Hoe ervaren jullie de aanleuning met een bitloos hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:11

CattleBitch schreef:
How interesting.... Goeie vraag, ik denk het wel, want het paard loopt in de oprichting en dat krijg je eigenlijk niet zonder een goede aanleuning. Ralph Goessen, Honda Blaha en Alexander nevzorov hebben ook aanleuning met halsring of zelfs zonder. Aanleuning is dan dus niet verbonden aan een optoming maar aan een kunde. de ene optoming zal eerder aanleuning uitlokken als de andere, maar zonder goede stuurman werkt niks.

Dan zijn we er toch? Voor aanleuning heb je geen continue teugeldruk (en dus gewicht) nodig.

CattleBitch schreef:
De combinatieoptoming touwhalster/halsring (halsring: waar overigens ook het stuurpunt erg hoog zit! Zie andere discussies) lijkt me best een ideale combi, omdat het paard zodra ie goed loopt, niet wordt lastiggevallen door het touwhalster. Zodra hij misbruik maakt van zijn besturing, komt het touwhalster als backup aan het werk.

Je ziet hier een belangrijk aspect over het hoofd en gaat ervan uit dat wanneer een paard bijv. z'n hoofd omhoog doet of naar voren of naar beneden duikt, dat ie dan 'misbruik' maakt van.
Mijn uitgangspunt is dat wanneer een paard bijv. z'n hoofd omhoog doet of naar voren of naar beneden duikt, dat hij daarmee aangeeft dat de ruiter op dat moment even niet fijn is, dat de gevraagde oefening op dat moment even te moeilijk is, etcetera. Het paard is dus niet 'stout' maar geeft aan wat er even niet goed gaat. Als ruiter moet je daarnaar luisteren en je paard onmiddellijk de ruimte geven i.p.v. te blokkeren (en daarmee af te straffen).

*gaat de filmpjes van Ty Murray nu bekijken*

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:24

Ik rij met van alles, van bitloos hoofdstel of kaptoom, tot neckrope of met helemaal niets...

Mijn ervaring is dat als het paard goed aan de hulpen staat, de aanleuning niet anders is als met bit. Enkel bij het gebruik van een neckrope heb ik wat moeite met het rechtstellen (mijn paard kantelt zijn hofod dan vrij snel)... Maar m.i. mag het weinig tot geen verschil maken.

Helaas zie ik veel mensen rijden met bitloze hoofdstellen, waarbij de neusriem veel te laag hangt en ze het paard bijna in de aanleuning trekken...

Zonde is dat, dat kan gewoon niet de bedoeling zijn. Bitloos of niet...

Suelza

Re: Hoe ervaren jullie de aanleuning met een bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:25

Overigens zit het stuurpunt bij de neckrope bij mij helemaal niet hoog. Gewoon halverwege de hals, waar de teugel normaliter ook contact met de hals van het paard maakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:30

Nevzorov geeft op zijn DVD (anatomische) uitleg waarom de neckrope laag moet liggen. Ik zal 'm weer eens bekijken en goed luisteren naar zijn verhaal hierover.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:37

JoviBan schreef:
Nevzorov geeft op zijn DVD (anatomische) uitleg waarom de neckrope laag moet liggen. Ik zal 'm weer eens bekijken en goed luisteren naar zijn verhaal hierover.

Ja, klopt... Ik heb hem nagenoeg hetzelfde liggen... Echter, mijn teugels aan mijn hoofdstel hangen ook nooit hoog... Ik rij over het algemeen altijd met vrij losse aanleuning, ongeacht met wat voor optoming ik rij.

Een goed afgericht paard, draagt zich zelf correct naar de vraag van de ruiter... En niet omdat hij door een neckrope, bitlooshoofdstel of bit(ten) omhoog getrokken wordt...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:38

CattleBitch schreef:
FahyaFemke schreef:
dat blijf ik me ook afvragen.
waarom mag constante druk in de mond wel,en op de neus niet.
Ik snap het gewoon niet, en hoop echt dat iemand me dat kan uitleggen!

