Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:05

Kev schreef:
zijn er halsters verkrijgbaar die afgaan? Misschien met elastiek ertussen of zo? Net als bij kattenbandjes.

goede vraag!! ik wil t ook weten!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:06

Bij ons hebben ze ook nooit halsters om, alleen Jazz heeft wel een graasmasker om dat is eigenlijk bijna hetzelfde dat is eigenlijk best wel eng maar zonder graasmasker gaat ook niet.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:07

Def schreef:
Kev schreef:
zijn er halsters verkrijgbaar die afgaan? Misschien met elastiek ertussen of zo? Net als bij kattenbandjes.

Ja er bestaan halster met een leren stukje dat kan knappen en met klitteband.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:07

Def schreef:
Kev schreef:

Was daar ooit niet iets over op bokt? Met halster of iets dergelijks met elastiek of iets, ik kan me ook vergissen maar heel vaag herinner ik me zoiets..

Edit: Ik vind net een topic wat hier ook over ging : [VSW] wel of geen halster om in stalling/weide?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:10

waar mijn pony staat is het de regel dat alle pony's het halster om houden op de wei, voor het geval ze loskomen, dan zijn ze makkelijker te vangen.
mijn pony heeft een leuk nieuw BR halstertje om, zoals ik nu lees dus een halster dat niet stuk gaat mocht ze erin vast komen te zitten.
er is niks in de wei waaraan ze kunnen schuren of blijven hangen overigens, maar toch.
wat voor halster kan ik haar nou het beste omdoen dan, qua veiligheid?
een leren halster?
want dan ga ik er gelijk even 1 zoeken ;)

ps: moet dan wel een halster zijn dat sterk genoeg is om een pony in normaal tot gespannen bui vast te kunnen houden (dus bij eventueel ontsnappen en vangen).

Kimmes

Re: Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:11

Die mij van mij heeft op stal en in de wei nooit een halster om. Ik vind het levensgevaarlijk.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:11

[
Kev schreef:

goede vraag!! ik wil t ook weten![/quote]
Ja er bestaan halster met een leren stukje dat kan knappen en met klitteband.[/quote]

weet je waar te koop?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:13

Waar ik sta moeten ze met halster naar buiten. Daar baal ik wel van, maar het is niet anders.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:14

Hier al meer dan 30 jaar geen halsters aan op stal en in de wei.
Ook de hengst niet.
Roze neusjes...... factor 50 erop en die ene die ernstige fotosensibiliteit gehad heeft en daar erge brandlittekens aan overgehouden heeft, gaat gewoon alleen 's nachts de wei op.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:15

Laatst bijgewerkt door vorame op 16-07-09 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:16

Áltijd alle paarden zonder halster!

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:17

Mijn paard staat ook met halster buiten. Hele dag toezicht. Het is een grote pensionstal en met het op stal zetten van alle paarden is het handiger om ze te pakken aan een halster. Daarna op stal gaan ze natuurlijk af.
Tevens las ik net dat iemand zei: "zorg je ervoor dat je paard zich laat vangen."
Dit vind ik een rare opmerking.. Mijn paad komt ook gewoon naar mij toelopen, geen probleem.
Als iemanfd anders haar wilt pakken die zij niet zo goed kent, dan komt ze nooit van haar leven naar die persoon toe. Ze blijft van je wegrennen.

Maar goed, ieder doet het op zijn/ haar eigen manier. Niks op tegen :)

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:18

Onze Fjord draagt nu een halster met vliegengordijn. Hij schuurt enorm tegen de boom aan en was dus vast komen te zitten aan een tak. Omdat ik bang was dat hij zich verwondt, heb ik zijn halster extra los gemaakt. Gisteren lag hij tot 2 keer toe los in de wei. Misschien dus een tip om het 1 of 2 gaatjes losser te maken? Ik ben ook geen voorstander van halsters om in de wei, maar die rotvliegen in zijn ogen is ook geen pretje. Ik ken iemand die een paard had die zijn oog is verloren omdat hij vast kwam te zitten aan een boompje voor zijn stal. Altijd oppassen dus!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:19

Kev schreef:

Die van mij staat wel met halster om in de wei. Als ze 24/7 buiten staan, dan niet, maar als ze 's avonds naar binnen gaan wel. Ik heb een elastisch halster van Kavallastic (veiligheidshalster), gekocht bij de Paardendrogist. Mijn paard laat zich niet heel makkelijk vangen als de rest er niet uitgaat, en dan is dit een goede, redelijk veilige oplossing.

