advies dressuurzadel minder dwingende zit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:34

[***] schreef:
Onzin. Dan heb je gewoon niet op de goede type zadels gezeten. Je kan mij niet vertellen dat je ze allemaal geprobeerd hebt.

Geen onzin. Dit is mijn ervaring met bijvoorbeeld Kieffer zadels.
Ik kan zo een twee drie geen type bedenken dat ik niet geprobeerd heb.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:37

Ik heb de BR competition, bijna geen kniewrong, wel een beetje diepe zit maar zeker geen gedwongen zit.
(k heb hem eigenlijk ook al die jaren gewoon gebruikt om mee te springen, ging prima en dat zou denk niet gaan als het zadel zo'n gedwongen zit had)
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 15-06-09 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:42

Rossner vind ik kl*te zadels.

Ik rij zelf op een kieffer europe en een KN (geen ideee welk type) beide heerlijke zadels en ik voel me absoluut niet in een houding gedwongen... bedoel je vooral de vorm van de zitting (hoogte van de lepel etc) of ook de zweetbladen en de wrongen?

daantjuhhh

Re: advies dressuurzadel minder dwingende zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:25

@dejavu:
Heb je weleens op de WB3 gezeten van Hulsebos?
Deze heeft echt geen dwingede zit.
Ik kan namelijk niet rijden met een dwingende zit.
En ik heb dit zadel.

De WB4 heeft een veel diepere zit en meer wrong.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:47

daantjuhhh schreef:
@dejavu:
Heb je weleens op de WB3 gezeten van Hulsebos?
Deze heeft echt geen dwingede zit.
Ik kan namelijk niet rijden met een dwingende zit.
En ik heb dit zadel.

De WB4 heeft een veel diepere zit en meer wrong.

De WB4 heeft inderdaad een dwingendere zit dan de 3. (Ik heb ze vorig jaar geprobeerd.)
Ik vind de 3 een prettig zadel, maar ik zou 'm niet aanbevelen aan iemand die expliciet vraagt om een ongedwongen zadel. Echt ongedwongen vond ik hem niet in vergelijking met een Stübben bijvoorbeeld, maar wel echt meer ongedwongen dan de WB4, die ik overigens echt niet fijn vond. :)

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:52

De KN symphonies zitten erg fijn. Vrij plat van boven, waardoor je lekker zelf kunt zitten, maar toch stevige steun aan je bovenbenen waardoor je niet gaat zitten wiebelen ofzo.

Wat mij opgevallen is toen ik op mijn KN begon te rijden, dat ik vanzelf rechtop zat. Omdat je benen langer langs het zadel liggen, blijft je bekken recht, en dus automatisch ook je rug.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:57

Ik heb een Wintec Isabell Werth. Je wordt niet in een houding gedwongen. Een vriendin van mij rijdt ook weleens op mijn paard. Zij zit van zichzelf altijd een beetje achterover. En op mijn zadel zit ze mooi rechtop.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:00

ow sorry, een Wintec wordt het niet. Zal voortaan eerst alle berichten lezen :o

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:09

Wow zadel met b.v. de shallow seat (ondiepe zitting) heeft een zeer ongedwongen zit.

Dat de één een zadel gedwongen vindt zitten, en de ander juist niet, kan ook komen doordat de zitting te krap is of juist te groot. B.v. met broekmaat 44 in een 17" zadel zit je érg gedwongen en opgesloten, met een maatje 36 in een 18" zadel heb je ruimte over en voelt het als zeer ongedwongen.
Vorm van de zitting maakt ook uit natuurlijk, hoe hoger de lepel, hoe meer opgesloten (bij juiste maat zitting).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:15

Bedankt voor alle snelle adviezen! Deze week kan ik de Passier GG van mijn bijrijdster eens proberen, volgens mijn instructeur zou dat ook een optie moeten zijn.

Ik bedoel voornamelijk de zit, de wrongen mogen best wat steun geven, maar ik wil niet meer met mijn hele lijf naar voren geduwd worden, omdat ik van mezelf al de neiging heb om een beetje naar voren te zitten door mijn holle rug.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:20

Passier is ook heel fijn idd. Ik zweer bij mijn wow en word vrij ongelukkig van de meeste zadels, op een passier zit ik echter nog behoorlijk lekker! :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:24

De passier patron heeft weinig wrong en open zit,ben zelf ook lang op zoek geweest en ik moet zeggen dit zit heerlijk.
Bijkomend voordeel je kan de boom wijder of smaller laten maken,nieuw bij de passier.op de site kan je alle zadels goed bekijken passier.de

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:25

Ik hou ook van zadels die je niet in een bepaalde houding dwingen of waar je erg 'opgesloten' zit.
Heb in het verleden veel op Stubben en Kieffer (zonder dikke wrongen) gereden, maar ben het meest enthousiast over KN
Heb mijn Kieffer ooit ingeruild voor een KN en zou niet anders meer willen

succes met de zoektocht!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:56

mlvanmelle schreef:
Ik ben me aan het orienteren op een ander dressuurzadel. Ik heb op dit moment een kieffer, ik denk een lusitano, met veel kniewrong en een behoorlijk gedwongen zit. Omdat ik van mezelf een behoorlijk holle rug heb en dit zadel je ook nog wat naar voren duwt, is het voor mij erg lastig om netjes rechtop te zitten en krijg ik tijdens het rijden wat last van mijn rug. Mijn instructeur zei ook dat het voor mijn houding echt beter zou zijn om voor een ander zadel te gaan kijken. Dus daarom hier de vraag: welk dressuurzadel heeft een minder dwingende zit en is er niet op gebouwd om je "naar voren" te duwen? Alle adviezen en ervaringen zijn welkom. Het spreekt voor zich dat ik tzt een zadelmaker laat langskomen om vanalles te passen, maar om alvast een idee te hebben van wat iets zou kunnen zijn en vooral ook wat niet plaats ik dit topic :-)

stubbens hebben vaak een wta vlakkere zit en zeker de modernere stubbens zijn ook zacht genoeg (oude stubbens van een jaar of 20 willen nogl eens errug hard ztten)
ik ben in ieder geval fan :j

en als je echt vlak en vrij wil zitten zodat je echt zelf mag gn zitten etc zou je ook nog naar een ijslanderzadel kunnen kijken, er worden tegenwoordig vrijwel alleen maar ijslanderzadels zonder stegen gemaakt (op een paar uitzonderingen na)
en de meeste hebben een heel vlakke zit,
ik heb zelf een ijslanderzadel waar ik ook een aantal andere dieren dressuurmatig mee heb ingereden en doorgereden
persoonlijk kan ik echt niet meer terug naar het gemiddelde normale dressuurzadel...
tis dat ie niet past op paardlief, anders had ik hem wel gehouden

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:33

Ben je verder wel tevreden over je Kieffer? Dan zou ik een Kieffer Lech proberen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:54

Verder is er niks mis met mijn kieffer, de zit past alleen eigenlijk niet bij mijn lichaam :-)