Mening nodig: Nieuw zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:21

DAT ZADEL IS ECHT VEELSTE KLEIN

damn meid dat je dat volhoud, heb je geen zere kont? :P

de inch is veelste klein en komt ook doop de enorm diepe zit

zadelmaker is idd duur je kunt altijd wintec proberen
met verwisselbare boom vaak wel passend te maken.
laat er dan alsnog iemand naar kijken en twijfel je echt dan zadelmaker
zo enorm duur is dat nou ook niet hoor als je hem er even naar laat kijken :)

TS = topic starter, dat ben je zelf dus :)

Marije__

Re: Mening nodig: Nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 10:30

Daniella, ik heb geen zere kont na het rijden haha :P wel heb ik soms rugpijn en denk dus dat het ook daar door komt.
Gister een groter zadel gereden op een ander paard en dat reed heerlijk. Dus ben er van overtuigd dat ik een grotere inch nodig heb ja..
Een wintec is indd passend te maken. Maar dan nog, vind ik het een grote stap om een zadel te kopen.
Bedankt voor de reactie!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:38

O , excuus , dat is de TopicStarter / ster :j

Ja zo is het ook , dit zadel is sowieso niet goed voor jullie allebei dus er moet echt iets anders komen.

Het is jammer dat je waarschijnlijk niet zeker weet of dit zadel wel echt goed past op je paardje ?

Mocht je daar wel zekerheid over hebben en weet je het merk en de boommaat enzo dan kun je wellicht zoeken naar een broertje van dit zadel , alleen dan met een zitting die een maatje langer is.

Het is trouwens wel een beetje een apart zadeltje hoor , met die hoge lepel aan de achterkant zie je toch vaak dat mensen snel last krijgen van een zere / verkrampte onderrug. Er blijft daardoor echt maar weinig zitruimte over.

Wel balen voor je dat het zadeltje niet groter is....hopelijk vind je snel een oplossing :)

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 11:39

Ja ik baal er ook van.. Omdat het niet eens van mijn eigen pony is, maar een pony die ik 3x per week bijrijd en verzorg. Dus de kosten worden voor mij. Een 2e hands zadel voor 100 euro ben ik al voor aan het sparen. Maar de vraag is dus of hij dan wel goed ligt.

Ik vind het ook een appart zadeltje.. die hoge lepel ja.

Het zadel is trouwens meegegeven toen ze de pony hebben gekocht. de vorige eigenaresse heeft er ook mee gereden.. Dan zou je tog denken dat als zij hem nieuw heeft gekocht, er wel verstand van zou hebben..

Ik heb nu wel een kunsstof harry;shorse VZH zadel op het oog. 17,5 inch. Ik kan hem wel gewoon proberen, en dan de zadelmaker laten komen om hem te oordelen!

Maarja de kosten blijven een beetje t probleem.. En of de eigenaren het er mee eens zijn! :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:58

Die HH zadeltjes zijn best wel okee hoor , kun je misschien best een leuk zadeltje aan hebben :)

Weet je wat het is. Er zijn zo ontzettend veel verschillende paarden(ruggen) en verschillende vormen zadelbomen
dat het echt heel erg moeilijk is om een ècht goed passende te vinden. Het is ook heel moeilijk te controleren of
een zadel echt goed past , je kunt er immers niet doorheen kijken en digitale drukmetingen doet ook niet iedereen.

Bij een flexibel zadel of een zadel dat speciaal voor je vanaf de boom wordt opgebouwd heb je veel meer zicht
op de pasvorm en kun je betrouwbaarder een ècht goed passend zadel vinden.

Een zadel dat flexibel genoeg is om zichzelf aan te passen geeft bovendien de meeste slagingskans dat het ook goed BLIJFT.

Het zadel dat je paardje nu heeft is heel moeilijk te beoordelen en je kunt eigenlijk alleen met een digitale drukmeting
zeker weten of hij echt goed zijn werk doet. Wellicht heeft een zadelmaker destijds wel het zadel aangepast en goedgekeurd
maar als het een prutser was dan heeft het zadel wellicht van begin af aan niet goed op het beestje gepast , dat komt zo ontzettend vaak voor.

