Elastiek: levensgevaarlijk of hebben ze een functie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Re: Stieken, levensgevaarlijk of hebben ze een functie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:55

Ah ok ja dan begrijp ik het wel...
Nou weer even on topic
TS, heb je wel eens gevraagd waarom er bij die andere paarden ook stieken aan hangen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:57

nee niet echt, maar ik ga met mijn vriendin ff een keertje naar een instructrice,, om het te vragen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:58

Domme vragen bestaan niet, en als je geintersseerd bent in de paarden van de manege lijkt het mij niet meer als normaal dat je zoiets een keer vraagt.

Als je het mij vraagt lopen alle paarden van jouw manege met een thiedemann zodat ze iets over de rug blijven lopen zodat ze geen rugblessure op lopen en ook zodat de ruites iets gemakkelijker kunenn zitten/sturen.

Ik gebruik het stiek op een andere manier als normaal. Ik heb er een karabijn haak aan zitten in het middenstuk, en maak dat aan de ring onderaan de longeersingel was. Vandaaruit haal ik ze door de bitringen heen en gaan ze naar de ringen aan de zijkant. Zo krijgt het paard een elastische aanleuning en zal het niet in 1x druk in zijn mond krijgen tijdens het longeren.

Verder dient het dus als begrenzing: als het paard zijn hoofd omhoog doet werkt het in op de mond en tussen de oren. Hierdoor zal het paard lager blijven lopen en ook wel iets over de rug terwijl de ruiter hier niet veel voor hoeft te doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 23:02

dus eigenlijk is het gewoon luiheid van de ruiter om een stiek te gebruiken?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:03

Haha ik zat weer even scheef te lezen, sorry voor mn domme opmerking -.- edti: was dus even vergeten dat jij de TS bent 8)7
Domme vragen bestaan trouwens inderdaad niet, domme antwoorden echter wel! Maar wel goed dat je het een keer gaat vragen, toch wel handig om te weten...

Annemeik, dat is inderdaad ook de enige reden die ik zou kunnen verzinnen waarom ze die dingen erom hangen maar toch, ze blijven oorspronkelijk voor longeren bedoelt, niet voor rijden...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:06

Marjoow schreef:
dus eigenlijk is het gewoon luiheid van de ruiter om een stiek te gebruiken?

Nee jij leest negatief. In een manegeles is het bedoeld als veiligheid voor het paard, zodat hij iets over de rug blijft lopen terwijl de ruiter er nog niet aan toe is om dat te leren. Niet iedereen stapt op een paard en kan meteen nageeflijk rijden en wordt geboren met een onafhankelijke zit. Dat moet je leren. En sommige paarden hebben het ongeluk dat zij degenen zijn die die mensen dat moeten leren en die paarden heten meestal "manegepaarden" ;)

Bij sommige mensen kan het luiheid zijn, maar voor vrijwel alle stiek-gebruikers heeft het stiek de functie van het rijden makkelijker te maken omdat de ruiter nog niet goed kan rijden. EN het dus nog moet leren.

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:08

Of als het paard het nog moet leren..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 23:09

oke, dan is het duidelijker :)

Mel1987: het is toch beter om een paardje eerst op zijn eigen benen te laten lopen??

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:10

Hmm ja ik ben het wel met je eens dat het in dit geval de paarden misschien wel helpt... Helaas zie ik ook vaak genoeg (en ook op bokt) mensen die bijvoorbeeld een jong paard met stiek inrijden en die claimen dat ze goede ruiters zijn, waarom in dat geval dan de stiek? Als je een goede ruiter bent moet je in staat kunnen zijn een (jong) paard actief en ontspannen te kunnen rijden zonder stiek en in zulke gevallen is het i.m.o. inderdaad luiheid van de ruiter...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:11

Nee, een jong paard moet zelf de hand op zoeken Mel1987, die moet dat niet leren met stiek.

De enige manier om een jong paard een stiek om te doen is aan de longe zodat hij weet dat er druk kan worden gezet, maar onder het zadel zou ik hem nooit om doen :n

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:14

Ik zeg ook niet dat je de stiek er meteen bij moet pakken. Een jong paard moet inderdaad zelf op zoek gaan naar aanleuning. Als de ruiter hier niet helemaal goed op kan reageren dan helpt een stiek. Bovendien gaat ook dit met ups en downs, een stiek kan dan ook helpen om hem er wat beter doorheen te krijgen. Ik vind het vriendelijker en vaak duidelijker (dit ligt dan wel vaak aan de ruiter) dan een slof.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:16

Nee ben ik niet met je eens. Een slof kan je zelf loslaten, een stiek staat gewoon vast op een bepaalde stand.

