Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Stond gewoon op de website hoor.

_Lorette_ schreef:Leer is ook niet zwart, hoor.Dat is ook geverfd.
Volgens mij heb ik bij de Spaanse rijschool wel eens witte zadels gezien en daar past het erg goed bij, vind ik.

Citaat:Leer is natuurproduct met al zijn eigenschappen.
Voordat het leer gebruikt kan worden moet het een heel productieproces doorstaan.
Na slachten, gereinigd en opgeslagen in koelcel
Doorverkocht aan leerlooier, deze koopt grote partijen en maakt onderscheidt in kwaliteit. Deze bepalen prijs leer, afhankelijk van huidfouten.
Natuurlijke huidfouten: horzelgaten, luizenbeten en aantasting door motten.
Onnatuurlijke huidfouten, door de mens veroorzaakt: Kunnen o.a. ontstaan door: brandmerken, prikkeldraadbeschadigingen, vilsneden, rotplekken en looierssneden.
Runderhuid is aan de buitenkant helemaal behaard. De buitenkant van het leer wordt de bovenzijde en moet dus zorgvuldig gereinigd worden.
Met chemische middelen wordt het haar losgeweekt en
weggespoeld. Na deze behandeling is het leder geheel
wit van kleur.
Aan de binnenkant van de huid zitten vetresten,
spierweefsels enz. Deze worden door middel van
een schraapmachine verwijderd
Citaat:Het leer wordt gebeitst met aniline kleurstoffen.
Verfstoffen dringen tot ca. 1 mm in huid. ->Door en door geverfd
Kleurverschillen ontstaan doordat niet alle delen van de huid evenveel kleurstof opnemen. De huiden worden gedroogd en verharden daardoor.
DMV walken (het machinaal kneden van het leder) worden de huiden weer soepel.
Gelakt leer wordt verkregen door het spuiten van de door en door geverfde huiden met kleurlak op waterbasis. Deze klassieke bewerkingsmethode levert een zeer slijtvast en weinig kwetsbaar leer op voor het dagelijks gebruik. De laklaag beschermt het leer tegen inwerking van vocht, transpiratie en vet.
Door de tegenwoordige milieueisen hebben een aantal processen wijzigingen ondergaan, bij het looien en verven. Deze eisen hebben invloed gehad op de kwaliteit van het leer. Bijvoorbeeld de eerste verfstoffen op waterbasis gaven een mindere kleurvastheid. Zadels uit deze periodes zijn te herkennen, deze kunnen ‘groenig’ verkleuren.
terpentijn schreef:Ymke: dit lijkt wel erg op wat mij beschreven is, ja, maar hoe kom je aan de afbeelding, ik bedoel eigenlijk: welk merk is dit?
Voor de rest: ik ben me gewoon aan het orienteren, ik heb voor mijn paard ook een wit hoofdstel (hij is Tinker x Fries kruising, met een zwat hoofd en verder platenbont maar veel zwart, dus dat witte spul staat hem vrij aardig). Uiterard niet om mee te trainen, en ook rij ik geen wedstrijden, hij is ook maar net 5 jaar.
Over smaak valt niet te twisten, toch, moet iedereen wat mij betreft voor zichzelf weten.
Natuurlijk vraag ik mij af: is dat wit geverfd of is het gebleekt?
Ymke?!?
anthea_naomi schreef:ik vind het ook echt mooi maar of het nou praktisch is je krijgt er vast zwarte plekken van je laarzen op
Wit rij-jasje, zwarte rijbroek, plastron en blouse, en dan nog een witte cap natuurlijk