Bandages/Peesbeschermers; welk gebruiksverschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:59

twinkle_poes schreef:
BraveSpots schreef:
Verder vraag ik me af hoe mensen denken dat een lapje stof de gewrichten zouden kunnen ondersteunen van een bewegend dier die honderden kilo's weegt?

Is daar eigenlijk ooit onderzoek naar geweest :)?

dan kan je dezelfde opmerking maken over het gebruik van peesbeschermers hé
in vergelijking met een paard is dat ook maar een stukje plastick of leer zodus :+

Peesbeschermers worden toch niet gebruikt om te gewrichten te ondersteunen, maar om het te beschermen?

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:04

[/quote]
dan kan je dezelfde opmerking maken over het gebruik van peesbeschermers hé
in vergelijking met een paard is dat ook maar een stukje plastick of leer zodus :+[/quote]

Peesbeschermers worden toch niet gebruikt om te gewrichten te ondersteunen, maar om het te beschermen?[/quote]
ja idd :+ (had je vraag een heel klein beetje verkeerd verstaan)
maar mijn vraag aan andere mensen is dan waarom zouden bandages dan wel voor het ondersteunen moeten worden gebruikt omdat het anders geen nut heeft maar getten wel :D ?

jolijnnn

Re: Bandages/Peesbeschermers; welk gebruiksverschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:06

heeft niemand een antwoord op mijn vraag? :p

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:18

Wat zijn getten?

Peesbeschermers worden niet gebruikt ter ondersteunig, die zijn, zoals het woord al zegt: Om te beschermen tegen het ergste tikken. Bandages zijn voor de steun bij blessures. Ik vind ze niet geschikt om mee te rijden.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:44

_San87_ schreef:
Wat zijn getten?

Peesbeschermers worden niet gebruikt ter ondersteunig, die zijn, zoals het woord al zegt: Om te beschermen tegen het ergste tikken. Bandages zijn voor de steun bij blessures. Ik vind ze niet geschikt om mee te rijden.

getten is het Belgische (dialect) voor peesbeschermers :+
en dat ze niet zijn om te ondersteunen weet ik ook, maar ik snap niet
dat vele mensen tegen bandages zijn om mee te rije :D
daarom wou ik graag de contra's weten van bandageren
en dat er zich dan hitte ophoopt geld ook voor de meeste peesbeschermers
omdat ze meestal neopreen zijn gevoerd ;)
Laatst bijgewerkt door jolijnnn op 19-06-09 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:44

Wel leuk deze discussie. Bandages heb ik zelden gebruikt, maar ja, ik zou ook denken dat het ter ondersteuning is. En als ik kijk wat peesbeschermers al kunnen veroorzaken. Er is een merk dat zeker in het verleden witte plekken op de benen veroorzaakt. Ook die dingen veroorzaken natte benen, dus ik denk toch ook dat ze warm worden. Maar idd zou ik peesbeschermers ook zien om aantikken en strijken van de benen minder pijnlijk te maken voor een paard.

En als we zo gaan redeneren over bandages dat ze honderden kilo's moeten dragen? Ik heb al heel wat keren gehoord en gezien dat mensen van dat gewicht hun enkel verstuiken en dat ook oplossen met een 'bandage'. Werkt prima hoor. :+

Mijn mening is dat we er gewoon naar moeten streven dat ons paard ze niet nodig heeft. Maar ze zijn uitgevonden, dus schijnbaar was er behoefte aan en wat er is, moet je gewoon gebruiken, als we ons daar beter bij voelen. Net als al die hulpteugels die er op de markt zijn. Mits goed gebruikt, kunnen ze ook vast wel nut hebben, maar als we ze niet nodig hebben, gebruiken we die ook niet. Ik ga er juist prat op, dat mijn paard zulke goede gangen heeft, dat ik zijn benen niet hóef te beschermen. Bij mijn paard heeft het dus geen functie. Maar als het nodig is, moet je ze gewoon gebruiken.