Of al heeft het zadel wel goed gepast , in de loop der jaren veranderd de vulling in de kussens , de vorm van het paard veranderd vaak ook
door ouder worden , ander voer , andere training , enz. en dan kan een perfect passend zadel al na enkele maanden niet goed meer passen.

Daarom is het ook zo onzeker of zo'n standaard zadeltje wel goed past. En daarom raad ik je ook zeker aan om ook eens rond te kijken
naar een ander type zadel , dat wat flexibeler is qua pasvorm. Dan heb je er ook sneller nog wat aan als je hierna een ander paard gaat rijden :)

Heeft deze HH waar je het over hebt , ook een verwisselbaar kopijzer ?
Dan heb je al wat meer mogelijkheden qua pasvorm. De ronding van het gehele zadel van voren naar achteren over de rug moet natuurlijk ook kloppen , maar dan kun je tenminste de schoft / schouderbreedte aanpassen en dat is al heel erg fijn :j

Nu is een budget van 100 euro wel heel moeilijk natuurlijk , dat is erg lastig om dan iets van een beetje kwaliteit te vinden.
Willen de eigenaren niet toevallig ook eens gaan kijken voor een wat groter of ander zadeltje ?

Je moet natuurlijk wel met plezier kunnen rijden op het beestje , zo is het voor jullie allebei niet zo leuk als het zou moeten zijn.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:18

TS, het is erg jammer, dat de mensen waar de pony van is, niet verder met je meewerken. Ik heb ook een bijrijdster en heb voor haar speciaal een (ander goed merk)zadel aangeschaft, omdat ze niet goed in de mijne zat. Je kunt met een verkeerd zitten zadel (ook als de mens die erin zit niet goed stabiel erin zit) veel pijn veroorzaken bij een paard. Daar kun jij niets aan doen en vind het erg goed van je, ook al heb je maar beperkte middelen, toch alles er voor doet om een goed zadel te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 02-07-09 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke aanval verwijderd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:53

TS ben blij om te horen, dat je toch voor een gewoon boomzadel gaat.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 02-07-09 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic opmerking verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:10

Laten we het on-topic houden om te voorkomen dat het op slot wordt gegooid ;) . Dit is geen wel of geen boomloos discussie topic. Het is voor de TS aangegeven als mogelijkheid met de nodige voor en nadelen. Aan haar om te beslissen. Misschien zijn er nog mensen die andere nuttige tips hebben voor de TS.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:16

Denk jolie, dat er aan mijn rijstijl weing op te merken valt. ik heb nog nooit iemand goed zien zitten in zo'n zadel. Onze boomzadels (en daarom zijn er ook zoveel verschillende soorten) geven een ondersteuning tijdens het rijden. Bij een zadel die of dressuur of richting dressuur ligt, is dat het ervoor zorgt, dat je gemakkelijk lengte in je been kunt maken en dat je de bekken gemakkelijk kunt kantelen. Ik heb in het verleden heel veel zonder zadel gereden, maar juist dit zo belangrijke stuk ondersteuning is nodig om de spieren ontspannen te kunnen houden/maken. Bij boomloos moet je dus, wil je dit toepassen steeds geforceerd je spieren aanspannen. Dit komt dan weer ten koste van je zitknobbels/bekken gespannen rug die vast komt te zitten en niet meer meedeint in de beweging van het paard.
Ik heb het dus niet over een paar uurtjes in het bos hobbelen. Dus als iemand mij dat kan voordoen hoe je wel goed op zo'n zadel kunt rijden (dus niet het boshobbelen) graag... Misschien veranderr ik dan van mening. Zolang ik geen goede voorbeelden hiervan heb gezien, zal ik mijn mening dus niet veranderen..maar ik heb mijzelf hier echt nergens tegengesproken hoor! ik wordt via pb voor van alles en nog wat uitgemaakt en daar reageer ik op, maar zelfs hier zit te te liegen over hetgeen ze mij pb't. Maar ik zal daar verder niet over doorgaan, maar als jij iemand kent die goed (en dus niet het bosritje, maar echt goed hiermee kan rijden) dan wil ik graag in mij vakanite daar een dag voor opofferen om dat eens met eigen ogen te aanschouwen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:26

