Touwhalster..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:57

ik heb liever een paard wat een wond heeft achter zn oor van het hangen in een touwhalster, als een losgebroken paard met alle gevolgen van dien....

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:00

Ik heb liever een paard dat niet hangt ;) en of die dat nou doet aan een normaal halster of een touwhalster maakt voor mij niet uit.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:19

Mandyke schreef:
Een gewoon stalhalster heeft brede banden, een touwhalster is de dikte van het touw ( 8)7 ), dus de druk wordt bij het stalhalster op een groter oppervlak verdeeld waardoor je minder 'kracht' kan uitoefenen.
Een touwhalster is iets waar je mee moet werken, waar je je paard aan moet laten wennen. Je moet ze rondom het hoofd leren wijken voor druk. Wijken voor neusdruk is hierbij zeer belangrijk!

in mijn ervaring leren ze vanzelf te wijken voor die druk als ze die voelen, ik heb nooit moeilijk hoeven doen met er aan laten wennen, gewoon om doe en kijken hoe hij er op reageert, bij mij is het echt de oplossing geweest bij mij paard die met een gewoon halster er nog wel een vantussen ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:33

spicegirl schreef:
ik heb liever een paard wat een wond heeft achter zn oor van het hangen in een touwhalster, als een losgebroken paard met alle gevolgen van dien....

Hangen is iets wat natuurlijk echt nooit mag maar in echte panieksituaties kan je paard dat als uitvlucht nemen. Met een touwhalster mag je hopen dat je paard in die situatie snel genoeg tot bedaren komt, een touwhalster kan veel meer dan alleen een wondje veroorzaken. Het is gewoon niet handig om een paard vast te zetten aan een touwhalster. Daarnaast komen er met veel touwhalsters ook gebruiksaanwijzingen mee waarbij de nadruk word gelegd op het nooit of te nimmer vastzetten eraan. Het breekt simpelweg niet dus je paard kan zichzelf erg naar verwonden, een erf hoort daarintegen veilig te zijn dus zou ik 'liever' dat risico nemen dan een gapend gat achter z'n oren of zelfs een oor dat je kan amputeren.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:39

Een gewoon halster breekt toch ook niet snel ?
Dus als je een ''veilig'' vastzet halster wil moet je eigenlijk iets hebben dat breekt bij een bepaalde druk... Ik snap niet waarom een touwhalster zo bijzonder is hoor paarden reageren ook wel op de bredere halsters dus ik vind er niet een echt voordeel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:42

Eva_D schreef:
Een gewoon halster breekt toch ook niet snel ?
Dus als je een ''veilig'' vastzet halster wil moet je eigenlijk iets hebben dat breekt bij een bepaalde durk...

Niet snel, maar het zal wel op een gegeven moment breken zonder al te veel schade te veroorzaken. Touwhalsters worden gemaakt van zeiltouw en hetzelfde touw wat bergbeklimmers ook gebruiken. Omdat het uit 1 stuk bestaat zitten er ook nog eens geen zwakke plekken in. Gewone halsters daarintegen hebben genoeg zwakke plekken zoals bijv de gespen en zullen dus wel breken.

Eva_D

Re: Touwhalster..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:45

Je kan hem toch ook verstellen ? Of kan je hem ergens openknopen ? Bij sommige lijkt het met of het strak kan trekken zegmaar omdat het verstelbaar is of heb ik dat verkeerd ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:49

Nee de knopen bij de neus ed zijn niet verstelbaar, tenzij je weet hoe je uit 1 stuk touw weer een heel touwhalster kan maken maar dat schijnt nogal een klus te zijn. Maar in principe kan alleen de knoop hoger of lager vastgezet worden op de plek waar je de lus en het uiteinde van het stuk wat achter de oren langs gaat aan elkaar vastmaakt.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:55

