Ooit van KN-zadel kleur WIT gehoord?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Ooit van KN-zadel kleur WIT gehoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 13:42

Ymke: dit lijkt wel erg op wat mij beschreven is, ja, maar hoe kom je aan de afbeelding, ik bedoel eigenlijk: welk merk is dit?

Voor de rest: ik ben me gewoon aan het orienteren, ik heb voor mijn paard ook een wit hoofdstel (hij is Tinker x Fries kruising, met een zwat hoofd en verder platenbont maar veel zwart, dus dat witte spul staat hem vrij aardig). Uiterard niet om mee te trainen, en ook rij ik geen wedstrijden, hij is ook maar net 5 jaar.
Over smaak valt niet te twisten, toch, moet iedereen wat mij betreft voor zichzelf weten.
Natuurlijk vraag ik mij af: is dat wit geverfd of is het gebleekt?
Ymke?!?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:55

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 13:57

Vera-Pino: ik heb met zijn witte hoofdstel, zarte zadel, maar wel wit met zwart dekje ook gerust hier buiten gereden hoor. Het hele paard is zwart-wit, staat gewoon vrij rustig, vind ik.
Ook heb ik zwarte hoofdstellen voor hem (bij eentje is front-en neusriem met wit leer gevlochten; erg mooi op dat zwarte hoofd met kleine kol en kleine sneb). En ook wel om in de lessen te rijden gewoon zwart met een wit onderlegde neusriem, dus gewoon heel traditioneel.
J denkt toch niet dat ik met dat witte hoofdstel met witte teugels ga lessen of trainen, dan is't zo verpest. Wel buiten rijden? Ja, natuurlijk je wil het toch ergens laten zien? Anders kocht ik zo iets niet.

Ik begrijp dat zo iets als een wit zadel nogal "circus" gevonden wordt, maar dat vind ik nou weer van rood of een andere knalkleur (ook qua schabrack) op een zwartbont gevlekt paard.

Voor mijn Bonte Jaopie heb ik alles in zwart/wit/zilver kleurig. Niks kakelbont. Vind ik juist lekker rustig, het hele beeld in dezelfde kleuren.

Een vriend van mij heeft op zijn bruine KWPN-ers vaak bruine hoofdstellen en zadels, met creme en messing, draagt-ie ook bruine laarzen bij, ik vind het een prachtig harmonieus beeld geven. Leidt niet af, gewoon, smaakvol. Hij rijdt ook Friezen, maar dan is daar weer iets anders voor, in zwart.
Ziet er kalm uit, je ziet het paard, niet de entourage.
Hij is wel dressuurruiter pur sang, dus traint veel, maar in de training natuurlijk ook niet met z'n beste outfit en spul.

k vind het wel leuk om een paard "van buiten de gebaandepaden" te hebben, zo ben ik zelf ook, en heb er lol in, om, nergens aan gebonden, of verbonden, uit te kunnen zoeken waar mijn Bonte Jaopie het beste mee tot z'n recht komt. Zelf hebben we ook bank-hang kleren en uitgaanskleding.
Nou, mijn paard dus ook.
Ik zelf niet eigenlijk, want als ik uit ga is het op mijn paard hahaha, ik kan niet tegen die muziekherrie ie je tegenwoordig zo vaak hoort.
Saai type, ikke, he?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:00

_Lorette_ schreef:
Leer is ook niet zwart, hoor. :P Dat is ook geverfd.

Volgens mij heb ik bij de Spaanse rijschool wel eens witte zadels gezien en daar past het erg goed bij, vind ik. :)

Haha, leer is alleen geverfd als de huid van de koe of welk beest dan ook, niet zwart is. Als een koe zwart is, is het leer natuurlijk ook zwart. De huid van een zwart paard is toch ook donker ? Kijk maar naar goedkope merkloze zadels, als die wat versleten zijn zie je dat het leer bruine slijtageplekken krijgt. Dat zal bij een Kieffer of Stubben bijv. niet gebeuren, omdat dat echt zwart leer is. En het kan ook nog zo zijn, dat leer in een andere kleur echt ''gedrenkt'' wordt zodat het zwart er echt goed in trekt en niet afslijt, bij een goedkoop zadel is dit alleen een aangebracht laagje.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 14:11

Maar leer schijnt, net als menselijke haren, ook "gebleekt" te kunnen worden (dat veroorzaakt echter wel een bepald verlies van structuur, dus sterkte), waarna het opnieuw met een ander kleur/tint wordt "ingeverfd". Of is dit onzin?