Mogen gaat het niet over, het werkt gewoon in de praktijk niet. Constante druk met een stang werkt ook niet... mag best, alle Spanjaarden doen het, maar die hebben speciale paarden die lichamelijk er tegen kunnen. Trouwens, Spanjaarden doen dit al met de neusriem, voordat de stang erin gaat. Ik ken geen Spaanse of Portugese paarden met een hele neus... Toevallig de mijne, maar da's de enige... En da's toeval.

ik wacht toch op een uitleg van iemand die hier van overtuigd is, en mij kan vertellen waarom ze wél met druk in de mond kunnen rijden en niet op de neus. Want ik schreef het verkeerd, maar er beweren er zat dat bitloze hoofdstellen daar niet voor gemaakt zijn etc etc. Maar ik wil dus weten waarom een bit daar wél voor gemaakt is.
Ik hoop dat alsnog iemand me dat kan uitleggen.

Want of het mag of niet, daar doelde ik niet helemaal op..
En dat je zegt dat het in de praktijk gewoon niet werkt, ehm....we hebben er toch zeker wel een paar gezien die een goede aanleuning hadden vrijdag? En volgens mij laat mijn instructrice me ook niet zonder goede aanleuning rijden thuis..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:40

Ik rij ook niet met constante druk op het bit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:42

Ik hoor vaak: hij loopt nu meer ontspannen
Wel jammer dat je vaak dat een paard ziet wat op de voorhand loopt met de neus ergens vooruit stekend... terwijl je ookmet bitloos zo goed kunt trainen (wat veel ruiters hebben laten zien op de wedstrijd! +:)+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:46

Bitloos :D :D :D :D :D (okee flauw, hoofdstelloos dan :D )

http://s740.photobucket.com/albums/xx44 ... 009008.flv

Met stalhalster, verre van ideaal omdat je als je 1x ietsjes druk neemt, gelijk het halster verschuift en het raar komt te zitten;

Afbeelding

Dat dr cook vind ik weer niks, wil wel een x een bitloos hoofdstel voor de lol uitproberen maar moet ik eerst iets geschikt vinden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:50

Precies FahyaFemke. En ik ben erg benieuwd naar de gedachtengang van bijv. Bandida hierover. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:52

FahyaFemke schreef:
CattleBitch schreef:

Mogen gaat het niet over, het werkt gewoon in de praktijk niet. Constante druk met een stang werkt ook niet... mag best, alle Spanjaarden doen het, maar die hebben speciale paarden die lichamelijk er tegen kunnen. Trouwens, Spanjaarden doen dit al met de neusriem, voordat de stang erin gaat. Ik ken geen Spaanse of Portugese paarden met een hele neus... Toevallig de mijne, maar da's de enige... En da's toeval.

ik wacht toch op een uitleg van iemand die hier van overtuigd is, en mij kan vertellen waarom ze wél met druk in de mond kunnen rijden en niet op de neus. Want ik schreef het verkeerd, maar er beweren er zat dat bitloze hoofdstellen daar niet voor gemaakt zijn etc etc. Maar ik wil dus weten waarom een bit daar wél voor gemaakt is.
Ik hoop dat alsnog iemand me dat kan uitleggen.

Want of het mag of niet, daar doelde ik niet helemaal op..
En dat je zegt dat het in de praktijk gewoon niet werkt, ehm....we hebben er toch zeker wel een paar gezien die een goede aanleuning hadden vrijdag? En volgens mij laat mijn instructrice me ook niet zonder goede aanleuning rijden thuis..

Ik hoor het meestal juist andersom :o

druk op het bit is vreselijk maar op neus kan wel...
terwijl een bitloos hoofdstel ook niet heilig is! Ik denk dat bij allebei, als je met minimale druk rijdt, het prima te doen is. :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:58

Mee eens... Alhoewel de term "minimale druk" bij sommige mensen nog al dubieus is ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:03

Suelza schreef:

precies dat bedoel ik. ik rijd ook niet met constante druk op mijn neusriem...
en toch ben ik fout in de ogen van Bandida bv. Want een bitloos hoofdstel is niet gemaakt om mee te dressuren.
Om toch maar even bescheiden aan te geven: ik heb veel positieve reacties gehad van ons optreden vrijdag.....

vivalavida: daarom kun je beter niet met een halster rijden, maar met een Sidepull. Daar zijn die 3 hoeks systemen en extra ringen voor de teugels voor ontwikkelt zodat alles op zijn plaats blijft.
Wel leuk filmpje hoor, en de foto ook
En wat je zegt je hoort het meestal andersom. Maar ik ben het dus met jou, en suelza, eens : Ik denk dat bij allebei, als je met minimale druk rijdt, het prima te doen is.

