welk bit, bij hele sterke pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxxkimmxxx

Re: welk bit, bij hele sterke pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:32

Okee bij deze: sorry dat ik zo reageerde, maar vond het van sommige mensen ook oneerlijk!
Maar ik heb het er met die vrouw bij divoza over gehad,
en heb nu een:
Enkelgebroken bustrens, deze is zelfs nog iets dikker dan mijn oude bit!

Ik heb er net mee gereden in de les, ze liep wel gewoon fijn, maar kon nog niet veel verschil merken, komt nog wel!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:39

Zou toch de volgende keer op het advies afgaan van iemand die er wat meer verstand van heeft dan de werknemers van Divoza. Niet rot bedoeld hoor, maar lang niet iedereen die daar werk heeft verstand van zaken.

En niemand reageerde oneerlijk hoor :) Het is nou eenmaal zo dat een ander bit erin hangen niet alle problemen oplost. Dat zul je toch rijtechnisch moeten doen. Alle anderen die dat ook zeiden bedoelden niet dat je nu slecht bezig bent, ze wilden je alleen helpen :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:45

Als je instucrice je verteld dat je een scherper bit moet hebben, waarom vertelt ze je dan ook niet welk bit?

xxxkimmxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:47

haha ja dat weet ik ook niet!
maarjaa dit bit kan verder geen kwaad!
Nouja iedereen danmaar bedankt voor de informatie!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:54

Dat is prettig om een nog dikker bit te krijgen?!...........heb je wel gekeken of die in de mond van je paardje past? Wb de lagen? Een te dik bit kan zeker wel kwaad....

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:55

misschien is t handig om dit even te sluiten.
tenminste... ga ervan uit dat je tevreden bent met je nieuwe bit.

esther_lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:57

het is rijtechnisch wel op te lossen dat hij/zij zo sterk is mijn haflinger werd altijd op een stang gereden met hefboom effect rij haar nu op een correctie bit op het begin kon ik haar ook niet aan maar nu wel./3

succes

xxxkimmxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:59

Dit bit ligt egt goed hoor!
heb het na laten kijken!
ja dit kan wel worden afgesloten!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:41

Dat gebeurd niet. Je kunt niet zomaar zeggen dat je een slotje wilt en dan gebeurd dat ook. Topics blijven eigenlijk altijd open voor discussie :).

Door wie heb je het na laten kijken? Een dik bit kan namelijk nog vervelender zijn dan een dun bit. Paarden hebben maar weinig ruimte in hun mond, en een dik bit kan ervoor zorgen dat een paard zijn kaken niet meer op elkaar kan krijgen. Zeker icm een aansnoerneusriem kan dat heel pijnlijk zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:49

Je wilt het niet horen blijkbaar, maar bij een te sterk paard hoor je dat rijtechnisch op te lossen en niet door een heftiger bit er in te hangen :n . Ik vind een instructrice die zoiets voorstelt als oplossing geen goede instructrice. :n

Ik heb zelf een heel, heel sterk paard, maar ik rij bitloos (hij heeft nog nooit een bit ingehad zelfs) en ik los dat rijtechnisch (en met veel grondwerk) op. Ik doe niet aan symptoombestrijding, welnee, ik ben iemand die dan terug gaat naar de basis en naar het samenwerken met mijn paard. Dat is paardrijden en het is erg lastig en vaak ook erg confronterend voor mezelf, maar wel de enige juiste manier. :j

Oja, de moeder van mijn eigen paard is op 5-jarige leeftijd naar de slacht gegaan wegens 'onhandelbaarheid' ;( . Die merrie was ook te sterk voor iedereen, het werd omschreven als 'onhoudbaar' en 'onbestuurbaar'. Ze hebben er alles aangehangen en ingehangen :( . Helaas, het heeft niet geholpen en blijkbaar zag niemand nog heil in dat arme beest. Die van mij heeft geheid haar karakter geerfd, maar waarom krijg ik het dan bitloos dan wel voor elkaar? Kwestie van de oorzaken oplossen, denk ik dan. Toch? :D