Check even bokt Wiki waar een touwhalster voor bedoeld is. Het is puur voor ondersteuning bij grondwerk of om mee te rijden.
http://www.bokt.nl/wiki/Touwhalster

En dus zeker niet voor het vastzetten van je paard waar dan ook. Gebruik hier s.v.p. een gewoon halster voor om ellende te voorkomen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:11

ik heb eens meegemaakt dat een halster brak tijdens het laden. loopt er een verwilderd paard op een drukke weg.voor zover een veilig erf.....dan had een touwhalster beter geweest (ik gebruik een gewoon halster btw.)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:36

ik weet niet wat voor halsters jullie gebruiken maar die wat ik gebruik (bv hamilton, bmb, weaver) zijn erug sterk en dik en trekken ze echt niet even kapot... zelfde als met het halstertouw. die breken ook echt niet

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:12

WN-AM -> HAR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:06

Pienb schreef:
ik weet niet wat voor halsters jullie gebruiken maar die wat ik gebruik (bv hamilton, bmb, weaver) zijn erug sterk en dik en trekken ze echt niet even kapot... zelfde als met het halstertouw. die breken ook echt niet

Ik gebruik ook een Hamilton. Of deze zou breken weet ik niet, maar dan nog zou het niet dezelfde brand en snijwonden veroorzaken als een touwhalster. Maar ik heb gelukkig geen paard dat voor hangen kiest zodra ze ergens van schrikt. (ff afkloppen natuurlijk :=)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:27

Ik vind een touwhalster erg handig van pas komen. :j

Soms reed ik wel eens met enkel een simpel touwhalstertje op mijn oude verzorgpaard.
Heerlijk vond ik dat. :)

En met grondwerk vond ik het ook altijd erg fijn.

En na het werken, ging het halster weer af.
In de wei is zo'n halster toch wel link.
Er kunnen best wat verwondingen gebeuren met een touwhalster om, als je niet goed oplet..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:32

ik gebruik, en maak touwhalsters :)

super tevreden, pony is een stuk makkelijker en rustiger dan met een gewoon halster :)
heb hem bij haar in de tsal en weide niet om (tenzij ik er bij ben)
maar verder alleen als ik haar meeneem naar de weide :j

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:51

oke. sorry dat ik het weer naar boven haal maar...

ik heb een vraag.
mag je met een touwhalster wel een in hand trail lopen met je paard?

ik heb trouwens een keer een paard zien hangen aan een halster, halster knapte, paard klapt achterover en breekt schouderblad... einde paard. dan heb ik liever een halster wat niet breekt, mocht je paard het nodig vinden om te gaan hangen.

maar dat was zo maar even een mededeling.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:00

Ik heb ook een touwhalster, nou ja een cross rope bridle, bijna hetzelfde dus.
Vastzetten doe ik hem er niet mee, rijden grondwerk longeren wandelen dat wel.

Vandaag heeft hij zijn "gewone" halster kapot getrokken omdat hij schrok van een deur ie tegen zijn hoofd aanwaaide, stoute deur ook
Knap gesp kapot, tja....gelukkig heb ik een cool peerdje maar idd je zal maar een driftkikker hebben die het op een lopen zet, dan zou ik ook liever een niet brekend halster omdoen.....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:01

ik denk dat het de bedoeling is bij in-hand trail, dat je met een opgevoed & getraind paard komt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:02

Hier nog iemand die eigenlijk alleen maar met touwhalsters werkt. Mijn paard staat nooit vast, die staat los, altijd. Kwestie van goed aanleren (en dat kostte best wat tijd en geduld toen ik hem als 2-jarige kreeg :D ), maar ik pluk daar absoluut de vruchten van nu. Ik zou een paard NOOIT vast zetten aan een touwhalster. :n

