Hoge én lage neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:38

het lijkt een ophaalbustrens
Afbeelding
die zijn ook bevestigd aan kopstuk, en de teugels zitten er aan vast.
volgens mij een scherpere inwerking?

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:40

Zit er niet een paar teugels aan een van beide neusriemen vast?

Abeltje77

Re: Hoge én lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:55

Ik denk.... dat ze om de een of andere reden de hoge neusriem érg hoog willen hebben. Die zit nl op de foto ook ERG hoog. Waarom? Geen idee, misschien omdat anders de bitringen ertegen zitten ofzo? En dan is de sperriem wellicht niet meer te gebruiken, en dus doen ze de sperriemfunctie met een lage neusriem.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 09:05

Cayenne; Ik vond het ook al zo gek, vandaar het topic ;)
Gekker zou het zijn dat een ruiter op dit niveau dat niet even onderzoekt want volgens mij (en jou) is de functie van die hoge neusriem dus 0,0!

EngeltjeS; het is inderdaad dat bit, ik plaatste mijn opmerking over het bit om aan te geven dat het bit hier geen directe factor van invloed zou zijn op de neusriemen ;)

Gitta1977, ik heb even op mijn origineel ingezoomd om dat te bekijken maar geen van beide teugels zit aan de neusriemen vast. Een teugel zit door de ophaaltrens heen, zoals EngeltjeS heeft uitgelegd en de ander zit gewoon als een normale teugel aan de trens vast.

Abeltje77; dat zou dus betekenen dat het een cosmetische reden heeft, want wat zou de functie zijn van zijn ERG hoge neusriem, volgens mij nada! Dat de bitringen tegen de neusriem aanzitten is ook hier nog het geval zie ik op de grote originele versie van de foto als ik inzoom.

En dan is er ook nog de mexicaanse neusriem, dat had dan ook een mogelijkheid kunnen zijn?

Hihihi, ik dacht dat ik met mijn lekenkennis op dit gebied een hele domme vraag stelde :P maar dat valt dus toch wel mee! :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:55

De functie van een hoge neusriem is de mond dichthouden en met zo'n bit is dat wel nodig + dat hij met zo'n bit ook veel hoger moet zitten. In de polo- en jachtsport wordt de neusriem ook wel gebruikt om een vaste martingaal aan te doen.

De functie van een lage neusriem is het bit stiller te houden, hier kan echter geen vaste martingaal en daarom wordt er ook wel een gecombineerde neusriem hiervoor gebruikt, een sperriem krijgt echter nooit zo de controle over het bit als een lage neusriem.
In dit geval zit de hoge er dus aan om de mond dicht te snoeren en de lage eraan om het bit te ondersteunen, wat bij een ophaaltrens zeer zeker nodig is.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:56

oh, kijk. zat ik er nog niet eens zo heel ver naast.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 12:27

Kijk eens aan, had het dus toch met het bit te maken!

Bedankt voor je uitgebreide toelichting Mizora! :)

Nu vraag twee, hoe past dat in vredesnaam tussen de lussen van je frontriem door hahaha! :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:24

Net als een s&t-hoofdstel. Pas als je er 5 lussen doorheen probeert te krijgen wordt het een probleem. (s&t met hoge en lage neusriem i.v.m. het opruimen)

In dit geval wel, maar het wordt dus ook gebruikt met een vaste martingaal (bij polo bijv. hoewel die ook met ophaal willen rijden, en bij jacht zeker)

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:53

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:57

Mizora schreef:
De functie van een hoge neusriem is de mond dichthouden en met zo'n bit is dat wel nodig + dat hij met zo'n bit ook veel hoger moet zitten. In de polo- en jachtsport wordt de neusriem ook wel gebruikt om een vaste martingaal aan te doen.

De functie van een lage neusriem is het bit stiller te houden, hier kan echter geen vaste martingaal en daarom wordt er ook wel een gecombineerde neusriem hiervoor gebruikt, een sperriem krijgt echter nooit zo de controle over het bit als een lage neusriem.
In dit geval zit de hoge er dus aan om de mond dicht te snoeren en de lage eraan om het bit te ondersteunen, wat bij een ophaaltrens zeer zeker nodig is.

Wacht even, want nu snap ik iets niet :o Ik ben niet bekend met dit soort bitten, waarom zou je voor zo'n bit een hoge en een lage neusriem nodig hebben?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:22

Dit type bit is vrij grof, je trekt immers het bit tot de kiezen (het bit schuift via touwtjes omhoog). Maar zodra de teugels lang zijn zakt het bit weer naar beneden langs deze touwtjes, dus het bit is vrij onstabiel en heeft hierdoor de lage neusriem nodig. Maar ter voorkoming van het wijd opensperren van de mond (en misschien, maar dat weet ik niet zeker, ook wel als rem tot waar het bit door kan gaan) is de hoge beter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:24

Dank je wel voor de uitleg! Denk dat ik het maar bij mijn "gewone" bitten houd ;)