Past dit hoofstel mijn paard wel ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:25

Neusriem gaatje of drie hoger, keelriem gaatje of drie losser. Martingaal op de juist lengte afstellen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:26

aan de mondhoeken te zien, kan je duidelijk zien dat er teveel druk op het bit zit.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:27

Neusriem zit te laag, sperriempje te laag en te los, bakstuk te lang, frontriem te laag, bit steekt te ver uit de mond. Kortom, hoofdstel en bit zijn veel te groot, zonde want het paard heeft best wel een leuk hoofd.

ItsMe2

Re: Past dit hoofstel mijn paard wel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:28

@ Pashon, ik ben het ook met jou eens ;)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:29

Ikima schreef:
Neusriem zit te laag, sperriempje te laag en te los, bakstuk te lang, frontriem te laag, bit steekt te ver uit de mond. Kortom, hoofdstel en bit zijn veel te groot, zonde want het paard heeft best wel een leuk hoofd.

knap dat je dat allemaal kan zien, het bit kan ook door de mond getrokken zijn waardoor die te groot lijkt.
verder is ook duidelijk te zien dat alles nog gaatjes korter kan. dus om nou direct zo kortaf te zeggen dat alles veels te groot is, betuigd niet echt van kennis.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:38

Goh Pashon wat een vriendelijke reactie.
Knap he dat ik dat allemaal kan zien ik heb ook slechts 35 jaar ervaring met paarden, waarvan 30 jaar met eigen paarden.
Helaas is het hoofstel te groot, het is niet de bedoeling dat bij een hoofdstel alles op het bovenste gaatje moet zitten en dat gebeurd bij dit hoofdstel wel als het op maat gemaakt zou worden.
Verder vind ik het wel knap van sommigen om te zien dat er aan de teugel getrokken wordt. Het bit hangt van de mondhoeken af, er zijn geen plooien boven het bit, om te oordelen of er werkelijk aan het bit getrokken wordt, en of het te breed is, moet er een foto van de voorkant gemaakt worden.

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:40

Ikima schreef:
Knap he dat ik dat allemaal kan zien ik heb ook slechts 35 jaar ervaring met paarden, waarvan 30 jaar met eigen paarden.
Helaas is het hoofstel te groot, het is niet de bedoeling dat bij een hoofdstel alles op het bovenste gaatje moet zitten en dat gebeurd bij dit hoofdstel wel als het op maat gemaakt zou worden.
Verder vind ik het wel knap van sommigen om te zien dat er aan de teugel getrokken wordt. Het bit hangt van de mondhoeken af, er zijn geen plooien boven het bit, om te oordelen of er werkelijk aan het bit getrokken wordt, en of het te breed is, moet er een foto van de voorkant gemaakt worden.

Dus dat gaatje zit er voor niks? :Y)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:45

@ itsmi: mijn reden mag je best weten. Geen idee of Billy er ook zo over denkt natuurlijk!
Paard ziet er qua haardracht goed geknot uit (op wedstrijd misschien?), met redelijk nauwkeurige vlechtmaat ertussen en dan zo'n neusriem?
De neusriem wordt gedragen als een trainingsneusriem ipv engelse optoming met aansnoer.
Ik ben geen fan van die flubberige gebogen frontriemen; zo'n frontriem heeft van origine eigenlijk een functie... ;)
De keelriem mag wat losser, 1 staande vuist eronder en dan issie wel goed. Maar door die flubber frontriem niet eens zo gek zo.
Deze neusriem hoort 2 dikke vingers onder het jukbeen te zitten, dus moet korter.

Het bit is eigen keus. Ik ken het paard niet.

