Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mandyke schreef:Een gewoon stalhalster heeft brede banden, een touwhalster is de dikte van het touw (), dus de druk wordt bij het stalhalster op een groter oppervlak verdeeld waardoor je minder 'kracht' kan uitoefenen.
Een touwhalster is iets waar je mee moet werken, waar je je paard aan moet laten wennen. Je moet ze rondom het hoofd leren wijken voor druk. Wijken voor neusdruk is hierbij zeer belangrijk!
spicegirl schreef:ik heb liever een paard wat een wond heeft achter zn oor van het hangen in een touwhalster, als een losgebroken paard met alle gevolgen van dien....
Eva_D schreef:Een gewoon halster breekt toch ook niet snel ?
Dus als je een ''veilig'' vastzet halster wil moet je eigenlijk iets hebben dat breekt bij een bepaalde durk...
Pienb schreef:ik weet niet wat voor halsters jullie gebruiken maar die wat ik gebruik (bv hamilton, bmb, weaver) zijn erug sterk en dik en trekken ze echt niet even kapot... zelfde als met het halstertouw. die breken ook echt niet
) 

), maar ik pluk daar absoluut de vruchten van nu. Ik zou een paard NOOIT vast zetten aan een touwhalster.
. Die komt alleen te voorschijn als mijn paard in de trailer moet ofzo.
, net als op de bijpassende touwteugels
), maar een touwhalster is vooral functioneel. Lady1969 schreef:Ik heb ook een touwhalster, nou ja een cross rope bridle, bijna hetzelfde dus.
Vastzetten doe ik hem er niet mee, rijden grondwerk longeren wandelen dat wel.
Vandaag heeft hij zijn "gewone" halster kapot getrokken omdat hij schrok van een deur ie tegen zijn hoofd aanwaaide, stoute deur ook
Knap gesp kapot, tja....gelukkig heb ik een cool peerdje maar idd je zal maar een driftkikker hebben die het op een lopen zet, dan zou ik ook liever een niet brekend halster omdoen.....
Pienb schreef:Lady1969 schreef:Ik heb ook een touwhalster, nou ja een cross rope bridle, bijna hetzelfde dus.
Vastzetten doe ik hem er niet mee, rijden grondwerk longeren wandelen dat wel.
Vandaag heeft hij zijn "gewone" halster kapot getrokken omdat hij schrok van een deur ie tegen zijn hoofd aanwaaide, stoute deur ook
Knap gesp kapot, tja....gelukkig heb ik een cool peerdje maar idd je zal maar een driftkikker hebben die het op een lopen zet, dan zou ik ook liever een niet brekend halster omdoen.....
je paard wat zn halster kapot trekt vanwege een deur en een paar zinnen later 'gelukkig heb ik een cool peerdje ' sorry maar dat klopt in mijn wereld niet.
een cool peerdje (of paard) trekt zn halster niet kapot.
maar he, dat kan een verschil in referentiekader zijn.
sorry grapje spicegirl schreef:ik denk dat het de bedoeling is bij in-hand trail, dat je met een opgevoed & getraind paard komt.