Zadelmaker vindt alle zadels te smal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

A_mieke

Re: Zadelmaker vindt alle zadels te smal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:19

De meest voorkomende fout is inderdaad een te smal zadel. Verder worden zadels vaak te ver naar voren gelegd.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:23

Ik herken uit je verhaal Venema uit Wijnjewoude en ik ben erg tevreden over hem!

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:26

Dan ook even een vraag, ik heb mijn zadel al enkele malen laten nakijken ook op de rug van het paard en zonodig laten bijwerken. Hoevaak doen jullie dit dan? Want mijn pony staat nu vol in training en is sinds de laatste check ongeveer 3 maanden geleden redelijk veel gegroeid in spiermassa.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:46

dani_spit schreef:
Dan ook even een vraag, ik heb mijn zadel al enkele malen laten nakijken ook op de rug van het paard en zonodig laten bijwerken. Hoevaak doen jullie dit dan? Want mijn pony staat nu vol in training en is sinds de laatste check ongeveer 3 maanden geleden redelijk veel gegroeid in spiermassa.

op het moment dat je twijfelt over de ligging van je zadel door de ontwikkeling van je pony zou ik het voor de zekerheid even laten controleren...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:07

ik houd het zelf heel erg bij , zodra ik het idee heb dat het anders ligt/minder prettig
dan komt de zadelfirma weer opdraven
dus vergroot je kennis , dit kun je ook vragen aan een goede zadelpasser/maker of hij/zij je even wat basisregels vertelt en laat zien waar het zadel kwa passen aan moet voldoen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:15

vfrgirl schreef:
ff een ander vraagje over zadelbomen.... zijn engelse zadelbomen smaller dan andere merken. ik ben namelijk op zoek naar een zadel met boom 3, nu heeft iemand een zadel opgemeten en daar kwam 29 cm uit ???
kan dit kloppen?

voor zover ik er verstand van heb , is 29 cm smal ..

maar wellicht kun je een ruiterzaak opbellen en advies vragen , gewoon een verder weg bij je vandaan , dan is het onhafhankelijker !
succes

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:35

vfrgirl schreef:
ff een ander vraagje over zadelbomen.... zijn engelse zadelbomen smaller dan andere merken. ik ben namelijk op zoek naar een zadel met boom 3, nu heeft iemand een zadel opgemeten en daar kwam 29 cm uit ???
kan dit kloppen?

Boommaten zijn niet universeel. Dat wil zeggen dat jouw paard bij merk A boommaat 2 kan hebben en bij merk B boommaat 3, of zelfs nog grotere verschillen. De boommaat is afhankelijk van de lengte van de boomtakken. Twee verschillende bomen kunnen dezelfde breedte hebben, maar doordat de ene langere takken heeft, kom je onderaan de boomtakken op een andere hoeveelheid centimeters uit. Dit heeft niets te maken met of een zadel uit Engeland, Duitsland of welk ander land dan ook komt.
Het is dus vrij nutteloos om te denken dat jouw paard persé boommaat 3 nodig heeft, of te denken dat hij een boombreedte van 32 cm nodig heeft en vervolgens een zadel van een willekeurig merk met die maat bestellen. 99 % zeker dat het niet goed gaat passen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:43

donchicka schreef:
Laatst was er een zadelmaker bij ons op stal. Hij heeft alle zadels nagelopen en had ook een heel goed verhaal. Wat ik zelf alleen wel typisch vind (was er helaas zelf niet bij) was dat alle zadels volgens hem te smal waren en ofwel de boom moest worden verbreed ofwel de kussens achter opgevuld of beide zodat het zadel anders kwam te liggen (a 200 euro). Daarnaast was hij helemaal niet enthousiast over Kieffer, Hulsebos en Fryso.
Dat terwijl ik toch dacht dat Fryso en Hulsebos DE zadels waren voor Friese paarden en Kieffer ook wel zo'n beetje het leidend merk voor KWPN??!

Boommaat medium of 32 leek mij het meest geschikt voor een beetje KWPN (een jazz van 1.63) maar blijkt nu ook te klein.

Wat is julle mening?

