wondje door bit+neusriem. Oplossing?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:09

_San87_ schreef:
Die tweevingerregel is bull.

OK, duidelijk. Waar is die regel dan in godsnaam op gebasseerd?

_San87_

Re: wondje door bit+neusriem. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:11

Net zoals alle 'richtlijnen' geeft het je een idee van de plaatsing van de neusriem. Persoonlijk houd ik mij er niet aan en kijk op welke manier ik het idee heb dat de neusriem het beste zit. Ook heb ik de neusriem erg los, aansnoeren houd ik niet van :)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:13

Ik heb eenbontonderlegger, met het leren stukje er ook nog bij.En ik heb een Myler toklat, dit bitt heeft een hele mooie afwerking van de ringen naar de mon

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:17

_San87_ schreef:
Net zoals alle 'richtlijnen' geeft het je een idee van de plaatsing van de neusriem. Persoonlijk houd ik mij er niet aan en kijk op welke manier ik het idee heb dat de neusriem het beste zit. Ook heb ik de neusriem erg los, aansnoeren houd ik niet van :)

Ik heb wel een aansnoer, maar ook bij mij zit hij niet strak ;) Ik zal eens kijken hoe het eruit ziet als ik hem nog hoger hang. Kan ik dan wel de sperriem nog gebruiken, want ook die komt dan natuurlijk nog hoger te hangen (en zonder sperriem mag je ook weer niet starten |o )

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:20

[quote="UtroligEn ik heb een Myler toklat, dit bitt heeft een hele mooie afwerking van de ringen naar de mon[/quote]

Hoe bedoel je mooie afwerking van de ringen naar de mond? Daar zit het probleem bij mij namelijk niet. En welk bit heb je dan precies?

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:24

nadie schreef:
Sheffie schreef:
ik heb het ook gehad. Kinbontje hielp niet. Bit ringen ook niet omdat het vel juist klem komt te zitten tussen bit en neusriem en niet tussen de ringen van het bit. Ik heb toen toch de neusriem tot aan het jukbeen omhoog gedaan en toen was het probleem over. Nu hangt de neusriem weer wat lager en gaat het goed.

Krijgt ze daar geen last van dan als de neusriem zo hoog hangt? Lijkt mij niet echt comfortabel, die 2-vingerregel zal er niet voor niets zijn.

ik heb hem inmiddels dus weer gewoon zitten. Maar toen had ze er geen last van. Ik merkte er in iedergeval niks anders aan met het rijden en bij het om doen ook niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:25

Afbeelding

Even geleend van een bokker, maar op deze foto zie je duidelijk het verschil in grootte. Deze bitten zijn prima in een goede ruitersportzaak te verkrijgen en anders wel te bestellen :)

Ik denk dat dit ook het eea al oplost.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:29

Mijn paard kreeg het ook van een watertrens. Eerst dacht ik ook in combi met de neusriem, maar ook met z'n lage neusriem kreeg ie het. Ik rij nu weer met bustrens en hij heeft nergens meer last van.

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:39

_San87_ schreef:
Afbeelding

Even geleend van een bokker, maar op deze foto zie je duidelijk het verschil in grootte. Deze bitten zijn prima in een goede ruitersportzaak te verkrijgen en anders wel te bestellen :)

Ik denk dat dit ook het eea al oplost.

Weet je toevallig een merk/site waar ze ook de diameter van de ringen dan vermelden? Want op een foto kun je zo slecht zien hoe groot ze nou in werkelijkheid zijn, dus ik durf echt niet zomaar een bit te kopen uit een catalogus of bij Divoza of zo..

Overigens lijken mij de bovenste 2 onderlegtrensen, de 3e lijkt op mijn bit en de onderste heeft kleinere ringen maar is volgens mij ook een kleinere maat bit.
Laatst bijgewerkt door nadie op 15-06-09 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:50

de diameter van ringen wordt zelden vermeld, als m'n spreekt over onderlegtrensen kan je ervan uitgaan dat ze kleiner zijn zo'n 5cm doorsnede, standaard zal het rond 7cm zitten denk ik. Ik heb vroeger wel een dubbelgebroken watertrens met extra grote ringen gehad (8cm veronderstel ik dan), maar heb het speciaal moeten bestellen en had het eerst te leen van iemand die alleen met renpaarden werkte. Daarna ook alleen maar in de rensport gezien.

