maaikemuis schreef:Het grote nadeel aan een Thiedemannteugel is dat het paard aan de teugel gedwongen wordt, zonder dat de achterhand geactiveerd hoeft te worden. Daardoor is mijn ervaring met deze teugel dat je paarden ziet lopen waarbij de achterhand totaal niet meedoet. Het koppie loopt in de krul, de rest van het paard staat bij wijze van spreken nog op stal.
Mijn vorige paard was in de manegelessen (voor ik hem kreeg) alleen maar op Thiedemann gereden. Het heeft me een dikke 3 maanden gekost om hem weer als 1 geheel te laten lopen. Mijn advies, lekker in de kast laten hangen.
Nog maar eens dan. Ik heb de thiedemann een tijdje gebruikt om bij het buitenrijden vervelende situaties te voorkomen. Nooit mijn paard ermee in de krul gereden, en ongevere 80% van de tijd gewoon aan een lang teugeltje gereden. Maar mijn paard had de vervelende gewoont om na het aangaloperen niet meer te stoppen. Binnen had ik geen enkel probleem, maar buiten was hij gewoon enthousiast. Ik heb een paar maanden de thiedemann gebruikt, om op lastige momenten iets meer te vertellen te hebben. Bv als het ruiterpad bijna bij een wandelpad kwam, als ik de weg over moest steken, of als het gewoon gevaarlijk werd om maar door te rennen. Het heeft mij goed geholpen, inmiddels heb ik niets meer nodig buiten.
Ik vertel dit alleen om aan te geven dat er meer is dan je paard in de krul trekken.