Maar zodra ik dat ergens zeg, krijg ik te horen/lezen dat bitloos daar niet voor gemaakt is. Maar nooit een duidelijk uitleg, waardoor ik overstag ga. Want dat kan best, maar dan wil ik die uitleg wel es een keer voor mn neus hebben. Dan kan ik kiezen of ik ook liever mét bit ga rijden.

suelza, dat heb je met bit ook, waar je naar kijkt en je denkt is dat minimale druk meneer/mevrouw...???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:09

Suelza schreef:
Mee eens... Alhoewel de term "minimale druk" bij sommige mensen nog al dubieus is ;)

Si :j en dan een hackamore.. :x
Snap echt niet dat mensen er van overtuigd zijn dat je met een bitloos hoofdstel wel veel druk mag nemen.... en met bit niet. Bitloos is helaas niet heilig... Bit ook niet!!
(ik doel niet op specifieke mensen hoor!!)

met andere woorden, we kunnen beter allemaal zonder hoofdstel gaan rijden :D heeft de ambulance ook weer wat te doen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:11

FahyaFemke schreef:
Suelza schreef:

precies dat bedoel ik. ik rijd ook niet met constante druk op mijn neusriem...
en toch ben ik fout in de ogen van Bandida bv. Want een bitloos hoofdstel is niet gemaakt om mee te dressuren.
Om toch maar even bescheiden aan te geven: ik heb veel positieve reacties gehad van ons optreden vrijdag.....

vivalavida: daarom kun je beter niet met een halster rijden, maar met een Sidepull. Daar zijn die 3 hoeks systemen en extra ringen voor de teugels voor ontwikkelt zodat alles op zijn plaats blijft.
Wel leuk filmpje hoor, en de foto ook
En wat je zegt je hoort het meestal andersom. Maar ik ben het dus met jou, en suelza, eens : Ik denk dat bij allebei, als je met minimale druk rijdt, het prima te doen is.

Maar zodra ik dat ergens zeg, krijg ik te horen/lezen dat bitloos daar niet voor gemaakt is. Maar nooit een duidelijk uitleg, waardoor ik overstag ga. Want dat kan best, maar dan wil ik die uitleg wel es een keer voor mn neus hebben. Dan kan ik kiezen of ik ook liever mét bit ga rijden.

suelza, dat heb je met bit ook, waar je naar kijkt en je denkt is dat minimale druk meneer/mevrouw...???

nee halster sucks he :D was ook effe 1x uitproberen, kijken wat ze deed! maar ik rijd haar toch meer op zit, je kunt haar zonder hoofdstel een wissel laten springen, slangenvoltes rijden, keertwendingen e.d dus is mooi makkelijk!
Side pull.... hmm ik ken wel iemand die die heeft! ookal ben ik wel van plan met bit te blijven rijden, keertje uitproberen is wel leuk misschien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:12

welke ben jij nou fayafemke?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:14

Tja... die discussie heb ik menig maal gevoerd, maar heb mij er inmiddels bij neergelegd...

Kom ik op wedstrijd, dan neem ik mijn teugels aan tot het punt waarop het lijkt alsof ik druk heb (want dat willen ze zien he)...

Maar in feite heb ik weinig tot niets in handen. Ik hou er niet van, al dat gesleur aan die paarden.

Niet met bit, maar ook niet zonder...

En wbt het dressuren zonder bit... Alles dressuurt bij mij zonder bit! Pas als ze fatsoenlijk kunnen bewegen en over 4 benen gaan (en feitelijk een braaf dressuurproefje kunnen lopen) gaat er bij mij pas een bit in. Ik beleer alles aan de kaptoom of aan een touwhalster en vandaaruit ga ik verder werken. Dat heb ik niet altijd gedaan, maar voor mij werkt dat het beste...

Mijn paarden beheersen alle dressuur oefeningen zowel met bit als bitloos... Dat mag geen verschil maken. Maakt het wel verschil, dan ga ik doortrainen, want dan heb ik het paard onvoldoende aan mijn hulpen staan.

En ach ja, zo ieder zijn eigen ding...

Mijn motto: "Alles wat je zonder bit kunt, kun je ook mét bit. Maar andersom gaat dat lang niet altijd op!".

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:16

VivaLaVida schreef:
welke ben jij nou fayafemke?

