Hoe vaak poetsen jullie je tuig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:20

Van olie of vet wordt het glibberig inderdaad, maar met producten zoals dressing niet.

ifever: Is goed, wat schuift het :P

Bubsj

Re: Hoe vaak poetsen jullie je tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:11

Elke dag met een licht vochtig doekje en wat zadelzeep, en eens per week gaat er een dressing over. Hoofdstel gaat eens per 2 week in de dressing.

Dat geld voor bruin tuig, zwart tuig gaat eens in de maand, en zadel (bijrijdpaard) haalt dat amper.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:36

Ohh ik mishandel mijn tuig zo te lezen echt! Gaat morgen van schrik tuig schoonmaken en vetten enzo :wow:

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:30

schoonmaken bijna dagelijks

invetten 1 keer per maand

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:15

Ik maak mijn zadel en de rest 1 keer per 3 a 4 maanden schoon. Moet daarbij wel zeggen dat ik max 3 keer in de week rijd en het ook regelmatig met snelreiniger schoonmaak

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:26

De onderkant van mijn zadel (kussens en onderkant van de zweetbladen) en de singel maak ik iedere week schoon omdat ik zonder dekje rijd. Eens in de vier weken poets ik mijn zadel + singel helemaal met zadelzeep en daarna gaat er leercreme op, de overige weken gebruik ik sprays, de ene is om het leer schoon te maken en de andere is een conditioner. Uiteraard neem ik de boel van tevoren even af met een vochtig sponsje.
Leren hoofdstellen worden eens in de vier weken behandeld met de sprays en twee keer per jaar maak ik ze helemaal schoon. Harnachement dat niet van leer is (halsterhoofdstel en beugelriemen) krijgt een sopje wanneer ik me eraan erger dat het vies is, verder heb ik nog leren beugelriemen voor netjes, die krijgen af en toe een vetje. Ik rijd vier keer per week.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:15

niet vaak.
Mischien 1x in de 3 maanden :o
Maar als het doe dan doe het wel grondig.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 07:26

hestejente schreef:
De onderkant van mijn zadel (kussens en onderkant van de zweetbladen) en de singel maak ik iedere week schoon omdat ik zonder dekje rijd. Eens in de vier weken poets ik mijn zadel + singel helemaal met zadelzeep en daarna gaat er leercreme op, de overige weken gebruik ik sprays, de ene is om het leer schoon te maken en de andere is een conditioner. Uiteraard neem ik de boel van tevoren even af met een vochtig sponsje.
Leren hoofdstellen worden eens in de vier weken behandeld met de sprays en twee keer per jaar maak ik ze helemaal schoon. Harnachement dat niet van leer is (halsterhoofdstel en beugelriemen) krijgt een sopje wanneer ik me eraan erger dat het vies is, verder heb ik nog leren beugelriemen voor netjes, die krijgen af en toe een vetje. Ik rijd vier keer per week.

En dat is dus een plek die 99 van de 100 nooit meenemen met het poetsen, maar die JUIST het belangrijkste zijn. Ook met dekje eronder is dat de plek waar al het zweet in aanraking komt met het leer.

Ik poets mijn tuig elke dag. Ik heb een hele goeie zadelzeep die het leer goed soepel houdt. Daarnaast wordt het 1 a 2x per week helemaal gevet. Ik heb het dan over mijn hoofdstellen, singels en borsttuigen. Zadel neem ik wel elke keer mee, maar vet ik 1x per week ongeveer en neem meestal door de week alleen de onderkant af met zadelzeep.

Ik ben extreem zuinig met mijn spul. Zadels, hoofdstellen etc zijn echt mega duur, TE duur om na een paar jaar weer wat anders te moeten kopen.

chareleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:20

1 keer per week ik ben echt zuinig op mijn spullen en weet hoe duur alles is dus dan zullen we het maar even bij houden :)) ik doe het dan met zeep en met olie *D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:40

Ik vet mijn tuig alleen maar in. Dit doe ik ongeveer 1 keer in de 2 maanden.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:45

Ik poets al mijn tuig 1à2 maal per week :+ ,
ben altijd wel ongeveer 1-2 uurtjes mee bezig :o
ik doe het met lederdressing ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:10

Ik maak het 1 keer prr 2 weken schoon en vet het 1 keer per maand a anderhalve maand in :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:16

rowo schreef:
hestejente schreef:

En dat is dus een plek die 99 van de 100 nooit meenemen met het poetsen, maar die JUIST het belangrijkste zijn. Ook met dekje eronder is dat de plek waar al het zweet in aanraking komt met het leer.

Ik moet er wel bij zeggen dat het echt nodig is. Van tevoren moet ik zeker 3 keer de boel afnemen met water, en wanneer ik het heb ingesprayd en het leer behandel komt er nog steeds een boel vuil af. Maar goed, alles beter dan zo'n onhandig en broeierig dekje :Y)

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:36

ifever schreef:
Ohh ik mishandel mijn tuig zo te lezen echt! Gaat morgen van schrik tuig schoonmaken en vetten enzo :wow:

Jij ook al? Ik vet het eigenlijk alleen maar in als ik wedstrijd heb. :')
De laatste keer was in Januari. :Y)

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:12

ik poets mn zadel en hoofdstel 1 keer in de maand, afhankelijk van gebruik, bij bijna dagelijks gebruik 1 x per maand, bij af en toe gebruik 1 x in de 2 maand, en nieuw tuig de eerste 2 weken bijna dagelijks en altijd met lederdressing vind ik gewoon super fijn spul, hoewel rapide nu ook gel heeft, dat werkt ook fijn is zowat hetzelfde maar iets minder vloeibaar, hoewel ik het vloeibare wel makkelijk vind om ergens tussen te gieten waar je niet makkelijk bij komt.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:16

Als het begint te kraken :') Dan denk ik er pas aan, toevallig was dat vandaag weer dus nu ligt mijn zadel op me te wachten om gepoetst te worden :))

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:11

Iedere week ! even sponsje erover met contitioner, altijd voor concour en als het op concour vies weer geweest is bij thuiskomst weer, alles schoon!!! jij gaat zelf toch ook nniet op stugge schoenen lopen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:13

nooit! hahahaha :D
Ben overgestapt op kunststof omdat ik een schurfthekel aan dat schoonmaken had :P
Dus zo af en toe haal ik er een nat washandje over en schoon hahaha :D

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:14

Ik vind thuis poetsen echt leuk om te doen... heb het nooit erg gevonden. Het komt heeeeel zelden voor dat ik het na het rijden oversla.

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:17

dravergekkie schreef:
niet vaak.
Mischien 1x in de 3 maanden :o
Maar als het doe dan doe het wel grondig.

Ik ook :')

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:48

Nou ik lees ook 1/2x per jaar, al heb je het beste tuig alles wordt dan stijf en stug, fijn voor je paard en goed voor je spullen.... :n

Kleine moeite toch?

Nonactive

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:52

Mijn zadel maak ik min. 1x in de 3 weken schoon helemaal goed ( Das meestal voor een wedstrijd ) :+

SamDoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:16

elke dag na het rijden, maak ik mijn hoofdstel schoon, (met zeep)
mijn zadel poets ik voor de wedstrijden,