Het is ook niet persoonlijk bedoeld, had er geen naam bij gezet :) Is iets in het algemeen.
Dat jij iemand nog nooit goed hebt zien rijden in zo'n zadel, dat kan, maar dat zegt niet per defenitie dat niemand dat kan :)

En.. ga er dan ook niet over door, Ik heb daar niet om gevraagd, dat is iets tussen jou en die ander.. zéér kinderachtig om dit normaal te benadrukken....

Ik ken zeker een aantal dames die dressuur rijden met een boomloos zadel... er zit er zelfs een op bokt, ben alleen d'r boktnaam kwijt, die ga ik zoeken voor je. zodra ik die gevonden heb, hoor je van mij.
En ja die dames die ik ken rijden ook M2.. trainen Z1.. boomloos... dat wil prima..
ze rijden óók met een boomzadel... zowel op de wedstrijd als training, wisselen ze af.

maar.. je kunt rijden of je kunt het niet, het is een questie van je spieren kunnen controleren... zowel boom als boomloos :) daarmee bedoel ik dus het kantelen van je bekken... op een breed boomloos zadel.. lukt dit mischien niet, maar heb jij een dressuurmodel zadel.. dan kan dit prima... dat ligt dan weer aan de bouw en vorm van je zadel. net als het strekken en stilleggen van je been :)

boomloos betekend alleen dat het een boom mist.... en uiteraard is het model anders...
maar zoals ik al zei... je kunt rijden of je kunt het niet ;) (dan heb ik het over mensen die echt de sport in willen)
iemand die een bosritje maakt, en soms wat dressuurt kan voor zijn/haar doen prima rijden :) dus nu niet aangevallen voelen van : zij zegt dat ik niet kan rijden...
er is een groot verschil tussen rijden en rijden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:00

Moderatoropmerking:
Ik heb de hele welles/nietes totale offtopic discussie over wel of niet boomloos naar de MH gesplit. Eenmalig hier het verzoek om elkaar vooral als mens te blijven behandelen en ook gewoon ontopic te blijven reageren. Ben je het wel of niet eens met boomloos, prima, dat is jouw goed recht maar daar gaat dit topic niet over, blijf dus aub ontopic, kan je dat niet, reageer dan niet.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:47

pmarena, helaas zijn de eigenaren niet opzoek naar een nieuw zadeltje, dat vinden ze onzin.. omdat hen dochter nog in dit zadel past. Maar ze hebben verder helaas ook geen verstand van paarden alleen van koeien :(

Ook heb ik een stubben zadel op het oog. leer, wel ietsje oud maar als het maar rijd baar is!
En natuurlijk past op de pony

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:10

Okee ! Jammer , je zou denken dat een 13-jarige wellicht ook al een beetje krap gaat zitten , groeispurt komt eraan ;)

Zou voor jou wel fijn zijn :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:23

ts-er waar ergens woon je?
heb hier nog een pfiff dressuurzadel liggen, die ik niet meer gebruik.
ik niet het fijnste zadel om te zitten (niet de luxe.. van zacht zitten) maar wel een goed zadel om mee te rijden.. is nog in nieuwstaat.

mocht deze passen o.i.d en je kan écht niets vinden, wil ik er wel over nadenken hem voor een spotprijsje weg te doen.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 10:56

pmarena schreef:
Okee ! Jammer , je zou denken dat een 13-jarige wellicht ook al een beetje krap gaat zitten , groeispurt komt eraan ;)

Zou voor jou wel fijn zijn :D

Jaaa.. maar toen ik met dat argument kwam wist ze niet hoe lang haar dochter nog zou rijden en of een nieuw zadel dan nog wel nodig was enz.. en ik vind dat het zadeltje wat ik nu gebruik (foto) ook gewoon te klein voor haar is.
Dat heb ik ook al aangegeven maar ze zeggen; het past tog.

Dusjaaa.. ik heb er weinig op in te brengen :P