Mariëlle met Fahya-Femke. 1e geworden in de B
http://www.youtube.com/watch?v=hR-EiE2tbkI van arabesk

En ik heb mijn Fahya en vele andere paarden met halster ingereden. Ik deed dat altijd zo, en daarna hing ik er een bit in, zodat ze zacht in de mond bleven. Bij mn eigen paardje Fahya ontdekte ik het bitloos pas, en kocht ik dus geen bithoofdstel, maar een Sidepull voor haar :)
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 14-07-09 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:19

jammer kan hier geen filmpjes kijken... maar gefeliciteerd dan! :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:24

DIe laatste rijd je je paard idd redelijk kort. Maar in de B kan dat gebeuren en sowieso met wedstrijdspanning gebeurt dat vaak (heb er zelf ook weleens last van hoor, dat ik haar net iets te veel doorstelde op wedstrijd)

Maar ziet er super netjes uit, in galop ook mooi bij elkaar!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:26

Ziet er netjes uit Femke, let er alleen op dat ze actiever wordt van achteren. Wat ze kruipt op de eerste foto behoorlijk achter de teugel. Je ziet ook dat ze achter teveel omhoog komt, waardoor ze aan de voorkant wat de grond in loopt.

Tweede foto is er idd teveel druk, draagt ze haar hals ook niet mooi maar kruipt ze in elkaar.

Al met al moet ik zeggen dat ik dit voor een B(itloos :D) proef er zeer zeker niet slecht uit vind zien +:)+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:21

FahyaFemke schreef:

Nou kijk niet naar mij Joviban, ik vind een bit al even respectloos als constant teugelcontact op de neus. Waarom zou je als het even goed zonder kan? Ik zie de zin gewoon niet.

Metalen bitten zijn ooit bedacht als controlemiddel, de noodrem.. niet meer of niet minder. Handenvrij en op gewichtshulpen over de steppe stormen, maar het was wel degelijk de bedoeling dat het paard het zou voelen als je eens aan de rem ging.
http://img299.imageshack.us/img299/2820/gorelik4at8.jpg
http://lh4.ggpht.com/_Mww8b71LyFc/RXL7s ... G_0470.jpg Hedendaagse buzkashi op de plek waar het bit bedacht is.
Als het allemaal wat opwindend kon worden, je met je lichaam niet eens aan je paard kon en het om leven of dood ging bouwden ze er ook nog eens stevige hefbomen aan.
http://www.belteshazzar.com/data/imgm/i ... 25d92d.jpg (Hittitische strijdwagen afgebeeld door tijdgenoten in Egypte)
Er was in die tijd nog een ander controlemiddel in gebruik, nl. de neusring/neusstang, ik vraag me af hoe de OS er zouden uit zien als die overleefd had, en niet het bit :+ Gelukkig bleken paardenneuzen niet stevig genoeg voor het echte werk met de ring.

Daar was het voor bedacht, niet voor 'subtiele communicatie', 'finetuning' of andere nonsens die er vandaag de dag aan toegeschreven wordt. Aan een bit is niks subtiel. Een paard kan minstens 300 woorden leren, als je subtiel wil communiceren, gebruik dan je stem. Of een halsring en je stem, dat verhoogt de snelheid, prima combinatie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:31

Dat is mij allemaal bekend Bandida, en ik ben het ook helemaal met je eens wat het bit betreft (dat weet je toch?).

Ik wil alleen graag van je weten waarom jij zegt dat bitloos niet met aanleuning (met de betekenis 'doorlopend teugelcontact') kàn (en dus op een andere rijstijl over moet).
Nogmaals, ik rij zelf ook niet met doorlopend teugelcontact, ik wil mijn paard vrij van druk rijden, maar leg mij dit nou eens uit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:43

JoviBan schreef:
Ik wil alleen graag van je weten waarom jij zegt dat bitloos niet met aanleuning (met de betekenis 'doorlopend teugelcontact') kàn (en dus op een andere rijstijl over moet).

Natuurlijk kan het, je ziet het toch bezig op de filmpjes. Maar waarom zou je dat willen?
Wat is het verschil met een bit in dat geval? Dat de druk op de neus ipv in de mond zit.. ok..echt veel vooruitgang kan ik dat niet noemen.
Mij gaat het niet over bit of bitloos in dit geval, ik vind rijden met constant teugelcontact verkeerd. Engelse dressuur..niet mijn ding, wat mij betreft is dat in 2009 een dwaling op vlak van de mens-paard relatie. Als het nog om je leven ging kon ik er nog in komen, maar waarom zou je nu nog op zo'n manier met je paard willen omgaan?