Monty roberts halster??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:53

Ik heb mijn pony daarom 3 week in training gezet bij een NH stal, ik kwam er zelf gewoon niet meer uit :n

Nu doe ik alles in de wei zonder halster (zodat ik later weer met halster kan). Hij moet uit vrije wil bij mij blijven en als hij weg wil, dan gaat hij maar weg (en dan maak ik het hem alleen maar moeilijker ;) ). Als hij namelijk echt weg wil, maakt het niet uit wat ik eraan ga hangen :=
Doe ik het liever eerst kaal, blijft mijn touw wat mooier en heel :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:54

Je moet er overgens WEL mee om kunnen gaan. Je kunt hem niet zo omdoen, want als hij verkeerd zit dan is het effect weg...

vuurneon

Re: Monty roberts halster??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:55

En als een paard echt weg wil, dan zal zo'n halster hem ook niet tegen houden :n

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:55

Snap ik hoor Welshcobfan.. ;) Als die van mij wegloopt, nou.. dan loopt hij toch weg, ga ik hem lekker aan het werk zetten :) (lees: een beetje rond laten huppelen om me heen)
Meneer ziet dan zelf in dat het toch wat slimmer is om bij me te blijven :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:57

punt is dat ik niet in een omheinde omgeving kan oefenen, hij doet het namelijk dan niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:58

Doe ik ook hoor :)
Daarom doe ik alles zonder halster (of iig zonder touw). Scheelt mij de wasmachine en nieuwe touwen kopen hahahaha :D

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:58

Maar er zit dus blijkbaar wel iets mis tussen jullie leiderschap.. JIJ bent de leider, wanneer dan ook. Een paard vind het ook veel fijner om een leider te hebben, dan heeft hij duidelijkheid.

Welshcobfan: Hahaha inderdaad! :P

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:01

ik doe eigenlijk al het grondwerk met dit halster. Ook mijn merrie wilde niet op de trailer, met dit halster geen enkel probleem meer. Verder loopt mijn merrie vaak naast de fiets aan dit halster (stap,draf en galop). Ze is makkelijk onder controle te houden met behulp van dit halster, in combinatie met juiste africhting. Liever op deze manier wat druk op de neus (wat erg meevalt in mijn ogen) dan de druk van het bit in de mond.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:02

nee, leiderschap gaat goed, hij loopt netjes achter me, stopt als ik stop enz. doe ook regelmatig grondwerk, zelfs als hij zich zo heeft losgerukt en ik kom eraan is 1 keer klikken voldoende om hem te laten stoppen met eten en hem achter me aan te laten lopen, hoef het touw niet eens te pakken.

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:03

mystery1980 schreef:
zou je er een paard mee kunnen houden die van ontspanning naar een flinke rengalop kan gaan (aan de hand)? Of zou je daarmee eerst een training moeten volgen?

In mijn ervaring wel. Ik had laatst een paard aan zo'n halster die als trucje had om ineens heel hard weg te rennen. Ik had een longeerlijn eraan en bleef gewoon staan toen het paard wegrende (zette me wel schrap). Het paard liep tegen het halster aan en stond acuut stil waarna ik gelijk de druk eraf haalde. Iets later probeerde hij het nog een keer met hetzelfde resultaat. Daarna heeft hij het niet meer gedaan. :n

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:06

punt is dat hij zo sterk is dat je je schrap kunt zetten wat je wilt maar hij gaat toch, je houdt hem gewoon niet. hij trekt je gewoon echt omver, zijn al aantal mensen gevallen op deze manier.
zou dit halster dan het verschil maken met een gewone?
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 01-07-09 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:07

Zou ook kunnen LindaJ, maar je paard kan ook keihard op z'n plaat gaan..

Wat voor ras is het Mystery1980?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:08

Zo krijg ik ook les erin, zonder halster. Scheelt trouwens ook blaren :j

Stom dominant beest, hij heeft alleen nog niet helemaal door dat het veeeel makkelijker is om direct mee te werken :P

Mistery1980: waarom neem je er dan niet gewoon les in? Want het zit blijkbaar echt niet goed. Je bent geen duidelijke leider blijkbaar (Ik heb zelf mijn dominante paard ook nog niet helemaal onder mijn leiderschap :P , maar ik weet wél hoe ik dat soort geintjes aan moet pakken dankzij de les :j Zodat hij uiteindelijk wel doorkrijgt dat het geen zin heeft om weg te rennen. Gaat nu al stukken beter! Als hij eenmaal bij mij is gekomen, doet hij ook alles!)
Mijn paard mag niet achter mij aanlopen :n (want dan kunnen ze namelijk ook flink je leiderschap proberen te ondermijnen!) hij moet naast mij lopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:09

mystery1980 schreef:
punt is dat hij zo sterk is dat je je schrap kunt zetten wat je wilt maar hij gaat toch, je houdt hem gewoon niet. hij trekt je gewoon echt omver, zijn al aantal mensen gevallen op deze manier.

Niets (bij echte wegrenners). Ken het van mijn pony, die rende ook rustig door de henstenketting over zijn neus heen... Als hij echt wil gaan, dan kan ik noooit die 500 kilo tegenhouden.
Je leiderschap is je krachtigste middel :j

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:19

waar heb je les dan welshcobfan? ik heb altijd geleerd dat hij schuin achter mij moet blijven. naast is plaats waar veulens vaak lopen dat lijkt mij niet de bedoeling

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:26

Je paard moet met zijn neus bij je elleboog lopen.. :)

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:09

mystery1980 schreef:

Dat was mijn punt :j Met een gewoon halster trok dit paard je idd omver of trok op een pijnlijke manier het touw door je handen.