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:17

Dan moet je hem goed afstellen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 23:18

Maar hoe weet je dan of die goed staat?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:21

Nou roept dat even weer een vraag bij me op. Het is inderdaad bij stieken erg belangrijk dat ze helemaal goed zijn afgesteld, als ze te strak zitten werkt dat, ook in dit geval bij manege paarden totaal niet positief.
TS: wie zadelt er bij jullie op? Doen jullie dat zelf of doet iemand anders dat die weet hoe strak de stieken moeten zitten? En als jullie dit zelf doen word dit dan nog gecontroleerd door de instructeur/instructrice aan het begin van de les?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 23:30

Delaja schreef:
TS: wie zadelt er bij jullie op? Doen jullie dat zelf of doet iemand anders dat die weet hoe strak de stieken moeten zitten? En als jullie dit zelf doen word dit dan nog gecontroleerd door de instructeur/instructrice aan het begin van de les?

Wij zelf, de instructie zet de stieken op de juiste maat.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:33

Oh dan is het goed! Ik neem tenminste aan dat degene die daar les geven wel weten hoe strak ze de stieken moeten zetten.
Ben er overigens nog steeds geen voorstander van maar ben wel erg benieuwd naar het antwoord als je gaat vragen waarom!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 23:35

ja idd, nou ik ga morgen naar de manege, weet niet of ze er dan is. Maar misschien dat er dan meer duidelijkheid is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:45

Mel1987 schreef:
Een stiek doet eigenlijk hetzelfde als bijvoorbeeld een slof. Hij geeft dus druk op het moment dat het paard te hoog loopt met zijn hoofd. De stiek doet voor je wat je met een slof zelf moet doen. Zodra het paard goed loopt is de druk weg, het werkt wat zachter in dan een slof. Ik gebruikte het bij mijn jonge paard en vond dat erg prettig werken. Je kan ook minder snel wat fout doen (slof veels te kort of niet loslaten).

alleen met een beetje pech accepteert het paard die druk in de mond en gaat het hangen, dan is je paard binnen de kortste keren hartstikke hard in de mond :) Bij een slof heb je daar zelf wat meer invloed op :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:48

Een paard loopt niet over de rug omdat hij van voren naar beneden is.
Dus met die stelling kan ik het niet eens zijn.

Een paard gebruikt zijn rug pas goed als hij zijn achterhand goed gebruikt, ontspannen is en zo zelf de ruiterhand gaat opzoeken.
Wat je dus niet voor elkaar krijgt door hem van voren naar beneden te halen met welke hulpteugel dan ook.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:35

Ik ben met rijden er ook niet zo'n voorstander van, mits hij een doel heeft en goed gebruikt word. ( noem de redenen hierboven bv. )

Ik gebruik m zelf wel bij het longeren, mijn paardje gaat er niet in hangen, zoals hierboven ook gezegd word. Anders liet ik m wel weg, vind het zelf heel prettig om hem tijdens het longeren te gebruiken.

@ Annemeik; heb je foto's van hoe jij dat doet, kan me er wel ong. een voorstelling van maken maar niet helemaal.

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:22

Menino schreef:
alleen met een beetje pech accepteert het paard die druk in de mond en gaat het hangen, dan is je paard binnen de kortste keren hartstikke hard in de mond :) Bij een slof heb je daar zelf wat meer invloed op :)

Daarin heb je gelijk. Het hangt natuurlijk ook van het paard af. Maar dat merk je denk ik relatief snel.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:51

Shivatjuh01 schreef:
Ik ben met rijden er ook niet zo'n voorstander van, mits hij een doel heeft en goed gebruikt word. ( noem de redenen hierboven bv. )

Ik gebruik m zelf wel bij het longeren, mijn paardje gaat er niet in hangen, zoals hierboven ook gezegd word. Anders liet ik m wel weg, vind het zelf heel prettig om hem tijdens het longeren te gebruiken.

@ Annemeik; heb je foto's van hoe jij dat doet, kan me er wel ong. een voorstelling van maken maar niet helemaal.

Zal vanavond wel even een foto maken. Ik zet hem iig bij alsof het een touwtje is, maar dan elastisch.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:05

vorame schreef:
Een paard loopt niet over de rug omdat hij van voren naar beneden is.
Dus met die stelling kan ik het niet eens zijn.

Een paard gebruikt zijn rug pas goed als hij zijn achterhand goed gebruikt, ontspannen is en zo zelf de ruiterhand gaat opzoeken.
Wat je dus niet voor elkaar krijgt door hem van voren naar beneden te halen met welke hulpteugel dan ook.

Idd.
Dus niks over de rug, echt niet :n
Met longeren idem dito.

Goed dat je het gaat vragen!
Ben heel benieuwd wat de reden is..

Marjo

Re: Elastiek: levensgevaarlijk of hebben ze een functie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 09:06

maar een passoa/pessoa teugel kan toch helpen bij het longeren?