Ow en getten zijn peesbeschermers. Ik weet niet hoe die naam in België is ontstaan, maar ik stem voor om dat te vernederlandsen. Scheelt een boel tikwerk... haha.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:51

haha,
Mijn paard durft in al zijn hevigheid wel eens aan te tikken
en ik ben ondertussen helemaal bezeten door setjes dus ik gebruik bandages en getten gewoon ook voor de ''schoonheid''
en voor springen gebruik ik altijd getten
maar ondertussen zie je bijna elk paard met beenbescherming rondlopen in welke vorm ook
dus ik denk dat het bijna of niet meer echt voor zijn doel wordt gebruikt
maar meer voor het voorkomen
maar dan weet ik nog niet waarom gettern beter zouden zijn dan bandages :+

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:14

Ik vint bandages miss wel sjiek staan maar de pezen van je paard komen er kleddernat onder uit.. mijn paard heeft er een peesblessure door gekregen waar ik al een hele poos meeloop. Ik vind dat bandages wel fijn kunnen zijn als je paard 2 uur achter elkaar pirouettes moet maken maar anders niet! Na mijn paards blessure alle bandages eruit gefloept!

Peesbeschermers vind ik ook niet zo geweldig want daar wordt de pees ook een beetje warm onder.. dus ik ben naar de Eskadron allround gegaan die het hele been beschermt en de pees blijft er gewoon koel onder.
dus van allebij niet echt een voorstander

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:10

Jasterina schreef:
Ik vint bandages miss wel sjiek staan maar de pezen van je paard komen er kleddernat onder uit.. mijn paard heeft er een peesblessure door gekregen waar ik al een hele poos meeloop. Ik vind dat bandages wel fijn kunnen zijn als je paard 2 uur achter elkaar pirouettes moet maken maar anders niet! Na mijn paards blessure alle bandages eruit gefloept!

Peesbeschermers vind ik ook niet zo geweldig want daar wordt de pees ook een beetje warm onder.. dus ik ben naar de Eskadron allround gegaan die het hele been beschermt en de pees blijft er gewoon koel onder.
dus van allebij niet echt een voorstander

hoe heeft ze dan die peesblessure gekregen?

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:51

ik was erniet bij toen de dierenarts kwam maar mijn ouders..
Hij had gezegt dat de bandages het been alleen maar zwakker maakten en dat ze juist zulke sterke benen had.
Hij vertelde dus ook dat bandages wel goed zijn als je bijvoorbeeld je paard zoals anky traint. Maar omdat de pees elke keer weer nat werd en ingebonden werd er een onsteking is onstaan. Hij zei ook je kunt beter niets erom kunt doen dan bandages, veel mensen weten dat niet

hij heeft het zelf veel duidelijker uitgelegt en laten zien enz. maar ik kan dat niet zogoed :+ ik was het er in elk geval wel mee eens..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:35

twinkle_poes schreef:
_San87_ schreef:
Wat zijn getten?

getten is het Belgische (dialect) voor peesbeschermers :+
en dat ze niet zijn om te ondersteunen weet ik ook, maar ik snap niet
dat vele mensen tegen bandages zijn om mee te rije :D
daarom wou ik graag de contra's weten van bandageren
en dat er zich dan hitte ophoopt geld ook voor de meeste peesbeschermers
omdat ze meestal neopreen zijn gevoerd ;)

Ik ben er tegen, omdat ik weet uit ervaring wat verkeerd aangelegde bandages kunnen aanrichten. En wat bandages sowieso aanrichten. Ik gebruik ze niet.

