zadelmaker : boom verbreden onmogelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:40

Ik heb me door een zadelmaker laten vertellen dat als je een zadel laat aanmeten op je paard, dat je dan de boom nooit hoeft aan te passen. Bespiering e.d. veranderd wel maar dat kan je veranderen met de vulling. Zelfs bij dracht e.d. wordt de feitelijke bouw, schoft en schouders niet anders en dus ook niet breder.

Babsieflash: waar heb je dat verbreden van die kunststof boom laten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:41

Ik heb ook twee leren zadels laten verbreden, dit gaf helemaal geen problemen. (bij twee verschillende zadelmakers overigens)
Wel zei de zadelmaker toen dat je dat niet eindeloos kan blijven doen, als je boom al eens verbreed is en je doet dat nog één of twee keer dan heb je meer kans dat hij breekt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-09 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:42

Bij zadelmaker Harrie vd Bosch in Oldeholtpade (Friesland) :j
Hij heeft het heel netjes gedaan :D

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:53

Vuyatela schreef:
Nou volgens deze zadelmaker telde dat als enige :
hoeveel vingers je tussen paardenrug en boom kreeg dat was alles wat telde :?

Terwijl ik meestal toch heel wat meer punten zie staan bij zo'n checklist? Ik vroeg hem dat dan ook en hij antwoorde dat je enkel naar de 'breedte'' van de boom moest kijken.
Ik heb me verkeerd uitgedrukt dan...het ging erom dat hij niet genoeg ruimte had onder die boom...

Ja de Wintec was het enige goede zadel en Bates ook , maar ja da's gewoon een wintec int leder. en ik vind die echt wel duur...

Dat heeft niks te maken met de breedte van je boom.
De breedte van je boom bepaald hoe het zadel over de achouders valt en boven aan de schoft (zijkanten schoft) ligt
Het heeft zelfs niks te maken met de breedte van het kussen kanaal

Ik zelf heb een Prestige zadel en de boom kan daarvan verbeed worden. Er is zelfs een apparaat van Prestige zelf waar de zademaker de boom mee kan verbreden. Dit kan idd meestal niet vaker dan 1 keer en ook niet extreem.
maar het kan dus wel!

En zoals al meerdere malen gezegd, een WOW zadel is geheel aan te passen zoals je wilt.
En er zijn dus meerdere opties behalve een Wintec zadel.

Ik zou idd een "second opinion" nemen van een andere zadelmaker.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:54

Ik heb twee Stubbens en een Schumecher waarbij alledrie de voorboom (het kopijzer) verbreed is. Een goede zadelmaker kan dat, maar je kunt van een 29 natuurlijk nooit een 35 maken. De boom wordt dan gelijk verstevigd; zadel moet wel uit elkaar natuurlijk maar dat kost nog altijd aanzienlijk minder dan een nieuw zadel.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:59

[***] schreef:
Ik heb me door een zadelmaker laten vertellen dat als je een zadel laat aanmeten op je paard, dat je dan de boom nooit hoeft aan te passen. Bespiering e.d. veranderd wel maar dat kan je veranderen met de vulling. Zelfs bij dracht e.d. wordt de feitelijke bouw, schoft en schouders niet anders en dus ook niet breder.

Dat is echt de grootst onzin die ik ooit gehoord heb :)) Ik mag hopen dat deze man niet je eigen zadelmaker is?

Aimee

Re: zadelmaker : boom verbreden onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:07

Haha! Ik wilde al hetzelfde neerzetten als Bubsj :))

Ik ben ook wel benieuwd over welke zadelmaker TS het heeft.
Op zich snap ik wel dat hij aangeeft dat de boom niet verbreed kan worden. Die informatie is niet helemaal correct, maar daarmee maakt hij wel heel duidelijk naar de klant dat verbreden niet zo'n goede optie is.

Voor de rest komt hij wel met hele rare stellingen, die zeker niet kloppend zijn.
Een zadel wordt juist smaller door er allemaal pads onder te leggen. Dat het paard van TS beter gaat lopen met gelpad en bontje onder een te smal zadel (volgens deze zadelmaker) is wel enigzins merkwaardig.
Ik zou dan eerder denken dat het kussenkanaal te smal is, de boomtakken wellicht te lang.... maar de boom zelf niet zozeer te smal.

Dat alleen kunststofzadels aanpasbaar zijn, is sowieso lariekoek :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:11

JulienSVU schreef:
@ Marieke, het zadel kan zich vervormen naar je paard maar dat is juist vaak niet gunstig aangezien veel paarden aan het begin scheef zijn en in ontwikkeling zijn..

Dat weet ik en begrijp ik, maar met mijn voorbeeld wil ik aangeven dat een kunststof zadel niet zaligmakend is, het wil niet zeggen dat omdat je het kopstuk kan veranderen het zadel altijd maar past :) Deze conclusie maak ik wel een beetje op uit wat de zadelmaker van TS aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:55

Bubsj schreef:
[***] schreef:

Dat is echt de grootst onzin die ik ooit gehoord heb :)) Ik mag hopen dat deze man niet je eigen zadelmaker is?