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:12

in principe blijft het wel wit dan denk ik. Want als je iets wat wit is niet verft blijft het wit toch?

en verder ik bedoelde dat je ergens wel moet durven om niet in het dagelijkse plaatje van zwarte tuig te rijden maar bewust te kiezen voor wit. Het kan naar mijn mening mooi zijn maar het moet passen, dat is wat ik bedoelde. Ik rijd ook met een bruin zadel, bruin hoofdstel maar thuis train ik evengoed met zwart hoofdstel om mijn bruine te sparen. En terzijner tijd wordt nog een bruin jasje en hoedje aangeschaft. de laarzen zijn eral ;)

Citaat:
    Leer is natuurproduct met al zijn eigenschappen.
    Voordat het leer gebruikt kan worden moet het een heel productieproces doorstaan.
    Na slachten, gereinigd en opgeslagen in koelcel

Doorverkocht aan leerlooier, deze koopt grote partijen en maakt onderscheidt in kwaliteit. Deze bepalen prijs leer, afhankelijk van huidfouten.
    Natuurlijke huidfouten: horzelgaten, luizenbeten en aantasting door motten.
    Onnatuurlijke huidfouten, door de mens veroorzaakt: Kunnen o.a. ontstaan door: brandmerken, prikkeldraadbeschadigingen, vilsneden, rotplekken en looierssneden.

Runderhuid is aan de buitenkant helemaal behaard. De buitenkant van het leer wordt de bovenzijde en moet dus zorgvuldig gereinigd worden.
    Met chemische middelen wordt het haar losgeweekt en
    weggespoeld. Na deze behandeling is het leder geheel
    wit van kleur.

Aan de binnenkant van de huid zitten vetresten,
    spierweefsels enz. Deze worden door middel van
    een schraapmachine verwijderd

Uit mijn profielwerkstuk gehaald over het gebruik van nieuwe materialen in het paardenzadel ;)

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:14

Citaat:
    Het leer wordt gebeitst met aniline kleurstoffen.
    Verfstoffen dringen tot ca. 1 mm in huid. ->Door en door geverfd
    Kleurverschillen ontstaan doordat niet alle delen van de huid evenveel kleurstof opnemen. De huiden worden gedroogd en verharden daardoor.
    DMV walken (het machinaal kneden van het leder) worden de huiden weer soepel.
    Gelakt leer wordt verkregen door het spuiten van de door en door geverfde huiden met kleurlak op waterbasis. Deze klassieke bewerkingsmethode levert een zeer slijtvast en weinig kwetsbaar leer op voor het dagelijks gebruik. De laklaag beschermt het leer tegen inwerking van vocht, transpiratie en vet.

Door de tegenwoordige milieueisen hebben een aantal processen wijzigingen ondergaan, bij het looien en verven. Deze eisen hebben invloed gehad op de kwaliteit van het leer. Bijvoorbeeld de eerste verfstoffen op waterbasis gaven een mindere kleurvastheid. Zadels uit deze periodes zijn te herkennen, deze kunnen ‘groenig’ verkleuren.

en dan het verven nog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:51

terpentijn schreef:
Ymke: dit lijkt wel erg op wat mij beschreven is, ja, maar hoe kom je aan de afbeelding, ik bedoel eigenlijk: welk merk is dit?

Die van de foto is een kn (zie het logo/merkje)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 03:31

ind op de site van Kn kun je zien dat er witte zadels zijn in de maak.

heb zelf een kn symphonie gehad en het was een heerlijk zadel als er ooit weer een paardje komt dan komt er absoluut weer een kn zadel op te liggen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 07:28

terpentijn schreef:

Voor de rest: ik ben me gewoon aan het orienteren, ik heb voor mijn paard ook een wit hoofdstel (hij is Tinker x Fries kruising, met een zwat hoofd en verder platenbont maar veel zwart, dus dat witte spul staat hem vrij aardig). Uiterard niet om mee te trainen, en ook rij ik geen wedstrijden, hij is ook maar net 5 jaar.
Over smaak valt niet te twisten, toch, moet iedereen wat mij betreft voor zichzelf weten.
Natuurlijk vraag ik mij af: is dat wit geverfd of is het gebleekt?
Ymke?!?

Weet ik veel :+
Het is een zadel van KN ( daar vroeg je toch om?). Geen idee hoe zo'n zadel tot stand komt :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:25

The People of the Labyrinths (fashion label) heeft ook o.a. een wit zadel.

Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 10:52

Whoeps...! ee, dat is zelfs MIJ te veel van 't goede, "gewoon" wit, maar, liever.....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:56

Iney schreef:
Ik vind het wel heel chiq onder een bodeu rood dekje!

Ik zou het zadel toch echt BOVEN het dekje leggen. :+

Hmm.. doe mij maar gewoon de zwarte, Wit lijkt me enorm moeilijk schoon te houden. :P

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:29

ik vind het wel mooi voor een wedstrijd
geen zwarte kont enzo:P
lekker makkelijk
en schoonmaken kan zo met een vochtig doekje ja..
af en toe in de vet en hij is weer als niet.
geen zwarte vet gebruiken :z

met donker rode of zwarte skisels dan lijk het al heel wat denk ik hoor

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 13:07

Het lijkt mij ook heel wat, nu zal de prijs ook wel "heel wat" zijn, vrees ik, ga nu informeren. Maar dat zadel of welk witgekleurd zadel dan ook blijft in elk geval voor "er bij", of voor iets "publieks".
Ik ga met zo iets (doe ik ook niet met zijn witte hoofdstel) natuurlijk niet een buitenritje over modderige zandpaden maken, dan wel er mee trainen!
Heb voor hem ook mooie witte dekjes (met z'n naam er op geborduurd), maar die zijn na een "zweetrit" zowat niet schoon te krijgen.
Voor trainen en gewoon rijden heb ik ook gewoon een zwart zadel en hoofdstel, maar als het een mooi-weer ritje wordt buiten, wil ik hem nog wel eens "uitdossen" met iets moois.
Ik heb trouwens uitsluitend zwarte rijbroeken, misschien een zwart met witte kopen, mar ik vind die officiele witte rijbroeken spuuglelijk, ik rijd dan ook geen wedstrijden.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:16

anthea_naomi schreef:
ik vind het ook echt mooi maar of het nou praktisch is je krijgt er vast zwarte plekken van je laarzen op

Duh, dan gewoon ook witte rijlaarzen kopen. :+

Dan kan je de hele trend omdraaien :P Wit rij-jasje, zwarte rijbroek, plastron en blouse, en dan nog een witte cap natuurlijk O:)

Nee, ik vind het grappig om te zien, maar zou zoiets nooit kopen :n

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:13

Wauw, vind het wel heel gaaf maar weet nog niet op wat voor een paard....

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:18

de gewone kn is nieuw 1600

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 20:03

Ja, deze kost ook zo iets, maar ja wil je een echt GOED zadel van een MERk, ben je ook minimaal 1200 kwijt.
Tweedehands ben ik al achter, zijn die witte jongens niet, logisch, wie neemt dat ook?
Ja, van andere merken misschien, maar versleten dat hoef ik ook niet.
Ik probeer nog even door te zoeken naar andere witte zadels van serieuze kwaliteit WIT, anders ga ik toch deze bij mekaar sparen. Vind die witte KN toch wel erg mooi, gek genoeg juist door de simpelheid van design. En ook de garantie die er op zit, mits je er natuurlijk "normaal" mee omspringt.
De info is trouwens vrij moeilijk te krijgen via e-mail, je krijgt ze per telefoon sneller te pakken. Ik wil dan ook liever een Veelzijdigheidszadel, maar die maken ze dan dus weer niet in WIT. Zucht. Maar ik kan wel raden hoe dat zit (eh nee... waarom dat is,bedoel ik).
De KN dressuur in WIT kleur is natuurlijk gewoon hetzelfde als in zwart of bruin, qua ZITTEN, maardat wil ik dan eerst ook uitproberen. Het gaat tenslotte wel om een bedrag, zeg!!!
Als ik de witte wil, moet ik eerst aanbetalen voor het procede. Dat snap ik.
Nou nog een KN zelfde type zoeken om op mijn paard te leggen en te rijden.
Het zadel wordt wel op maat gemaakt, maar ze verstrekken geen proef zadel, ook niet zwart/bruin om te proberen.
Dus als ik deze zou willen aanschaffen, moet ik nu eerst een KN zadel proberen te vinden, dat ik op mijn Fries x Tinker kan leggen (ja, ook DAT NOG, het is geen "normaal" dressuurpaard-maatje). Vind ik niet echt een goede service, trouwens, ze kunnen me toch doorverwijzen naar een van hun dealers die deze zadels verkopen (ik bedoel het merk, niet de kleur).
We hebben het tenslotte niet over twee kwartjes.
Maar goed, wel een beetje verliefd geworden op dat zadel, dus... ik gam'n best doen.