Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Morrie05 schreef:Oke bedankt voor de reacties, ik laat er zeker naar kijken volgende week. Ik ben totaal niet onrustig met me hand ik rij een paard wat nog niet zo lang onder het zadel is nog heel rustig, vraag haar ook helemaal niet aan de teugel. Het bit heeft ze al een tijd in dus al langer als 1,5 maand.
_Noah_ schreef:Ik heb mijn 4jarige ook door de tandarts laten na kijken, die van mij daar kwamen de haaktanden door, hij had wat melktandjes die niet los wilde maar wel de nieuwe tand al door kwam en hij had haken op zijn kiezen zo dat zijn wangen al kapot gingen, daar had hij allemaal last van!
http://www.dierennieuws.nl/vrg/dd/prdgeb.htm
tamary schreef:Probeer eens een bitje wat heel stil in de mond ligt, zoals een ongebroken bustrens. Ik heb hetzelfde met een wat oudere pony, gebroken trensjes zowel enkel als dubbel geven bij hem heel veel onrust in de mond. Het lijkt wel of hij dat bit geen plekje kan geven in zijn mond, hij was er dan ook altijd mee aan het rotzooien. Ongebroken bustrens is stil en voor hem kennelijk wel te plaatsen en te voorspellen hoe het reageerd op wat hij doet.
Myour schreef:Ik ga mee met voorgaande reacties: als je nog geen tandarts ernaar hebt laten kijken heb je (grote) kans dat er wolfstandjes in de weg zitten, die kunnen (flinke) pijn veroorzaken. Die heb ik er op 2,5-jarige leeftijd al uit laten trekken zodat ik zeker wist dat hij daar geen last van zou hebben. Nu onder het zadel was hij de eerste 4/5 keer ook redelijk onrustig maar dat was simpelweg gewenning, vooral longeren met (lammert haanstra) touwtje heeft heel erg geholpen, hij gaat nu veel beter om met druk in de mond.
Overigens als je paard goed meewerkt kun je zelf ook kijken of je paard wolfstandjes heeft, die zitten voor de eerste kiezen (behalve als ze dus nog 'in' het tandvlees zitten).
)
Succes ermee!
Ik las het terug en was het al aan het wijzigen
Maar thanks dat je me corrigeerde
gvmf schreef:Zoals voorgaande al zeiden: Tandarts laten kijken.
Een bitje (voldoende dik en goed passend) van Aurigan kan misschien ook een oplossing zijn. Paarden schuimen goed op aurigan en ze accepteren het bit sneller en beter. Althans dat is mijn ervaring met onze jonge paarden met beleren. (overigens de oudere paarden ook)
Bitjes van aurigan zijn helaas wel wat prijzig.
Hopelijk is het snel opgelostSucces ermee!
edit: Ik bedoelde dus aurigan ipv argentaan
nja het staat niet vast dat het door dat bit kwam maar precies die twee keer lag ik ernaast
HippoLogic schreef:Bitloos rijden is prachtig, maar in jouw geval geen oplossing voor het probleem. Als je bitloos rijdt zonder de oorzaak eerst op te sporen doe je slechts aan symptoom bestrijding.
Er zijn al heel veel mogelijke oorzaken genoemd. Je kunt dus even vooruit met uitpuzzelen.