Ik hou juist van sterke paarden. Want krijg je ze op jouw hand op de juiste manier, doen ze alles voor je. :j
Maar goed, als jij het beter weet en je paard met dwang wilt afremmen, ga je gang, zou ik zeggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:02

spatter schreef:
spatter schreef:
geen enkel gebroken nemen :n
daarbij prikt de trens juist in het verhemelte bij gebruik en zal je paard het hoofd omhoog brengen en de onderhals gebruiken om door te drammen

er lopen tig paarden goed op een gebroken trensje

zelf spreek je jezelf hier ook tegen,spatter

TS,als je paard het fijn doet op je nieuwe bit,zou ik dat lekker aanhouden.

verder denk ik dat de bokkers je geen gekke tips geven,ik zou toch overwegen ze nog eens goed door te lezen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:30

snoevie als je de tekst maar goed uit zijn verband trekt krijg je alles scheef of recht gebreëen :roll:

hopelijk komt de TS er uit, mij maakt het niet uit
ik rij lang genoeg om voor mezelf de dingen op te lossen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:16

jij zegt,een enkel gebroken bit is niet goed,oke dat kan jouw mening.

evenlater zeg je dat er tig paarden goed op lopen,dat snap ik alleen niet?

je zou ook wel normaal kunnen reageren hoor,ik bedoel er verder niets raars mee.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:54

ik zeg naar aanleiding van haar verhaal dat voor haar paard een enkel gebroken trensje geen goed idee is
een paard wat graag op tempo loopt en zich daar sterk voor maakt steekt bijna altijd de kop omhoog en drukt de onderhals uit
gebruik je dan de enkel gebroken trens gaat die ook nog eens in het verhemelte prikken waardoor het paard zijn hoofd nog meer omhoog zal doen om van de pijn af te komen
zo kom je in een negatieve spiraal

neem je nu een ongebroken trensje werk je in op de lagen en zal hij juist het hoofd omlaag brengen
hoofd omlaag brengt een paard tot rust en je krijgt weer meer controle
vaak hebben drukke paarden een hekel aan een bewegend bit in de mond, door een vast bit te nemen komt er rust in de mond en ook in het paard

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:11

een enkelgebroken prikt niet altijd in het verhemelte hoor,maar ik begrijp je verhaal,bedankt.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:36

Zoals anderen al zeiden zou ik de oplossing idd niet in een ander bit gaan zoeken, mijn merrie was in het begin ook redelijk sterk en hard, maar nu gaat het al pakken beter en ze heeft altijd al met een enkel gebroken bit gereden. Voor heel sterke pony's raad ik alsnog een ononderbroken trensje aan, mits je zacht bent met je handen natuurlijk. Geloof me ik ben geen professional hierin maar heb al verschillende pony's gekend die in het begin niet in te houden waren, tot ze een trens kregen en nu lopen ze keurig in de groepslessen mee. Als je je handen nog niet volledig onder controle hebt en je vaak de neiging hebt te trekken in de mond is een trens geen goed idee. Je maakt z'n mond helemaal kapot en daar ben je natuurlijk niets verder mee. In dat geval zou ik alsnog voor een enkelgebroken gaan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 06:36

Wellicht interessant? ;)

Citaat.

Enkelvoudig gebroken bit:
Deze bitten oefenen druk uit op de tong en de lagen. Het gevreesde notenkrakereffect waarbij het enkelvoudig gebroken bit de tong zou inklemmen en het middenstuk in het gehemelte zou steken, kon volgens röntgenopnames niet worden bevestigd. Het gladde oppervlak van de tong maakt het inklemmen onmogelijk. Daarnaast hangt het bit in losse toestand altijd licht naar voren en draait zelfs bij het aantrekken met 45 graden naar achteren. De afstand tot het gehemelte wordt groter, alleen de tong wordt bij stevig trekken aan de teugels erin betrokken. Alleen bij zeer vlezige tongen is er gevaar voor het gehemelte.

