Staartriem of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:52

Ashkerlon schreef:
dat links en rechts schuiven, is dat bij elke pas? dus dat het zadel als het ware ligt te dansen op de rug? of is het geleidelijk aan tijdens het rijden dat je merkt dat het zadel naar opzij zakt?

In het eerste geval ligt je zadel waarschijnlijk te ver naar voren, en dus op de schouder. Een zadel hoort achter de schouder te liggen, op het deel van de rug dat zo goed als onbeweegelijk is.
In het tweede geval heb je ofwel een verkeerde boommaat, ofwel een heel rond gebouwde pony. In ieder geval gaat een staartriem hier niets aan veranderen. Het zadel schuift namelijk niet naar voren, maar naar opzij ;) Als je pony heel rond gebouwd is, dan zou ik aanraden om op zoek te gaan naar een zadel met een koudbloed-boom. Daarvan is het kopstuk eerder U-vormig dan V-vormig en deze liggen stabieler op ronde pony's.

Wat natuurlijk ook kan, is dat je zelf scheef zit op het zadel, en tijdens het rijden onbewust meer gewicht op je ene stijgbeugel plaatst, dan op de andere. In dat geval kan een zadel ook gaan schuiven wanneer het een behoorlijk rond gebouwde pony is.

ik lees even mee, want ik ga denk ik hetzelfde probleem krijgen met mijn tinker..wat voor koudbloed-boom bedoel je?

Ashkerlon

Re: Staartriem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:07

tgoh... er zijn verschillende merken die zadels aanbieden met een koudbloed-boom. Zelfs Wintec heeft er eentje :j

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:45

je bedoelt dus gewoon een wijdere boom?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:54

Nee, een andere vorm voorboom.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:53

idd, de voorboom heeft een iets andere vorm. In plaats van V-vormig, zijn ze meer U-vormig.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:30

weet je welke merken dit allemaal hebben?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:16

Norton heeft er een, Wintec ook...
Maar als je even googled op koudbloed zadel of haflingerzadel, vind je ongetwijfeld nog meer merken ook.