CattleBitch schreef:How interesting.... Goeie vraag, ik denk het wel, want het paard loopt in de oprichting en dat krijg je eigenlijk niet zonder een goede aanleuning. Ralph Goessen, Honda Blaha en Alexander nevzorov hebben ook aanleuning met halsring of zelfs zonder. Aanleuning is dan dus niet verbonden aan een optoming maar aan een kunde. de ene optoming zal eerder aanleuning uitlokken als de andere, maar zonder goede stuurman werkt niks.
Dan zijn we er toch? Voor aanleuning heb je geen continue teugeldruk (en dus gewicht) nodig.
CattleBitch schreef:De combinatieoptoming touwhalster/halsring (halsring: waar overigens ook het stuurpunt erg hoog zit! Zie andere discussies) lijkt me best een ideale combi, omdat het paard zodra ie goed loopt, niet wordt lastiggevallen door het touwhalster. Zodra hij misbruik maakt van zijn besturing, komt het touwhalster als backup aan het werk.
Je ziet hier een belangrijk aspect over het hoofd en gaat ervan uit dat wanneer een paard bijv. z'n hoofd omhoog doet of naar voren of naar beneden duikt, dat ie dan 'misbruik' maakt van.
Mijn uitgangspunt is dat wanneer een paard bijv. z'n hoofd omhoog doet of naar voren of naar beneden duikt, dat hij daarmee aangeeft dat de ruiter op dat moment even niet fijn is, dat de gevraagde oefening op dat moment even te moeilijk is, etcetera. Het paard is dus niet 'stout' maar geeft aan wat er even niet goed gaat. Als ruiter moet je daarnaar luisteren en je paard onmiddellijk de ruimte geven i.p.v. te blokkeren (en daarmee af te straffen).
*gaat de filmpjes van Ty Murray nu bekijken*