Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Marjoow schreef:dus eigenlijk is het gewoon luiheid van de ruiter om een stiek te gebruiken?

Delaja schreef:TS: wie zadelt er bij jullie op? Doen jullie dat zelf of doet iemand anders dat die weet hoe strak de stieken moeten zitten? En als jullie dit zelf doen word dit dan nog gecontroleerd door de instructeur/instructrice aan het begin van de les?
Mel1987 schreef:Een stiek doet eigenlijk hetzelfde als bijvoorbeeld een slof. Hij geeft dus druk op het moment dat het paard te hoog loopt met zijn hoofd. De stiek doet voor je wat je met een slof zelf moet doen. Zodra het paard goed loopt is de druk weg, het werkt wat zachter in dan een slof. Ik gebruikte het bij mijn jonge paard en vond dat erg prettig werken. Je kan ook minder snel wat fout doen (slof veels te kort of niet loslaten).
Bij een slof heb je daar zelf wat meer invloed op
Menino schreef:alleen met een beetje pech accepteert het paard die druk in de mond en gaat het hangen, dan is je paard binnen de kortste keren hartstikke hard in de mondBij een slof heb je daar zelf wat meer invloed op
Shivatjuh01 schreef:Ik ben met rijden er ook niet zo'n voorstander van, mits hij een doel heeft en goed gebruikt word. ( noem de redenen hierboven bv. )
Ik gebruik m zelf wel bij het longeren, mijn paardje gaat er niet in hangen, zoals hierboven ook gezegd word. Anders liet ik m wel weg, vind het zelf heel prettig om hem tijdens het longeren te gebruiken.
@ Annemeik; heb je foto's van hoe jij dat doet, kan me er wel ong. een voorstelling van maken maar niet helemaal.
vorame schreef:Een paard loopt niet over de rug omdat hij van voren naar beneden is.
Dus met die stelling kan ik het niet eens zijn.
Een paard gebruikt zijn rug pas goed als hij zijn achterhand goed gebruikt, ontspannen is en zo zelf de ruiterhand gaat opzoeken.
Wat je dus niet voor elkaar krijgt door hem van voren naar beneden te halen met welke hulpteugel dan ook.