Wie heeft ervaring met een Thiedeman

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:55

maaikemuis schreef:
Het grote nadeel aan een Thiedemannteugel is dat het paard aan de teugel gedwongen wordt, zonder dat de achterhand geactiveerd hoeft te worden. Daardoor is mijn ervaring met deze teugel dat je paarden ziet lopen waarbij de achterhand totaal niet meedoet. Het koppie loopt in de krul, de rest van het paard staat bij wijze van spreken nog op stal.

Mijn vorige paard was in de manegelessen (voor ik hem kreeg) alleen maar op Thiedemann gereden. Het heeft me een dikke 3 maanden gekost om hem weer als 1 geheel te laten lopen. Mijn advies, lekker in de kast laten hangen.

Nog maar eens dan. Ik heb de thiedemann een tijdje gebruikt om bij het buitenrijden vervelende situaties te voorkomen. Nooit mijn paard ermee in de krul gereden, en ongevere 80% van de tijd gewoon aan een lang teugeltje gereden. Maar mijn paard had de vervelende gewoont om na het aangaloperen niet meer te stoppen. Binnen had ik geen enkel probleem, maar buiten was hij gewoon enthousiast. Ik heb een paar maanden de thiedemann gebruikt, om op lastige momenten iets meer te vertellen te hebben. Bv als het ruiterpad bijna bij een wandelpad kwam, als ik de weg over moest steken, of als het gewoon gevaarlijk werd om maar door te rennen. Het heeft mij goed geholpen, inmiddels heb ik niets meer nodig buiten.

Ik vertel dit alleen om aan te geven dat er meer is dan je paard in de krul trekken.

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:07

Ik vind een thiedeman ook een van de vriendelijkste teugels. Mits je op de langste stand begint, want de inwerking is dan nog groot! Je hebt dan behoorlijk wat in te brengen! Vergeet niet dat je met een thiedeman zeker 3x zo sterk bent, zeker op de strakste stand! Dan kun je behoorlijk wat schade aanrichten!

Ondanks dat is hij vriendelijker dan een slof, want daar moeet je mee om kunnen gaan idd.

Bij ons word de thiedeman vaak, een aantal dagen achtereen, gebruikt als de pony's weer eens denken alles te kunnen maken door hun kracht te gaan meten met de kids, DIt gebeurt natuurlijk wel onder begeleiding en met heel veel tempo-controles: Stap-Halt-Stap Draf-Halt-Draf enz.....

Na een paar dagen merk je dan dat ze die krachtmeting weer even vergeten :P

Wat betreft het rond/nagevelijk rijden, daar zal hij niet voor helpen, zoals al iemand anders opmerkte. Dat is iets waar je een paard naar toe moet leren rijden en daar gaat heel veel tijd energie en oefening van beide inzitten.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 09:34

Nog maar eens dan. Ik heb de thiedemann een tijdje gebruikt om bij het buitenrijden vervelende situaties te voorkomen. Nooit mijn paard ermee in de krul gereden, en ongevere 80% van de tijd gewoon aan een lang teugeltje gereden. Maar mijn paard had de vervelende gewoont om na het aangaloperen niet meer te stoppen. Binnen had ik geen enkel probleem, maar buiten was hij gewoon enthousiast. Ik heb een paar maanden de thiedemann gebruikt, om op lastige momenten iets meer te vertellen te hebben. Bv als het ruiterpad bijna bij een wandelpad kwam, als ik de weg over moest steken, of als het gewoon gevaarlijk werd om maar door te rennen. Het heeft mij goed geholpen, inmiddels heb ik niets meer nodig buiten.

Op welke stand gebruikte jij dan de thiedeman voor buiten?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:40

Ik ga hem gebruiken voor mijn jonge paard op buitenrit.......als extra veiligheidsmaatregel.

Ik heb 1 buitenrit met slof gedaan, maar dat is niks.....en westernteugels én slof.....dat is veels te veel in je handen :n

Dus vandaag even aan de thiedemann wennen in de bak en dan hopelijk binnenkort op buitenrit :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:18

Emaartje schreef:

Op welke stand gebruikte jij dan de thiedeman voor buiten?

Ik had 'm altijd op het eerste of tweede gaatje.

Emaartje

Re: Wie heeft ervaring met een Thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 20:50

Ik had hem vandaag ook op het tweede gaatje gedaan,het eerste gaatje werkt die niet echt in zolas het hoort als hij het hoofd tever omhoog gooit,had jij dat ook?

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:54

Het is idd maar net of je hem juist of onjuist gebruikt.

Je kan heel goed met een hulpteugel rijden zolang je het maar op de juiste wijze doet. Veel mensen doen het niet, maar ook veel mensen weten heel goed hoe ze zo'n hulpteugel wel juist kunnen gebruiken.
En ach een paard naar de kl*ten rijden kan je ook wel zonder hulpteugel ;)

Maar een pony bij ons op stal hebben we ook een tijdje met Thiederman gereden, en dat was idd voor buiten. Na er zo'n maand mee hebben gereden ( alleen buiten) waren we zover dat het nu bijna altijd zonder heel goed gaat. Zolang je het ding maar goed gebruikt.
Wij hadden hem meestal op het tweede gaatje.