welk bit moet ik gebruiken ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JACKY_LOVER

Re: welk bit moet ik gebruiken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 18:34

lessen bitloos ?
oh waar moet ik dat gaan vinden ? dat is het probleem .
In limburg ( belgie) heb ik nog niets gevonden en tot nederland rijden vrees ik niet dat gaat lukken .
In nederland is bitloos rijden veel meer als hier in belgie

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:23

een bitloos hoofdstel vind je onderandere op http://www.boomloosrijden.nl
en voor iemand met ervaring met bitloos rijden moet je hier gewoon een advertentie zetten, er zijn denk ik genoeg mensen op bokt te vinden die daar ervaring in hebben. :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:25

Je kreeg toch les? Als je aan je instructrice vraagt of zij je wilt helpen met bitloos rijden, dat moet vast kunnen.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 21:12

ZusJacobs schreef:
Je kreeg toch les? Als je aan je instructrice vraagt of zij je wilt helpen met bitloos rijden, dat moet vast kunnen.

les krijg ik wel maar ze doet niet in bitloos rijden
dus dan heeft ze er volgens mij ook geen ervaring mee

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:17

een kneveltrensje is ideaal bij jonge paarden en of je dan voor dubbel of enkelgebroken kiest ligt aan jou en aan je paardje , gewoon proberen beide bitten en dan eens kijken waar beestje t lekkerst op loopt :)
ik reed mijn merrie op n dubbelgebroken knevel van horse en more is ook van sprenger alleen iets goedkoper en een geweldig fijn bitje
de naam knevel is alleen niet zo fijn ...... hadden ze anders moeten noemen
de knevel van horse en more heeft ook beschaafde stokken eraan sommige bitten hebben van die extreem grote ....
of bitloos , ben ik nu ook naar overgestapt , dat is helemaal fijn voor mijn paardje
succes

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:21

ooh lees de laatste pagina terug en het gaat over bitloos rijden al ...
ik heb 2 optomingen geprobeerd nl de meroth en de cook en de cook werkt voor mijn merrie het fijnste , en ben zonder hulp overgestapt , is niet zo moeilijk hoor ..... je moet alleen goed uitzoeken hoe hoog de neusriem moet etc
vanwaar ben je uit belgie ...
ik heb al een hoop uitgeplozen en wil je best via pb het een en ander uitleggen :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:54

JACKY_LOVER schreef:
ZusJacobs schreef:

Even zien, dat word wat vervelender..
er is een site waar verschillende mensen bitloos les willen geven, je moet anders even op google en hier op bokt rond speuren. misschien is het ook wel slim om een ad hier op Bokt te plaatsen, er is echt wel iemand die jou wilt helpen! Je kan zelfs op Marktplaats of een andere site adverteren en veel rond speuren!
Succes.

NiesAndor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:02

Had precies hetzelfde probleem!
Mijn verzorgpaard is nu net 4 heb hem vanaf het begin met een enkel gebroken bustrens gereden.

Na een paar maand kwam de ellende:
Paard deed zijn mond open, werd extreem sterk, liep niet meer nageeflijk (daarvoor al wel).

Rijd hem sindsdien op een dubbelgebroken kneveltrens en het gaat al een half jaar super goed en alleen maar beter!
Voor mij was dit dus de oplossing.

Hoop dat je hier wat aan hebt

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:10

enkele meiden bij mij op school rijden met een africhtings neusriem.
hierdoor ligt het bit beter op de plaats en stiller in de mond.

verder kan ik zeggen over een enkel-gebroken bit dat dit gaat scharen tegen het verhemelte aan.
het ene paard reageerd hier niet op, het andere paard komt erdoor omhoog.

zelf heb ik ongeveer dit bit
http://www.4dobbin.com/product_images/Eggbutt%20Comfort%20Snafflebe8929025.jpg
na drie jaar vogelen met alle soorten bitten, want hij accepteerde bijna niets. ben ik hierop uit beland.

het is zo gevormd dat het niet kan knellen of scharen, het verdeeld de druk over de lagen
en is dun, maar niet scherp.
dikker is zachter gaat niet altijd op.

die Myler bitten kun je bij de meeste leveranciers gewoon een week uitproberen.
ik heb wel eens een variant van dit bit uitgeprobeerd, die iets dikker was, en nog stiller zou liggen in de mond,
maar daar liep mijn paard dus weer helemaal niet fijn op. terwijl de inwerking vrijwel hetzelfde zou moeten zijn.

succes met uitproberen.

ik kan wel zeggend at het paard er eigenlijk meteen redelijk fijn op moet lopen als je een nieuw bit probeert.
als hij direct al niet fijn loopt, zal hij dat na een week ook niet doen.

