Paard accepteerd bit maar niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Paard accepteerd bit maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:31

Zoals al eerder gezegd, misschien is bitloos een optie, er zijn al een stuk of wat probeer-services in NL je kunt ze terugvinden op www.bitloospaardrijden.info

Dan hoef je niet een dure optoming aan te schaffen, die later weer teleurstelt, maar kun je alles op je gemakkie uitproberen.

Succes!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 18:38

Oke bedankt voor de site! Zal het allemaal even doorkijken!

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:43

Ik heb mijn 4jarige ook door de tandarts laten na kijken, die van mij daar kwamen de haaktanden door, hij had wat melktandjes die niet los wilde maar wel de nieuwe tand al door kwam en hij had haken op zijn kiezen zo dat zijn wangen al kapot gingen, daar had hij allemaal last van!

http://www.dierennieuws.nl/vrg/dd/prdgeb.htm

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:43

Morrie05 schreef:
Oke bedankt voor de reacties, ik laat er zeker naar kijken volgende week. Ik ben totaal niet onrustig met me hand ik rij een paard wat nog niet zo lang onder het zadel is nog heel rustig, vraag haar ook helemaal niet aan de teugel. Het bit heeft ze al een tijd in dus al langer als 1,5 maand.

Kan dus ook zijn dat je te weinig contact vraagt, hoor....

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 20:47

Ja precies dat zou het dan misschien wel kunnen zijn. Maar ik zal haar na laten kijken!

hoor....???

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 20:48

_Noah_ schreef:
Ik heb mijn 4jarige ook door de tandarts laten na kijken, die van mij daar kwamen de haaktanden door, hij had wat melktandjes die niet los wilde maar wel de nieuwe tand al door kwam en hij had haken op zijn kiezen zo dat zijn wangen al kapot gingen, daar had hij allemaal last van!

http://www.dierennieuws.nl/vrg/dd/prdgeb.htm

Oke bedankt voor je info!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:12

Bitloos rijden is prachtig, maar in jouw geval geen oplossing voor het probleem. Als je bitloos rijdt zonder de oorzaak eerst op te sporen doe je slechts aan symptoom bestrijding.

Er zijn al heel veel mogelijke oorzaken genoemd. Je kunt dus even vooruit met uitpuzzelen. :+

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 07:31

Ja precies dat is ook wat ik hiervoor zei ik moet eerst weten of er wat met de tanden is ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:52

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 5 jarige. Ik heb haar als 3 jarige gekocht en zelf ingereden. Zij loopt ook al 2 jaar gigantisch te spelen met het bit. Als ik zonder druk op het bit rijdt gaat het vrij aardig. Zodra ik lichte druk neem gaat ze lopen klooien. Ze pakt hem vast om hem dan weer los te laten (soort klapperen). Ze loopt dan ook heel onrustig met der hoofd. Ik laat elk halfjaar de tandarts kijken. Dus daar kan het niet aanliggen.
Nu 2 weken geleden kwam ik erachter dat ze 2 kleine wondjes had op de plek waar het bit ligt. Ik denk dus dat ze heel gevoelig is voor het bewegen van het bit. Ze krijgt ook wondjes van het halster, de singel enz. En dat de reden is dat ze zo loopt te rommelen. Ik heb 2 weken niet gereden om de wondjes goed te laten genezen. En wil nu een kneveltrens proberen. Ik reed met hetzelfde bit als de topicstarter.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:57

Morrie05 schreef:
Ja precies dat zou het dan misschien wel kunnen zijn. Maar ik zal haar na laten kijken!

hoor....???

???????

Had je de indruk dat ik het onaardig bedoel?
Dat is niet zo .... "hoor" is een stopwoordje van me....sorry... (had het al bijna weer getypt).

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 19:47

Ow oke haha! Dacht idd dat het een beetje onaardig was.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:02

Probeer eens een bitje wat heel stil in de mond ligt, zoals een ongebroken bustrens. Ik heb hetzelfde met een wat oudere pony, gebroken trensjes zowel enkel als dubbel geven bij hem heel veel onrust in de mond. Het lijkt wel of hij dat bit geen plekje kan geven in zijn mond, hij was er dan ook altijd mee aan het rotzooien. Ongebroken bustrens is stil en voor hem kennelijk wel te plaatsen en te voorspellen hoe het reageerd op wat hij doet.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:11

Ik ga mee met voorgaande reacties: als je nog geen tandarts ernaar hebt laten kijken heb je (grote) kans dat er wolfstandjes in de weg zitten, die kunnen (flinke) pijn veroorzaken. Die heb ik er op 2,5-jarige leeftijd al uit laten trekken zodat ik zeker wist dat hij daar geen last van zou hebben. Nu onder het zadel was hij de eerste 4/5 keer ook redelijk onrustig maar dat was simpelweg gewenning, vooral longeren met (lammert haanstra) touwtje heeft heel erg geholpen, hij gaat nu veel beter om met druk in de mond.
Overigens als je paard goed meewerkt kun je zelf ook kijken of je paard wolfstandjes heeft, die zitten voor de eerste kiezen (behalve als ze dus nog 'in' het tandvlees zitten).

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 20:23

tamary schreef:
Probeer eens een bitje wat heel stil in de mond ligt, zoals een ongebroken bustrens. Ik heb hetzelfde met een wat oudere pony, gebroken trensjes zowel enkel als dubbel geven bij hem heel veel onrust in de mond. Het lijkt wel of hij dat bit geen plekje kan geven in zijn mond, hij was er dan ook altijd mee aan het rotzooien. Ongebroken bustrens is stil en voor hem kennelijk wel te plaatsen en te voorspellen hoe het reageerd op wat hij doet.

