Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Vuyatela schreef:Nou volgens deze zadelmaker telde dat als enige :
hoeveel vingers je tussen paardenrug en boom kreeg dat was alles wat telde![]()
Terwijl ik meestal toch heel wat meer punten zie staan bij zo'n checklist? Ik vroeg hem dat dan ook en hij antwoorde dat je enkel naar de 'breedte'' van de boom moest kijken.
Ik heb me verkeerd uitgedrukt dan...het ging erom dat hij niet genoeg ruimte had onder die boom...
Ja de Wintec was het enige goede zadel en Bates ook , maar ja da's gewoon een wintec int leder. en ik vind die echt wel duur...
[***] schreef:Ik heb me door een zadelmaker laten vertellen dat als je een zadel laat aanmeten op je paard, dat je dan de boom nooit hoeft aan te passen. Bespiering e.d. veranderd wel maar dat kan je veranderen met de vulling. Zelfs bij dracht e.d. wordt de feitelijke bouw, schoft en schouders niet anders en dus ook niet breder.
Ik mag hopen dat deze man niet je eigen zadelmaker is? 
JulienSVU schreef:@ Marieke, het zadel kan zich vervormen naar je paard maar dat is juist vaak niet gunstig aangezien veel paarden aan het begin scheef zijn en in ontwikkeling zijn..
Deze conclusie maak ik wel een beetje op uit wat de zadelmaker van TS aangeeft. Bubsj schreef:[***] schreef:Ik heb me door een zadelmaker laten vertellen dat als je een zadel laat aanmeten op je paard, dat je dan de boom nooit hoeft aan te passen. Bespiering e.d. veranderd wel maar dat kan je veranderen met de vulling. Zelfs bij dracht e.d. wordt de feitelijke bouw, schoft en schouders niet anders en dus ook niet breder.
Dat is echt de grootst onzin die ik ooit gehoord hebIk mag hopen dat deze man niet je eigen zadelmaker is?
[***] schreef:Zo gek is dat niet hoor. De meeste zadels die moeten worden verbreed waren in de eerste instantie al niet geschikt of te smal.

lolclub schreef:via een erkende verdeler van Passier ( te vinden op de site van passier !), kun je een maat mal laten maken voor je paard.
Vervolgens gaat het zadel naar passier toe en zij passen de boom en tevens de kussens aan naar de nieuwe boombreedte.
je hebt je zadel binnen twee weken weer terug met nieuw kopijzer (ze verbuigen hem dus niet maar schroeven er een nieuwe maat in) en nieuw gevulde kussens .
lolclub schreef:Als ze er een nieuw kopijzer inschroeven, moeten ze toch de rest van de boom verbuigen?
De zadelboom is door het gebruikte materiaal verder flexibel, net als bij wow, dus de boom buigt inderdaad mee naar de nieuwe breedte.
er wordt overigens wel geadviseerd (hier bij de verdeler van Passier) om de boom niet breder (of nauwer) te laten zetten als 2 cm van de originele breedte.
(voorbeeld: boombreedte passier 27,5 (medium) = 31 bij kieffer en stubben, boombreedte passier 30 (xwide) = 34 bij kieffer of stubben, je telt er dus 4 cm bij op ter vergelijking, en dit komt doordat passier kortere boomtakken heeft),
hier heeft wow qua aanpasbaarheid een streepje voor inderdaad, omdat je het kopijzer onbeperkt nauwer en breder kunt zetten.
al zit je bij wow weer met de diversiteit in kussens die bij het type paard moeten passen dat de wow draagt.
eenmalig een wow voor het leven kopen gaat dus niet (altijd) op, of je moet iedere keer uitkijken naar een paard met het zelfde type rug en schouder.
natuurlijk kun je andere onderkussens kopen (ik heb zelf ook met wow gereden) maar hier hangt ook een behoorlijk prijskaartje aan.
)Aimee schreef:Haha! Ik wilde al hetzelfde neerzetten als Bubsj
Ik ben ook wel benieuwd over welke zadelmaker TS het heeft.
Op zich snap ik wel dat hij aangeeft dat de boom niet verbreed kan worden. Die informatie is niet helemaal correct, maar daarmee maakt hij wel heel duidelijk naar de klant dat verbreden niet zo'n goede optie is.
Voor de rest komt hij wel met hele rare stellingen, die zeker niet kloppend zijn.
Een zadel wordt juist smaller door er allemaal pads onder te leggen. Dat het paard van TS beter gaat lopen met gelpad en bontje onder een te smal zadel (volgens deze zadelmaker) is wel enigzins merkwaardig.
Ik zou dan eerder denken dat het kussenkanaal te smal is, de boomtakken wellicht te lang.... maar de boom zelf niet zozeer te smal. Dat alleen kunststofzadels aanpasbaar zijn, is sowieso lariekoek
hoe kan je dat zien? Of hij plastic, kunststof is,...
Vuyatela schreef:Kijk ik wil graag eerst iets duidelijk maken : ik ben GEEN fan van bontjes en andere spullen. Ik vind het niet mooier, ik vind het niet goed zitten en ik voel mijn paard er niet beter door. Bij voorkeur gebruik ik het dus NIET!
Maar...feit is wel dat sinds ik beide spullen eronder heb gelegd mijn paard wel pakker vrijer en ongedwongener ( oké geen wereldverschil) is gaan bewegen. Dus ik hou het daar nog even bij.
Maar in de nabije toekomst wil ik daar wel vanaf!! die bontjes hoeven voor mij echt niet hoor!