Ik vind het advies een beetje dubbel.
Een te brede boom klemt namelijk net zoveel als een te smalle boom.
Over het algemeen zijn de kussenkanalen te smal. Dat verbetert echter niet door de boom te verbreden!
Het enige wat er dan gebeurt, is dat het zadel voorover gaat kantelen omdat het te laag op de schoft komt te liggen.
De kussens achter opvullen, maakt het kussenkanaal ook niet breder. Daarmee leg je gewoon het hele zadel nog verder bovenop het paard.

Mijn ervaring is wèl dat de meeste Friezen met te smalle zadels rondlopen, maar dan gaat het dus niet zozeer om zadels met te smalle bomen.

Het is niet mogelijk om zo aan te geven of een zadel met medium boom geschikt is voor jouw KWPNer, zie m'n vorige bericht.

Hulsebos is sowieso prut, dus valt niet onder DE zadels. Ja, onder DE slechte zadels :')

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:54

unamie schreef:
Smalle schoften worden niet geboren maar gemaakt!
Bij een paard dat vanuit zijn schoft kan bewegen groeien de spieren ook op die plek

Eeeeh.... Uiteraard bestaan er van nature gewoon paarden met hoge smalle schoften.
Zat driejarige paarden die nog nooit een zadel in de buurt van hun lijf hebben gehad met een uitgeprononceerde schoft.
Of zoals mijn paard, die op 4 jarige leeftijd werd zadelmak gemaakt met een zadel met brede boom. Hij had weinig schoft en het zadel lag heel aardig in balans. Na het zadelmak maken, heeft hij weer een half jaar in de wei gelopen. Ná dat half jaar rust had hij ineens een mega hoge smalle schoft ;) Oftewel: hij moest gewoon nog een 'stukje' groeien.
Uiteraard groeien de spieren rond de schoft ook bij een paard met een van nature smalle hoge schoft dat met een passend zadel gereden wordt.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:27

donchicka schreef:
Laatst was er een zadelmaker bij ons op stal. Hij heeft alle zadels nagelopen en had ook een heel goed verhaal. Wat ik zelf alleen wel typisch vind (was er helaas zelf niet bij) was dat alle zadels volgens hem te smal waren en ofwel de boom moest worden verbreed ofwel de kussens achter opgevuld of beide zodat het zadel anders kwam te liggen (a 200 euro). Daarnaast was hij helemaal niet enthousiast over Kieffer, Hulsebos en Fryso.
Dat terwijl ik toch dacht dat Fryso en Hulsebos DE zadels waren voor Friese paarden en Kieffer ook wel zo'n beetje het leidend merk voor KWPN??!

Boommaat medium of 32 leek mij het meest geschikt voor een beetje KWPN (een jazz van 1.63) maar blijkt nu ook te klein.

Wat is julle mening?

Ik weet niet of ik het goed begrijp hoor. Heeft deze zadelmaker zadels met een medium boommaat gepast, en die te smal bevonden? Waarom dan verbreden? Dan kan je toch ook een zadel proberen met een bredere boommaat of breder kussenkanaal? Of lees ik het nou verkeerd?

Ik mag trouwens hopen dat Kieffer niet het leidend merk in Nederland is, zowel voor de paarden als voor ruiters :7

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:28

Zinzi_jewel schreef:
van arie boer heb ik ook al veel goeds gehoord , alleen jammer dat zo,n WOW zadel zo prijzig is ....
ik bedoel ruim 2200 euro is toch iets waar je voor moet sparen en goed moet overdenken :)

Het is veel geld. :j Maar een goede zadelmaker die een goed, passend zadel aanmeet, kan zo maar een enorme besparing opleveren op het gebied van DA kosten, fysio's en ostheo's :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:42

MissJ schreef:
Het is veel geld. :j Maar een goede zadelmaker die een goed, passend zadel aanmeet, kan zo maar een enorme besparing opleveren op het gebied van DA kosten, fysio's en ostheo's :)

En als je dan gelijk een goed passend zadel koopt dat werkelijk ruim aanpasbaar is, kun je ook nog heel veel besparen op zadelkosten, ook al lijken de aanschafkosten aanvankelijk erg hoog.