Dubbel gebroken bit:
Dit bit past zich door zijn twee gewrichten zeer makkelijk aan de paardenmond aan en ligt ook op tong en lippen. De röntgenfoto's tonen aan, dat - anders dan altijd werd aangenomen - dubbel gebroken bitten niet verder verwijderd van het gehemelte liggen dan enkelvoudig gebroken bitten. Het middenstuk is rond of vlak (Dr. Bristol) en uit hetzelfde materiaal als de uiteinden of uit koper vervaardigd. Vlakke platen brengen het gevaar met zich mee bij druk hoogkant te gaan staan en met de hoek op de tong in te werken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:16

intressant!
dus het prikken in het verhemelte gevaar bij enkel gebroken is dus niet zo vreselijk als velen beweren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:46

mijn welsh cob had echt een enorme lap tong dus dat verklaard zijn reactie dan in ieder geval

toch blijft het een feit dat ieder paard wat een sterke inwerking krijgt van een enkel gebroken bit zijn hoofd omhoog brengt en zijn hoofd omlaag brengt bij een ongebroken bit

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:18

dat is niet waar,je kan niet voor ieder paard spreken.
dus dat berust niet op feiten,maar op je eigen ervaringen.
ok dat zijn ook wel feiten,maar je kan niet voor ieder paard spreken.

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:20

Everytime schreef:
Waarom een scherper bit erin :) ?
Neem les, zet hem lekker aan het werk.

Inderdaad :)

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:02

Hinnikk schreef:
Everytime schreef:
Waarom een scherper bit erin :) ?
Neem les, zet hem lekker aan het werk.

Inderdaad :)

ja inderdaad,en anders kan je altijd de hackamore er in gooien,grapje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:14

xxxkimmxxx schreef:
maar Ik heb haar nog niet zolang, en heb net gebeld wanneer ze voor het laatst naar de tandarts is geweest (of andersom).
Maar dat is pas half jaar geleden, en er was NIKS aan de hand met haar gebit!

Gaat het hier om de 3-jarige schimmel in je profiel?
Dan is deze pony dus volop aan het wisselen. En dat maakt de mond erg gevoelig en vaak ook pijnlijk.
Houd hier alsjeblieft rekening mee!
Beter is zonder bit rijden t/m rond z'n 5e jaar, dan zijn ze uitgewisseld.

Voor nu is het iig belangrijk dat je regelmatig de tandarts laat komen, juist vanwege het wisselen, doorgekomen wolfskiesjes, doppen die niet goed loslaten, etc etc.
Scherper bit los je niets mee op, integendeel zelfs.

xxxkimmxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 08:27

Nee gaat over die bruine haha!

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:35

Mijn haflinger is ook sterk en maakt zich af en toe ook flink sterk.
Dat heeft grotendeels te maken met de kracht die hij van achter zet en voor niet kwijt kan. Ook is hij af en toe flink eigenwijs en pakt dan nog wel eens het bit vast.

Ik had een dubbelgebroken RVS watertrens met plat tussenstukje van koper (2 metalen dus). Daar liep hij op zich wel fijn op. Maar ik wilde toch een wat vriendelijker bit en een bustrens, dus heb ik een Robart bit gekocht. Dat is een speciaal mechanisme, waar door het een heel vriendelijk bit is.

Hier pakte hij echter nog meer op vast, kon er vol in hangen, enz.
Dan zou je zeggen: los het rijtechnisch op. En ja, dat is zo. Maar blijkbaar geeft hij op deze manier ook aan dat het bit gewoon niet fijn zit.

Ik ben weer terug gegaan naar mijn oude watertrens en hij loopt weer constant in de aanleuning, heeft constante druk en hangt niet meer vol in het bit. Waardoor ik dus gewoon kan rijden, compleet ontspannen over de rug. In plaats van eerst een half uur bezig zijn met loslaten op het bit.

Nu spreek je hier niet van een gigantisch verschil in scherpte. Maar blijkbaar maakte dat kleine beetje net uit voor mijn pony.
Scherper is niet altijd onvriendelijker. Als dat beter in de mond van je paard ligt en je daardoor rijtechnisch meer kan....
En dan heb ik het niet over bitten met hefboomwerking oid, maar gewoon het verschil in trensen.