het allerzachtste bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:20

Myour schreef:
Splash_ schreef:
Ik heb een dubbelgebroken, anatomisch gevormd Myler bit. De beiden kanten zijn afzonderlijk van elkaar te gebruiken en mijn paar doet het er super op, dit bit neemt ie ook gewoon aan zonder problemen.

En mijn pony is juist veel meer gespannen met een myler, de twee keer dat ik ermee gereden heb lag ik er ook naast (1x rodeo, 1x meteen er vandoor), dus meteen weer met m'n K&K en hij deed het weer super :)

Ik heb mijn verzorgpaard ook op een Myler bit gereden. Dit omdat deze haar gewone bit (enkel of dubbelgebroken, maakte niet uit) vastpakte. Nadat de paardentandarts ook haar gebit nakeek, constateerde hij dat ze ook een grote tong had t.o.v. haar mond. Ze had eigenlijk bijna geen ruimte voor een normaal bit! Ze heeft wel een tijdje aan de Myler moeten wennen, maar nam hem direkt zonder problemen aan. Pas na een aantal maanden liep ze er super op en kon ze volledig loslaten.

diesels

Re: het allerzachtste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:03

Sja, een bit dat voor het ene paard zalig is is voor een ander paard een waar drama. Mijn paard reageert eigenlijk overal wel ok op, daarom een dubbelgebroken bustrensje, omdat ik dat zelf een fijn bit vindt.

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:07

Interessant boek over wat een bit in de paardenmond teweegbrengt:

Metaal in de mond van prof. dr. W. Robert Cook

Hij heeft hier veel onderzoek naar verricht. Ik ben niet tegen het gebruik van een bit, maar het bit moet wel goed passen en kijken hoe je paard er op reageert.
Een enkel gebroken bit werkt als een notenkraker op de lagen en de tong, een dubbelbroken bit heeft dit een stuk minder. Maar de hand van de ruiter bepaald uiteindelijk hoe hard een bit inwerkt!