Een nieuwe Wow kost trouwens 2450 euro.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:46

Veel paarden hebben inderdaad veel te smalle zadels.
Een goede zademaker in Friesland vind ik Feike Bruinsma (ll van Van Triest). Al duurt het op het moment wel lang voordat ik mijn zadel terug krijg ivm ongeluk zadelmaker.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:50

ik weet niet waar je in friesland zit maar feike bruinsma uit wapse komt ook op stal om op te meten etc. en maakt zadels weer prima op maat :j

edit: haha coby je was me al voor! :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:56

Pellie schreef:
ik weet niet waar je in friesland zit maar feike bruinsma uit wapse komt ook op stal om op te meten etc. en maakt zadels weer prima op maat :j

edit: haha coby je was me al voor! :D

Hé Pellie, inderdaad!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:57

Eigenlijk geeft de TS aan dat het niet enkel om verbreden gaat maar de zadels worden voor 200,- helemaal op maat gemaakt..

Het gaat om de zadelmaker Venema uit Wijnjewoude

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:04

Dat vind ik nog een beste prijs persoonlijk. Van mijn zadel wordt nu volledig de vulling vernieuwd en op maat gemaakt voor 100 euro inclusief twee keer komen passen op stal.

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 10:52

Tja ik weet het echt niet meer. Ik dacht dat het alleen om verbreden ging en nu hoor ik dat het ook om een breder kussenkanaal gaat en verbreden dus geen zin heeft.

Ik denk dat ik maar overstap op boomloos, of heeft dat net zoveel nadelen?

PS: Julien, ik geef geen 200 euro uit aan laarzen hoor, en zeker geen 3 paar !!! :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:55

Weet je wat de functie is van de boom in het zadel?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:02

Als coach kom ik het ook veel tegen dat mensen met niet passende zadels rijden en vaak liggen deze zadel te ver naar voren waardoor er geen ruimte is bij de schouders en schoft.
Van onze paarden proberen wij 2x per jaar een mal te maken en zo te kijken of de zadels nog passen en zoniet heb je een goeie indicatie bij het kopen van een ander zadel.
Daarnaast zie ik ook nog teveel paarden die veelste strak aan gesingeld worden.

Het word echt tijd dat hier meer aandacht aan gegeven word.
Het minste wat wij kunnen doen voor onze dieren.

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:03

Ja ik weet wel waarvoor een boom is, om het gewicht van de ruiter goed te verdelen over de paardenrug. Een niet passende boom zorgt dentegevolge voor problemen aangezien het gewicht van de ruiter niet wordt verdeeld...

Update: Vanmiddag komt de zadelmaker langs en ik zal zijn verhaal nu eens persoonlijk aanhoren. Verder wil ik weten wat hij adviseert; aanschaf van een ander zadel of dit zadel aanpassen. En dan hoop ik dat hij niet alleen zijn eigen portemonnee volpraat want hij wil natuurlijk ook lekker beleg op zijn boterham! Verdre maar eens vragen of een tienweekse hercheck + evt. aanpassing er ook bij in zit want ik wil over 10 weken als de bespiering wellicht anders is door andere belasting van een aangepast zadel, niet weer 200 uit moeten geven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:20

Gaat dit over van Triest?
Hij heeft vaak gelijk, maar zoals hij bomen verbreedt, dat zou ik niet aandurven hoor. En hij is erg tegen keilkussens, terwijl dat soms wel goed is.
Verder zijn Fryso's erg fijne zadels. Ik heb voor mijn kwpn-er inderdaad een verhoudingsgewijs brede boom: fit 3.
Ik vind overigens van 6 paarden en geen enkel passend zadel iets wat wel overkomt op geld willen verdienen. Want ik kan me niet voorstellen dat alle 6 zadels op de paarden niet passen.

Boomloos moet je om denken dat het de druk goed verdeeld, zitten dus ook nadelen aan. En ik zou niet graag een parcours (zelfs niet op B niveau) springen met een boomloos zadel. Daar vind ik boomloos absoluut niet geschikt voor.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:23

Waarom zou dat niet kunnen Germie, dat alle 6 zadels niet passen?
Er zijn nog altijd veel en veel meer paarden die met een niet passend
zadel rondlopen dan met een passende, helaas...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:31

Ik kan me juist heel goed voorstellen dat ze alle 6 niet passen
85% van de paarden die ik masseer heeft een slecht passend zadel (oa te krappe boom en te smal kussenkanaal) om nog maar niet te spreken over keiharde en scheve vullingen
Daar zitten ook "maatzadels" bij