De martingaal (is het voor springen soms?) is te los en heeft zo geen enkel effect, zoals getoond.
Beter afdoen dus.
Als deze echt nodig is (ik ken het paard niet), moeten de ringen als de halsstand normaal is, net de keelholte raken, zeg maar.
Op de foto lijkt paard het hoofd te dragen door aangespannen teugel en hangt de martingaal er als zinloze spaghetti bij...
Is het paard een hoofdgooier misschien?
Dan toch de maatstaven aanhouden. ;)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:22

Ikima schreef:

als een hoofdstel past op het bovenste gaatje dan is het hoofdstel goed, zo simpel is dat.
wat betreft de zovele jaren ervaring zegt niks over de daadwerkelijke ervaring die een mens bezit.
zoals ik ook al meerdere malen gezegt heb, kan ik niet oordelen over het bit of die wel of niet te groot is kwestie van lezen dan kan je zien dat ik al gezegt had dat daar een andere foto voor nodig is.
Verder hebben wij een eigen trainingsstal dus weet echt wel het nodige van het paarden gebeuren af.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:29

Misschien dan ook eens verdiepen in het normaal reageren naar mensen, want daar schort nog het een en ander aan :x

TS, de neusriem mag inderdaad wel een stuk hoger en de keelriem een stuk losser.
Misschien kun je daarna even nieuwe foto's plaatsen, aan de hand daarvan kunnen we dan wellicht wat meer zeggen over het bit.
Je kunt ook even de maat opnemen van de mond en die vergelijken met de maat van het bit.

Over al dan niet trekken kun je denk ik niets nuttigs zeggen ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:33

Ga voor een groot deel mee met Marvantom
Gezien de verzorging en de bespiering van het paard verwacht je niet zo'n hoofdstel en zo'n topic. De frontriem lijkt me een wave frontriem, maar het hoofdstel en de martingaal zitten voor geen meter en zijn slecht verzorgd. Daar zit voor mij een ongelijkheid in die ik niet snap.
Pashon, als je een eigen trainingsstal hebt, hoop ik dat je daar iets tactischer bent in je omgang met mensen ;)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:43

Ach een trainingsstal zegt ook niets, genoeg trainingsstallen die paarden verknallen, hoe iemand met mensen omgaat zegt wel veel.
Ik dacht dat ik het normaal verwoord had.
Ts, gaat het hier om je eigen paard? Dan zou ik toch voor een maatje kleiner gaan.

patty3008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:26

hoi
ik weet dat t al vaak gezegd is maar ja je neusriem zit veelste laag!!
groetjes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:29

bit te hoog?
het bit hangt veel te laag...het bakstuk hangt bijna in een boogje...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:40

Een foto waar géén druk op de teugels staat maakt het allemaal een stuk duidelijker qua maat. Keelriem kan zo, hoeft in ieder geval niet losser, maar heeft geen functie, hij is de kaak immers al voorbij en kan het hoofdstel dus niet meer op de plaats houden. In dit geval kan je net zo goed zonder rijden.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:42

de neusriem wat hoger. maar dat is nu wel genoeg gezegd. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:53

geerke schreef:
bit te hoog?

Dan is het bakstuk dus te lang.
Mensen kijk eens naar die mond zeg. Die mondhoek wordt helemaal omhoog getrokken. Of vinden jullie dat soms normaal?

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:06

Er wordt een paar keer gezegd dat de keelriem strakker moet, maar tussen de keelriem moet een recht op staande vuist kunnen. Als je deze te strak doet dan belemmer je de ademhaling van je paard

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:07

MarvanTom schreef:
@ itsmi: mijn reden mag je best weten. Geen idee of Billy er ook zo over denkt natuurlijk!
Paard ziet er qua haardracht goed geknot uit (op wedstrijd misschien?), met redelijk nauwkeurige vlechtmaat ertussen en dan zo'n neusriem?
De neusriem wordt gedragen als een trainingsneusriem ipv engelse optoming met aansnoer.
Ik ben geen fan van die flubberige gebogen frontriemen; zo'n frontriem heeft van origine eigenlijk een functie... ;)
De keelriem mag wat losser, 1 staande vuist eronder en dan issie wel goed. Maar door die flubber frontriem niet eens zo gek zo.
Deze neusriem hoort 2 dikke vingers onder het jukbeen te zitten, dus moet korter.

Het bit is eigen keus. Ik ken het paard niet.