Halsters op het land e.d., daar doe ik ook niet aan. Ik werk met halster op de grond (natural horsemanship), ik wandel ermee en ik rij ermee, al hoewel ik momenteel liever met een bitloze Marylot sidepull rij bij het wat serieuzere rijden. Die is wat duidelijker qua communicatie. Mijn gewone stalhalster hangt te vergaan in mijn zadelkast :+ . Die komt alleen te voorschijn als mijn paard in de trailer moet ofzo.
Ik vind het een onding verder. :D

Ik heb mijn paard van jongsaf aan leren wennen aan een touwhalster. En je moet er zelf ook netjes mee omgaan. Niet rukken, trekken, teveel druk er op zetten. Leer je paard wijken voor druk. Ik leid mijn paard ook altijd rond met loshangend touw, er staat bijna nooit druk op eigenlijk. Je krijgt er een heel los en licht paard van, is mijn ervaring. En ik heb toch best een 'stug' type met een halve Fjord, maar met de juiste manier, is dat helemaal niet meer zo aan de orde. :)

Ik ken helaas ook mensen die graag zo'n touwhalster willen, omdat ze het 'mooi' vinden, maar ze doen er verder niets mee. Dan zie ik er het nu niet zo van in, hoor. ;)
Een touwhalster is absoluut mooi (met al die kleurtjes, ik ben er dan ook verslaafd aan :D , net als op de bijpassende touwteugels :D ), maar een touwhalster is vooral functioneel.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:05

Lady1969 schreef:

Vandaag heeft hij zijn "gewone" halster kapot getrokken omdat hij schrok van een deur ie tegen zijn hoofd aanwaaide, stoute deur ook
Knap gesp kapot, tja....gelukkig heb ik een cool peerdje maar idd je zal maar een driftkikker hebben die het op een lopen zet, dan zou ik ook liever een niet brekend halster omdoen.....

je paard wat zn halster kapot trekt vanwege een deur en een paar zinnen later 'gelukkig heb ik een cool peerdje ' sorry maar dat klopt in mijn wereld niet.
een cool peerdje (of paard) trekt zn halster niet kapot.
maar he, dat kan een verschil in referentiekader zijn.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:47

Pienb schreef:
Lady1969 schreef:

je paard wat zn halster kapot trekt vanwege een deur en een paar zinnen later 'gelukkig heb ik een cool peerdje ' sorry maar dat klopt in mijn wereld niet.
een cool peerdje (of paard) trekt zn halster niet kapot.
maar he, dat kan een verschil in referentiekader zijn.

Hij stond vast op de poetsplek en er waaiden een hele grote schuurdeur van zeker 1,50 meter breed en 3 meter hoog tegen zijn hoofd aan terwijl hij daar rustig stond.
Er is een gesp kapot gegaan (neusriem) omdat hij zijn hoofd met een ruk omhoog gooide en hij 1 stap achteruit deed.

Wil jou weleens zien als er zo'n deur op je afkomt.....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:48

ik zet mn paard niet naast zo'n deur :-) sorry grapje

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:50

spicegirl schreef:
ik denk dat het de bedoeling is bij in-hand trail, dat je met een opgevoed & getraind paard komt.

dan nog, zal ze een halster om moeten hebben. anders is het niet een in hand trail, maar een free ride trail, go where you wanna go trial of bedenk maar iets.
zou ik dan een touwhalster om mogen doen, of moet het een gewoon halster zijn?

niet dat mijn paard niet op gevoed is hoor. alleen kunnen er hier en daar nog wel wat dingetjes iets beter. ze volgt nog steeds niet als ik geen halster om heb. vooral buiten de bak niet. :P

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:52

waarom zou je met een touwhalster willen showen paintless? leen gewoon een goed showhalster. touwhalster is echt niet om aan te zien op een show, of het nu mag of niet.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:58

nee niet echt het showen.. meer de in hand trail. en omdat ik dat wel mooi vind.
bij het halteren zou ik wel een showhalster gebruiken. ik zit een beetje vreemd in elkaar, maar dat wist je al :P