Oke bedankt voor je reactie! Misschien kan ik daar wel wat mee :D

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 20:23

Myour schreef:
Ik ga mee met voorgaande reacties: als je nog geen tandarts ernaar hebt laten kijken heb je (grote) kans dat er wolfstandjes in de weg zitten, die kunnen (flinke) pijn veroorzaken. Die heb ik er op 2,5-jarige leeftijd al uit laten trekken zodat ik zeker wist dat hij daar geen last van zou hebben. Nu onder het zadel was hij de eerste 4/5 keer ook redelijk onrustig maar dat was simpelweg gewenning, vooral longeren met (lammert haanstra) touwtje heeft heel erg geholpen, hij gaat nu veel beter om met druk in de mond.
Overigens als je paard goed meewerkt kun je zelf ook kijken of je paard wolfstandjes heeft, die zitten voor de eerste kiezen (behalve als ze dus nog 'in' het tandvlees zitten).

Zal idd eens proberen om zelf te kijken dan! Bedankt :D

gvmf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:45

Zoals voorgaande al zeiden: Tandarts laten kijken.

Een bitje (voldoende dik en goed passend) van Aurigan kan misschien ook een oplossing zijn. Paarden schuimen goed op aurigan en ze accepteren het bit sneller en beter. Althans dat is mijn ervaring met onze jonge paarden met beleren. (overigens de oudere paarden ook ;) )

Bitjes van aurigan zijn helaas wel wat prijzig.

Hopelijk is het snel opgelost :) Succes ermee!

edit: Ik bedoelde dus aurigan ipv argentaan
Laatst bijgewerkt door gvmf op 04-07-09 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:48

@ gvmf: bedoel je niet Aurigan? Want argentaan bitjes zijn helemaal niet zo duur :)

gvmf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:53

@ Myour: ja dat bedoelde ik :D Ik las het terug en was het al aan het wijzigen ;) Maar thanks dat je me corrigeerde :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 08:21

gvmf schreef:
Zoals voorgaande al zeiden: Tandarts laten kijken.

Een bitje (voldoende dik en goed passend) van Aurigan kan misschien ook een oplossing zijn. Paarden schuimen goed op aurigan en ze accepteren het bit sneller en beter. Althans dat is mijn ervaring met onze jonge paarden met beleren. (overigens de oudere paarden ook ;) )

Bitjes van aurigan zijn helaas wel wat prijzig.

Hopelijk is het snel opgelost :) Succes ermee!

edit: Ik bedoelde dus aurigan ipv argentaan

Oke bedankt voor je reactie :D

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:38

Bij mijn paard werkte een bitje van aurigan niet. Ook werkte watertrensen zowel enkel als dubbel gebroken niet. Daar ging ze nog erger mee rotzooien.
Nu 1x met een dubbelgebroken knevel gereden. Dat ging best goed. Had er 2 weken niet opgezeten. Dus ze was wat onstuimig. Ik ga dit nog een paar x proberen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:40

Mijne loopt vanaf het begin al met een aurigan watertrens, twee keer met een myler gereden en daar 'flipte' hij van :Y) nja het staat niet vast dat het door dat bit kwam maar precies die twee keer lag ik ernaast :Y)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:41

HippoLogic schreef:
Bitloos rijden is prachtig, maar in jouw geval geen oplossing voor het probleem. Als je bitloos rijdt zonder de oorzaak eerst op te sporen doe je slechts aan symptoom bestrijding.

Er zijn al heel veel mogelijke oorzaken genoemd. Je kunt dus even vooruit met uitpuzzelen. :+

eens

er is niks tegen bitloos rijden
(rij zelf ook ene paard bitloos en de ander met bit )
maar zou wel eerst de oorzaak achterhalen
voordat je daar "vrede "mee neemt

verder ene paard heeft weinig ruimte andere meer
(laat) goed kijken of paard voldoende ruimte heeft voor een dikker bit
of dat dunner misschein beter is
ene paard heeft hekel aan iets los (dubbelgebroken watertrens ) de ander aan vast
een stiller liggend bit gaat meestal bij jonkies beter
idem voor blacksteel of roestig ipv nieuw edelstaal

maw eerst kaak/kies/tand problemen uitsluiten
en als daar alles in orde is kijk dan naar wat het geschikste zou kunnen zijn
(en buiten advies wat je kan krijgen blijft het toch kwestie van uitproberen
verder is er niks mis met bitloos ..
kan geen redenen verzinnen waarom dat niet goed zou zijn
zeker niet nu zelfs de knhs bitloos toe gaat staan (gedeeltelijk al toestaat)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 19:49

Nou tandarts is geweest en ze had aan allebei de kanten wolfstandjes! De arme schat! Mag nou even niet rijden want ze had er aardig last van!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:59

Dacht al meteen aan wolfstandjes, mijn merrie heeft ze ook en het doet enorm zeer als je daar een bit op gooit.
Dit is één van de redenen dat ik bitloos rijd.
Fijn dat je uiteindelijk de tandarts heb laten komen en ik neem aan dat hij ze getrokken heeft omdat je even niet mag rijden.
Sterkte hopelijk vergeet ze snel dat het pijn heeft gedaan en heb je in de toekomst geen last meer als je met bit wilt rijden.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:41

Dank je wel! Hoop ook dat ze er straks weinig last meer van zal hebben. Ze zijn er idd uitgetrokken.