.
Wat niet gaat gaat niet, en je hebt een paard voor je plezier,en niet voor je verdriet.
Ik weet wel dat er meer hafjes zijn die het wel doen, maar ook die het niet doen.
Op dit punt denk ik dat er alleen meer geweld aan te pas komt dan dat je lief is,niet leuk voor jou, maar ook niet voor de pony,denk het eerst aan je eigen veiligheid,wat als je wel door het prikkeldraad gaat?.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 21:46

MidnightPSan schreef:
zo zacht als het kan,toch zo hard als het moet.
Als dat niet lukt, en je weet dat je alles hebt gedaan wat je kan,is het imo beter een ander paard te nemen.
Wat niet gaat gaat niet, en je hebt een paard voor je plezier,en niet voor je verdriet.
Ik weet wel dat er meer hafjes zijn die het wel doen, maar ook die het niet doen.
Op dit punt denk ik dat er alleen meer geweld aan te pas komt dan dat je lief is,niet leuk voor jou, maar ook niet voor de pony,denk het eerst aan je eigen veiligheid,wat als je wel door het prikkeldraad gaat?.

Ja ik weet het, en ik heb er ook al wel aan zitten denken.
Maar haar verkopen zal ik nooit kunnen

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:01

Troost je,ik heb er ook zo een,het eerste kind van m'n beste merrie,zelfs als ruin niet te rijden.