Zo gek is dat niet hoor. De meeste zadels die moeten worden verbreed waren in de eerste instantie al niet geschikt of te smal.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:05

Ik heb echt geen idee of hij meer dan 3cm zou moeten verbreed worden. Ik zou het wel jammer vinden om een nieuw zadel te moeten aankopen. Misschien inderdaad naar de fabrikant sturen : maar is dit dan rechtstreeks naar Passier? Of hebben zij verdelers?[/quote]

via een erkende verdeler van Passier ( te vinden op de site van passier !), kun je een maat mal laten maken voor je paard.
Vervolgens gaat het zadel naar passier toe en zij passen de boom en tevens de kussens aan naar de nieuwe boombreedte.
je hebt je zadel binnen twee weken weer terug met nieuw kopijzer (ze verbuigen hem dus niet maar schroeven er een nieuwe maat in) en nieuw gevulde kussens .

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 03:01

Het verbreden van de boom is wel degelijk mogelijk, misschien een andere zadelmaker laten komen? Als je interesse hebt, heb ik een heel goed adres voor je (PB voor tel.nr. e.d.). Deze zadelmaker is enorm kundig en niet duur, voert alle reparaties en verstelwerkzaamheden zelf uit en bij jou voor de deur.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 07:48

[***] schreef:
Zo gek is dat niet hoor. De meeste zadels die moeten worden verbreed waren in de eerste instantie al niet geschikt of te smal.

De meeste zadels worden niet goed aangemeten, dat klopt. Maar het is wel echt de allergrootste onzin dat als je één keer een zadel met een passende zadelboom koopt, dat het voor een leven lang mee gaat omdat het paard niet zou veranderen 8)7
Als je ooit nog eens een Wow hebt (uiteindelijk gaat iedereen met de tijd mee), ga je je dood schamen dat je dit ooit hebt geschreven. Dan zul je namelijk ervaren dat het zeer correct aangemeten zadel binnen korte tijd voorzien moet worden van een bredere headplate, simpelweg omdat jouw paarden zich onder het zadel konden ontwikkelen en dus groeien en dus een bredere boom nodig hadden. Gelukkig heb je tegen die tijd een Wow, zodat je voor 30 tientjes en met wat simpele handgrepen klaar bent als de headplate vervangen moet worden :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 07:50

lolclub schreef:
via een erkende verdeler van Passier ( te vinden op de site van passier !), kun je een maat mal laten maken voor je paard.
Vervolgens gaat het zadel naar passier toe en zij passen de boom en tevens de kussens aan naar de nieuwe boombreedte.
je hebt je zadel binnen twee weken weer terug met nieuw kopijzer (ze verbuigen hem dus niet maar schroeven er een nieuwe maat in) en nieuw gevulde kussens .

Als ze er een nieuw kopijzer inschroeven, moeten ze toch de rest van de boom verbuigen?

Watvoor boom zit er eigenlijk in het zadel van TS, zo'n plastic ding?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:10

Toen ik een paar jaar geleden in Duitsland een Passier Optimum kocht heb ik ook nog eens een jaar garantie gekregen op het passen van het zadel. Als de boommaat toch niet goed bleek, zou er kostenloos een nieuwe boom inkomen. Zadel zou hiervoor naar Passier fabriek gestuurd worden.

Volgens mij is het dus echt wel mogelijk. Zou het zadel hiervoor wel naar Passier sturen.
Kennis van me had bij haar Passier de boom gebroken. Zadel is ook terug gegaan naar Passier voor herstel.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:28

Als ze er een nieuw kopijzer inschroeven, moeten ze toch de rest van de boom verbuigen?

De zadelboom is door het gebruikte materiaal verder flexibel, net als bij wow, dus de boom buigt inderdaad mee naar de nieuwe breedte.
er wordt overigens wel geadviseerd (hier bij de verdeler van Passier) om de boom niet breder (of nauwer) te laten zetten als 2 cm van de originele breedte.
(voorbeeld: boombreedte passier 27,5 (medium) = 31 bij kieffer en stubben, boombreedte passier 30 (xwide) = 34 bij kieffer of stubben, je telt er dus 4 cm bij op ter vergelijking, en dit komt doordat passier kortere boomtakken heeft),

hier heeft wow qua aanpasbaarheid een streepje voor inderdaad, omdat je het kopijzer onbeperkt nauwer en breder kunt zetten.
al zit je bij wow weer met de diversiteit in kussens die bij het type paard moeten passen dat de wow draagt.
eenmalig een wow voor het leven kopen gaat dus niet (altijd) op, of je moet iedere keer uitkijken naar een paard met het zelfde type rug en schouder.
natuurlijk kun je andere onderkussens kopen (ik heb zelf ook met wow gereden) maar hier hangt ook een behoorlijk prijskaartje aan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:56

lolclub schreef:

De zadelboom is door het gebruikte materiaal verder flexibel, net als bij wow, dus de boom buigt inderdaad mee naar de nieuwe breedte.
er wordt overigens wel geadviseerd (hier bij de verdeler van Passier) om de boom niet breder (of nauwer) te laten zetten als 2 cm van de originele breedte.
(voorbeeld: boombreedte passier 27,5 (medium) = 31 bij kieffer en stubben, boombreedte passier 30 (xwide) = 34 bij kieffer of stubben, je telt er dus 4 cm bij op ter vergelijking, en dit komt doordat passier kortere boomtakken heeft),

hier heeft wow qua aanpasbaarheid een streepje voor inderdaad, omdat je het kopijzer onbeperkt nauwer en breder kunt zetten.
al zit je bij wow weer met de diversiteit in kussens die bij het type paard moeten passen dat de wow draagt.
eenmalig een wow voor het leven kopen gaat dus niet (altijd) op, of je moet iedere keer uitkijken naar een paard met het zelfde type rug en schouder.
natuurlijk kun je andere onderkussens kopen (ik heb zelf ook met wow gereden) maar hier hangt ook een behoorlijk prijskaartje aan.

Dat geldt dan voor de niet-kunststofboom van Passier, neem ik aan.
Volgens mij heeft die kunststofboom nog een speciale naam, PSL ofzo? (ik heb Passier al lang geleden verdrongen uit mijn geheugen :o )
Ik heb in Duitsland in ieder geval een keer iemand van Passier zelf bij een paard gehad en die zei dat de kunststofboom niet aan te passen is. Ook niet door er een ander kopijzer in te schroeven, want het kunststof buigt dus niet mee.

Bij Wow kun je er tenminste nog andere kussens onder schroeven. Bij elk ander zadel zul je een ander zadel moeten kopen bij de aankoop van een ander paard.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:14

Je hebt de PS, deze bestaat o.a. uit hout en bamboestrippen en je hebt de K, deze zijn vervaardigt uit kunststof.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:01

Aimee schreef:
Haha! Ik wilde al hetzelfde neerzetten als Bubsj :))

Ik ben ook wel benieuwd over welke zadelmaker TS het heeft.
Op zich snap ik wel dat hij aangeeft dat de boom niet verbreed kan worden. Die informatie is niet helemaal correct, maar daarmee maakt hij wel heel duidelijk naar de klant dat verbreden niet zo'n goede optie is.

Voor de rest komt hij wel met hele rare stellingen, die zeker niet kloppend zijn.
Een zadel wordt juist smaller door er allemaal pads onder te leggen. Dat het paard van TS beter gaat lopen met gelpad en bontje onder een te smal zadel (volgens deze zadelmaker) is wel enigzins merkwaardig.
Ik zou dan eerder denken dat het kussenkanaal te smal is, de boomtakken wellicht te lang.... maar de boom zelf niet zozeer te smal.
Dat alleen kunststofzadels aanpasbaar zijn, is sowieso lariekoek :D

Dus het zou kunnen dat het niet eens aan de boom ligt?
Mijn paard leek in echt geen last te hebben van het zadel. Wij rijden dressuur op L niveau zoiets voor NL en hij ontspant zich in de rug tijdens het rijden en loopt fijntjes.
Maar ik heb de 1e keer gereden nadat de zadelmaker langsgeweest is toen mijn instructrice ook aanwezig was. Met gelpad + bontje ( Mattes met ruggegraatvrijheid) en zij vond hem dus veel soepeler bewegen met meer afdruk. Zelf voelde ik dat ook meteen. het was alsof de schouder meer plaats kreeg om te bewegen.

Ik weet niet wat voor boom er in mijn zadel zit :o hoe kan je dat zien? Of hij plastic, kunststof is,...
Het gaat om een Passier Patron zadel.

Ik weet nu wel zeker dat ik voor een 2e opinie zal gaan :+

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:44

De Patron heeft een kunststof boom.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:04

Vuyatela schreef:
Kijk ik wil graag eerst iets duidelijk maken : ik ben GEEN fan van bontjes en andere spullen. Ik vind het niet mooier, ik vind het niet goed zitten en ik voel mijn paard er niet beter door. Bij voorkeur gebruik ik het dus NIET!
Maar...feit is wel dat sinds ik beide spullen eronder heb gelegd mijn paard wel pakker vrijer en ongedwongener ( oké geen wereldverschil) is gaan bewegen. Dus ik hou het daar nog even bij.
Maar in de nabije toekomst wil ik daar wel vanaf!! die bontjes hoeven voor mij echt niet hoor!

Kijk, dit is nou eens verstandig :D
Ik heb trouwens zelf met Candy een weekje zo moeten rijden, dus gelpad, dekje en dan bontje omdat mijn zadel opgevuld moest worden en ik een weekje met de passier van mijn instructrice mocht rondtuffen, was dat even vervelend gevoel! Je zit net op een troon!
Maar het feit dat je paard nu vrijer loopt, geeft toch aan dat er met je zadel iets niet klopt. Veel succes met je zoektocht!