TiaraBungy heeft een goed punt over het mogelijke vallen van het paard, (dat gebeurde in mijn geval niet maar het kan een risico zijn), dan zou je het op een zandondergrond moeten doen voor de veiligheid.

Overigens is mijn ervaring er maar eentje, het kan best zijn dat een ander paard wel door een MR halster heen rent.

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:04

[quote
Niet mee eens. Ik denk dat het paard echt wegrent. Dit halster doet namelijk geen pijn. Corrigeren hiermee doe je door korte harde rukjes te geven, maar daar kun je wel rustig je vingers tussen stoppen, dat doet geen pijn. En ja dat heb ik uitgeprobeerd...
Extreme drammers leer je er niet mee rustig meelopen, extreme drammers leer je rustig meelopen door leiderschap te bevestigen.
[/quote]

als hij ineens ervandoor vliegt, doet het wel zeer. dat gaat meestal erg hard.
Met dit halster blijven ze gewoon staan. Je moet wel je hand dicht hebben, anders rukt ie het touw mee.
voor mijn paard heeft het prima gewerkt; hij probeerde weg te sprinten op enge stukken, maar hiermee lukt dat mooi niet. ook kan hij nu rustig meelopen, dankzij de 'terugzet' methode.

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:09

[quote
Bastarasta: Mag ik vragen waarom jij alleen een paniekhaak gebruikt bij een Dually? Lijkt me dus totaal niet handig.. Je paard kan ook wel eens tégen de druk in gaan en dan moet je alsnog vasthouden, zodat hij leert: Gek doen: druk, goed doen: ontspanning.. Als dat paard gaat lopen trekken, schiet de paniekhaak los en heb je nog niet wat je wil.. Snapje?

Omdat de krachten die onstaan als hij zelf op het touw trapt als hij is losgebroken, groter zijn dan de krachten die onstaan als je zelf het touw in je hand hebt, bij wegrennen.
De panieksluiting gaat niet los als hij aan de hand weg rent. Gebeurd het onverhoopt toch, dan gaat hij wel los als hij erop trapt.
Als hij wegrent met gewone sluitingen aan het touw, snoert het zich rond zijn neusbot en kan dit breken.
dat is het gevaar van dit halster. Daarom de panieksluiting.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:38

mystery1980 schreef:
waar heb je les dan welshcobfan? ik heb altijd geleerd dat hij schuin achter mij moet blijven. naast is plaats waar veulens vaak lopen dat lijkt mij niet de bedoeling

In groningen :)

Mijn pony mag iig noooit met zijn hoeven voorbij mijn voeten komen en zelf loop ik tussen zijn hoofd en hals in. De reden waarom hij iets verder naast mij loopt dan gebruikelijk is omdat ik dichter bij zijn flank ben om sneller te kunnen corrigeren. Mijn pony draait namelijk zijn schouder naar mij toe en dan ben ik hem kwijt. Dat doet hij voornamelijk als hij bv wel met zijn neus bij mijn elleboog loopt. Dan heb ik zelf te weinig controle. (ik moet altijd met een schuin oog naar hem kunnen kijken waar hij heen kijkt, kijkt hij tever naar buiten, krijgt hij direct een tik in zijn flank zodat hij weer bij draait)
Overigens kan een zeer goede leider zelfs bij de kont gaan lopen: de leider bepaalt zelf hij of zij loopt :j Maar goed: dat loopt niet praktisch :P
Schuin achter je is niet praktisch, heeft een paard teveel ruimte om weg te gaan.Dat kun je alleen toestaan als je al een goede leider bent.

Mijn pony is extreem dominant en stront eigenwijs. Meneer heeft feilloos door hoe hij met weinig inspanning weg kan komen (hij loopt letterlijk heeel rustig weg :( ). Als je hem echt wil tegenhouden, moet je een anker uitgooien := Hij gaat met het grootste gemak door een hengstenketting heen,dus als hij echt weg wil dan helpt helemaal niets.
Gebeurt nog regelmatig :j Hij weigert zijn leiderschap op te geven voor al zo'n 3 maand :P Maar goed... hij doet het al stukken minder en hij werkt gelukkig veeeeel vaker mee dan dat hij zich lostrekt!
Overigens krijgt hij wel een stevige correctie als hij zich niet aan de rangorde regels houd. Ik kan niet afwachten wat hij doet, moet gelijk ingrijpen en dat mag hij absoluut even goed voelen!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 15:03

Ik heb het topic zelf gemaakt maar nooit een mailtje gekregen dat er al zoveel reacties waren!
Wat raar!

Nouja, ik ben erg tevreden over het halster.. Ik gebruik hem alleen als ik hem nodig heb en soms haal ik hem even uit de kast voor wat oefeningen.
Met rijden heb ik gewoon een hoofdstel met dubbel gebroken bit, mijn merrie is heel erg braaf dus heb hem daarvoor niet nodig.

Ik probeerde laatst eens met een gewoon halster een stukje draven, stoppen maar mijn merrie denderde gewoon door.
Later deed ik het met het monty halster om en ze stond gelijk stil aan mijn schouder..
Trailer is ze alweer een poos niet ingeweest, zal het binnekort weer even proberen..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 15:04

Halster hebben wij trouwens via de monty site besteld en we kwamen met verzendkosten op zo'n 56 euro.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:13

Ik denk dat ik het ook eens ga kopen !
Mijn paard heeft soms zo van die dagen dat hij gewoon overal met me naartoe loopt :o, dan hang ik er natuurlijk ook heel mooi achter B-)
Haha, het lijkt me echt de perfecte oplossing _/-\o_ (was ook al van plan om NH lessen te nemen, dus het komt goed van pas)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:42

In combi met lessen denk ik ook zeker dat dit halster zeer nuttig kan zijn! :)

Helaas geen optie voor mijn pony :=