Ik gebruik ook geen peesbeschermers. Als ik ze gebruik is het met springen of op wedstrijd als ik moet losrijden. Ik heb wel peesjes waar het niet warm onder word, die van Eskadron o.a.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 08:08

maar we gaan uit dat de bandages goed zijn aangelegd :D
maar als het zo schadelijk is zou toch niemand meer bandages kopen
en de winkel geen werkbandages meer verkopen? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:56

twinkle_poes: Er worden scherpe bitten verkocht, ondanks dat over het algemeen het overstappen op een scherper bit zal worden afgeraden. En men verkoopt ook zadelbontjes terwijl die bij een goed passend zadel meer kwaad doen dan goed. Zeker in het geval van zadelbontjes en bandages zijn ze niet altijd schadelijk, maar kopen mensen ze voor het beeld , doen ze meestal meer kwaad dan goed en houd je dat als winkel toch niet tegen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:39

mijn paard heeft een slecht achterbeen, door oude peesblesure, afgebroken griffelbeen en kogelatrose.
nu mag ik alleen nog wat recreatief met hem rijden, en ik vroeg me af of bandages in lester zijn toestand nut heeft met het oog op dat bijv een knieband bij mensen best nut kan hebben met bijv sporten.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:47

Als je het zeker wilt weten kun je het beste informeren bij de dierenarts :)
Ik persoonlijk zou het niet doen als het niet nodig is :)

TaraK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:35

Peesbeschermers beschermen tegen aantikken, alleen doen als het nuttig is!
Bandages zijn naar mijn idee alleen stoofovens.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:21

heeft hier iemand miss andwoord op mijn vraag?
behalve dan de da bellen?

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:00

barbar schreef:
heeft hier iemand miss andwoord op mijn vraag?
behalve dan de da bellen?

bandages ondersteunen hoor :+
hoe zou het anders kunnen,
een lap dat strak rond 1 of ander ledemaat zit steund altijd :o
maar met zon blessure moet je denk ik tog wel wat oppasen
dus ik zou voor de zekerheid als je he niet zeker weet dat het de blessure niet erger maakt
eventjes een telefoneren naar de dierenarts
bij sommige paarden met een blessure helpen bandages goed*D
veel succes :D

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:07

Een lap stof om mijn onderarm ondersteunt echt niks hoor :+ Als je hem om je been bind, dan voel je hem doordat hij op je spieren knijpt. Bij paarden bollen geen spieren in het onderbeen.
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 24-06-09 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:07

bedankt, ik heb in de tijd toen ik groen licht kreeg om met hem buitenritjes te gaan rijden er eigenlijk nooit aan gedacht om te vragen of het verstandig is om die dingen om te doen omdat ik ze eigenlijk nooit gebruik :o , ik heb ze wel eens om gehad omdat ik in zo'n setjes humeur was maar dat is ook alles. :D

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:11

tuurlijk ondersteund dat wel :D ,
maar jha sommige mensen zullen er altijd voor blijven en anderen tegen :+

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:18

ts, in de bit heeft een heel artikel over het gebruik van bandages en beschermers gestaan,lees dat eens,daar word je wijzer van en over het ondersteunen van gekneusde gewrichten bij mensen dus zal het voor paarden ook wel goed zijn,nou sorry maar dat is in mijn ogen appels met peren vergelijken en eerlijk gezegd een beetje 'domme' opmerking.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:08

in welke bit staat dat? want ik kan me niet herinderen dat ik dat ooit gelezen heb.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:59

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:23

Citaat:
bij grote belasting kan de temperatuur echter oplopen tot ver boven de 40 graden. Rond de 45 graden raakt de pees zwaar beschadigd

Citaat:
Wallstreet heeft op stal een beentemperatuur van 33,5 graden Celsius en blijkt onder de bandage geen verhoging te krijgen door stapwerk. Tijdens zijn draf- en galopoefeningen neemt de temperatuur echter met sprongen toe, tot wel 38,6 graden. Aangezien de temperatuur pas kritisch wordt bij 43 tot 45 graden, lijkt er in dit normale dressuurwerk geen gevaar te schuilen.

Lijkt me duidelijk dus.

Daarnaast nogmaals; waar is het vergelijkbare onderzoek voor peesbeschermers?