Ze krijgt wondjes van het bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

diesels

Re: Ze krijgt wondjes van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:16

Sja, een wijze wellicht om uit te vinden hoeveel last jouw paard van het bit heeft (dus of het teveel ruimte inneemt) lijkt me het het gewoon laten loslopen (losgooien zonder opjagen) van je paard en dan kijken of ze op die manier gekke bekken trekt of dat het bit haar totaal niet boeit. Lijkt mij persoonlijk iets handiger dan met longeren omdat ze met losgooien haar aandacht nergens bij hoeft te houden dus eerder zal laten zien wat haar stoort.

Is een overstap naar een gewone hoge (engelse) neusriem niet een optie? Het sperriempje zit er zonder nut, maar kennelijk wel in de weg. Zonder sperriempje zal je bovenste deel neusriem wellicht wat fijner vallen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:07

felicity schreef:
@Bandida Ik kan wel tegen kritiek zeker als ik mijn paard daarbij geholpen is. Maar ze heeft het dus ook als ik met een licht contact teugeltje rij. Zou dat dan al te veel druk zijn?

Mogelijk..het ene paard is al gevoeliger als het andere.
Die tip over de sperriem was ook een goeie.

diesels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:51

Nog een reden waarom je ook goed kunt kijken met losgooien :j Dan kun je welke vorm van contact al uitsluiten als oorzaak.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:38

Ik heb de neusriem er helemaal afgegooid. Ding zat giga in de weg.
Het bit ligt nu veel mooier. En dat bolletje van de knevel blijft nu ook niet achter de neusriem hangen.
Van de week wel even gelongeerd zonder neusriem. Ging hartstikke goed. In stap is ze toch nog wat met het bit aan het gooien. In draf en galop heeft ze de mond mooi dicht en loopt ze niet te spelen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:02

Weer even een update. Ze heeft nu geen last meer van wondjes als ik voor het rijden der lippen in smeer met vaseline. Maar nu loopt ze op de knevel ook niet fijn meer. Ze loopt weer te rotzooien en gooit der tong er weer overheen. Normaal doet ze dat als het hoog tijd is voor de tandarts. Nu is het 3 maanden geleden. En dat vind ik toch wel erg snel.

Ik wil nu dan iemand anders naar der mondje laten kijken. En ik hoop dat die persoon mij ook kan helpen met een geschikt bit voor haar te vinden. Ik heb het idee dat ze het fijn vind als het bit goed stil in de mond ligt en er niet te veel druk op haar tong komt. Ik zit nu zelf aan myler level 1 te denken. Of zou een ongebroken bitje misschien ook een uitkomst voor der zijn.

Als jullie goede tandartsen weten die in Brabant (omgeving Roosendaal) aan huis komen hoor ik het ook graag.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:07

Een myler zou ik dus juist niet doen, dat is dan wel dan maar wel degelijk beweeglijk.
Wat dacht je van een ongebroken bustrens of een nathé-bit? Is wel beweegbaar maar niet wriemelig...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:54

Ik ben bang met een ongebroken dat ze het niet gaat snappen. Omdat die dus niet apart kunnen bewegen. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Had het namelijk met mijn vorige paard gehad die snapte er toen niks meer van. Maar dat is natuurlijk uitproberen. Misschien loopt ze er wel veel beter op.
Ik kan van het weekend een myler ophalen om te proberen. En ik ga toch maar eens een andere tandarts bellen om te laten kijken. Misschien dat die mij ook verder kan helpen met en bitkeuze.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:03

In een ader topic kreeg ik de site van Paul versluis.
En heb ook contact met hem gehad en het hele verhaal uitgelegd. Samen met hem ben ik uit gekomen op een myler bit level 2 met iets meer tongvrijheid en bustrens ringen.
Dit bit staat nu inmiddels ook in bestelling.