succes met de zoektocht, ik hoop dat jullie er snel uit zijn. want zo zoekende kan heel frustrerend zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 00:05

Een lage neusriem óf een kneveltrens. Samen gaat niet altijd goed, omdat de neusriem dan de knevels in de weg zit. Maar een lage neusriem heet niet voor niets ook wel africhtingsneusriem ;)

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 00:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:07

JACKY_LOVER schreef:
ZusJacobs schreef:

Dat mag geen verschil maken. Het lesgeven en het rijden wordt er namelijk niet anders van.
Als jouw instructrice opeens geen les meer "kan" of wil geven wanneer jij zonder bit rijdt, dan mag je je vraagtekens zetten bij deze instructrice.

Wil je toch iemand die zelf ook ervaring heeft met bitloos, kijk dan eens op deze lijst van instructeurs: http://www.bitloospaardrijden.info/inst ... lijst.html

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:40

Oase4ever schreef:
welke maat heeft je paard?
ik heb evt een enkelgebroken kneveltrens te koop.
maat 13,5 a 14 cm
[EA-TK-AP] Kneveltrens 14 cm sweet iron enkelgebr + bevestigingslusjes

Dat is een enkelgebroken, daar zou ik zowiezo niet voor gaan omdat deze kunnen knijpen. Wat dat bitloos rijden betreft, misschien kun je het eerst gewoon eens aan een halster proberen, is ze dan minder vervelend en lijkt het je wat dan kan je je instructrice vragen om hulp en een hoofdstel aanschaffen.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 10:23

Ik zou bit maat 11 a 11.5 cm moeten hebben ,
het is een c pony.
met halster heb ik al eens gereden ( poging tot)
maar toen heb ik alle hoeken van de piste gezien , en dat wil ik niet nog eens meemaken want een week erna probeerde ze met bit nog eens te profiteren .
Sorry maar mijn voorkeur gaat uit met bit, al sta ik wel open om het een aantal weken / maanden te proberen en zien hoe dat gaat . gaat dat goed ga ik ermee verder .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:32

probeer een dubbelgebroken kneveltrensje ...
lijkt me als bitloos niet je keuze is , de beste keuze van bit ... en neem een niet te dikke trens ...
emmers in hamont verkoopt deze bitten ook , bel even of ze m voorradig hebben ...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:26

Citaat:
maar toen heb ik alle hoeken van de piste gezien , en dat wil ik niet nog eens meemaken want een week erna probeerde ze met bit nog eens te profiteren .

Dit zou niet aan het soort hoofdstel moeten liggen.. krijg je hier ook les voor? Dat zou bitloos ook gewoon goed moeten gaan.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 13:41

e_horse schreef:
Citaat:

Dit zou niet aan het soort hoofdstel moeten liggen.. krijg je hier ook les voor? Dat zou bitloos ook gewoon goed moeten gaan.

Nee met halster heb ik alle hoeken van de piste gezien , sorry hoor maar toen had ik geen les ,
val me dan aub ook niet aan .

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:53

Denk dat het het slimst is om "even" na te gaan waarin het probleem zit. Is het het materiaal, de vorm van het mondstuk, is er iets anders (zere mondhoek?)
Ik denk dat je dat het beste kunt uitproberen door deze factoren omstebeurt te veranderen en te zien hoe jouw paard waarop reageert.
Wil je het (meestal) zachtst mogelijk beginnen? Dan is een KK-ultra voorzien van bitschijven icm een lage neusriem een vriendelijke start. Van daaruit kun je een ander materiaal proberen (RVS, happy mouth, nathe), ander mondstuk (enkel gebroken, ongebroken), een andere neusriem.
Wij kunnen jou niet vertellen wat het beste is, alleen jouw paard kan dat...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:08

ik zou ook zeker geen rubber of met plastic bekleed bit nemen.
met wat in je eerste post staat denk ik ook dat je de volgende opties hebt:
OF lage of africhtingsneusriem
OF knevel- of D-trens enkele of dubbel gebroken, hangt er vanaf wat jou pony het best accepteert
OF watertrens met extra grote ringen (type dat je in de rensport soms ziet)

De meest courant redenering is, hoe dikker het bit hoe zachter, maar als je pony/paard weinig ruimte heeft in z'n mond dan is een dik bit ook niet echt vriendelijk, hou daar rekening mee.
verder gewoon proberen en zien.
Werk ook aan de vertouwensband en werkwilligheid ook naar anderen toe. Anders kan je nog 101 mogelijke bitten proberen zonder het gewenste resultaat.