En een vriendin van mij rijdt ook op dubbelgebroken en haar paard heeft sinds ze een bontje onder het kinstuk van de neusriem doet ook een opengeschuurde wang. Volgens haar instructeur is de enige oplossing neusriem hoger doen. Die zit nu een kleine vinger onder het jukbeen. bij haar is het ook aan de ringzijde van de aansnoerneusriem, maar dat is ook de zijde dat het paard zich probeert vast te zetten op het bit, dus weet niet of het echt aan het ringetje op zich ligt. Bij dat paard plooide het vel gewoon dubbel en raakte geklemd tussen neusriem en bitring

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:56

Dat gebeurt bij mij ook, maar ik heb juist het idee dat ze bit aan die kant vastpakt omdat ze pijn heeft door dat vel dat klem zit, niet andersom. Hiervoor pakte ze nl niet vast.

De meeste bitten hebben idd ringen met een doorsnee van 70mm. Zou ik ook een onderlegtrens kunnen gebruiken om mee te rijden of zitten daar weer andere nadelen aan?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:02

bij mijn vriendin heeft het paard zich steeds vastgezet op die kant, maar zou kunnen dat jou paard dit doet als reactie op het knellen
in principe kan je op een onderlegtrens rijden, maar die zijn over het algemeen dunner, dus afhankelijk van jou deskundige ruiterhand scherper of gewoon duidelijker en fijner om mee te werken.
Lijkt me alleen niet handig moest je nog een jonger paard hebben dat soms "vergeet" wat links en rechts is, misschien zonder sperriem kans op het door de mond trekken, maar dit weet ik niet zeker, dit is alleen mijn idee

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:53

Ik heb echt EXACT hetzelfde probleem! Angel kreeg ook aan 1 kant door de neusriem een klein wondje. Ben nu sinds 1.5 week met een bondje aan het rijden. Heb het bondje bij het aansnoer gedeelte van mijn neusriem gedaan en het gaat echt super goed. Angel heeft nergens meer last van! Dus ik zou zeggen, koop lekker zo een bondje en het komt helemaal goed.

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:23

Zit je neusriem hoog genoeg? Want mijn bijrijdpaardje had dit ook en wanneer we de neusriem iets om hoog doen, heeft ze er geen last meer van :)

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 19:44

_Fieke schreef:
Zit je neusriem hoog genoeg? Want mijn bijrijdpaardje had dit ook en wanneer we de neusriem iets om hoog doen, heeft ze er geen last meer van :)

Ja, zit krap 2 vingers onder t jukbeen, dus ik wil hem eigenlijk niet hoger dragen.

Ik denk dat ik eerst maar een bontje ga proberen. Mocht het probleem dan niet weggaan, ga ik op zoek naar een wat dikkere onderlegtrens om mee te rijden!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:30

petitparis schreef:
bij mijn vriendin heeft het paard zich steeds vastgezet op die kant, maar zou kunnen dat jou paard dit doet als reactie op het knellen
in principe kan je op een onderlegtrens rijden, maar die zijn over het algemeen dunner, dus afhankelijk van jou deskundige ruiterhand scherper of gewoon duidelijker en fijner om mee te werken.
Lijkt me alleen niet handig moest je nog een jonger paard hebben dat soms "vergeet" wat links en rechts is, misschien zonder sperriem kans op het door de mond trekken, maar dit weet ik niet zeker, dit is alleen mijn idee

Dit heb je ook met sperriem, maar een kneveltrens is ook een optie. Die heeft ook korte ringen dus geen kans tot klemmen. De meeste paarden waarderen een stil en duidelijk bit.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:58

nadie schreef:
[quote="UtroligEn ik heb een Myler toklat, dit bitt heeft een hele mooie afwerking van de ringen naar de mon

Hoe bedoel je mooie afwerking van de ringen naar de mond? Daar zit het probleem bij mij namelijk niet. En welk bit heb je dan precies?[/quote]

Ik heb op dit moment geen foto. Maar het bit eindigt niet bij de mondhoek, maar buigt nog mee de hoek om (+/- 9o gr.) en dan begint pas de bit ring.

Ook kan je bovenste neusriem te laag zitten. Deze kan het beste 1 tot 2 vingers onder het jukbeen zitten.Het neusbeen is daar ook het stevigst om 'aan' te snoeren. Zit hij te laag dan kan dat teveel druk en beschadiging aan het neusbeen geven.