De martingaal (is het voor springen soms?) is te los en heeft zo geen enkel effect, zoals getoond.
Beter afdoen dus.
Als deze echt nodig is (ik ken het paard niet), moeten de ringen als de halsstand normaal is, net de keelholte raken, zeg maar.
Op de foto lijkt paard het hoofd te dragen door aangespannen teugel en hangt de martingaal er als zinloze spaghetti bij...
Is het paard een hoofdgooier misschien?
Dan toch de maatstaven aanhouden. ;)

Okee het is raar dat zo'n goed/mooi paard enzo een vraag is over een hoofdstel tuurlijk. Maar dan hoef je dat toch niet meteen in het openbaar in twijfel te trekken? Of er iets achter te zoeken?

Ik val je verder niet aan hoor! Echt niet, en ik voel mij ook niet aangevallen verder! qua informatie ben ik het volledig met je eens! Alleen of het serieus bedoeld is of niet, we kunnen er toch gewoon op antwoorden? MIsschien hebben anderen er ook nog wat aan *D

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:51

JoviBan schreef:
geerke schreef:
bit te hoog?

Dan is het bakstuk dus te lang.
Mensen kijk eens naar die mond zeg. Die mondhoek wordt helemaal omhoog getrokken. Of vinden jullie dat soms normaal?

ja dat bit mag wel wat zakken,, dit is ook niet fijn voor het paard

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:57

JoviBan schreef:
De neusriem zit te laag en het bit is veels te hoog ingehangen. De mondhoeken worden helemaal omhoog getrokken.

Onzin, als je de foto goed bekeken had had je gezien dat het bit door druk op de teugel naar achteren wordt getrokken, dat heeft niks te maken met de lengte van de bakstukken. Het bit mag idd nog een gaatje omhoog, nu klappert het in de mond. Afgezien daarvan past het ook nog eens niet goed. De neusriem mag ook omhoog, 1 a 2 vingers onder het jukbeen. De keelriem kan prima nog wat strakker, denk er aan dat deze namelijk nog een draaibeweging kan maken naar achteren, en op die plek meet je of er nog netjes een vuist tussen kan, dat kan je op de plek waar hij nu hangt niet goed bepalen omdat hij daar eigelijk niet hoort te hangen omdat hij dan geen nut heeft.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:25

hak deze ruiter zijn/haar handjes maar af..... :+

bit hangt te los,moet hoger hangen.
frontriem a.u.b ophalen,kijk eens wat een druk er nu op de oren staat.
de rest is al 100 keer gezecht dus daar begin ik niet meer over. ;)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 02:47

naar mijn idee is dit hoofdstel ies te groot voor dit paard...

neusriem kan een stuk hoger
bakstukken ook wat hoger 1 a 2 rimpeltjes in de mondhoek
keelriem iets losser

maar zoals ik al lees zijn de meningen verdeeld :P kijk eens op foto's bij mensen in hun profiel of zoek via google naar plaatjes foto's van een normaal hoofdstel zo kan je zien hoe een hoofdstel moet zitten ;)
voorbeeld ( heb mijn sperriem eraf gehaald)
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:02

Ook bij jou zit de keelriem erg los, zo heeft hij geen functie. Voor de rest zit het wel goed, het bit lijkt wat smal te zijn voor een watertrens maar daar kan ik vanaf een foto slecht over oordelen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:15

MarissaM, ik vind dat de TS met jouw foto niks kan vergelijken. Het is een heel ander model en ook dat zit imo niet correct.

TS, aan jouw hoofdstel mag wel het nodige veranderen. Sowieso jammer inderdaad, dat een net verzorgd paard een hoofdstel als dit heeft, maar dat kan misschien niet anders.

Ik vind het hele hoofdstel eigenlijk uit formaat.
Geen enkel riempje zit zoals het hoort te zitten. De frontriem veel te laag, de neusriem veel te hoog en hoe dit bit is ingehangen?
Tja, ik krijg er niet echt hoogte van. Mijn eerste reactie is ook dat er gewoon aan de teugels getrokken moet worden.
Anders kan een bit nooit zo hoog en ver achter in de mondhoeken liggen, met daarbij ook nog eens de mondhoeken er zo strak naar achter omheen gevouwen.
Ik zou hier toch eens even iemand naar laten kijken die er verstand van heeft en die jou kan helpen om het hoofdstel correct op maat te maken.