MelanieB

Die van mij staan gewoon met halster om in de wei.
Op stal gaan ze wel af.

soleillover

Mijn paarden staan eigenlijk altijd met halster buiten. Zowieso moet ik ze kunnen vangen, maar ook mijn ouders, en die gaan zeker geen halster omdoen (weten amper waar de neus in moet) 2 van die paarden hebben ook een vliegennetje voor, (staan bij koeien in de wei, dus snel heel veel vliegen in de ogen enzo). Maar ik heb dan wel een leren en voor de rest katoenen halstertjes (en reken maar dat ze die kapot krijgen :P )

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:20

Bij ons op stal gaan alle paarden MET halster om in de wei. Anders worden ze zo lastig als je de paarden weer uit de wei moet halen. en in noodgevallen is het wel handig als je ze direkt aan een halster kan pakken. Overdag zijn er altijd mensen aanwezig die de boel in de gaten houden. Er zijn bij ons wel eens paarden uit de wei ontsnapt en dan ben je blij als ze een halster om hebben dat je ze aan het halster kan pakken. Op stal gaan alle halsters af.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:21

Goh...en dan dacht ik nog wel dat het geen kwaad kon een paard met halster in de wei te zetten. Dat ze zich in de stal kunnen verhangen met een halster had ik al vaker gehoord, maar dat het sommigen ook al lukt in de wei...Gossie, 't zal je overkomen zeg...

Op een stal waar ik eerst reed, een pensionstal, liepen ze ook wel met halster buiten, idd voor het gemak van de eigenaar c.q. hulp die ze moest binnen zetten. En dan heb je zo'n setje ruinen die het een enig spelletje vinden om elkaar het halster af te trekken... >;)
(is ook niet helemaal super voor de gezondheid, echt lijden was het niet, maar ze hadden geregeld wat schaafplekken)

Overigens heeft ons zwikkie knollies nooit halsters om in de wei of op stal. Niet zozeer alleen voor de veiligheid maar meer omdat we aan een weg staan waar veel mensen komen, de paardjes erg mensgericht zijn en we niet zitten te wachten op mensen die wel even de paardjes bij de halsters gaan pakken. Op stal hetzelfde laken een pak. Jatten gaat zo ook een klein stukje minder makkelijk, de halsters zijn goed opgeborgen achter slot en grendel. (okay, diegenen die ze écht willen doen dat evengoed wel, das waar)

Vangen is overigens geen probleem, je moet ze eerder van je af slaan dan dat je er achteraan moet rennen...

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:21

vorame schreef:
Ik ben dus zo'n idioot die wel de halsters aan laat. :D
Hoevaak op hoeveel paarden hoor je dit? 0,0001% ?

Er zijn zoveel meer dingen die kunnen gebeuren.
Ik wil als er paniek in de tent is de paarden vast kunnen pakken.
Op stal is het halster uit, maar in de weide aan.

Schuren aan een paal dan krijgen ze stroom, dus dat zie ik ze niet doen.
Het zou met krabben moeten zijn.
En dan heb ik pech.

Ben het helemaal met je eens hoor, is gewoon pech hebben als zoiets gebeurd. Voor hetzelfde geld krijgt je paard een flinke stomp en zit je met hetzelfde. Bij ons op stal staan ze gewoon allemaal met halster op de wei, en ze staan er allemaal nog prima bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:22

Nooit een halster ... enkel als ik met hem werk.
Zelfs de helft van de tijd met poetsen niet :+ (wel in de weide/paddock uiteraard :Y) ).

Als ze (enige die ik kan voorstellen die dat is is degene waar mijn pony staat) mijn pony om de 1 of andere reden moeten hebben moeten ze maar even een halster om doen, hij is niet moeilijk, loopt niet weg .. En als hij dat wel doet ligt dat aan jezelf :Y) (waarmee ik niks wil zeggen, want ik heb dat ookal met hem meegemaakt .. maar lag dus ook aan mij ;) ).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:23

ik heb echt iets tegen halsters. :+
ik gebruik hem zo min mogelijk.
in de wei gaat hij uit,op stal zeker uit en zelfs met poetsen doe ik hem niet graag aan [ja ik weet het,echt een tic :o ]
meestal staan mijn paarden los op de poetsplaats,net met de smid of DA of een wandeling gebruik ik ze.
kan niet zeggen dat ik ze verslijt dus. :D

wens dat meisje maar sterkte,zal je paard maar zijn. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:23

JLLN_ schreef:
Ben het helemaal met je eens hoor, is gewoon pech hebben als zoiets gebeurd. Voor hetzelfde geld krijgt je paard een flinke stomp en zit je met hetzelfde. Bij ons op stal staan ze gewoon allemaal met halster op de wei, en ze staan er allemaal nog prima bij.

Het is wel waar natuurlijk, maar EN kans om zich op te hangen EN kans op een stomp .. Wil je dan liever niet enkel die kans op een stomp? ;)

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:24

Bij ons staan de paarden buiten met halster. Maar er zit dus zo,n elastiek in. Op stal zijn de halsters altijd af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:26

Trouwens, hoe zit het met dieven?
Paardje dat al een halster aan heeft is wel heel makkelijk mee te nemen ... Paardje zonder halster is toch al beetje moeilijker ;)

(ok, meestal liggen de halsters wel in de buurt, maar dan nog kost het tijd en moet de dief zich weer ergens anders begeven om een halster te halen en om te doen enzo ... ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:27

Dieven kunnen dr hier niet zomaar in :D , hekken van terrein zijn altijd dicht en de weilanden liggen achter op het terrein. Er zijn altijd mensen en honden aanwezig dus dat maakt hier niet uit :n